Plan na wrzesień Plan napisany zgodnie z nową podstawą programową.doc

(163 KB) Pobierz
Teatrzyk kukiełkowy pt

 

 

Kolorowa jesień.

 

Zadania programowe

Realizacja poprzez różnorodne metody i formy pracy

Data realizacji

 

 

 

Obszar 1. Kształtowanie  umiejętności  społecznych  dzieci:  porozumiewanie  się  z  dorosłymi  i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.(PP)

 

 

 

Stosowanie różnorodnych metod nauczania w pracy z dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywnych oraz terapeutycznych.-(PR)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy-pr.Od przedszkolaka do pierwszaka.

 

 

 

 

 

Obszar 7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem. .(PP)

 

 

 

 

 

I. Zabawy  swobodne   przy  niewielkim  udziale  nauczyciela

 

Zabawa z zastosowaniem techniki twórczego myślenia ,,Czasem jest mi dobrze, czasem jest mi źle” – uświadomienie dzieciom, że mogą przeżywać miłe i przykre uczucia.  (Program PKD, s. 47).

 

Zabawy badawcze w ,,Kąciku przyrody”: obserwacja przez lupę struktury budowy jesiennych liści, omówienie dokonywanych obserwacji.

 

,,Co to jest?” – dorysowywanie szczegółów do dziwnych rysunków

( wg Programu PKD, s.85).

 

Zabawa z zastosowaniem techniki twórczego myślenia: kończenie zdania ,,Kolory jesieni to ....”

 

Ćwiczenia oddechowe ,,Wiatr i liście” – wyrabianie prawidłowego oddechu, dostosowanie jego siły do konkretnej sytuacji.

 

Zabawa z zastosowaniem techniki twórczego myślenia: lista atrybutów ,,Park, las jesienny jest ...(jaki?)”

 

Zabawa z dźwiękiem ,,Skąd słyszysz melodyjkę?” – rozwijanie spostrzegawczości słuchowej.

Zabawa w słowa ,,Łańcuszek słów” – podawanie wyrazu na ostatnią głoskę słowa podanego przez kolegę .

Zabawa twórcza ,,Kuferek skarbów”
Nauczyciel wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.

Wprawki pantomimiczne-  inscenizowanie różnych scenek rodzajowych, np. przechodzimy ostrożnie przez kładkę na rzece, wspinamy się na wysoką skałę, chodzimy po kamieniach, dekorujemy tort, omijamy kałuże itp.

„ Ekspresja ruchowa i  dźwiękowa  w  parach” aktywizacja grupy,

rozwijanie wyobraźni  twórczej , pomysłowości i świadomości własnego ciała ,  koncentracji uwagi oraz ilustrowania ruchem i dźwiękiem określonych czynności .

 

Zabawa dramowa ,,Prognoza pogody”- rozwijanie umiejętności skojarzeń do podanego hasła, sprawne układanie i przekazywanie zwięzłych informacji.

 

Zabawa dydaktyczno- ruchowa,, Szukamy grzybów”.

 

Zabawa teatralna na podstawie utworu  K. Komińskiej   ,, Leśne duszki i grzyby” z wykorzystaniem sylwet- zachęcenie do zabawy dzieci nieśmiałych.

 

 

 

Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. .(PP)

 

 

 

 

 

 

Obszar 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. .(PP)

 

 

 

 

 

 

Obszar 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. .(PP)

 

 

 

Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. .(PP)

 

 

 

 

Poszukiwanie różnych form wyrazu i aktywności plastyczno – technicznej na drodze do rozwoju kreatywności dziecka przedszkolnego.-(PR)

 

 

Obszar 9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne. .(PP)

 

Motywowanie do wypowiadania się w różnych technikach plastycznych i rozwijanie wrażliwości na kształty i kolory- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka.

 

 

 

 

 

Obszar 8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec. .(PP)

 

Rozwijanie zainteresowań muzycznych- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka.

 

Rozwijanie zainteresowań tanecznych- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka.

 

Podejmowanie zintegrowanych działań w celu przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole:

usprawnianie narządów mowy i doskonalenie sprawności artykulacyjnej-(PR)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Zajęcia dydaktyczne

 

Teatrzyk kukiełkowy pt. ,,Taniec liści” w oparciu o utwór 

S. Gmoińskiego  ,,Wiatr i liście”. Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania przedstawienia. Zapoznanie z  kształtem liści kasztanowca, brzozy, dębu, klonu, . Uważnie ogląda krótkie przedstawienia kukiełkowe. Rozpoznaje i nazywa liście drzew występujące w przedstawieniu

 

Wiersz  H. Świąder ,,Kolorowa jesień” – omówienie przez dzieci wyglądu drzew liściastych jesienią. Zwrócenie uwagi na porównania użyte w wierszu: ,,kolorowe suknie drzew” i złociste kolory”. Określania barwy  liści  w okresie jesiennym. Ma poczucie piękna.

 

Opowiadanie L. Krzemienieckiej „O gęsiareczce Kasieni

i cudownych listkach pani Jesieni” – tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. Pomaganie dzieciom w poznawaniu różnych bohaterów postaw literackich, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska. Kojarzy przedstawione fakty z konkretną sytuacją. Ocenia postępowanie bohaterów  utworu literackiego uzasadniając własne stanowisko.

 

Scenka sytuacyjna na podstawie utworu J. Brzechwy ,,Grzyby”- zapoznanie dzieci z nazwami grzybów jadalnych i trujących, uczulenie na nie zbieranie grzybów, jeżeli nie jesteśmy pewni  czy nadają się do jedzenia. Dziecko nazywa poznane grzyby, rozróżnia jadalne i trujące.

 

 

Utrwalenie umiejętności liczenia liczebnikami głównymi  i porządkowymi w zakresie 1-6 – wykorzystanie zabawy dydaktycznej pt. ,,Wietrzyk psotnik”.

 

Wykorzystanie materiału przyrodniczego( kasztany, żołędzie,liście) do tworzenia zbiorów, porównywanie liczebności zbiorów, podział zbiorów na podzbiory, przeliczanie elementów zbiorów w zakresie 1-6.

 

Praca przestrzenna na temat ,,Jesienne drzewa” z   wykorzystaniem materiałów wtórnych, bibuły - kształcenie wyobraźni plastycznej i poczucia estetyki. Skupia uwagę na wykonywanej pracy i doprowadza pracę do efektu końcowego

 

,, Jesienne krajobrazy” –  malowanie farbami plakatowymi , zwrócenie uwagi na prawidłowy dobór kolorów oraz estetyczne wykonanie prac. Dostrzega piękno w otaczającej go przyrodzie i ukazuje je w pracach plastycznych.

 

Wykonanie witraża,, Listek”- wycinanie i podklejanie kolorową bibułką- zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami oraz dokładne i estetyczne wykonanie prac. Bezpiecznie posługuje się nożyczkami.

 

Praca przestrzenna na temat ,,Muchomorek” i ,,Borowik”- wykorzystanie papieru kolorowego i kartonu, umiejętność sklejania rurki, wykonania kapelusza. Skleja rurkę, komponuje całość grzybów z poszczególnych elementów.

 

Nauka piosenki ,,Malowała jesień”. Śpiew piosenki „Jesień”, „Lecą liście z drzewa”. Słuchanie piosenki ,,Wietrzyk - psotnik”, „Jesienny kujawiaczek”. Ilustrowanie ruchem treści  słuchanej piosenki. Zabawa rytmiczna z kasztanami – wystukiwanie podanego rytmu kasztanami, układanie różnych figur geometrycznych z kasztanów. Taniec „Krakowiak”. Chętnie słucha i uczy się piosenek. Wystukuje podany rytm. Dostrzega podobieństwa i różnice.

 

 

 

Ćwiczenia logorytmiczne  - „Wirujące listki” pianino, emblematy listków/ - dzieci przykucają na dywaniku, na sygnał – dźwięk pianina–

wstają i biegają na paluszkach (lekko), naśladując „wirujące listki”. Na przerwę w muzyce przykucają, zaś po usłyszeniu muzyki ponownie wstają i biegają na paluszkach.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego: ziewanie; kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej; chrapanie na wdechu i wydechu; wymawianie sylab ak, ka, ku, aka, oko, uku; oddychanie - wdech przez nos, wydech przez usta.

Ćwiczenia oddechowe,, Wiatr dmucha liście”- prawidłowe branie oddechu podczas dmuchania w liście.

 

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy w zabawie ,, Całuski”- przesyłanie całusków: wargi wysunięte do przodu, cmokanie.

 

 

 

Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. (PP)

 

Systematyczne organizowanie zabaw i zajęć ruchowych w sali lub na powietrzu, organizowanie gier i zawodów sprawnościowych-(PWP)

 

Motywowanie do dbałości o sprawność fizyczną- pr. Od przedszkolaka do pierwszaka”

 

Prowadzenie obserwacji bliższego i dalszego otoczenia przyrodniczego-(PWP)

 

 

 

 

Obcowanie z przyrodą i integrowanie się z nią poprzezróżne formy pracy z dzieckiem:

- zabawy badawcze-(PWP)

III. Zajęcia na świeżym powietrzu lub w sali

 

Ćwiczenia gimnastyczne:

zestaw  4 / 204 K. Wlaźnik ,, Wychowanie w przedszkolu”, pomoce: obręcze. K. Wlaźnik

Zabawa ruchowa do wprowadzenia:

,, Taniec liści” – orientacyjno.- porządkowa. K. Wlaźnik

Zabawy ruchowe do powtórzenia: K. Wlaźnik

- orient.- porząd.,, Figurki"s.80

-  z elem. rzutu „ Kto dalej rzuci?"s.75

- z elem. czworakowania,, Tunel"s.68

- z elem. biegu ,, Samochody”s. 82

Poranne ćwiczenia gimnastyczne:

Zestaw 5 s.131 K. Wlaźnik

Spacery:

- nazywanie gatunków drzew rosnących w pobliżu przedszkola

- obserwowanie kolorów liści na drzewach

- porównywanie ilości liści na drzewach i tych leżących pod nimi

( ocena ,,na oko”)

Zabawa ruchowo- naśladowcza,, Zbieramy grzyby”

 

Zabawy zorganizowane w ogrodzie przedszkolnym- zbieranie liści  określonego koloru i kształtu- nazywanie drzew z jakich spadły.

Zabawa badawcza- wielozmysłowe poznanie liści – oglądanie przez lupę , wąchanie, dotykanie .

 

 

 

 

 

Motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy-pr.Od przedszkolaka do pierwszaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. .(PP)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin