test_b_za_panowania_piastow_i_jagiellonow-1.doc

(1306 KB) Pobierz

Test B

 

Za panowania Piastów i Jagiellonów

 


Opis: etykietka
Test podsumowujący rozdział II

 

1. Umieść we właściwych miejscach tablicy genealogicznej Piastów, Andegawenów
i Jagiellonów odpowiednich władców. Skorzystaj z podanych propozycji.                            0–4 p.

2. Przyporządkuj podane postacie ich zasługom na rzecz kultury i państwa polskiego. 0–3 p.

 

A. Zawisza Czarny B. Anonim zwany Gallem C. Mikołaj Trąba

 

1. Spisał dzieje Polski do lat 80. XV w. Powierzono mu wychowanie synów króla Kazimierza Jagiellończyka.

2. Jako arcybiskup gnieźnieński reprezentował Polskę na soborze w Konstancji. Opowiadał się za prowadzeniem polityki antykrzyżackiej.

3. Był autorem najstarszej ze znanych obecnie kronik polskich, którą stworzył na początku XII w. Opisał w niej dzieje Polski do czasów panowania Bolesława Krzywoustego.

4. Uzyskał międzynarodową sławę dzięki licznym zwycięstwom w turniejach rycerskich. Brał udział w misjach dyplomatycznych w imieniu państwa polskiego, m.in. w Konstancji.

 

A – …………….. B – …………….. C – ……………..

 

Na podstawie zamieszczonych ilustracji wykonaj zadania 3. i 4.

A. □

B. □

 

3. Zaznacz zabytek architektury gotyckiej.                                                                                    0–1 p.

 

4. Podkreśl cztery cechy budowli gotyckiej.                                                                       0–1 p.

przypory i filary, małe i wąskie okna, półkolista absyda, duże okna, grube mury, kamień jako

główny materiał budowlany, strzelistość konstrukcji, cegła jako główny materiał budowlany

 

Na podstawie tekstu źródłowego oraz wiedzy własnej wykonaj zadania od 5. do 7.

 

Jan Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego

[...] Krzyżacy przez jakiś czas wytrzymywali natarcie, w końcu jednak, przeważną ilością wojsk królewskich zewsząd otoczeni, pobici zostali na głowę. Prawie wszystko rycerstwo walczące [...] legło na placu lub dostało się w niewolę. Po zniesieniu zatem i rozbiciu całej potęgi nieprzyjacielskiej, przy czym także wielki mistrz pruski Ulryk, marszałkowie, komturowie, rycerze wszyscy i znakomitsi w wojsku pruskim panowie poginęli, reszta nieprzyjaciół poszła w rozsypkę, a raz tył podawszy pierzchała ciągle w popłochu. Władysław, król Polski, nierychle wprawdzie i ciężkim okupione trudem, zupełnie jednak nad mistrzem i Krzyżakami otrzymał zwycięstwo.

Źródło: Śląsk, Ziemia Lubuska, Pomorze Zachodnie, Pomorze Gdańskie oraz stosunki polsko-krzyżackie do schyłku wieku XV, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, z. 12, oprac. B. Turoń, Warszawa 1959, s. 30.

 

5. Napisz, do jakiego wydarzenia historycznego nawiązuje tekst źródłowy oraz podaj wiek,
w którym do niego doszło.                                                                                                                0–2 p.

 

…………………………………………………………………………………………………...

 

6. Podaj dwa skutki opisanego zdarzenia.                                                                                    0–2 p.

• ………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

• ………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

 

7. Wyjaśnij wpływ przedstawionego w tekście wydarzenia na sytuację państwa polskiego.                                                                                                                                                          0–1 p.

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………...

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin