Kolorowa jesień.
Zadania programowe
Data realizacji
Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.(PP)
Stosowanie różnorodnych metod nauczania w pracy z dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywnych oraz terapeutycznych.-(PR)
Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy-pr.Od przedszkolaka do pierwszaka.
Obszar 7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem. .(PP)
I. Zabawy swobodne przy niewielkim udziale nauczyciela
Zabawa z zastosowaniem techniki twórczego myślenia ,,Czasem jest mi dobrze, czasem jest mi źle” – uświadomienie dzieciom, że mogą przeżywać miłe i przykre uczucia. (Program PKD, s. 47).
Zabawy badawcze w ,,Kąciku przyrody”: obserwacja przez lupę struktury budowy jesiennych liści, omówienie dokonywanych obserwacji.
,,Co to jest?” – dorysowywanie szczegółów do dziwnych rysunków
( wg Programu PKD, s.85).
Zabawa z zastosowaniem techniki twórczego myślenia: kończenie zdania ,,Kolory jesieni to ....”
Ćwiczenia oddechowe ,,Wiatr i liście” – wyrabianie prawidłowego oddechu, dostosowanie jego siły do konkretnej sytuacji.
Zabawa z zastosowaniem techniki twórczego myślenia: lista atrybutów ,,Park, las jesienny jest ...(jaki?)”
Zabawa z dźwiękiem ,,Skąd słyszysz melodyjkę?” – rozwijanie spostrzegawczości słuchowej.
Zabawa w słowa ,,Łańcuszek słów” – podawanie wyrazu na ostatnią głoskę słowa podanego przez kolegę .
Zabawa twórcza ,,Kuferek skarbów”Nauczyciel wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.
Wprawki pantomimiczne- inscenizowanie różnych scenek rodzajowych, np. przechodzimy ostrożnie przez kładkę na rzece, wspinamy się na wysoką skałę, chodzimy po kamieniach, dekorujemy tort, omijamy kałuże itp.
„ Ekspresja ruchowa i dźwiękowa w parach” aktywizacja grupy,
rozwijanie wyobraźni twórczej , pomysłowości i świadomości własnego ciała , koncentracji uwagi oraz ilustrowania ruchem i dźwiękiem określonych czynności .
Zabawa dramowa ,,Prognoza pogody”- rozwijanie umiejętności skojarzeń do podanego hasła, sprawne układanie i przekazywanie zwięzłych informacji.
Zabawa dydaktyczno- ruchowa,, Szukamy grzybów”.
Zabawa teatralna na podstawie utworu K. Komińskiej ,, Leśne duszki i grzyby” z wykorzystaniem sylwet- zachęcenie do zabawy dzieci nieśmiałych.
Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. .(PP)
Obszar 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. .(PP)
Obszar 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. .(PP)
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. .(PP)
Poszukiwanie różnych form wyrazu i aktywności plastyczno – technicznej na drodze do rozwoju kreatywności dziecka przedszkolnego.-(PR)
Obszar 9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. .(PP)
Motywowanie do wypowiadania się w różnych technikach plastycznych i rozwijanie wrażliwości na kształty i kolory- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka.
Obszar 8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. .(PP)
Rozwijanie zainteresowań muzycznych- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka.
Rozwijanie zainteresowań tanecznych- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka.
Podejmowanie zintegrowanych działań w celu przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole:
usprawnianie narządów mowy i doskonalenie sprawności artykulacyjnej-(PR)
Teatrzyk kukiełkowy pt. ,,Taniec liści” w oparciu o utwór
S. Gmoińskiego ,,Wiatr i liście”. Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania przedstawienia. Zapoznanie z kształtem liści kasztanowca, brzozy, dębu, klonu, . Uważnie ogląda krótkie przedstawienia kukiełkowe. Rozpoznaje i nazywa liście drzew występujące w przedstawieniu
Wiersz H. Świąder ,,Kolorowa jesień” – omówienie przez dzieci wyglądu drzew liściastych jesienią. Zwrócenie uwagi na porównania użyte w wierszu: ,,kolorowe suknie drzew” i złociste kolory”. Określania barwy liści w okresie jesiennym. Ma poczucie piękna.
Opowiadanie L. Krzemienieckiej „O gęsiareczce Kasieni
i cudownych listkach pani Jesieni” – tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. Pomaganie dzieciom w poznawaniu różnych bohaterów postaw literackich, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska. Kojarzy przedstawione fakty z konkretną sytuacją. Ocenia postępowanie bohaterów utworu literackiego uzasadniając własne stanowisko.
Scenka sytuacyjna na podstawie utworu J. Brzechwy ,,Grzyby”- zapoznanie dzieci z nazwami grzybów jadalnych i trujących, uczulenie na nie zbieranie grzybów, jeżeli nie jesteśmy pewni czy nadają się do jedzenia. Dziecko nazywa poznane grzyby, rozróżnia jadalne i trujące.
Utrwalenie umiejętności liczenia liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-6 – wykorzystanie zabawy dydaktycznej pt. ,,Wietrzyk psotnik”.
Wykorzystanie materiału przyrodniczego( kasztany, żołędzie,liście) do tworzenia zbiorów, porównywanie liczebności zbiorów, podział zbiorów na podzbiory, przeliczanie elementów zbiorów w zakresie 1-6.
Praca przestrzenna na temat ,,Jesienne drzewa” z wykorzystaniem materiałów wtórnych, bibuły - kształcenie wyobraźni plastycznej i poczucia estetyki. Skupia uwagę na wykonywanej pracy i doprowadza pracę do efektu końcowego
,, Jesienne krajobrazy” – malowanie farbami plakatowymi , zwrócenie uwagi na prawidłowy dobór kolorów oraz estetyczne wykonanie prac. Dostrzega piękno w otaczającej go przyrodzie i ukazuje je w pracach plastycznych.
Wykonanie witraża,, Listek”- wycinanie i podklejanie kolorową bibułką- zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami oraz dokładne i estetyczne wykonanie prac. Bezpiecznie posługuje się nożyczkami.
Praca przestrzenna na temat ,,Muchomorek” i ,,Borowik”- wykorzystanie papieru kolorowego i kartonu, umiejętność sklejania rurki, wykonania kapelusza. Skleja rurkę, komponuje całość grzybów z poszczególnych elementów.
Nauka piosenki ,,Malowała jesień”. Śpiew piosenki „Jesień”, „Lecą liście z drzewa”. Słuchanie piosenki ,,Wietrzyk - psotnik”, „Jesienny kujawiaczek”. Ilustrowanie ruchem treści słuchanej piosenki. Zabawa rytmiczna z kasztanami – wystukiwanie podanego rytmu kasztanami, układanie różnych figur geometrycznych z kasztanów. Taniec „Krakowiak”. Chętnie słucha i uczy się piosenek. Wystukuje podany rytm. Dostrzega podobieństwa i różnice.
Ćwiczenia logorytmiczne - „Wirujące listki” – pianino, emblematy listków/ - dzieci przykucają na dywaniku, na sygnał – dźwięk pianina–
wstają i biegają na paluszkach (lekko), naśladując „wirujące listki”. Na przerwę w muzyce przykucają, zaś po usłyszeniu muzyki ponownie wstają i biegają na paluszkach.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego: ziewanie; kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej; chrapanie na wdechu i wydechu; wymawianie sylab ak, ka, ku, aka, oko, uku; oddychanie - wdech przez nos, wydech przez usta.
Ćwiczenia oddechowe,, Wiatr dmucha liście”- prawidłowe branie oddechu podczas dmuchania w liście.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy w zabawie ,, Całuski”- przesyłanie całusków: wargi wysunięte do przodu, cmokanie.
Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. (PP)
Systematyczne organizowanie zabaw i zajęć ruchowych w sali lub na powietrzu, organizowanie gier i zawodów sprawnościowych-(PWP)
Motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka”
Prowadzenie obserwacji bliższego i dalszego otoczenia przyrodniczego-(PWP)
Obcowanie z przyrodą i integrowanie się z nią poprzezróżne formy pracy z dzieckiem:
- zabawy badawcze-(PWP)
Ćwiczenia gimnastyczne:
zestaw 4 / 204 K. Wlaźnik ,, Wychowanie w przedszkolu”, pomoce: obręcze. K. Wlaźnik
Zabawa ruchowa do wprowadzenia:
,, Taniec liści” – orientacyjno.- porządkowa. K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe do powtórzenia: K. Wlaźnik
- orient.- porząd.,, Figurki"s.80
- z elem. rzutu „ Kto dalej rzuci?"s.75
- z elem. czworakowania,, Tunel"s.68
- z elem. biegu ,, Samochody”s. 82
Poranne ćwiczenia gimnastyczne:
Zestaw 5 s.131 K. Wlaźnik
Spacery:
- nazywanie gatunków drzew rosnących w pobliżu przedszkola
- obserwowanie kolorów liści na drzewach
- porównywanie ilości liści na drzewach i tych leżących pod nimi
( ocena ,,na oko”)
Zabawa ruchowo- naśladowcza,, Zbieramy grzyby”
Zabawy zorganizowane w ogrodzie przedszkolnym- zbieranie liści określonego koloru i kształtu- nazywanie drzew z jakich spadły.
Zabawa badawcza- wielozmysłowe poznanie liści – oglądanie przez lupę , wąchanie, dotykanie .
...
munieklatek