Warstwowa budowa lasu.pdf
(
115 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - z03.doc
Alicja Bendysz
nauczyciel nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 21
Poznajemy warstwow
budow
lasu
Scenariusz zaj
zintegrowanych kl. III
Cel ogólny:
Zapoznanie z warstwow
budow
lasu
Cele operacyjne:
Ucze
po zaj
ciach potrafi:
-
wymieni
warstwy lasu
-
przyporz
dkowa
ro
linno
i zwierz
ta do poszczególnych warstw lasu
-
zdefiniowa
poj
cia:
ciółka, próchnica
-
wypowiedzie
si
na temat znaczenia
ciółki dla ro
lin le
nych
-
rozró
ni
rodzaje lasów w Polsce
-
ustali
zasady wła
ciwego zachowania si
w lesie
Metody:
problemowa oparta na obserwacji
indywidualna – rozmowa
pokaz
drama
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
rodki dydaktyczne:
ilustracje warstw lasu, sylwety drzew, krzewów, runa le
nego, naturalne okazy,
zeszyt
wicze
, krzy
ówka, puzzle, wykre
lanka, tabele do uzupełnienia, karty
pracy
LEKCJA POPRZEDZONA ZOSTAŁA OGL
DANIEM FILMU „PI
TRA
LASU”
1.
Rozwi
zanie krzy
ówki – wprowadzenie do tematu lekcji
1. rude zwierz
z pi
knym, długim ogonem
2. niewielkie zwierz
o długich uszach, zwykle zamieszkuje pola
3. pospolite drzewo iglaste
1 L I
S
2 Z A J
C
3 S O S N A
2.
Odsłoni
cie tablicy przedstawiaj
cej LAS.
3.
Co to jest las? – praca w grupach
Las to du
y teren, na którym rosn
drzewa, krzewy i ro
liny zielone oraz
yj
zwierz
ta. Wszyscy mieszka
cy lasu s
od siebie uzale
nieni.
4.
Podział lasu ze wzgl
du na rodzaj rosn
cych drzew
Na tablicy s
przypi
te sylwety drzew
- wybranie tylko drzew li
ciastych
Las, w którym rosn
drzewa li
ciaste to las ... li
ciasty. ( grondy)
- wybranie drzew iglastych
Las, w którym rosn
drzewa iglaste to las ... iglasty.
Jakie lasy nazywamy mieszanymi?
5.
Wykre
lanka ( wykre
l co drug
liter
, zaczynaj
c od
W)
W
TABRPSUUUTIWAOCWOA BIUODAOIWCA LTAYSBUŁ
Warstwowa budowa lasu
6.
Ro
liny wyst
puj
ce w lesie:
-
poziomki, jagody, leszczyna
7.
Ile warstw mo
emy wyró
ni
w lesie? ( 3)
-
co ro
nie najni
ej? RUNO
-
troch
wy
ej PODSZYT
-
najwy
ej WYSOKIE DRZEWA
-
co le
y na le
nym runie –
CIÓŁKA – znaczenie dla lasu
8.
Przypomnienie nazw ro
lin w poszczególnych warstwach.
9.
wiczenia
ródlekcyjne - kre
lenie sosny
- zrywanie szyszek
- na
ladowanie grzyba
10. Praca w zeszytach:
Zapisanie lekcji
Wklejenie paska z wykre
lank
Zło
enie PUZZLI – obrazek z wycinkiem lasu – pomalowanie poszczegól-
nych warstw odpowiednim kolorem
-
jasnozielonym – runo le
ne
-
ciemnozielonym – podszyt
-
jaka warstwa nie została pomalowana, zaznacz na ilustracji nazwy
warstw lasu
11. Zapis do zeszytu:
I runo: grzyby, mchy, paprocie, jagody, borówki, wrzosy, le
ne kwiatki
II podszyt: młode drzewka, jałowiec, leszczyna, czeremcha, je
yna, kalina,
cis (chroniony)
III wysokie drzewa: sosny, jodły,
wierki, buki, lipy, d
by, brzozy,
modrzewie, graby
12. Uzupełnij zdania
W skład
ciółki wchodz
...........................................
Próchnica powstaje .................................................
13. Uzupełnienie tabeli
W jakiej warstwie lasu
yj
ro
liny i zwierz
ta wymienione w tabeli?
W odpowiednich miejscach wpisz znak plus ( +)
14. Podsumowanie lekcji: tworzenie obrazu
ywego lasu – gra dramowa
-
opadaj
mi igły (modrzew)
-
mam biał
kor
, wiosn
wyrastaj
na mnie bazie (brzoza)
-
zielone igły, fioletowe owoce, z których robi si
lekarstwa i s
po
ywieniem dla zwierz
t (jałowiec)
-
gromadz
w sobie du
e ilo
ci wody (mech)
-
na gał
zkach mam kolce i czarne owoce podobne do malin (je
yna)
-
mam długie, zielone igły (sosna)
-
rosn
w lesie najni
ej, owoce mam słodkie, czerwone i jestem
podobna do truskawki (poziomka)
-
mam du
o zielonych li
ci, moja krewna ro
nie w klasie (papro
)
-
nie jestem drzewem, troch
przypominam jarz
bin
, ale ni
nie
jestem (kalina)
-
jestem pot
ny, moje owoce s
przysmakiem dzików, dzieci robi
z
nich ludziki (d
b)
15.Przypomnienie zasad obowi
zuj
cych w czasie pobytu w lesie.
16.Ocena pracy uczniów.
Plik z chomika:
dyzio1983
Inne pliki z tego folderu:
Naszym_mamom.doc
(83 KB)
Wielkanoc.DOC
(59 KB)
Zwierzęta i rośliny w lesie.DOC
(56 KB)
Zrozumieć innych nie jest trudno.DOC
(25 KB)
Znaki drogowe.DOC
(72 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alfabet
Ćwiczenia
Karty pracy
Lektury
Obrazy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin