Założenia do projektu nowej ustawy Prawo budowlane.doc

(31 KB) Pobierz

Założenia do projektu nowej ustawy Prawo budowlane

W Ministerstwie Budownictwa zostały podjęte prace nad nową ustawą Prawo budowlane, związane z potrzebą uporządkowania przepisów normujących działalność obejmującą projektowanie...

W Ministerstwie Budownictwa zostały podjęte prace nad nową ustawą Prawo budowlane, związane z potrzebą uporządkowania przepisów normujących działalność obejmującą projektowanie, budowę, rozbiórkę i utrzymanie obiektów budowlanych, a także udział w tych dziedzinach organów administracji publicznej – wobec dokonanych licznych nowelizacji obecnie obowiązującej ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Na budowę domu jednorodzinnego niepotrzebne będzie już pozwolenie – według projektu wystarczyłoby samo zgłoszenie do starostwa powiatowego z dołączonym projektem domu. Urzędnicy w starostwie mieliby jedynie sprawdzić, czy projekt spełnia wymogi planu zagospodarowania. Brak reakcji urzędników przez miesiąc oznaczałby zgodę na rozpoczęcie budowy. Autorzy opracowania twierdzą, że projekt wdraża m.in. Dyrektywę 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. W samym projekcie można znaleźć m.in. zapis o tym, że projektant ponosi pełną odpowiedzialność za sporządzenie projektu, określenie obszaru oddziaływania obiektu oraz sporządzenie charakterystyki energetycznej budynku. Już niebawem przytoczymy wypowiedzi specjalistów na temat nowego projektu ustawy Prawo Budowlane.

Prawo Budowlane - ciąg dalszy

Projekt nowej ustawy Prawo Budowlane zdominował prace dotyczące wprowadzanie Dyrektywy EPBD w Polsce. Pisaliśmy już o tym dwukrotnie, ale przypomnijmy, że 15 stycznia Ministerstwo Budownictwa..

Projekt nowej ustawy Prawo Budowlane zdominował prace dotyczące wprowadzanie Dyrektywy EPBD w Polsce. Pisaliśmy już o tym dwukrotnie, ale przypomnijmy, że 15 stycznia Ministerstwo Budownictwa oficjalnie przedstawiło propozycje do nowego Prawa Budowlanego, w którym jest również zapis o wpisaniu Dyrektywy EPBD  – tak więc Minister  Budownictwa A. Aumiller podtrzymał swoje stanowisko w zakresie wdrożenia Dyrektywy EPBD poprzez nowelizację Prawa Budowlanego.
Nowelizacja Prawa Budowlanego spowodowana jest zobowiązaniami Polski, w związku z faktem, że stała się ona państwem członkowskim Unii Europejskiej i nasze prawo wymaga dostosowania go do oczekiwań unijnych. Niestety, odbywa się to wszystko z ogromnym opóźnieniem.
Ważnych zmian dostosowawczych wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej wymaga Dział VI rozporządzenia pt. Bezpieczeństwo pożarowe. Powinny one umożliwić stosowanie w Polsce wyrobów budowlanych wprowadzanych legalnie do obrotu na jednolitym rynku europejskim i znakowanych CE.
Istotna zmiana rozporządzenia dotyczą problematyki opisywanej w § 12. dotyczącym konstytucyjnego prawa własności. Proponowana zmiana ma ona na celu lepsze poszanowanie praw właścicieli sąsiadujących ze sobą nieruchomości, szczególnie przy wznoszeniu budynków blisko lub na granicy z sąsiednią działką budowlaną. Zmiana umożliwia także racjonalizację związanych z tym procedur administracyjnych.
Źródłem proponowanych zmian są także wnioski, postulaty i propozycje zgłaszane do resortu budownictwa przez osoby fizyczne, organy administracji, organizacje i stowarzyszenia, zawierające mniej lub bardziej skonkretyzowane propozycje dotyczące poszczególnych przepisów rozporządzenia.
Jak już wspomniano przy omawianiu problematyki § 12, przesłanki do zmian przepisów rozporządzenia wynikają także z nagromadzenia doświadczeń związanych z udzielaniem przez ministra budownictwa upoważnień organom administracji architektoniczno budowlanej do udzielenia zgody na odstępstwa od różnych przepisów rozporządzenia.
Dokonano także przeglądu całości tekstu pod kątem możliwości uchylenia niektórych przepisów (poszczególnych ustępów lub całych paragrafów) w celu ułatwienia posługiwania się rozporządzeniem
Wiele zmian proponowanych w nowelizacji rozporządzenia wynika z monitoringu i krytycznego przeglądu jego przepisów, dokonywanego przez specjalistów Departamentu Budownictwa i Architektury, później Departamentu Rynku Budowlanego, a obecnie Departament Regulacji Rynku Budowlanego i Procesu Inwestycyjnego w Ministerstwie Budownictwa.
Ministerstwo Budownicta podkreśla że przegląd przepisów pozwolił na wprowadzenie do tekstu rozporządzenia wielu ulepszeń (uproszczeń) redakcyjnych, terminologicznych, uściśleń, niezbędnych uzupełnień, likwidacji powtórzeń itp.
Według pracowników Ministerstwa Budwonictwa, monitoring przepisów rozporządzenia pozwolił także na krytyczną ocenę skutków ich funkcjonowania w praktyce, i w konsekwencji na usunięcie tych przepisów, które przynoszą negatywne skutki, najczęściej uboczne.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin