BHP.doc

(544 KB) Pobierz

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

MINISTERSTWO EDUKACJI

NARODOWEJ

Agnieszka Mąkosa

Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska

322[01].O1.01

Poradnik dla ucznia

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy

Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

1

Recenzenci:

mgr Katarzyna Zarębska

lekarz dentysta Alicja Jędrzejczyk

Opracowanie redakcyjne:

mgr inż. Agnieszka Mąkosa

Konsultacja:

dr inż. Zbigniew Kramek

Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].O1.01

„Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz

ochrony środowiska”, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu asystentka

stomatologiczna.

Wydawca

Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

2

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie 4

2. Wymagania wstępne 6

3. Cele kształcenia 7

4. Materiał nauczania 8

4.1. Prawna ochrona pracy

4.1.1. Materiał nauczania

4.1.2. Pytania sprawdzające

4.1.3. Ćwiczenia

4.1.4. Sprawdzian postępów

8

8

10

10

12

4.2. Higiena pracy

4.2.1. Materiał nauczania

4.2.2. Pytania sprawdzające

4.2.3. Ćwiczenia

4.2.4. Sprawdzian postępów

13

13

17

18

20

4.3. Klasyfikacja czynników szkodliwych w środowisku pracy

4.3.1. Materiał nauczania

4.3.2. Pytania sprawdzające

4.3.3. Ćwiczenia

4.3.4. Sprawdzian postępów

21

22

23

23

24

4.4. Zagrożenia życia i zdrowia pracowników

4.4.1 Materiał nauczania

4.4.2. Pytania sprawdzające

4.4.3 Ćwiczenia

4.4.4 Sprawdzian postępów

24

24

31

32

38

4.5. Metody i środki zapobiegania czynnikom szkodliwym

4.5.1 Materiał nauczania

4.5.2 Pytania sprawdzające

4.5.3 Ćwiczenia

4.5.4 Sprawdzian postępów

39

39

42

42

45

4.6. Środki ochrony osobistej

4.6.1. Materiał nauczania

4.6.2. Pytania sprawdzające

4.6.3. Ćwiczenia

4.6.4. Sprawdzian postępów

46

46

47

47

48

4.7. Pierwsza pomoc

4.7.1. Materiał nauczania

4.7.2. Pytania sprawdzające

4.7.3. Ćwiczenia

4.7.4. Sprawdzian postępów

49

49

57

57

59

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

3

4.8. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony

przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska

4.8.1. Materiał nauczania

4.8.2. Pytania sprawdzające

4.8.3. Ćwiczenia

4.7.4. Sprawdzian postępów

60

60

70

70

72

5. Sprawdzian osiągnięć 73

6 Literatura 78

„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”

4

1. WPROWADZENIE

Poradnik będzie Ci pomocny w stosowaniu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska w pracy asystentki stomatologicznej.

W poradniku zamieszczono:

- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś

bez problemów mógł korzystać z poradnika,

- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,

- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania

treści jednostki modułowej,

- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,

- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować

umiejętności praktyczne,

- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań, pozytywny wynik sprawdzianu

potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności

z zakresu tej jednostki modułowej,

- literaturę uzupełniającą.

W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały zaprezentowane

w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia

celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości

o wskazaną literaturę.

Z podrozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się przed przystąpieniem do

poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po

przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości

do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która będzie Ci

potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.

Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,

dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych podczas pracy

w zawodzie asystentki stomatologicznej.

Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów

odpowiadając na pytania podane w podrozdziale Sprawdzian postępów. W tym celu

powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:

TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywną,

NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywną.

Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują jakich treści

jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.

Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości o bezpieczeństwie w zakładzie pracy będą

stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych

wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zestawem

zadań testowych zawierają...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin