Załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 7/10
Rektora PWSZ we Włocławku
z dnia 19 stycznia 2010 roku.
z dnia 25 maja 2010 roku
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA we WŁOCŁAWKU
DZIENNIK PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH
STUDIA STACJONARNE I NIESTACJONARE
I STOPNIA
………………………………………………………………………………………………………....
Imię i nazwisko studenta
…………………………………………………… …………………………………………………..
Kierunek, specjalność, specjalizacja
……………………………………….
Nr albumu
Cele praktyki
Praktyka stanowi integralną część kształcenia w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej we Włocławku na kierunku pedagogika, specjalność: ……………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………
/specjalność, specjalizacja/
Praktyka śródroczna i ciągła na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych ma na celu przygotowanie studenta do przyszłej pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej poprzez poznanie całokształtu oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych stosowanych wobec dzieci i młodzieży w wieku przedszkolnym, szkolnym, gimnazjalnym.
Praktyka w szczególności ma umożliwić studentowi:
1) konfrontację i uogólnienie zdobytej wiedzy z zakresu przedmiotów pedagogicznych i specjalistycznych;
2) hospitację szeroko rozumianych instytucji zajmujących się edukacją przedszkolną, szkolną i gimnazjalną, w których wzorcowo wykonywane są zadania z zakresu pracy pedagogicznej;
3) kształtowanie umiejętności pedagogicznych i pomocowych w naturalnych warunkach placówek zajmujących się edukacją;
4) pogłębienie zainteresowań obraną specjalnością zawodową oraz zachęcanie do stosowania nowatorskich koncepcji w przyszłej pracy zawodowej;
5) kształtowanie właściwych postaw pedagogicznych i przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej;
6) wdrażanie nowych rozwiązań w zakresie oddziaływań terapeutycznych, aby jak najlepiej przygotować je do samodzielnej pracy zawodowej w zakresie specjalizacji;
7) praktyczne opanowanie metod i technik działań zawodoznawczych w zakresie edukacji dzieci;
8) poszerzenie znajomości całokształtu pracy pedagogicznej różnych placówek, w których student będzie odbywać praktykę;
9) przeprowadzenie badań naukowych związanych z przygotowywaną pracą dyplomową.
Szczegółowe cele praktyki określa program praktyki dla danej specjalności.
Zadania praktyki
W ramach praktyki specjalnościowej ciągłej i śródrocznej student powinien poznać i wykonać następujące zadania:
1) zapoznać się ze strukturą organizacyjną i zasadami funkcjonowania placówek i instytucji, w których odbywają się praktyki;
2) poznać specyfikę, rolę i znaczenie poszczególnych placówek i instytucji oraz sposoby realizacji przez nie treści programowych;
3) zapoznać się z podstawową dokumentacją i jej obiegiem;
4) wdrażanie się do stosowania zdobytej wiedzy merytorycznej i metodycznej w praktyce;
5) poznać zadania i obowiązki pracowników instytucji w szczególności nauczyciela – wychowawcy w przedszkolu, szkole i gimnazjum;
6) zapoznać się z zasadami i formami współpracy ze środowiskami wspomagającymi i oddziałującymi na osoby przebywające w danej placówce;
7) towarzyszyć nauczycielowi, wychowawcy, metodykowi w trakcie wykonywania przez niego różnego typu zajęć administracyjnych, pomocowych i typowo edukacyjnych;
8) wykonywać samodzielnie niektóre czynności pod kierunkiem i opieką bezpośredniego opiekuna praktyki.
Obowiązki studentów
Student odbywający studencka praktykę zawodową zobowiązany jest do:
1) zapoznania się z programem praktyk;
2) zgłoszenie się do instytucji, placówki, w której student będzie odbywał praktykę w terminie wyznaczonym przez osobę kierującą daną placówką lub przez uczelnię;
3) przebywanie na terenie instytucji od rozpoczęcia praktyki do jej zakończenia w czasie i godzinach wyznaczonych przez dyrektora danej placówki;
4) sumiennego wykonania zadań wynikających z programu praktyki i zadań zleconych przez zwierzchników, dyrektora bądź bezpośredniego opiekuna w miejscu praktyki;
5) uczestniczenie w radach pedagogicznych, zebraniach i uroczystościach, które odbywają się na terenie placówki o ile dyrektor wyrazi na to zgodę;
6) zachowanie dyscypliny pracy, jaka obowiązuje wszystkich pracowników placówki;
7) prowadzenie na bieżąco Dziennika Praktyk Pedagogicznych z przedstawieniem w nim własnych spostrzeżeń i uwag oraz potwierdzeniem realizacji poszczególnych zadań praktyki przez opiekuna- instruktora w danej placówce, w której student odbywa praktykę;
8) uzupełnianie teczki metodycznej, w której student gromadzi dodatkowe dokumenty niezbędne do napisania pracy dyplomowej. Każdy dokument powinien być szczegółowo opisany;
9) złożenie bezpośrednio po zakończeniu praktyki Dziennika Praktyk Pedagogicznych wraz z dodatkową dokumentacją uczelnianemu opiekunowi praktyki, celem zaopiniowania odbytej praktyki oraz dokonania ostatecznego zaliczenia poprzez wpis do indeksu zaliczenia i karty osiągnięć studenta.
Dokumentacja i zaliczenie praktyki specjalnościowej
Podstawą zaliczenia praktyki ciągłej i śródrocznej specjalnościowej jest właściwie prowadzony Dziennik Praktyk Pedagogicznych wraz z opinią bezpośredniego przełożonego, podpisaną przez dyrekcję placówki, w której student odbywał praktykę. Niezbędnym elementem do zaliczenia praktyki jest pozytywnie zaopiniowany i oceniony Dziennik Praktyk Pedagogicznych przez uczelnianego opiekuna praktyk.
II SEMESTR
ZALICZENIE PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
UCZELNIANY OPIEKUN PRAKTYKI ……………………………..………………………………
WARSZTATY OGÓLNOPEDAGOGICZNE*
Lp.
Instytucje/placówki
Wymiar praktyki
Data
Podpis opiekuna praktyki
Uwagi
1.
Spotkanie z przedstawicielem Policji
5 godz.
2.
Wizyta w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym
3.
Wizyta w placówce kształcenia specjalnego
4.
Warsztaty w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
5.
Wizyta w świetlicy środowiskowej
...
roxanchan