Miesięczny plan pracy - wrzesień.doc

(135 KB) Pobierz

silber_6.jpg

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)

Temat kompleksowy: I. JESTEM  W PRZEDSZKOLU

Zakres treści

Zamierzone osiągnięcia dzieci

Działania

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

Pomoce

literatura

 

MYŚLENIE SYMBOLICZNE

 

 

PERCEPCJA WZROKOWA

 

 

 

 

 

 

- rozpoznaje własny znaczek

rozpoznawczy

 

- wyszukuje takie same obrazki układa w pary

- dostrzega różnice pomiędzy podobnymi elementami

- odnajduje przedmioty wskazane na obrazku

 

– zabawa na powitanie „Powitanie”- wzajemne poznawanie się

– zabawa grupowa „Kto ma tak na imię...?” - poznawanie imion kolegów i koleżanek

– zabawa integracyjna „Kto ma” - poznawanie się dzieci

– zabawa integracyjna „Gdzie jesteś?” - poznawanie imion kolegów

– zabawa paluszkowa. „Goście” - wprowadzenie dobrego nastroju w grupie

– rozbieranie się i ubieranie przy pomocy nauczyciela „Leżakowanie” - akceptowanie potrze­by wypoczynku

– ćwiczenie graficzne „Kącik kredek” - ilustrowanie treści wierszyka, poznawanie elementów wyposażenia sali

– zabawa na powitanie „Żółwik” - integrowanie dzieci w grupie

– zabawa dydaktyczna „Kto ma taki znaczek?” - rozpoznanie i umieszczenie przez dzieci swo­ich znaczków w łazience i szatni

– ilustracja ruchowa wiersza Iwony Salach „Czyste ręce”

obserwowanie i nazywanie czynno­ści wykonywanych przez nauczyciela podczas mycia rąk

– zabawa tropiąca „Idziemy do szatni” - ćwiczenie orientacji w przestrzeni, podążanie śladem z sali do szatni

– zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje?” - dobieranie przedmiotów w pary

– zabawa utrwalająca znajomość znaczka. „Czyj to znaczek”

ćwiczenie percepcji wzrokowej, wskazywanie własnego znaczka spośród innych

– zabawa na powitanie. „Ja jestem…, ty jesteś…” - utrwalanie znajomości imion dzieci w grupie

– zabawy muzyczne w oparciu o piosenkę pt. W naszym przedszkolu” (sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski) „Razem się bawimy

poznanie sygnału muzycznego: sprzątamy zabawki

odtwarzanie muzyki ruchem - rozwijanie poczucia rytmu

zabawy z misiem, ilustrowanie ruchem piosenki Kołysanka dla misia” (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska). -odtwarzanie ruchem zaobserwowanych czynności

zabawa integracyjna „Kto ma” - posługiwanie się określeniami dotyczącymi własnego wy­glądu np. wzrostu, długości i kolorów włosów, ubioru

 

– zabawa integracyjna „Powitanie” - rozpoznawanie kolegów po głosie

ćwiczenie koncentracji uwagi na wykonywanej czynności

– zabawa tematyczna „Obiad w przedszkolu” inspirowana wierszem Wandy Grodzieńskiej  „Obiad” - kształtowanie właściwych nawyków, związanych ze spożywaniem posiłku

rozwija­nie umiejętności uważnego obserwowania wykonywanych przez nauczyciela czynności

– ćwiczenia mięśni poprzecznych i podłużnych języka „Pieczemy ciasto na podwieczorek”

– zabawa dydaktyczna „Zmywarka” - układanie serii wg podanego kryterium: wielkość

– ćwiczenia ekspresji słownej podczas zabawy integracyjnej. „Powiedz swoje imię” - uspraw­nianie narządów artykulacyjnych

– zabawa rytmiczno-ruchowa przy piosence „W naszym przedszkolu”

– słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Koledzy” jako inspiracja do rozmowy na temat wzajemnej życzliwości

poszerzanie doświadczeń plastycznych, malowanie gąbką zamoczoną w farbie

posługiwanie się nazwami podstawowych kolorów

– rozpoznawanie na podstawie opisu „Co to jest?” - ćwiczenie percepcji słuchowej

– rozmowa na podstawie obrazka (karta pracy nr 1) „W przedszkolu” -kształcenie umiejętno­ści prowadzenia rozmowy, wypowiadania się na temat własnych spostrzeżeń

