Kurs.doc

(268 KB) Pobierz
STATECZNOŚĆ DYNAMICZNA STATKU

STATECZMOŚĆ DYNAMICZNA  _algorytmy                kurs starszych oficerów_wiosna            2001-03-20                   1/4________

STATECZNOŚĆ  DYNAMICZNA  STATKU

 

Dynamiczny moment wychylający o stałej wartości

Określanie wielkości maksymalnego ramienia prostującego:                                                                   Maksymalne ramię prostujące Lp określa się z wykresu stateczności dynamicznej w następujący sposób:                     -               z początku układu wykreślić prostą styczną do krzywej stateczności dynamicznej,                                                                                                                        -              w punkcie styczności określić kąt dynamicznego przechyłu jgr,                                                                           -              na odciętej równej 1 radianowi (57,3°) wystawić rzędną i odczytać na niej wielkość Lgr, 

Rys: Określenie granicznego ramienia dynamicznego

Jeżeli kąt zalewania jz, przy danym zanurzeniu, jest mniejszy od kąta jgr, to należy:                                                -wystawić rzędną z kąta zalewania jz, aż do jej przecięcia z wykresem w punkcie A                                          -wykreślić półprostą z początku układu przechodzącą przez punkt A aż do przecięcia z rzędną wystawioną z kąta 1 rad,                                                                                                                                - na rzędnej wystawionej z kąta 57,3° odczytać wielkość Lgr

 

 

 



            L

         [m]



 

                 -

 







             1  -

 





                 -                     A

                                                                Lgr



                        |      |      |      |      |      |      |      |       |        |          

                 0                 30                 60                                          j

                                        jz             57,3°                                                   

 

Rys:    Uwzględnienie kąta zalewania                                         

 

              W celu określenia wielkości dynamicznego kąta przechyłu należy w punkcie j = 1 radianowi wystawić rzędną momentu wychylającego Mw lub ramienia wychylającego  Lw i połączyć otrzymany punkt z początkiem układu. Pionowo pod punktem przecięcia tej prostej z wykresem stateczności dynamicznej odczytać można wielkość kąta jd.

 

 

 



            L

         [m]

 

 



                 -

 







             1  -

 





                 -                    

                                                                Lw



                        |      |      |      |      |      |      |      |       |        |          

                 0                 30                 60                                          j

                                        jd           57,3°                                                   

 

 

Rys: Kąt przechyłu od dynamicznego działania wiatru

 

 

 

 

Uwzględnianie dynamicznego działania fali na statek

„ Posługując się wykresem stateczności dynamicznej ustalić na nim wstępnie pomocniczy punkt A. W tym celu w prawo od początku układu należy odłożyć kąt amplitudy kołysań (rys. niżej): przecięcie wystawionej z tego punktu prostej równoległej do osi rzędnych – z wykresem stateczności dynamicznej daje punkt A’. Przez punkt A’ należy poprowadzić równoległą do osi odciętych i na niej odłożyć w lewo od punktu A’ odcinek AA’, odpowiadający podwójnej amplitudzie kołysania poprzecznego.. Punkt A położony symetrycznie w stosunku do  punktu A’ przyjmuje się jako punkt wyjściowy. Z punktu A należy poprowadzić styczną AC do krzywej stateczności dynamicznej i prostą równoległą do osi odciętych, na której  należy odłożyć odcinek równy jednemu radianowi (57,3°). Z punktu B należy wystawić rzędną BE do przecięcia ze styczną AC w punkcie E.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys.. Określenie ramienia momentu granicznego przy uwzględnieniu amplitudy kołysań

 

 

 

 




 

Rys.. Wpływ kąta zalewania na ramię graniczne

Dane które znajdujemy w tablicach, wchodzimy z danymi ( T i GM lub D )

Lk              -ramię stateczności kształtu                                                                                                                               Lw              -dynamiczne ramię momentu od wiatru                                                                                                                              ja              -amplituda kołysań                                                                                                                                               jz_d              -kąt zalewania do drzwi                                                                                                                                         jz_k              -kąt zalewania do wewnątrz                                                                                                                                 jz_p              -kąt zalewania pokładu                                                                                                                                            Fw              -powierzchnia nawiewu                                                                                                                                         Z              -środek nawiewu

Wzory pomocnicze:

Lw = Mw/ D                                          Lst = 0,6 Lw

Lw              -ramię od wiatru                                                                                                                                                 Lkr              -ramię krytyczne                                                                                                                                                       jz              -kąt zalewania                                                                                                                                                            ja              -amplituda kołysań                                                                                                                                                   jc              -kąt na cyrkulację                                                                                                                                                   jpg              -kąt wejścia pokładu do wody                                                                                                                                   jd              -dynamiczny kąt przechyłu

              Strona 1              2001-04-28

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin