Jakubowski i inni Poradnik dydaktyczny.rtf

(2578 KB) Pobierz
PORADNIK DYDAKTYCZNY

362

 

 

 

 

 

PORADNIK DYDAKTYCZNY

 

dla nauczycieli realizujących podstawę programową

 

w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum

 

z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi

 

 

 

 

 

 

Praca zbiorowa pod redakcją Stanisława Jakubowskiego

 

 

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Warszawa 2001

 


              SPIS TREŚCI             

 

Wstęp              7

 

Rozdział I              10

Dzieci z uszkodzonym wzrokiem i ich edukacja -Tadeusz Majewski              10

1. Wzrok i jego uszkodzenie              10

1.1. Znaczenie wzroku w życiu dziecka              10

1.2. Rodzaje uszkodzenia wzroku              10

1.3. Przyczyny uszkodzenia wzroku              14

2. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem              15

2.1. Funkcjonowanie dzieci z uszkodzonym wzrokiem              15

2.2. Dzieci całkowicie niewidome              18

2.3. Dzieci niewidome z resztkami wzroku              18

2.4. Dzieci słabo widzące              20

2.5. Dzieci ociemniałe              24

2.6. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami              24

3. Tyflopedagogika              25

4. Aktualne tendencje w tyflopedagogice              28

Bibliografia              31

 

Rozdział II              32

Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące - Antonina Adamowicz-Hummel              32

1. Na czym polega rehabilitacja wzroku?              32

2. Najczęściej spotykane uszkodzenia i schorzenia układu wzrokowego oraz ich następstwa funkcjonalne              34

3. Czynniki wpływające na funkcjonowanie wzrokowe słabo widzącego              35

4. Pomoce ułatwiające widzenie              35

4.1. Czynniki zewnętrzne wpływające na widzenie              35

4.2. Powiększony druk i inne pomoce nieoptyczne              38

4.3. Najpopularniejsze pomoce optyczne              43

4.4 Powiększalniki i lupy elektroniczne              44

5. Wskazówki dla nauczyciela              46

5.1. Jak pomóc dziecku słabo widzącemu, żeby dobrze funkcjonowało i dobrze się czuło w klasie?              46

5.2. Przykłady zmian w wyglądzie i zachowaniu dziecka, mogących świadczyć o zmianach w stanie jego zdrowia i w widzeniu              48

Bibliografia              48

 

Rozdział III              51

Pismo brajla i rysunek wypukły w nauczaniu dzieci niewidomych              51

1.              Wykorzystanie w dydaktyce pisma brajla - Halina Zielazek              51

1.1. Pismo brajla, jego zakres użytkowania              51

1.2. Jak uczyć?              52

Bibliografia              58

2.              Cele i metoda nauczania dzieci niewidomych rysowania i czytania rysunku              59

s. Elżbieta Więckowska              59

2.1.              Słowo wstępne              59

2.2.              Psychiczne właściwości czytania dotykiem grafiki wypukłej              61

2.3. Zasady redagowania rysunku dydaktycznego dla niewidomego              62

2.4. Techniki kształtowania rysunku dotykowego dla niewidomego i przez niewidomego              64

2.5. Cele nauczania dzieci niewidomych rysunku              67

2.6. Podstawowe wskazania metodyczne              68

2.7. Związek nauczania rysunku z rozwojem wyobraźni i pojęć przestrzennych dziecka niewidomego              73

Teksty uzupełniające:              73

A. Zestawienie sprawności ucznia niewidomego, przygotowanego do nauki w szkole masowej              74

B. Najlepsze, znane mi tabliczki brajlowskie:              74

Bibliografia              76

 

Rozdział IV              77

Pomoce dydaktyczne i środki techniczne przydatne w nauczaniu dzieci z uszkodzonym wzrokiem - Stanisław Jakubowski              77

1. Przedmioty i urządzenia służące rehabilitacji osób niewidomych i słabo widzących              77

2. Urządzenia mówiące              83

2.1. Syntezatory mowy              83

2.2. Notatniki mówiące              85

2.3. "Mówiąca grafika"              86

3. Urządzenia elektroniczne wykorzystujące pismo brajla              88

3.1. Monitory brajlowskie              89

3.2. Notatniki brajlowskie              89

3.3. Drukarki brajlowskie              90

4. Skanery, aparaty do czytania              91

5. Przykłady zastosowań urządzeń komputerowych              94

5.1. Elektroniczne słowniki i encyklopedie              95

5.2. Sieć komputerowa w klasie zamiast tradycyjnej tablicy              96

5.3. Internet największą księgarnią świata              97

Bibliografia              100

 

Rozdział V              101

Zagadnienia nauczania początkowego dzieci z dysfunkcją wzroku - Barbara Kawczyńska-Reguła, Bożena Pierzchała              101

1. Dziecko a klasa              101

1.1. Podstawy integracji              101

1.2. Wzajemne postawy dziecka niewidomego i widzącego              102

1.3. Rola rodziców              104

1.4. Rola nauczyciela              105

1.5. Wzajemne kontakty rodzic-nauczyciel              106

1.6. Uczeń z dysfunkcją wzroku a jego miejsce w społeczności klasowej              107

1.7. Urządzenie klasy              108

2. Rehabilitacja podstawowa - wyrabianie samodzielności w poruszaniu się i samoobsłudze              109

2.1. Etapy rehabilitacji              109

2.2. Funkcja rodziny              110

2.3. Co to jest orientacja przestrzenna ?              110

2.4. Indywidualizacja w orientacji              111

2.5. Nauczanie orientacji w szkole              113

3. Pierwsze kroki w pisaniu i czytaniu              115

4. Odrabianie zadań domowych              123

4.1. Rola nauki domowej w ogólnym nauczaniu              123

4.2. Jak pomagać dziecku z dysfunkcją wzroku ?              124

4.3. Zabawa jako forma uczenia              128

4.4. Rola rodziców w odrabianiu zadań domowych              129

5. Nauczanie integracyjne              130

6. Konsultacja i pomoc pedagogiczna dla nauczycieli i rodziców              134

Bibliografia              136

 

Rozdział VI              138

Porady i wskazówki dydaktyczne dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych              138

1.              Specyficzne zagadnienia w nauczaniu języka polskiego dzieci z uszkodzeniem wzroku ze szczególnym uwzględnieniem niewidomych - Małgorzata Galster              138

1.1. Początki czytania i pisania              138

1.2. Rozwijanie słownictwa i form wypowiadania się              139

1.3. Doskonalenie czytania              140

1.4. Korzystanie ze słowników              142

1.5. Nauka ortografii              143

1.6. Lekcje gramatyki              144

1.7. Praca z dziećmi nowo ociemniałymi              144

Bibliografia              145

2. Historia i wiedza o społeczeństwie - Włodzimierz Zielazek              145

2.1. Wybór odpowiednich podręczników              146

2.2. Inne źródła wiadomości              147

2.3. Dostępność ilustracji i map historycznych              150

2.4. Pobudzanie aktywności ucznia na lekcjach              152

2.5. Przeprowadzanie sprawdzianów i testów              152

Bibliografia:              153

3. Dostępność sztuki i dóbr kultury dla dzieci z uszkodzonym wzrokiem - Stanisław Badeński              154

3.1. Sztuka - jej miejsce w bloku humanistycznym              154

3.2. Znaczenie sztuki i twórczej wypowiedzi w rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem              154

3.3. Ciągłość metod edukacji muzycznej i plastycznej              156

3.4. Swoistość nauczania sztuki              157

3.5. Plastyka              158

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin