W18_Antypedagogika(1).doc

(50 KB) Pobierz

Współczesne kierunki w pedagogice 12 lipiec 2008

 

ANTYPEDAGOGIKA

·      Ruch ten koncentruje się nie tylko na dziecku, ale i na człowieku dorosłym.

·      Jest to ruch związany z myśleniem o społeczeństwie. Za kolebkę tego ruchu uznawane są Niemcy

·      Przedstawiciele:

E. von Braunmuhl  - uznawany za twórcę tego ruchu

E. von Schoennebeck – ruch „przyjaciół dzieci”

(Janusz Korczak też)

Z antypedagogika wiążą się 3 zjawiska:

1.     Pewna teoria wychowania

2.     Ruch praw dziecka (walka o prawa dziecka)

3.     Filozofia życia współczesnych ludzi (ruch społeczny)

 

Definicja antypedagogiki

Antypedagogika to zniesienie wychowania, to teoria przeciwna do pedagogicznej. Nie jest negacja pedagogiki, ale systemem bazującym na innym obrazie człowieka.

 

·       Ruch „praw dziecka” uznał za cel równouprawnienie (od chwili narodzin człowiek jest istotą niezależną, suwerenną, autonomiczną)

·      Wynika z tego podstawowy postulat zapewnienia młodym ludziom wszelkich praw i przywilejów, jakie przysługują ludziom dorosłym.

·      Ruch ten w 1980 roku stworzył „Manifest dziecięcy”.

·      Był on podzielony na 3 kategorie: prawa podstawowe, prawa społeczne i prawa indywidualne

Prawa podstawowe

1.       Prawo do równości (generalnie dzieciom wolno robić to, co wolno robić dorosłym, oczywiście w ramach obowiązującego prawa)

2.       Prawo do swobodnego rozwoju (swobodny rozwój osobowości)

3.     Prawo do odpowiedzialności prawnej za swoje Zycie i czyny

4.     Prawo do ochrony prawnej

Prawa społeczne

5.       Prawo do prawnej regulacji własnej aktywności społecznej (dzieci a właściwie młodzież  mogą zawierać umowy, otwierać sklepy, zakładać stowarzyszenia, prowadzić działalność gospodarczą)

6.       Prawo do uczestniczenia w życiu publicznym (tzn. dzieci mają prawo do sprawowania funkcji w urzędach państwowych)

7.       Prawo do uczestniczenia w wyborach (np. parlamentarnych)

8.       Prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów (dzieci mogą dysponować środkami masowego przekazu, jak: telewizja, radio, prasa)

9.     Prawo do wynagrodzenia za pracę

10.   Prawo do wyboru życiowego partnera (wyboru kolegów, przyjaciół, małżonka, aż po możliwość wyrzeczenia się własnych rodziców)

11. Prawo do wsparcia ze strony dorosłych w kierowaniu własnym życiem

12. Prawo do minimalnego wpływu na życie w państwie

Prawa indywidualne

13.   Prawo do zadowalających dziecko narodzin (czyli do narodzin bez przemocy metoda Leboyera)

14.   Prawo do nienaruszalnej cielesności (ze strony dorosłych i rówieśników)

15.   Prawo do swobodnego przyjmowania pożywienia (możliwość jedzenia tego, co dorośli oraz możliwość odmawiania posiłków, gdy nie chcemy jeść)

16.   Prawo do własnego imienia (dzieci mogą same sobie nadać imię, jakie im odpowiada)

17.   Prawo do prywatnego życia (swoje tajemnice, tajemnica korespondencji, prywatność)

18.   Prawo do samostanowienia o własnej edukacji (antypedagodzy są za zniesieniem przymusu szkolnego, obowiązku szkolnego i zastąpienia ich innymi formami nauczania niż szkoła)

19. Prawo do wolności religijnej

20. Prawo do swobodnego poruszania się

21. Prawo do informacji w zakresie wszystkich interesujących je faktów i zdarzeń

 

Mentalność antypedagogiczna

·         Każdy człowiek od urodzenia może sam stanowić o sobie

·         Zależność generacyjna może być zniesiona (tak, jak np. zniesiono niewolnictwo)

·         Człowiek jest istotą dobrą ( = ufam tobie, twoim siłom i odczuciom; pełna afirmacja czyli wiara w siebie, we własne siły, zaufanie do siebie)

·         Człowiek nie musi być wychowywany (wychowanie jest niemożliwe i nieskuteczne)

·         Każdy sam wie najlepiej co jest dla niego dobre

·         Każdy człowiek jest sam odpowiedzialny za siebie

·         Zamiast wychowania: przyjaźń, wpieranie i uczenie się od siebie nawzajem


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin