wIOSNA.PDF

(44 KB) Pobierz
Microsoft Word - pdf_wiosna s³owem i pedzlem malowana.doc
1
Scenariusz zaj ęć zintegrowanych dla klasy III
Blok tematyczny: Wiosna słowem i p
ę
dzlem malowana
Temat dnia: Kolory wiosny.
estetycznych w kontaktach z dziełami literackimi.
Rozwijanie inwencji twórczej i wra
ń
ż
liwo
ś
ci intelektualnej.
Zadania dla ucznia:
1. Rozumienie cicho czytanego tekstu wiersza „Kołysanka wiosenna”;
2. Odczytywanie fragmentów wiersza na wskazany temat;
3. Wskazanie przykładów antropomorfizacji w wierszu;
4. Układanie „nowego wiersza” z wykorzystaniem nowych okre
ś
le
ń
;
5. Kształtne pisanie uło
ż
onego wiersza;
6. Kolejno
ść
wykonywania działa
ń
;
ny sposób;
8. Kompozycja plastyczna „Wiosenny pejza ż ”;
9. Układanie rytmów muzycznych do utworu typu ABA;
10. Zagranie uło ż onego rytmu na instrumentach perkusyjnych;
11. Ilustrowanie ruchem utworu muzycznego.
ą
zania zadania w ró
ż
Tre
ś
ci edukacyjne:
Polonistyczne:
- słuchanie wzorowo czytanych tekstów literackich
- cicheigło
ne czytanie wiersza
lanie nastroju utworu literackiego
- wykorzystanie tekstu literackiego jako inspiracji do własnych prób literackich oraz
przekładanie go na inne formy ekspresji
- przepisywaniepoł ą czone z uzupełnianiem i przekształcaniem
- tworzenie rodziny wyrazów, utrwalanie poj
ś
ę
cia przymiotnik.
Matematyczne:
- poszukiwanieró
ż
nych metod rozwi
ą
zania zada
ń
tekstowych
- rozwi
ą
zywanie łatwych zada
ń
zło
ż
onych
- wykonywanieoblicze
ń
w zakresie 100.
Muzyczne:
- improwizowanie swobodnym ruchem nastroju i charakteru słuchanej muzyki
- tworzenie rytmu do formy muzycznej ABA, rytmizowanie tekstu
- wykorzystanie prostych instrumentów perkusyjnych do wykonania akompaniamen-
tu.
Cel ogólny: Kształtowanie dozna
7. Przedstawienie rozwi
ś
- okre
2
Plastyczne:
- malowanie walorowe w zakresie jednej barwy
- przedstawienie dwóch wariantów tego samego tematu
- dobieraniebarwi
ś
rodków wyrazowych do przedstawienia nastroju
Ś rodki dydaktyczne: wiersz Z. Beszczy ń skiej „Kołysanka wiosenna”, nagranie piosenki
„Kwiecie ń ”, kartoniki z działaniami, zadania z tre ś ci ą , karty pracy,
instrumenty perkusyjne, kartki, farby, p
ę
dzle, wykre
ś
lanka litero-
wa, okre
ś
lenia zamienne do wiersza.
P R Z E B I E G Z A J
ĘĆ
Czynno
ś
ci nauczyciela
Czynno
ś
ci ucznia
1/ Powitanie zebranych piosenk
ą
„Wszyscy
do siebie
na obwodzie koła ś piewaj ą : „Wszyscy s ą witam
Was, zaczynamy bo ju
ą
s ą ” – wita si ę razem z dzie ć mi
ż
czas.
Jestem ja, jeste
ś
Ty (gestem pokazuj
ą
na siebie,
)
Na słowa raz, dwa, trzy zewn
ź
niej na koleg
ę
trzne koło rusza w
prawo klaszcz ą c w r ę ce 3 kolejnych kolegów.
Ś
ę
piew powtarzamy a
ż
wszystkie dzieci przywitaj
ą
si
ę
ze sob
ą
.
2/ Wprowadzenie do tematu.
Nauczyciel dzieli klas
2/ Uczniowie rozwi
ą
zuj
ą
wykre
ś
lank
ę
. Gotowy
ę
na 2 grupy. Ka
ż
dej
napis wieszaj
ą
na tablicy.
grupie wr
ę
cza kartk
ę
z wykre
ś
lank
ą
literow
ą
Karta nr 1.
oraz długie paski papieru do zapisania roz-
wi ą zania wykre ś lanki.
W napisanym ci
ą
gu liter, wykre
ś
lcie co drug
ą
,
a dowiecie si
ę
co b
ę
dzie tematem naszej lekcji.
Rozwi
ą
zanie napiszcie na kartkach
3/ Pyta uczniów kto maluje p
ę
dzlem, a kto
3/ Słowem maluj
ą
poeci, pisarze, a p
ę
dzlem mala-
słowem?
My na dzisiejszej lekcji zamienimy si ę w ma-
larzy i poetów.
rze.
wiersza „Zielona
kołysanka”, wskazuje na co uczniowie maj
ś
ci
ą
ne słuchanie czytanego wiersza
Swobodne wypowiedzi n.t wiersza b
ż
ą
ę
d
ą
ce odpo-
zwróci
ć
uwag
ę
podczas słuchania utworu
wiedziami na postawione pytania.
roku opisuje autorka?
- jaki jest nastrój tego wiersza?
- jakichokre
ą
por
ę
ś
le
ń
u
ż
ywa poetka do opisania
pory roku?
- jakmy
lisz dlaczego wiersz nosi tytuł
„Kołysanka wiosenna”/
ś
1/ Uczniowie ustawieni parami – twarz
4/ Zapoznaje dzieci z tre
4/ Uwa
- jak
68490196.002.png
3
5/ Rozdaje kartki z wierszem. Karta nr 2
- Jaki wyraz najcz
5/ Wyszukiwanie w wierszu powtarzaj
ą
cego si
ę
ęś
ciej powtarza si
ę
w
przymiotnika zielony,
wierszu?
- Jaka to cz
mowy?
- Policz, ile w wierszu wyst ę puje ró ż nych
form przymiotnika „zielony”,
- Wyszukaj w tek
ęść
okre
ś
laj
ą
jaka to cz
ęść
mowy
Podaj
ą
liczb
ę
powtarzaj
ą
cego si
ę
wyrazu
ś
cie rzeczowniki z ró
ż
nymi
wyszukany rzeczownik z przymiotni-
kiem, zmieniaj
ą
formami przymiotnika zielony i zmie
ń
tam
ą
liczb
ę
pojedyncz
ą
na mnog
ą
gdzie trzeba liczb
ę
pojedyncz
ą
na mnog
ą
.
w wierszach cechy
ludzkie przedmiotom, ro
ę
sto nadaj
ą
6/ Cicho czytaj
ą
wiersz, odszukuj
ą
odpowiednie
ś
linom czy zjawiskom
fragmenty i gło
ś
no odczytuj
ą
je
atmosferycznym.
Podanie przykładu antropomorfizacji.
Odszukajcie w wierszu przykłady nadawania
takich cech i odczytajcie je.
7/ Czy te okre
ś
lenia z wiersza mo
ż
na zmieni
ć
Podaj
ą
przykłady zmiany okre
ś
le
ń
: np zielone
na inne. Podajcie przykłady.
schody – kr ę te schody. itp.
8/ Zapowiada układanie „nowego” wiersza.
Wywiesza na tablicy plansz ę z okre ś leniami
do zmiany wiersza.
Karta nr 3
Przeczytajcie uwa
lenia.
Z u ż yciem podanych okre ś le ń układaj ą i zapisuj ą
„nowy” wiersz w zeszycie.
Nadanie tytułu.
Gło
ą
podane okre
ś
ż
nie okre
ś
lenia za pomoc
ą
.,
ś
ne odczytanie nowo uło
ż
onych wierszy.
c ich za-
miast przymiotnika zielony. Napiszcie nowy
wiersz i nadajcie mu tytuł.
Oprócz podanych przeze mnie okre
ż
ywaj
ą
Wspólna ocena prac i trafno
ś
ci doboru tytułu.
le
ń
mo
ż
e-
cie równie
ż
zapisa
ć
własne, a wówczas Wasze
wiersze b
ę
d
ą
ż
norodne.
9/ Który wiersz Wam si
ę
podoba bardziej i
9/ Dokonuj
ą
wyboru ładniejszego wiersza i uza-
dlaczego?
sadniaj
ą
swoje zdanie.
10/ Wykonamy teraz prac
ę
plastyczn
ą
, ilustru-
10/ Przygotowuj
ą
kartki, farby, p
ę
dzle, naczynka z
j
ą
c
ą
wiersz.
.
Uwa ż nie słuchaj ą instrukcji wykonania pracy pla-
stycznej
ą
Wyja
ś
nia sposób wykonania pracy plastycznej.
Zegnijcie kartk
ę
na pół, potem j
ą
rozłó
ż
cie
do
wiersza „Kołysanka wiosenna”, a na drugiej
do wiersza ze zmienionymi okre
ę
ś
leniami.
Jakich barw b
ę
dziecie u
ż
ywa
ć
do wykonania
Tylko barwy zielonej
pierwszej ilustracji?
Jak mo ż na zró ż nicowa ć t ę barw ę ?
Jakie kolory b
ę
d
ą
w drugiej ilustracji?
U ż ywaj ą c ró ż nych odcieni i nasycenia
B
d
ą
ż
norodne barwy, zgodnie z wyst
ę
puj
ą
cymi
w wierszu. Praca samodzielna
Omawiaj
Powiedzcie co przedstawiaj
ą
wasze prace.
ą
prace, wybieraj
ą
najładniejsze. zawie-
najbardziej podo-
ba przez poło ż enie pod ni ą ż etonu.
ę
prace plastyczne na tablicy dydaktycznej pod
tematem bloku.
ą
Odczytuj
6/ Poeci cz
8/ Czytaj
których zmienicie wiersz, u
ś
wod
Na jednej połowie namalujcie ilustracj
ę
Wybierzcie te która wam si
szaj
68490196.003.png
4
11/ Okre
ś
lenie budowy wiersza, rytmizowanie
11/ Odpowiadaj
ą
na postawione pytania, wykorzy-
tekstu.
Jak
stuj
ą
c tekst wiersza.
ma ten wiersz?
Z ilu wersów si
ą
budow
ę
składa?
Z ilu wersów składa si ę ka ż da zwrotka?
Czy ma on budow
ę
?
Spróbujcie rytmicznie odczyta
ę
rytmiczn
ą
ć
wiersz.
Rytmiczne czytanie wiersza; ustalenie metrum ¾.
W jakim metrum mo
ż
emy go odczyta
ć
?
12/ Rozdaje karty nr 4
Przeczytajcie uwa
. Układanie
rytmu; zapisanie układu rytmicznego o budowie
ABA
Odczytuj
ń
ż
nie polecenia i wykonajcie
je samodzielnie.
Zagrajcie na dzwonkach uło
ż
ony rytm.
układy rytmiczne.
Ch ę tni uczniowie graj ą swój utwór.
ą
i wyklaskuj
ą
”.
zwró ć cie uwag ę na tempo i dynamik ę , zilu-
strujcie ruchem jej tre
ę
pt. „Kwiecie
ń
13/ Słuchanie nagrania i swobodne ilustrowanie
ruchem jej tre ś ci.
ść
.
ciowym.
Rozdaje dzieciom kartoniki z działaniami na
dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
Zapowiada podział klasy na II grupy. Dzieci,
których wyniki działa
Ć
wiczenia w rachunku pami
ę
14/ Powrót do ławek.
Losuj ą karteczk ę z działaniem, zapisuj ą wynik.
Gło
ne odczytywanie wykonanego obliczenia i
ustalenie grupy.
ś
ń
b
ę
d
ą
liczb
ą
parzyst
ą
tworz
ą
I grup
ę
, wyniki nieparzyste tworz
ą
drug ą grup ę .
15/ Zapowiada mini konkurs matematyczny.
Dzieci z ka
15/Ka
ż
da grupa rozwi
ą
zuje zadanie w karcie pra-
pracy nr
5 z tre ś ci ą zada ń matematycznych oraz obli-
cze
ż
dej grupy otrzymaj
ą
kart
ę
cy.
ń
do wykonania. Ka
ż
da grupa ma za zada-
Wybrani uczniowie z ka
ż
dej grupy prezentuj
ą
zanie zadania w sposób
algebraiczny i graficzny.
ć
rozwi
ą
zania na tablicy.
Uczniowie przeciwnej grupy sprawdzaj
ą
ą
popraw-
no
ść
wykonania i sposoby rozwi
ą
za
ń
.
Za ka ż de poprawnie wykonane zadanie przy-
znaje grupie
ż
eton oraz dodatkowy punkt za
Grupa, która zbierze najwi
ę
ksz
ą
liczb
ę
punktów
ka
ż
dy sposób rozwi
ą
zania zadania
zdobywa tytuł „mistrz matematyki”.
16/ Podsumowanie dnia, aktywno
ś
ci uczniów i
c na
drzewie listki z napisem – Jestem z siebie zadowo-
lony.
Dobrze pracowałem
Mogłem pracowa ć lepiej.
ą
samooceny pracy przypinaj
ą
ocena ich pracy
17/ Zadanie pracy domowej
a) Ułó
17/ Zapisuj
ą
prac
ę
domow
ą
do zeszytów.
krótki wiersz o wybranej porze roku z
powtarzaj ą cym si ę okre ś leniem przymiot-
nika oznaczaj
ż
ą
cego kolor.
b) Rozwi
ąż
zadanie, a rozwi
ą
zanie przedstaw
za pomoc
drzewka
W 5 pudełkach jest po 6 kredek, a w 7 pu-
dełkach po 8 kredek. Ile kredek jest we
wszystkich pudełkach?
ą
18/ Po ż egnanie piosenk ą „Witaj wiosno”.
18/ Wspólnie ś piewaj ą piosenk ę
12/ Czytanie ze zrozumieniem polece
13/ Wysłuchacie piosenk
14/
nie przedstawi
rozwi
16/Dokonuj
68490196.004.png 68490196.005.png 68490196.001.png
5
KARTA nr 1
Z szeregu wykre
ś
l co drug
ą
liter
ę
, rozwi
zanie zapisz na pasku papieru.
I grupa
WOISORSLNHAŁSBŁRODWCEKM
INPB
Ę
LDWZHLUEBMKM
Ć
AKLŁONWSARNTA
Ć
II grupa
KROWLPOSRMYAWGIEOFSRNAYO
ą
Zgłoś jeśli naruszono regulamin