Socjologia czasu wolnego.
Dr Ewa Kozak
Tel. 0605 074 729
e-mail: drewa11@wp.pl
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Ul. Dawida 3 p.10 Wrocław
Egzamin pisemny- 10 pytań otwartych.
Literatura:
1. Sztompka Piotr, „Socjologia. Analiza społeczeństwa”
2. Szacka Barbara, „Wprowadzenie do socjologii”, W-wa 2003.
3. Douglas T. Kenrick, Steven L. Neuberg, Robert B. Cialdini, “Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice”.
4. Bauman Zygmunt, „Socjologia”.
5. Aronson Elliot, „Psychologia społeczna- serce i umysł”
6. Aronson Elliot, „Człowiek- istota społeczna”
7. Cialdini Robert B., “Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i Praktyka” Gdańsk 2001.
Treści programowe.
I. Socjologia jako nauka
q etapy rozwoju socjologii.
q wyznaczniki socjologii jako nauki
q metody, techniki i narzędzia badawcze socjologii.
II. Społeczeństwo- analiza zagadnień.
q pojęcie społeczeństwa.
q pojęcie i struktura grupy społecznej
q klasyfikacja grup społecznych
q krąg społeczny, społeczność i środowisko społeczne.
III. Więź społeczna i jej komponenty.
q więź społeczna
q wzajemne oddziaływania i wzory działań społecznych
q stosunki i zależności społeczne
q instytucje społeczne
q kontrola społeczna
q organizacja społeczna
IV. Życie społeczne i jego podstawy.
q pojęcie życia społecznego
q biologiczne wyznaczniki życia społecznego
q geograficzne uwarunkowania życia społecznego
q demograficzne determinanty życia społecznego
q ekonomiczne podstawy życia społecznego.
V. Analiza ważniejszych procesów społecznych.
q procesy przystosowania (socjalizacja)
q współpraca
q współzawodnictwo
q konflikt
q dezorganizacja i problemy społeczne
q ruchliwość społeczna- rodzaje i mechanizmy.
film Bogowie New Age
VI. Zarządzanie czasem- efektywne planowanie.
q definicje czasu i zarządzania
q problemy związane z zarządzaniem czasu
q funkcjonowanie człowieka jako jednostki holistycznej
q różnorodne podejście do czasu pracy i czasu wypoczynku
q relacje pomiędzy pracą a wypoczynkiem
q społeczna charakterystyka członków grup prezentujących określone postawy wobec poszczególnych rodzajów aktywności.
q macierz Eisenhowera
VII. Czas wolny jako dobro społeczne.
q zdefiniowanie podstawowych pojęć (czas wolny, wypoczynek).
q konstytutywne cechy czasu wolnego i wypoczynku
q funkcje czasu wolnego
q układy czasu wolnego
q typy czasu wolnego
q klasyfikacje form wypoczynku
Socjologia jest nauką licząca około 150 lat. Ale jej dzieje ujęte na tle myśli społecznej są znacznie dłuższe, jeśliby przyjąć, że nauka ta dostarcza wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących w zbiorowościach ludzkich. Kształtowanie się socjologii, jak i wielu innych nauk społecznych, stanowiło długotrwały proces, w którym wyróżnia się 2 podstawowe etapy:
o przednaukowy, czyli inkubacyjny obejmujący prapoczątki i formowanie się podstaw socjologii aż do uzyskania statusu dyscypliny naukowej.
o naukowy- rozpoczęty formalnymi narodzinami socjologii obejmuje jej rozwój, cechuje się nadaniem nazwy, postępującą instytucjonalizacją i specjalizacją oraz kumulowaniem wiedzy i jej upowszechnianiem.
Wyznaczniki socjologii jako nauki.
I. Nazwa.
Na nazwę składają się dwa słowa łacińskie: societas- wspólnota, społeczeństwo bądź socius- wspólny, towarzysz oraz ogólnie znany termin grecki logos- wiedza, słowo, myśl, nauka.
Terminu „socjologia” użył po raz pierwszy August Comte w czwartym tomie kursu filozofii pozytywnej, wydanej w roku 1837. Fakt ów badaczom dziejów myśli socjologicznej wydawał się tak ważny, że uznano go formalnie za narodziny socjologii.
W dosłownym znaczeniu etymologicznym socjologia jest nauką o społeczeństwie, a jako dyscyplina jest jedną z nauk społecznych.
Nie ma zgodności co do ostatecznego składu bloku nauk społecznych. Stały trzon stanowi: historia, antropologia, psychologia, ekonomika (dobra i usługi), nauki polityczne.
II. Przedmiot badań- społeczeństwo
III. Określenie procedury badawczej- wypracowanie naukowego warsztatu badań (procedura, metody, techniki, narzędzia).
Wyróżniamy 2 fazy procedury badawczej:
1) faza koncepcji- można zmieniać, modyfikować, podlega ulepszeniom.
2) Badań właściwych (wykonawcza)- zmiany od strony etycznej są zabronione w przeciwieństwie do strony technicznej.
Schemat organizacji badań.
1. temat- przedmiot, cel uzasadnienie 1
2. problemy badawcze 3
3. hipotezy badawcze 4
4. wybór terenu badań i dobór próby 6a
5. typologia zmiennych 5
6. schemat wyjaśniania związków między zmiennymi 5a
7. typologia wskaźników do zmiennych 6
8. metody, techniki i narzędzia badań 7
9. definicje teoretyczne ważniejszych pojęć 2
10. badania pilotażowe 8
11. ostateczna wersja problemów badawczych, hipotez teoretycznych i narzędzi badań 9
12. harmonogram badań 7a
13. bibliografia 1a
Oczekiwania studentów I-go roku dotyczące organizacji edukacji.
Zmienna niezależna zmienna pośrednia zmienna zależna:
czas zajęć
forma dojazdów
dostępność do materiałów
kryteria oceniania
Wskaźnik: cecha charakteryzująca zmienną.
Badania pilotażowe: badania próbne, dające informację o poprawności badań
Faza koncepcji wymaga dyskusji, konfrontacji, ulepszania, a tym samym zmian.
1. przeprowadzenie badań właściwych
2. uporządkowanie materiałów badawczych
3. opracowanie klucza modyfikującego
4. kodyfikacja i opracowanie statystyczne
5. analiza jakościowa, klasyfikacja zagadnień i zależności.
6. weryfikacja hipotez
7. opracowanie teoretyczne
Metoda (methodos) to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego.
Metody badawcze:
Eksperyment- jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości polegającą na wywoływaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem.
Sondaż diagnostyczny- jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach wybranych zbiorowości, nasilaniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawisk instytucjonalnie nie zlokalizowanych- w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.
Monografia- jest metodą badań, której przedmiotem są instytucje w rozumieniu placówki lub instytucjonalne formy działalności, prowadzącą do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.
Metoda indywidualnych przypadków- jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku.
Techniki badań są czynnościami określonymi przez dobór odpowiedniej metody i przez nią uwarunkowanymi. Rozumienie technik jako czynności prowadzi do wyłonienia najczęściej stosowanych technik:
· ...
mpwjs