Polskie motory WSK ...strony Fenixa (str. główna "WSK by fenix")... Jak wzmocnić silnik WSK 125 ? Silnik S01 był i jest tak popularny w Polsce, jak same motocykle WSK 125 . Wszystkie powojenne motocykle klasy 125 były wyposażone w te silniki. Mimo wielokrotnych modernizacji, podstawowe elementy pozostały w nie zmienionej formie. Pierwsze silniki S01 uzyskiwały zaledwie 4 KM przy 4200 obr/min. W 1956 roku zwiększono stopień sprężania do 6,5 i podniesiono prędkoć obrotowš silnika , co pozwoliło na wzrost mocy do 4,5 KM przy 4800 obr/min. Pod koniec 1957 roku wprowadzono znaczne usprawnienia silnika S01. Zastosowano cylinder i głowice zupełnie nowej konstrukcji (o znacznie powiększonej powierzchni ożebrowania), ponownie zwiększono stopień sprężania (do 6,85), podniesiono prędkoć obrotowš i zwiększono moc silnika do 5,5 KM przy 4900 obr/min. Zastosowano również nowy gażnik o rednicy gardzieli 20mm(G20). W póżniejszym okresie w motocyklach WSK M06 zwiększono jeszcze kilkakrotnie podstawowe parametry - standartowa moc wzrosła do 7,5 KM. Przedstawmy kilka rozwišzań pozwalajšcych na powiększenie mocy silnika S01.Usprawnienie te nie wpływajš ujemnie na konstrukcję i żywotnoć silnika, albowiem w znacznym stopniu oparte sš na poprawianiu fabryki , a nie na nieodwracalnym przerabianiu częci a powrót do pierwotnego stopnia sprężania wymagać będzie tylko zastosowania grubszej uszczelki pod głowicę. A ile dodatkowej mocy zyska nasz silnik? Nie tak dużo! Moc zwronie się o ok. 15-20%, a to poprawi dynamikę i pozwoli na szybszš jazdę o kilka kilometrów na godzinę. Zabierajšc się jednak do tego musicie wiedzieć, że opisane działania sš pracochłonne, a od ich dokładnoci wykonania zależy efekt końcowy. Cylinder Przeróbki obejmować będš korygowanie , szlifowanie i polerowanie kanałów: ssšcego ,przepłukujšcego i wydechowego. Czynnoci te spowodujš powiększenie kanałów(szlifowanie) oraz nadanie im możliwie wysokiej gładkoci (polerowanie). Uzyskanie dziki temu zmniejszenia oporów przepływu odbije się korzystnie na stopniu napełnienia cylindra zasysanš mieszankš i stopniu oczyszczania komory spalania z gazów spalinowych. Prace przy cylindrze można podzielić: na skorygowanie kształtu obrysów kanałów przepłukujšcych w podstawie cylindra i obudowach bloku silnika, oraz na wygładzeniu (szlifowaniu, polerowaniu) powierzchni kanałów: ssšcego, przepłukujšcego i wydechowego. Pierwszš rzeczš jakš należy zrobić jest wycięcie z kartonu podkładki z otworem dokładnie odpowiadajšcym zewnętrznej rednicy cylindra (w częci wpuszczanej w blok silnika) i czterema otworami na ruby mocujšce cylinder(szpilki). Po posmarowaniu tuszem lub olejem powierzchni przylgni cylindra z blokiem silnika w obu elementach, wyciętš podkładkę ostrożnie zakłada na szpilki i cylinder. Po zdjęciu cylindra i podkładki na obu jej stronach zauważyć można odbity obrys kanałów przepłukujšcych. Zauważyć można zachodzenie na siebie kanałów. Progi takie powodujš niekorzystne zahamowania i zawirowania mieszanki przy przepłukiwaniu. Jeżeli wiadomo już, co trzeba wypiłować i w jakim miejscu, należy upewnić się jeszcze (przez wzrokowe, szacunkowe sprawdzenie),czy aby nie nastšpiło niebezpieczne pocienienie cianki kanałów cylindra, która nie powinna być cieńsza niż 2 mm. Przeróbka kanałów polega na nadawaniu im jak największej gładkoci przez kolejne polerowanie coraz drobniejszym papierem ciernym. W poczštkowej fazie wygładzania można użyć do tego celu wiertarki lub szlifierki w wałkiem giętkim i kilku miniaturowych tarcz ciernych. Jeżeli jednak nie posiadacie takich urzšdzeń, to czynnoć tę można wykonać przy pomocy małych pilników o różnych kształtach. Głowica Dla zwiększenia stopnia sprężania należy stoczyć głowicę na płaszczyżnie styku z cylindrem o ok. 1-2,5 mm. Kolejna czynnoć, to zastšpienie zwykłej uszczelki pod głowicę (zwykle o gruboci 1-2 mm) uszczelkš z miękkiej blachy miedzianej lub aluminiowej o gruboci 0,25-0,50 mm. Przed założeniem tej uszczelki warto również dotrzeć wzajemne płaszczyzny styku cylindra i głowicy. Docieranie to można wykonać przy użyciu drobnej pasty do docierania. Gażnik Gażnik o rednicy gardzieli 20 mm (G20), warto rozwiercić do rednicy 21-22 mm (dopasowujšc jednoczenie otwór wewnętrzny króćca do tej nowej, większej rednicy). . Do gażnika należy zastosować większš głównš dyszę paliwa 0,80 - 0,85 mm (fabrycznie montowane były 0,73 mm). Układ wydechowy Zjawisko dyfuzji wykorzystane w układzie wydechowym silnika S01 może wpłynšć na zwiększenie mocy rednio o 0,3-0,4 KM, w porównaniu do silnika z długš rurš wydechowš i fabrycznym tłumikiem. Zjawisko to polega na spadku cinienia i obniżaniu temperatury gazów w stożkowej komorze (dyfuzor) umieszczonej zaraz za skróconš rurš wydechowš. Efekt ten też można uzyskać w dwojaki sposób. Po pierwsze, usuwajšc pierwszš (od strony rury wydechowej) wewnętrznš przegrodę w tłumiku. Drugi sposób, to wykonanie dyfuzora i umieszczenie go między pomiędzy rurš wydechowš i specjalnie zrobionym do tego celu nowym tłumikiem. W tym przypadku należy skrócić nieco rurę wydechowš (do długoci ok. 32-36 cm). Po dokonaniu tej przeróbki stopień hałaliwoci wzronie niezauważalnie. Instalacja zapłonowa Do przerobionego silnika można zastosować wiece o wyższej wartoci cieplnej (Iskra F95). Jednak ta zmiana nie zmienia w żaden sposób mocy silnika. Ustawienie zapłonu należy dobrać drogš prób - powinno ono wynosić ok.3,5-4 mm przed GZP, ale dowiadczenie uczy że to może być również nieco poniżej 3 mm - wypróbuj indywidualnie. Napęd Do tak przerobionego silnika można zastosować większš zębatkę zdawczš. Na przykład o 13 zębach zamiast fabrycznej z 12 zębami. Po prawidłowym wykonaniu wszystkich opisanych tu czynnoci, moc silnika powinna wzrosnšć o ok. 15-25%. ------------------------------------------------- na podstawie artykułu Tomasza Szczerbickiego - "wiat Motocykli" 12/96 -------------------------------------------------------------------------------- Powrót do strony głównej "Polskie motocykle WSK (strony fenixa)"
XXXXXXXXXXXpp