Warstwowa budowa lasu.pdf

(115 KB) Pobierz
Microsoft Word - z03.doc
Alicja Bendysz
nauczyciel nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 21
Poznajemy warstwow budow lasu
Scenariusz zaj zintegrowanych kl. III
Cel ogólny:
Zapoznanie z warstwow budow lasu
Cele operacyjne:
Ucze po zaj ciach potrafi:
- wymieni warstwy lasu
- przyporz dkowa ro linno i zwierz ta do poszczególnych warstw lasu
- zdefiniowa poj cia: ciółka, próchnica
- wypowiedzie si na temat znaczenia ciółki dla ro lin le nych
- rozró ni rodzaje lasów w Polsce
- ustali zasady wła ciwego zachowania si w lesie
Metody:
problemowa oparta na obserwacji
indywidualna – rozmowa
pokaz
drama
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
rodki dydaktyczne:
ilustracje warstw lasu, sylwety drzew, krzewów, runa le nego, naturalne okazy,
zeszyt wicze , krzy ówka, puzzle, wykre lanka, tabele do uzupełnienia, karty
pracy
LEKCJA POPRZEDZONA ZOSTAŁA OGL DANIEM FILMU „PI TRA
LASU”
1. Rozwi zanie krzy ówki – wprowadzenie do tematu lekcji
1. rude zwierz z pi knym, długim ogonem
2. niewielkie zwierz o długich uszach, zwykle zamieszkuje pola
3. pospolite drzewo iglaste
1 L I
S
2 Z A J
C
3 S O S N A
2. Odsłoni cie tablicy przedstawiaj cej LAS.
3. Co to jest las? – praca w grupach
Las to du y teren, na którym rosn drzewa, krzewy i ro liny zielone oraz yj
zwierz ta. Wszyscy mieszka cy lasu s od siebie uzale nieni.
4. Podział lasu ze wzgl du na rodzaj rosn cych drzew
Na tablicy s przypi te sylwety drzew
- wybranie tylko drzew li ciastych
Las, w którym rosn drzewa li ciaste to las ... li ciasty. ( grondy)
- wybranie drzew iglastych
Las, w którym rosn drzewa iglaste to las ... iglasty.
Jakie lasy nazywamy mieszanymi?
5. Wykre lanka ( wykre l co drug liter , zaczynaj c od W)
W TABRPSUUUTIWAOCWOA BIUODAOIWCA LTAYSBUŁ
Warstwowa budowa lasu
6. Ro liny wyst puj ce w lesie:
68490028.001.png
- poziomki, jagody, leszczyna
7. Ile warstw mo emy wyró ni w lesie? ( 3)
- co ro nie najni ej? RUNO
- troch wy ej PODSZYT
- najwy ej WYSOKIE DRZEWA
- co le y na le nym runie – CIÓŁKA – znaczenie dla lasu
8. Przypomnienie nazw ro lin w poszczególnych warstwach.
9. wiczenia ródlekcyjne - kre lenie sosny
- zrywanie szyszek
- na ladowanie grzyba
10. Praca w zeszytach:
Zapisanie lekcji
Wklejenie paska z wykre lank
Zło enie PUZZLI – obrazek z wycinkiem lasu – pomalowanie poszczegól-
nych warstw odpowiednim kolorem
- jasnozielonym – runo le ne
- ciemnozielonym – podszyt
- jaka warstwa nie została pomalowana, zaznacz na ilustracji nazwy
warstw lasu
11. Zapis do zeszytu:
I runo: grzyby, mchy, paprocie, jagody, borówki, wrzosy, le ne kwiatki
II podszyt: młode drzewka, jałowiec, leszczyna, czeremcha, je yna, kalina,
cis (chroniony)
III wysokie drzewa: sosny, jodły, wierki, buki, lipy, d by, brzozy,
modrzewie, graby
12. Uzupełnij zdania
W skład ciółki wchodz ...........................................
Próchnica powstaje .................................................
13. Uzupełnienie tabeli
W jakiej warstwie lasu yj ro liny i zwierz ta wymienione w tabeli?
W odpowiednich miejscach wpisz znak plus ( +)
14. Podsumowanie lekcji: tworzenie obrazu ywego lasu – gra dramowa
- opadaj mi igły (modrzew)
- mam biał kor , wiosn wyrastaj na mnie bazie (brzoza)
- zielone igły, fioletowe owoce, z których robi si lekarstwa i s
po ywieniem dla zwierz t (jałowiec)
- gromadz w sobie du e ilo ci wody (mech)
- na gał zkach mam kolce i czarne owoce podobne do malin (je yna)
- mam długie, zielone igły (sosna)
- rosn w lesie najni ej, owoce mam słodkie, czerwone i jestem
podobna do truskawki (poziomka)
- mam du o zielonych li ci, moja krewna ro nie w klasie (papro )
- nie jestem drzewem, troch przypominam jarz bin , ale ni nie
jestem (kalina)
- jestem pot ny, moje owoce s przysmakiem dzików, dzieci robi z
nich ludziki (d b)
15.Przypomnienie zasad obowi zuj cych w czasie pobytu w lesie.
16.Ocena pracy uczniów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin