Test_R_II_A.doc

(103 KB) Pobierz
Rozdział II



Test A

 

Z HISTORIĄ NA TY             

Test podsumowujący rozdział II

 

1.  Czytaj uważnie polecenia.

2.  W zadaniach 7. i 8. podano cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną

z nich i postaw obok niej znak "x". Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem.

3.  Rozwiązania pozostałych zadań zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach.

Pomyłki przekreślaj.

4.  Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką można uzyskać za właściwą odpowiedź.

Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 27 punktów.

 

1.  Połącz terminy z odpowiednimi wyjaśnieniami.                                                                       (0–3 p.)

historyk                                                        naukowiec prowadzący badania zwane wykopaliskami

archeolog                                                        bada i opisuje wydarzenia z przeszłości

genealog                                                        bada więzi łączące członków rodziny

 

2. 

zabytek chroniony, dawny, ochrona, naród, historyk

3.  Uzupełnij tekst podanymi wyrazami w odpowiedniej formie. Jeden z nich jest niepotrzebny.                                                                                                                                                                            (0–2 p.)

 

Zabytki są cennym świadectwem osiągnięć ludzi żyjących w …………... czasach. Z tego powodu podlegają …………….. prawnej. Obiekty te są opatrzone specjalnym znakiem: ……………..  ……………… prawem”. Zadaniem całego …………….. jest zachowanie swojego dziedzictwa dla następnych pokoleń.

 

4. 

5.  Połącz podane terminy z odpowiednimi opisami.                                                                           (0–4 p.)

 

 

 

 

 

6.  Uzupełnij tabelę nazwami odpowiednich źródeł historycznych.                                        (0–3 p.)

Źródła materialne pisane

Źródła materialne niepisane

Źródła niematerialne

kroniki

 

obyczaje

 

obrazy

 

 

7. 

Wstaw literę P w kratki obok zdań prawdziwych, a literę F – obok zdań fałszywych.      (0–3 p.)



Pisane źródła historyczne zawierają tylko prawdziwe informacje.



Postać historyczna może być historykiem.

Historycy uczestniczą między innymi w tworzeniu gier komputerowych.

 

8.  Uzupełnij podane zdania odpowiednimi terminami.                                                                                   (0–2 p.)

·         ……………………  to miejsce, gdzie przechowuje się eksponaty muzealne.

·         …………………    …………….… to wykres przedstawiający stopień pokrewieństwa miedzy osobami tworzącymi ród.

9.  Przeczytaj tekst. Następnie wykonaj podane polecenia.                                                            (0–3 p.)

Widziałeś kiedyś wzburzone fale Morza Bałtyckiego, nad szarą wodą chmury, a w wietrze szum wielu, wielu fal. […] Trochę się bałeś, oglądając z brzegu niespokojne morze? Było głośne, a pośród wiatru i szumu fal coś świszczało, jęczało, zawodziło jakby smutnym głosem? Morze to był pewien młody rybak, zakochany niegdyś w Królowej Bałtyku, Juracie, których miłość zniszczył zazdrosny bóg Perkun.[Perkun] cisnął piorunem w wody Bałtyku, ogień zniszczył bursztynowe komnaty pałacu Juraty. […] a gdy na plaży znajdziesz bursztyn, przypomnij sobie o Królowej Bałtyku, czy to kawałeczek ściany ugodzonego piorunem Perkuna pałacu Juraty?

Małgorzata Korczyńska, Jurata, królowa Bałtyku, Toruń 2011.

·         Wskaż prawidłowe dokończenie każdego zdania.

2

 


Powyższy tekst jest                           

A) kroniką.                                         

B) relacją historyka.                           

C) legendą.

D) baśnią.

 

Miłość Juraty do młodego rybaka zniszczył bóg                                                        A) Perkun.                                         

B) Neptun.                                         

C) Posejdon.

D) Mars.


·        Odpowiedz, czy przeczytany przez Ciebie tekst może być wiarygodnym źródłem

      historycznym.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10.               Wskaż prawidłowe dokończenie każdego zdania.                                                                                               (0–2 p.)


Zadaniem historyków jest badanie

A. wyłącznie przyczyn wydarzeń z przeszłości.

B. wyłącznie skutków wydarzeń z przeszłości.

C. przyczyn, przebiegu i skutków wydarzeń z przeszłości.

D. przyczyn przyszłych wydarzeń.

 

W archiwum przechowuje się między innymi

A. stare budowle.

B. stare dokumenty.

C. rzeźby.

D. dawne elementy uzbrojenia.


9. Skreśl w każdym nawiasie jeden z wyrazów, tak aby powstały zdania prawdziwe.                (0–2 p.)                             

·         Mapy zaliczane są do źródeł historycznych materialnych (pisanych/niepisanych).

·         (Ród/Rodzinę) tworzą przedstawiciele kolejnych pokoleń wywodzący się od wspólnego przodka.

10. Wyjaśnij, w jaki sposób można podtrzymywać tradycje rodzinne. Podaj trzy przykłady.    (0–3 p.)                                                                                                                     

1) ………………………………………………………………………………………………

2) ………………………………………………………………………………………………

3) ………………………………………………………………………………………………

Zgłoś jeśli naruszono regulamin