Przygotowanie gabinetu stomatologicznego do pracy.doc

(188 KB) Pobierz

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

MINISTERSTWO EDUKACJI

NARODOWEJ

Alicja Jędrzejczyk

Przygotowanie gabinetu stomatologicznego do pracy

322[01]Z1.01

Poradnik dla ucznia

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy

Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

1

Recenzenci:

dr n. med. Małgorzata Figurska

mgr Katarzyna Zarębska

Opracowanie redakcyjne:

mgr Alicja Jędrzejczyk

Konsultacja:

mgr inŜ. Halina Śledziona

Poradnik stanowi podstawę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01]Z1.01

„Przygotowanie gabinetu stomatologicznego do pracy”, zawartego w modułowym programie

nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

2

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie 3

2. Wymagania wstępne 5

3. Cele kształcenia 6

4. Materiał nauczania 7

4.1. Organizacja gabinetu stomatologicznego 7

4.1.1.Materiał nauczania 7

4.1.2.Pytania sprawdzające 20

4.1.3.Ćwiczenia 21

4.1.4.Sprawdzian postępów 22

4.2. Praca zespołu stomatologicznego 23

4.2.1. Materiał nauczania 23

4.2.2. Pytania sprawdzające 27

4.2.3. Ćwiczenia 27

4.2.4. Sprawdzian postępów 28

5. Sprawdzian osiągnięć 29

6. Literatura 33

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

3

1. WPROWADZENIE

Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności dotyczącej

organizacji pracy w gabinecie stomatologicznym.

W poradniku zamieszczono:

– wymagania wstępne, w których wyszczególniono jakie umiejętności powinieneś posiadać

przed przystąpieniem do realizacji jednostki modułowej,

– cele kształcenia, pokazują jakie umiejętności opanujesz po przeprowadzeniu procesu

kształcenia,

– materiał nauczania, w którym zawarte są niezbędne treści teoretyczne, aby umoŜliwić

wykonanie ich w praktyce,

– pytania sprawdzające, które umoŜliwią ocenę przygotowania do wykonania ćwiczeń

potwierdzających nabycie umiejętności,

ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania zawierają: polecenie, sposób wykonania oraz

wykaz materiałów do wykonania ćwiczenia, pomogą ukształtować umiejętności

praktyczne i zweryfikować nabytą wiedzę teoretyczną,

– sprawdzian postępów pomoŜe ocenić poziom wiedzy po wykonaniu ćwiczeń,

– sprawdzian osiągnięć, po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki modułowej

pozwoli ocenić poziom nabytych umiejętności w procesie kształcenia,

– wykaz literatury.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

4

Schemat układu jednostek modułowych

322[01]Z1

Organizacja pracy

w gabinecie

stomatologicznym

322[01]Z1.01

Przygotowanie gabinetu

stomatologicznego do

pracy

322[01]Z1.02

Przygotowanie materiałów

stomatologicznych

322[01]Z1.03

Przygotowanie aparatury

oraz instrumentów

stomatologicznych

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

5

2. WYMAGANIA WSTĘPNE

Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

– stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej i ochrony

środowiska,

– stosować podstawy dezynfekcji i sterylizacji w gabinecie stomatologicznym,

– rozpoznawać budowę anatomiczną, fizjologię i patofizjologię narządu Ŝucia,

– stosować leki uŜywane w leczeniu chorób jamy ustnej,

– nawiązać i utrzymywać kontakty międzyludzkie,

– stosować przepisy prawa i zasady ekonomiki w ochronie zdrowia.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

6

3. CELE KSZTAŁCENIA

W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

– scharakteryzować specjalności stomatologiczne,

– rozróŜnić rodzaje zabiegów stomatologicznych,

– zinterpretować standardy techniczne gabinetu stomatologicznego,

– scharakteryzować wyposaŜenie gabinetu stomatologicznego i poradni stomatologicznej,

– scharakteryzować organizację wewnętrzną gabinetu i poradni stomatologicznej,

– zaplanować rozmieszczenie mebli, sprzętu, urządzeń, narzędzi i materiałów w gabinecie,

określić zasady pracy w gabinecie stomatologicznym i poradni stomatologicznej,

– określić zakres obowiązków członków zespołu stomatologicznego,

– określić zakres zadań asystentki stomatologicznej,

– zaplanować i zorganizować pracę zgodnie z wymaganiami ergonomii,

– dobrać środki ochrony indywidualnej,

– dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instrumentów stomatologicznych i określić ich

zastosowanie,

– scharakteryzować budowę i określić zastosowanie instrumentów do leczenia

zachowawczego,

– scharakteryzować budowę i określić zastosowanie instrumentów do opracowywania

kanałów korzeniowych,

– scharakteryzować instrumenty do usuwania zębów,

– scharakteryzować pomocnicze instrumenty chirurgiczne,

– scharakteryzować instrumenty i urządzenia do usuwania złogów nazębnych,

– scharakteryzować narzędzia protetyczne i ortodontyczne,

– wyjaśnić zasady obsługi urządzeń stosowanych w stomatologii,

– określić wyposaŜenie stanowiska pracy do wykonywania zabiegów róŜnymi metodami,

– określić zasady pracy metodą tradycyjną,

– określić zasady pracy metodą „na cztery ręce”,

– scharakteryzować czynności lekarza dentysty oraz asystentki stomatologicznej podczas

pracy metodą „na cztery ręce”,

– określić zasady pracy metodą „centric”,

– scharakteryzować czynności asystentki stomatologicznej wykonywane przed

rozpoczęciem zabiegu stomatologicznego,

– scharakteryzować czynności asystentki stomatologicznej wykonywane między

przyjęciami pacjentów,

– scharakteryzować czynności asystentki stomatologicznej wykonywane po zakończeniu

zabiegów stomatologicznych i przygotowaniem gabinetu do pracy na dzień następny,

określić postawę ciała lekarza dentysty, asystentki i pacjenta podczas wykonywania

zbiegów stomatologicznych.

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

7

4. MATERIAŁ NAUCZANIA

4.1. Organizacja gabinetu stomatologicznego

4.1.1. Materiał nauczania

Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej w Instrukcji nr 5 z 1979 r. określiło zadania

i organizację opieki stomatologicznej. Opieka stomatologiczna jest organizowana

w poradniach działalności podstawowej i poradniach specjalistycznych, które funkcjonują

w systemie zakładów publicznych i nie publicznych.

Poradnia stomatologiczna to pomieszczenie lub zespół pomieszczeń przeznaczonych do

udzielania indywidualnych świadczeń profilaktyczno-leczniczych w dziedzinie stomatologii

zachowawczej, chirurgii stomatologicznej, chirurgii szczę...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin