Zarządzanie zasobami ekonomicznymi.pdf

(327 KB) Pobierz
Technik_administracji_343[01]_O1.04_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Halina Zwolska
Zarządzanie zasobami ekonomicznymi 343[01].O1.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
160098542.001.png 160098542.002.png 160098542.003.png
Recenzenci:
mgr Mirosława Gastoł
mgr Małgorzata Krzyżaniak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Halina Zwolska
Konsultacja:
dr Elżbieta Sałata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 343[01].O1.04
„Zarządzanie zasobami ekonomicznymi” zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu 343[01] technik administracji.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Istota, cele, funkcje i zakres zarządzania
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
8
10
11
12
4.2. Współczesne metody i techniki zarządzania
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
13
13
14
14
15
4.3. Style zarządzania i kierowania
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
16
16
17
17
18
4.4. Kierowanie pracą zespołu. Cechy skutecznego menedżera
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
19
19
23
23
25
4.5. Zarządzanie zasobami rzeczowymi, ludzkimi i finansowymi
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
26
26
28
28
29
4.6. Strategie zarządzania
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
30
30
31
31
32
4.7. Rola strategicznego podejścia w marketingu
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
33
33
34
34
35
4.8. Zarządzanie jakością
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3. Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
36
36
37
37
38
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9. Systemy zarządzania jakością. Dokumentacja systemu zarządzania jakością
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3. Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
39
39
40
41
41
4.10. Podstawowe miary statystyczne
4.10.1. Materiał nauczania
4.10.2. Pytania sprawdzające
4.10.3. Ćwiczenia
4.10.4. Sprawdzian postępów
42
42
45
46
47
4.11. Analiza efektywności ekonomicznej jednostki organizacyjnej
z zastosowaniem wskaźników statystycznych
4.11.1. Materiał nauczania
4.11.2. Pytania sprawdzające
4.11.3. Ćwiczenia
4.11.4. Sprawdzian postępów
48
48
51
51
52
5. Sprawdzian osiągnięć
53
6. Literatura
58
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswajaniu terminologii ekonomicznej, wiedzy
o podstawowych pojęciach z zakresu zarządzania, kierowania oraz w kształtowaniu
umiejętności wykorzystywania miar statystycznych i działań marketingowych w procesie
podejmowania decyzji.
Poradnik zawiera:
- wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki,
- wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem,
- materiał nauczania, – czyli wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści
jednostki modułowej,
- zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które mają na celu wykształcenie Twoich umiejętności praktycznych,
- sprawdzian postępów, czyli przykładowy zestaw pytań, który umożliwi Ci sprawdzenie
poziomu wiedzy po wykonaniu ćwiczeń. Pozytywny wynik sprawdzianu potwierdzi, że dobrze
pracowałeś podczas lekcji i że nabyłeś wiedzę i umiejętności z zakresu danego tematu,
- sprawdzian osiągnięć, który posłuży nauczycielowi do przeprowadzenia sprawdzianu
poziomu przyswojonych przez Ciebie wiadomości i ukształtowanych umiejętności.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące treści z obszaru
zarządzania zasobami ekonomicznymi, w tym: istota i funkcje zarządzania, nowoczesne
metody i techniki zarządzania, strategie zarządzania, style zarządzania i kierowania, systemy
zarządzania jakością, strategie marketingowe, podstawowe miary statystyczne.
Z rozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się:
- przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń,
- po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, aby sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Kolejnym etapem poznawania zagadnień z dziedziny zarządzania zasobami
ekonomicznymi będzie wykonywanie ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie
informacji.
Po wykonaniu ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów, rozwiązując test Sprawdzian
postępów, zamieszczony po ćwiczeniach. W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź, wstawiając X w odpowiednie miejsce,
wpisz TAK, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywna,
wpisz NIE, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest negatywna.
Odpowiedzi NIE wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
zagadnień jeszcze dobrze nie opanowałeś. Oznacza to także powrót do treści, które nie są
dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości z dziedziny
zarządzania zasobami ekonomicznymi będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę
przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości i ukształtowanych
umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się Sprawdzianem postępów, który zawiera:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach wpisz odpowiedzi
na zadania, będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem zaplanowanym
przez nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin