Socjologia czasu wolnego.doc

(48 KB) Pobierz
Socjologia czasu wolnego

Socjologia czasu wolnego.

 

Dr Ewa Kozak

Tel. 0605 074 729

e-mail: drewa11@wp.pl

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Ul. Dawida 3 p.10 Wrocław

 

Egzamin pisemny- 10 pytań otwartych.

 

Literatura:

1. Sztompka Piotr, „Socjologia. Analiza społeczeństwa”

2. Szacka Barbara, „Wprowadzenie do socjologii”, W-wa 2003.

3. Douglas T. Kenrick, Steven L. Neuberg, Robert B. Cialdini, “Psychologia społeczna.   Rozwiązane tajemnice”.

4. Bauman Zygmunt, „Socjologia”.

5. Aronson Elliot, „Psychologia społeczna- serce i umysł”

6. Aronson Elliot, „Człowiek- istota społeczna”

7. Cialdini Robert B., “Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i Praktyka” Gdańsk 2001.

 

 

Treści programowe.

I. Socjologia jako nauka

q       etapy rozwoju socjologii.

q       wyznaczniki socjologii jako nauki

q       metody, techniki i narzędzia badawcze socjologii.

 

II.     Społeczeństwo- analiza zagadnień.

q       pojęcie społeczeństwa.

q       pojęcie i struktura grupy społecznej

q       klasyfikacja grup społecznych

q       krąg społeczny, społeczność i środowisko społeczne.

 

III.  Więź społeczna i jej komponenty.

q       więź społeczna

q       wzajemne oddziaływania i wzory działań społecznych

q       stosunki i zależności społeczne

q       instytucje społeczne

q       kontrola społeczna

q       organizacja społeczna

 

IV.  Życie społeczne i jego podstawy.

q       pojęcie życia społecznego

q       biologiczne wyznaczniki życia społecznego

q       geograficzne uwarunkowania życia społecznego

q       demograficzne determinanty życia społecznego

q       ekonomiczne podstawy życia społecznego.

 

 

 

V.    Analiza ważniejszych procesów społecznych.

q       procesy przystosowania (socjalizacja)

q       współpraca

q       współzawodnictwo

q       konflikt

q       dezorganizacja i problemy społeczne

q       ruchliwość społeczna- rodzaje i mechanizmy.

film Bogowie New Age

 

VI.  Zarządzanie czasem- efektywne planowanie.

q       definicje czasu i zarządzania

q       problemy związane z zarządzaniem czasu

q       funkcjonowanie człowieka jako jednostki holistycznej

q       różnorodne podejście do czasu pracy i czasu wypoczynku

q       relacje pomiędzy pracą a wypoczynkiem

q       społeczna charakterystyka członków grup prezentujących określone postawy wobec poszczególnych rodzajów aktywności.

q       macierz Eisenhowera

 

VII.     Czas wolny jako dobro społeczne.

q       zdefiniowanie podstawowych pojęć (czas wolny, wypoczynek).

q       konstytutywne cechy czasu wolnego i wypoczynku

q       funkcje czasu wolnego

q       układy czasu wolnego

q       typy czasu wolnego

q       klasyfikacje form wypoczynku

 

 

Socjologia jest nauką licząca około 150 lat. Ale jej dzieje ujęte na tle myśli społecznej są znacznie dłuższe, jeśliby przyjąć, że nauka ta dostarcza wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących w zbiorowościach ludzkich. Kształtowanie się socjologii, jak i wielu innych nauk społecznych, stanowiło długotrwały proces, w którym wyróżnia się 2 podstawowe etapy:

o              przednaukowy, czyli inkubacyjny obejmujący prapoczątki i formowanie się podstaw socjologii aż do uzyskania statusu dyscypliny naukowej.

o              naukowy- rozpoczęty formalnymi narodzinami socjologii obejmuje jej rozwój, cechuje się nadaniem nazwy, postępującą instytucjonalizacją i specjalizacją oraz kumulowaniem wiedzy i jej upowszechnianiem.

 

Wyznaczniki socjologii jako nauki.

I.              Nazwa.

Na nazwę składają się dwa słowa łacińskie: societas- wspólnota, społeczeństwo bądź socius- wspólny, towarzysz oraz ogólnie znany termin grecki logos- wiedza, słowo, myśl, nauka.

Terminu „socjologia” użył po raz pierwszy August Comte w czwartym tomie kursu filozofii pozytywnej, wydanej w roku 1837. Fakt ów badaczom dziejów myśli socjologicznej wydawał się tak ważny, że uznano go formalnie za narodziny socjologii.

W dosłownym znaczeniu etymologicznym socjologia jest nauką o społeczeństwie, a jako dyscyplina jest jedną z nauk społecznych.

Nie ma zgodności co do ostatecznego składu bloku nauk społecznych. Stały trzon stanowi: historia, antropologia, psychologia, ekonomika (dobra i usługi), nauki polityczne.

 

II.     Przedmiot badań- społeczeństwo

III.  Określenie procedury badawczej- wypracowanie naukowego warsztatu badań (procedura, metody, techniki, narzędzia).

Wyróżniamy 2 fazy procedury badawczej:

1)     faza koncepcji- można zmieniać, modyfikować, podlega ulepszeniom.

2)     Badań właściwych (wykonawcza)- zmiany od strony etycznej są zabronione w przeciwieństwie do strony technicznej.

 

Schemat organizacji badań.

Faza koncepcji

1.                                                                                             temat- przedmiot, cel uzasadnienie        1

2.                                                                                             problemy badawcze              3

3.                                                                                             hipotezy badawcze              4

4.                                                                                             wybór terenu badań i dobór próby                             6a

5.                                                                                             typologia zmiennych                             5

6.                                                                                             schemat wyjaśniania związków między zmiennymi               5a

7.                                                                                             typologia wskaźników do zmiennych              6

8.                                                                                             metody, techniki i narzędzia badań                            7

9.                                                                                             definicje teoretyczne ważniejszych pojęć                             2

10.                                                                                               badania pilotażowe              8

11.                                                          ostateczna wersja problemów badawczych, hipotez teoretycznych i narzędzi badań                   9

12.                                                          harmonogram badań                              7a

13.                                                          bibliografia                             1a

 

 













Oczekiwania studentów I-go roku dotyczące organizacji edukacji.

 

 

Zmienna niezależna              zmienna pośrednia              zmienna zależna:

                                                                      czas zajęć

                                                                      forma dojazdów

                                                                      dostępność do materiałów

                                                                      kryteria oceniania

 

Wskaźnik: cecha charakteryzująca zmienną.

Badania pilotażowe: badania próbne, dające informację o poprawności badań

 

Faza koncepcji wymaga dyskusji, konfrontacji, ulepszania, a tym samym zmian.

 

Faza wykonawcza

1.      przeprowadzenie badań właściwych

2.      uporządkowanie materiałów badawczych

3.      opracowanie klucza modyfikującego

4.      kodyfikacja i opracowanie statystyczne

5.      analiza jakościowa, klasyfikacja zagadnień i zależności.

6.      weryfikacja hipotez

7.      opracowanie teoretyczne

Metoda (methodos) to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego.

 

Metody badawcze:

Eksperyment- jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości polegającą na wywoływaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem.

Sondaż diagnostyczny- jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach wybranych zbiorowości, nasilaniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawisk instytucjonalnie nie zlokalizowanych- w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.

Monografia- jest metodą badań, której przedmiotem są instytucje w rozumieniu placówki lub instytucjonalne formy działalności, prowadzącą do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.

Metoda indywidualnych przypadków- jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku.

 

Techniki badań są czynnościami określonymi przez dobór odpowiedniej metody i przez nią uwarunkowanymi. Rozumienie technik jako czynności prowadzi do wyłonienia najczęściej stosowanych technik:

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin