Scenariusz zajęć dla grupy 5-6 latków
Data: 22.02.2008
Prowadzący: Liszka Katarzyna
TEMAT DNIA:
I. „Skoki zajączka”- dziecko prawidłowo reaguje na polecenia prowadzącego. Rozmowa na temat dokarmiania zwierząt leśnych zimową porą. „Śnieżyca”- dziecko potrafi bawić się w grupie.
II. 1) „Zima” –dziecko własnymi słowami omawia treśc planszy. Praca z podręcznikiem- dziecko samodzielnie czyta wskazany tekst. Utrwalenie przyimków „nad”, „pod”, „na”
2) Zajęcia ruchowe wg pomysłu prowadzącego- pobudzenie aktywności fizycznej dzieci
CELE OPERACYJNE:
Dziecko zna:
· wie, które zwierzęta zapadają w zmowy sen
· wie, które ptaki odlatują na zimę, a które zimują w Polsce
· wie czym ludzie dokarmiają zwierzęta
· wie, które zwierzęta leśne są dokarmiane
Dziecko potrafi:
· opowiedzieć treść planszy „Zima”
· przeczytać wskazany przez prowadzącego tekst
· wykonać poprawnie polecenie nauczyciela
· pokolorować obrazek wg wzoru
· poprawnie posługiwać się przyimkami „Nad”, „pod”, „na”
· policzyć ilość orzechów i ptaszków
· bawić się w grupie
METODY:
· słowna: pogadanka, opowiadanie, praca z książką
· oglądowa: pokaz
· praktyczno-ćwiczeniowa
FORMY ORGANIZACYJNE:
· indywidualna-jednolita
· zbiorowa
POMOCE:
· plansza „Zima”
· szarfy
· podręcznik
· piłka
· woreczki
· bębenek
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności)
2. Zabawa ruchowa „Znajdź swój kolor”
Dzieci podzielone na dwa zespoły (w zależności od koloru szarfy) ustawiają się w dwa rzędy. Na sygnał prowadzącego zaczynają biegać po sali a kiedy słyszą „stój i zamknij oczy” wykonują polecenie. W tym czasie prowadzący zamienia miejsce kolorowych szarf. Dzieci po otwarciu oczu muszą ustawić się w rzędach kolorami szarf.
3. Powtórzenie wiadomości zdobytych przez dzieci na wcześniejszych zajęciach o dokarmianiu zwierząt zimową porą.
4. Zabawa ruchowa „Powódź”
Dzieci biegają w luźnej gromadzie po sali. Na polecenie prowadzącego „powódź” wchodzą na ławeczki. Na polecenie „świeci słońce” „wkręcają” rączkami żarówki.
5. Marsz po kole w rytm bębenka
6. Praca z podręcznikiem
· Opowiadanie pełnymi zdaniami ilustracji
· Odczytywanie zdań pod ilustracją
· Rysowanie po śladzie
· Łączenie zwierząt z ich konturami
· Zadania matematyczne w zakresie siedmiu
· Wymyślanie przez dzieci pytań do tabelki
7. Kolorowanie obrazka „Co chłopcy ulepili ze śniegu?”
8. Zajęcia ruchowe
· Bieg po obwodzie koła
· Przechodzenie przez szarfę (od góry do dołu i w drugą stronę)
· Przeciąganie szarfy w parach
· Kołyska z wykorzystaniem szarfy
· Przeskoki przez szarfę (w lewo, w prawo, w przód, w tył)
· Zabawa ruchowa „Podrzucanie i chwytanie piłeczki”
Zadaniem dzieci jest podrzucać piłeczkę do góry i chwytać ją oburącz. W miarę zdobywania sprawności dzieci wykonują nowe polecenia: chwytanie piłeczki jedną ręką, klaśnięcie przed złapaniem piłeczki.
· Zabawa „zaganianie piłki – „świnki”
Dzieci siedzą w kole. Ich zadaniem jest odpychanie od siebie piłki- „świnki”(nie wolno jej przytrzymywać w dłoniach). Piłka może toczyć się tylko po ziemi. Przegrywa to dziecko, które wypuści „świnkę” z koła.
milpac