SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat zajęć: „ Poranny krąg - Lato”.
Realizowane cele
Cel główny:
- zapoznanie dzieci z właściwościami ognia poprzez stymulację
polisensoryczną,
- kształtowanie pojęć: duży, mały,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Cele operacyjne:
- rozpozna siebie i kolegów na zdjęciu oraz swój znaczek,
- toleruje „zabawę” wspólnie z nauczycielem,
- potrafi odpowiedzieć wokalizując – głoska „i”,
- wybierze przedmioty w kolorze czerwonym,
- wyszuka ukryty przedmiot pod chustką lub kubeczkiem,
- gra na grzechotce,
- urwie małe kawałeczki czerwonej krepy, wycinanki- dzieci sprawniejsze
manualnie mogą ścinać nożyczkami skrawki papieru,
- dmuchnie na zapalone świeczki (przez słomkę),
- okazuje radość w trakcie zabawy czerwonymi balonami,
- posegreguje piłeczki duże i małe w kolorze czerwonym.
Stosowane metody:
- ekspozycji, pokazu,
- podająca,
- słowna.
Formy pracy z dziećmi:
- grupowa, indywidualna.
Wykorzystane środki dydaktyczne:
- czerwone świece, termofor z ciepłą wodą, czerwony papier, nożyczki,
chustki, piłeczki duże i małe w kolorze czerwonym
Przebieg zajęć:
CZĘŚĆ PIERWSZA
1. Zapalenie lampki zapachowej – zapach miętowy.
2. Piosenka na powitanie. Masaż dłoni oliwką zapachową.
3. Rozpoznanie swego znaczka, umieszczenie go na swoim zdjęciu.
4. Krótkie opowiadanie o lecie –obserwowanie obrazka, wskazywanie na obrazku zwierząt, ludzi, roślin(inne), otwieramy okno- dzieci patrzą w stronę słońca, słuchają głosów przyrody.
5. Spotkanie z żywiołem – zapalamy świece(kilka czerwonych), opowiadamy o ogniu(ciepło, jasno), pokazujemy jego właściwości- wodzenie dłoni dziecka nad ogniem, zdmuchiwanie płomienia przez słomkę. Dotkają ciepłego termoforu.
6. Gra na instrumencie muzycznym – grzechotka, nauczyciel śpiewa piosenkę.
7. Zabawa z dziećmi: dzieci urywają małe kawałki czerwonego papieru, sprawniejsze tną nożyczkami papier; ugniatają kartkę w kulkę i rzucają do celu.
8. Nauczyciel wachluje dzieci firanką(może być w kolorze czerwonym), przykrywa nią dzieci; na pytanie „ gdzie jest...”, dziecko stara się odpowiedzieć głoską „i” lub podniesie rękę.
9. Zastosowanie bodźców smakowych – dzieci dostają słodki wiśniowy dżem – sprawniejsze rozsmarowują łyżeczką dżem na waflu.
10. Gaszenie lampki zapachowej. Przygotowanie do śniadania – toaleta, mycie rąk, nakrywanie do stołu.
CZĘŚĆ DRUGA
1.Zabawa kolorami – wyszukiwanie czerwonych piłeczek dużych i małych w
misce z ciepłą wodą, wkładanie ich do czerwonej miski. Nauczyciel
nazywa wielkości piłek, które dziecko weźmie lub mówi dziecku jaką
piłeczkę ma wyjąć z wody – dużą, małą.
Zabawa czerwonymi balonami – podrzucanie, dmuchanie.
2.Słowa pochwały skierowane do dzieci.
3.Piosenka na pożegnanie.
agabusz