Scenariusz zajęć Grupa dzieci: czterolatki
Temat: „Obłoczek”- teatrzyk kukiełkowy Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności określania zjawisk atmosferycznych przy zastosowaniu określeń przymiotnikowych,
- ukazanie dzieciom wpływu opadów atmosferycznych na przyrodę,
- nabywanie nawyku odpowiedniego ubierania się w czasie deszczowej pogody
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
- określić rodzaj pogody na podstawie symboli
- dążyć do celu, mimo pojawiających się trudności
- czynnie i chętnie uczestniczyć w zabawie
- wykazać się inwencją twórczą
Metody:
- podająca
- aktywizująca
- problemowa
- praktyczna
Forma: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: teatrzyk kukiełkowy, kukiełki, woda, naczynie na wodę folia aluminiowa, płaszcz przeciwdeszczowy, utwór „Cztery pory roku” Vivaldiego, magnetofon, kukiełka wiosna, garnek , drewniana łyżka, opowiadanie W. Badalskiej „Obłoczek”, domek z pudełka z czterema otwierającymi się okienkami jako kalendarz pogody, niebieska folia wycięta w kształcie chmury
Przebieg:
1.Teatrzyk kukiełkowy „Obłoczek” W. Badalskiej
2.Rozmowa na temat opowiadania:
- komu potrzebny jest deszcz?
- co by było gdyby nie była deszczu? (pytania które inspirują dzieci do tworzenia własnych pomysłów)
3.Zabawac dydaktyczna „Wyścigi kropelek” z wykorzystaniem utworu „Cztery pory roku”
utrwalenie określeń czasu: szybko-wolno, duże – małe
4.Rozwiązywanie zagadek o deszczu, chmurze, wietrze dobieranie ilustracji.
5. Zabawa „Czarodziejski worek” określanie przeznaczenie znalezionych przedmiotów: parasol, peleryna, kalosze, okulary przeciwsłoneczne, szalik, łączenie z porą roku
6.Wprowadzenie kalendarza pogody.
Demonstracja domu wykonanego z dużego pudełka w którym są zamknięte okna. Dzieci podczas otwierania dowiadują się, że w każdym okienku jest inny rodzaj pogody. Pozostawienie otwartego okienka tam gdzie ilustracja odpowiada aktualnej pogodzie.
7. Zabawa ruchowa „Chmura i deszcz”
dzieci podzielone na trzy zespoły: wiatr, chmura (dzieci będące chmurą trzymają folię nad głowami), deszcz.
Wiatr dmucha na chmurę, porusza ją , z pod chmury wybiegają kropelki deszczu. Zamiana pełnionych ról.
8. Rysowanie palcem na wysypanej kaszą manną tacy kropelek deszczu.
9. Improwizacja ruchowa przy piosence „Parasolki”
SCENARIUSZ ZABAWY
Temat:„Wiosenna pogoda”
Cele ogólne: utrwalenie umiejętności określania zjawisk atmosferycznych, doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole
Dziecko:
- czynnie i chętnie uczestniczy w zabawie
- potrafi rozpoznać rodzaj pogody na podstawie ilustracji
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w działaniu
- odczuwać radość z udziału w zabawie
Grupa wiekowa: 4 - latki
Liczba dzieci: 20
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta z piosenka :Parasolki”, pudełko tekturowe, ilustracje przedstawiające cztery pory roku, kartoniki symbolizujące pogodę, dla każdego dziecka symbol uśmiechniętej kropli wody.
Realizacja zabawy:
Czynności przygotowawcze:
Wcześniej nauczycielka przygotowuje rekwizyty do zabawy. Wspólnie z dziećmi zmienia dekorację sali wprowadzając nastrój wiosenny oraz okleja „Czarodziejskie pudełko”
Czynności organizacyjne:
Zabawa została poprzedzona wysłuchaniem piosenki „Parasolki” oraz rozmową o spostrzeżeniach poczynionych na temat pogody w drodze do przedszkola.
Czynności zasadnicze:
Nauczycielka zachęca kolejno dzieci do wyjmowania kartoników z „Czarodziejskiego pudełka”, następnie dziecko określa rodzaj pogody na podstawie symbolu przedstawionego na wylosowanym kartoniku i dopasowuje go do odpowiedniej ilustracji. Ilustruje ruchem i głosem rodzaj pogody.
Czynności finalizujące:
Dzieci za poprawnie wykonane polecenie otrzymują symbol uśmiechniętej kropelki wody.
Zakończenie:
Nauczycielka oznajmia, że zadanie zostało wykonane i zachęca dzieci do codziennej obserwacji pogody i oznaczania jej w kalendarzu pogody
Opracowały: W. Komadowska M. Michalska
aducha179