Test A
Z HISTORIĄ NA TY
Test podsumowujący rozdział II
1. Czytaj uważnie polecenia.
2. W zadaniach 7. i 8. podano cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną
z nich i postaw obok niej znak "x". Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem.
3. Rozwiązania pozostałych zadań zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach.
Pomyłki przekreślaj.
4. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką można uzyskać za właściwą odpowiedź.
Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 27 punktów.
1. Połącz terminy z odpowiednimi wyjaśnieniami. (0–3 p.)
historyk naukowiec prowadzący badania zwane wykopaliskami
archeolog bada i opisuje wydarzenia z przeszłości
genealog bada więzi łączące członków rodziny
2.
zabytek chroniony, dawny, ochrona, naród, historyk
3. Uzupełnij tekst podanymi wyrazami w odpowiedniej formie. Jeden z nich jest niepotrzebny. (0–2 p.)
Zabytki są cennym świadectwem osiągnięć ludzi żyjących w …………... czasach. Z tego powodu podlegają …………….. prawnej. Obiekty te są opatrzone specjalnym znakiem: „…………….. ……………… prawem”. Zadaniem całego …………….. jest zachowanie swojego dziedzictwa dla następnych pokoleń.
4.
5. Połącz podane terminy z odpowiednimi opisami. (0–4 p.)
6. Uzupełnij tabelę nazwami odpowiednich źródeł historycznych. (0–3 p.)
Źródła materialne pisane
Źródła materialne niepisane
Źródła niematerialne
kroniki
obyczaje
obrazy
7. Wstaw literę „P” w kratki obok zdań prawdziwych, a literę „F” – obok zdań fałszywych. (0–3 p.)
Pisane źródła historyczne zawierają tylko prawdziwe informacje.
Postać historyczna może być historykiem.
Historycy uczestniczą między innymi w tworzeniu gier komputerowych.
8. Uzupełnij podane zdania odpowiednimi terminami. (0–2 p.)
· …………………… to miejsce, gdzie przechowuje się eksponaty muzealne.
· ………………… …………….… to wykres przedstawiający stopień pokrewieństwa miedzy osobami tworzącymi ród.
9. Przeczytaj tekst. Następnie wykonaj podane polecenia. (0–3 p.)
Widziałeś kiedyś wzburzone fale Morza Bałtyckiego, nad szarą wodą chmury, a w wietrze szum wielu, wielu fal. […] Trochę się bałeś, oglądając z brzegu niespokojne morze? Było głośne, a pośród wiatru i szumu fal coś świszczało, jęczało, zawodziło jakby smutnym głosem? Morze to był pewien młody rybak, zakochany niegdyś w Królowej Bałtyku, Juracie, których miłość zniszczył zazdrosny bóg Perkun.[Perkun] cisnął piorunem w wody Bałtyku, ogień zniszczył bursztynowe komnaty pałacu Juraty. […] a gdy na plaży znajdziesz bursztyn, przypomnij sobie o Królowej Bałtyku, czy to kawałeczek ściany ugodzonego piorunem Perkuna pałacu Juraty?
Małgorzata Korczyńska, Jurata, królowa Bałtyku, Toruń 2011.
· Wskaż prawidłowe dokończenie każdego zdania.
2
Powyższy tekst jest
A) kroniką.
B) relacją historyka.
C) legendą.
D) baśnią.
Miłość Juraty do młodego rybaka zniszczył bóg A) Perkun.
B) Neptun.
C) Posejdon.
D) Mars.
· Odpowiedz, czy przeczytany przez Ciebie tekst może być wiarygodnym źródłem
historycznym.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Wskaż prawidłowe dokończenie każdego zdania. (0–2 p.)
• Zadaniem historyków jest badanie
A. wyłącznie przyczyn wydarzeń z przeszłości.
B. wyłącznie skutków wydarzeń z przeszłości.
C. przyczyn, przebiegu i skutków wydarzeń z przeszłości.
D. przyczyn przyszłych wydarzeń.
• W archiwum przechowuje się między innymi
A. stare budowle.
B. stare dokumenty.
C. rzeźby.
D. dawne elementy uzbrojenia.
9. Skreśl w każdym nawiasie jeden z wyrazów, tak aby powstały zdania prawdziwe. (0–2 p.)
· Mapy zaliczane są do źródeł historycznych materialnych (pisanych/niepisanych).
· (Ród/Rodzinę) tworzą przedstawiciele kolejnych pokoleń wywodzący się od wspólnego przodka.
10. Wyjaśnij, w jaki sposób można podtrzymywać tradycje rodzinne. Podaj trzy przykłady. (0–3 p.)
1) ………………………………………………………………………………………………
2) ………………………………………………………………………………………………
3) ………………………………………………………………………………………………
zabmar