ćwiczenie percepcji wzrokowej - naśladowania ruchem różnych postaci i zabawek

– zabawa dydaktyczna  „Zrób to, co zrobiła wróżka” - układanie przedmiotów według wzra­stającej wielkości

– zabawa tematyczna „W kąciku lalek” - kształtowanie umiejętności przyjmowania i odgry­wania ról

– zabawa z akompaniamentem piosenki „Wnaszym przedszkolu”(sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski) - doskonalenie percepcji słuchowej

– rozmowa inspirowana wierszem Heleny Bechlerowej „Miś na huśtawce” na temat dziecięcych zabaw na terenie przedszkolnego ogrodu „W przedszkolnym ogródku”

zaznajomienie dzieci ze sprzętem do zabawy w ogrodzie oraz z zasadami bezpiecznego ich użytkowania.

– rozwiązywanie zagadek słuchowych  „Klocki” -rozpoznawanie przedmiotów po wydawa­nym dźwięku, ćwiczenie percepcji słuchowej.

– wykonywanie akompaniamentu do piosenki na alternatywnych instrumentach „W naszym przedszkolu” - próba gry na drewnianych i plastikowych klockach

– zabawa integracyjna przy piosence „Wesoła Wróżka” - naśladowanie ruchu zabawek, reagowanie na sygnał

– zabawa dydaktyczna „Zaczarowane sprzątanie” - kształtowanie umiejętności segregowania wg kolorów

– zabawa konstrukcyjna „Budujemy kolorowe mosty” -doskonalenie umiejętności budowa­nia z klocków, utrwalenie znajomości kolorów

– zabawy muzyczno-ruchowe w oparciu o piosenkę Wesoła Wróżka” (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak) 

zapoznanie z wyglądem oraz techniką gry na grzechotce

wysłuchanie i omówienie piosenki „Kołysanka dla misia”

wprowadzenie sygnału zapraszającego na leżakowanie

– zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Co nie pasuje?” - doskonalenie umiejętności wskazy­wania różnic między przedmiotami

– zabawa dydaktyczna „Sprzątamy zabawki” - ćwiczenie spostrzegawczości

klasyfikowanie  przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem  ­ odkładania zabawek na miejsce - kształtowanie samodzielności (karta pracy nr 2)

– zabawa dydaktyczna „Zanieś na swoje miejsce” - uświadamianie dzieciom korzyści płynących z utrzymywania przez nie porządku w przedszkolnej sali

– zabawa naśladowcza „Zakupy” - ilustrowanie ruchem treści utworu

– zabawa konstrukcyjna „Zbuduj wysoką wieżę” kształtowanie umiejętności wspólnego działania

– wspólne wykonanie plakatu z wykorzystaniem fotografii przyniesionych  przez dzieci do przedszkola „Przedszkole”

rozpoznawanie kolegów i koleżanek na zdjęciach, utrwalenie ich imion

– zabawa grupowa „Kto to?” - rozpoznawanie kolegów zgodnie z opisem, nabywanie umie­jętności uważnego słuchania

– zabawa relaksująca, masażyk „Lata osa koło nosa” - rozumienie roli odpoczynku, wyciszenia i odprężenia

 

 

 

- naklejki z imieniem, kredki w oprawie drewnianej, kubeczki, kartki do rysowania, tacki papierowe w kolorach kredek

 

- komplet znaczków indywidualnych z tasiemkami,

skakanki, pary przedmiotów z łazienki i szatni

 

- odtwarzacz kompaktowy, CD – piosenki W naszym przedszkolu (sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski), Kołysanka dla misia (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), chusta animacyjna lub duży materiał, pluszaki (najlepiej misie)

 

- taca, klocki plastikowe, zabawki przedszkolne,

pacynka misia, naczynia z kącika kuchennego, lalki, tarcze gimnastyczne, talerz, łyżka, waza, łyżka wazowa, serwetki, kawałek brystolu, klocki, plastikowe naczynia z kącika kuchennego różnej wielkości, klocki

 

- odtwarzacz kompaktowy, CD – piosenka W naszym przedszkolu (sł. M. Rosińska,

muz. J. Wasowski), serce wycięte z brystolu,

czerwona farba plakatowa, gąbka, marker, szarfa żółta i czerwona, sznurek lub guma (ok. 3 m), żółte i czerwone zabawki

 

- odtwarzacz kompaktowy, CD – akompaniament do piosenki Wakacyjna wyliczanka (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), zabawki z sali: auta, lalka, piłka, klocek, 3 misie: mały, większy i największy, 2 lalki, auta: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin