Podróż po mieszkaniu”- zastosowanie sprzętu elektrycznegoprzy wykonywaniu prac w gospodarstwie domowym(scenariusz zabawy)
Cele: - Zapoznanie z wybranymi urządzeniami technicznymi, ich źródłem zasilania oraz zastosowaniem w gospodarstwie domowym. Rozwijanie zainteresowań technicznych, uświadomienie możliwości wykorzystania techniki do poprawy warunków życia, wdrażanie do zachowania ostrożności podczas korzystania z urządzeń technicznych.Pomoce: Plansze z ilustracjami: lodówki, pralki, odkurzacza; wystawa urządzeń i przedmiotów używanych dawniej i obecnie (tara, balia, pralka... itp.); Nagrania na taśmie dźwięków urządzeń technicznych; plansze z ilustracjami kuchni, łazienki, pokoju.Sprzęt techniczny, na przykład: odkurzacz, sokowirówka, malakser oraz produkty do surówki: marchew, jabłka, cukier.Przebieg: Nauczycielka zaprasza dzieci na wędrówkę po mieszkaniu.A. “Przyszliśmy do kuchni” - nauczycielka pokazuje planszę ilustrującą kuchnię luz zwiedza z dziećmi kuchnię przedszkolną i recytuje utwór Wandy Chotomskiej “Lodówka”.
Dopóki nie było mnie w kuchnijedni mieszkali w kredensie,a inni pod gołym niebem - na balkonie, albo za oknem,ale tylko w zimie, bo lecie każdy bał się upałuTrzęsły się nóżki w galarecie,bo im za ciepło było w lecie.Rzewnymi łzami łkała zupa,bo szkodził jej ten straszny upał.Jęczała szynka, schab się zżymał,salceson mówił - co za klimat.Ten upał całkiem nas rozkłada - biadała kiszka i sztufadai wzdychał tłusty kołdun w cieście.Ach - kiedyż zimno będzie wreszcie.A teraz wszyscy przeprowadzili się do mniei nie muszą już nocować na balkonie ani za oknem.
Następnie dzieci wysłuchują głosu lodówki nagranego na taśmie magnetofonowej i próbują odnaleźć to urządzenie na ilustracji kuchni. Potem nauczycielka prowadzi rozmowę z dziećmi, aby ustalić: gdzie się przeprowadziły potrawy? Co można przechowywać w lodówce? Dlaczego potrawy się w niej nie psują? Jak uruchomić lodówkę? Jak należy o nią dbać?B. Kolejnym etapem zwiedzania mieszkania jest łazienka. Nauczycielka pokazuje planszę ilustrującą łazienkę i recytuje wiersz Włodzimierza Ścisłowskiego “Pralka”.
Mama włącza tylko przycisk, proszku dodai już słychać jak wiruje we mnie woda.I już słychać jak koszulatańczy polkę, jak się bawi i jak hula.Prześcieradło też dostojnie rusza w tany.Za nim obrus pobrudzony buraczkami.Obok niego dwie serwetki tańczą walca,figlarz ręcznik ciągle depcze im po palcach.Raz koszulę piorę tacie, a raz ręcznik.Piorę pościel, a więc wszyscy są mi wdzięczni.
Dzieci słuchają “głosu” pralki i wskazują na planszy rozwiązanie. Następnie nauczycielka zapoznaje dzieci (do czytania globalnego) z napisem ‘pralka” i prowadzi z nimi rozmowę na temat: Jak działa pralka, jak jest zbudowana? Można również, przy wykorzystywaniu ilustracji, omówić jakie przedmioty służyły do prania kiedyś (tara, balia).C. Następnie nauczycielka zaprasza do “pokoju” (leży w nim odkurzacz). Dzieci wysłuchują nagrania “głosu” odkurzacza i próbują odgadnąć, który sprzęt na ilustracji wydaje takie dźwięki. Nauczycielka recytuje wiersz Wandy Chotomskiej “Odkurzacz”:
Jeden chętnie wącha łubin, drugi woli zapach róż.Każdy co innego lubi, a ja lubię wąchać kurz.Cóż mi po zapachu róż, kiedy ładniej pachnie kurz.Kwiatek dobry jest w wazonie lub na klombie,lecz na kwiatach nie zależy mojej trąbie.Jeden lubi głąb kapusty, drugi w kotlet wbija nóż,a ja mam odmienne gusty, bo ja lubię łykać kurz.Cóż po mięsie mi, ach cóż,kiedy ładniej pachnie kurz.
Następnie nauczycielka pokazuje przedszkolny odkurzacz i objaśnia jego działanie oraz zasady jego użytkowania.D. Na zakończenie podróży po mieszkaniu nauczycielka zaprasza dzieci na niespodziankę. Odsłania schowane za zasłoną: sokowirówkę, malakser i tarki. W miseczkach leżą, na przykład ,marchewka i jabłka. Pani “kucharka” może na przykład. przygotować z dziećmi sok, zwracając uwagę na higienę i bezpieczeństwo korzystania z tego sprzętu. Można zaproponować dzieciom podział na dwie grupy i wykonanie w tym samym czasie surówki z takiej samej ilości marchewki i jabłek. Gdy czas upłynie, dzieci porównują ilość surówki wykonanej na tarkach z surówką przygotowaną na malakserze. Na zakończenie dzieci doprawiają surówkę, nakładają na talerzyki i zapraszają wszystkich kolegów na smakowity posiłek.
aducha179