TESTY OZIERECKIEGO
(Wg A Brańskiego1963)
Rozwój motoryczny 4-16 lat
Lp.
Testu
(grupa ćwiczeń)
Wiek w latach
4
5
I
Postawa równoważna w wykroku (palce nogi prawej dotykają pięty nogi lewej). Oczy zamknięte. Wytrzymać 15 sekund .
Postawa równoważna w wysokim wspięciu. Oczy otwarte. Wstrzymać 10 sekund.
II
Dotknąć palcem wskazującym ręki prawej i lewej czubka nosa ruchem bezpośrednim. Oczy zamknięte
Posługując się tylko jedną ręką zmiąć serwetkę o wymiarach 5x5 cm.
Czas wykonania – ręką prawą 15 sek. – ręką lewą 20 sekund
III
Podskakiwać w miejscu z odbicia obunóż w ciągu 5 sekund. Zaliczenie pod warunkiem, że odbicie następowało równocześnie z obu nóg, a podskoki wykonane były na palcach.
Podskakiwać na jednej nodze wzdłuż linii o długości 5 m. Nie wolno zboczyć z linii więcej niż o 5 cm. Wykonać na nodze prawej i lewej.
IV
Ułożyć w pudełku 20 monet. Czas próby 20 sekund.
Nitkę o długości 2 m. Nawinąć na motek. Czas próby : lewa ręka – 18 sek.
Ręka prawa 12 sekund
V
Zataczać palcami wskazującymi obu rąk równocześnie koła na zewnątrz. Ramiona wyciągnięte w przód. Czas próby 10 sekund.
Posługując się obu rękami równocześnie włożyć do pudełka 10 zapałek. Czas próby 20 sekund.
VI
Ucisnąć badającemu rękę lewą i prawą. Zwraca się uwagę na synkinezję
Zgrzytać zębami . Zwracać uwagę na synkinezję.
6
7
Stanie równoważne na jednej nodze(druga ugięta w kolanie pod kątem 900 , udo w dół) wytrzymać 10 sekund
Wykonać na prawej i na lewej nodze.
Stanie równoważne w opadzie w przód z jednoczesnym wspięciem na palcach.
Wstrzymać 10 sekund.
Trafić piłeczką tenisową z odległości 1,5 metra do tarczy 25X25 cm.. Chłopcy 3 rzuty. Dziewczęta 4 rzuty.
Zaliczenie próby
Narysować ręką lewą i prawą przejście przez labirynty. Czas próby
Ręka prawa – 1 min. 30 sekund
Ręka lewa 2 minuty
Przeskoczyć obunóż bez rozbiegu przez sznurek rozciągnięty na wysokości 20 cm.
Odmierzyć stopami odległość 2 m. Po linii prostej nie zbaczając z linii
Rysować pionowe kreski pomiędzy liniami papieru kancelaryjnego (dokładność + 3mm)
Czas 10 sekund
Liczba kresek : ręka prawa 20
Ręka lewa 12
Biorąc po jednej karcie rozłożyć talię 36 kart na cztery kupki
Czas ręka prawa 30 sekund
Ręka lewa 40 sekund
Chodząc po pokoju nawijać na palce nitkę. Czas próby 15 sekund. Nie wolno zmienić tempa marszu
Wbijać w dowolnym, lecz jednakowym rytmie takt jedną ręką, podczas gdy druga opisuje wskazującym palcem w powietrzu koła . nie wolno zmienić rytmu.
Uderzać młotkiem perkusyjnym w stół . Zwraca się uwagę na synkinezję.
Podnieść brwi . zwracać uwagę na synkinezję.
8
9
Postawa równoważna w przysiadzie (ramiona w bok oczy zamknięte)
Czas próby 10 sekund
Postawa równoważna na lewej i na prawej nodze . Oczy zamknięte. Wytrzymać 10 sekund.
Czubkiem dużego palca dotknąć po kolei czubków pozostałych palców tej samej ręki. Czas próby 5 sek.
Chłopcy : trafić piłką tenisową w tarczę 25x25 cm. Z odległości 2,5 m.
Ręka prawa 5 rzutów, trafnych co najmniej3
Ręka lewa 5 rzutów co najmniej 2 trafne
Dziewczęta wycinać kółka z papieru
Czas ręka prawa –1 min.
Ręka lewa – 1 min. 30 sekund.
Posługując się jedną nogą , jak w grze w klasy przesuwać pudełko pomiędzy dwiema liniami na odległość 5 m.
Rozstęp między liniami 50 cm.
Chłopcy przeskoczyć bez rozbiegu z odbicia obunóż wysokość 40 cm.
Dziewczęta; wyskoczyć w górę i równocześnie co najmniej klasnąć 3 razy nad głową.
Badany biegnie 5 metrów do stołu, z zamkniętego pudełka wyciąga 4 zapałki, układa z nich kwadrat, składa na pół arkusz papieru i wraca na swoje miejsce. Czas 15 sekund
Odwracanie kartek książki prawą i lewą ręką. Czas próby 15 sekund.
Norma ręka prawa – 30 kartek, lewa 18 kartek.
Siedząc markować marsz. Przy stawianiu prawej nogi, wskazującym palcem prawej ręki stukać w stół. Nie wolno zmieniać rytmu.
Siedząc markować marsz w dowolnym tempie. Równocześnie z postawieniem prawej nogi palcami wskazującymi stukać w stół. Nie wolno zmieniać rytmu
Zmarszczyć czoło. Zwraca się uwagę na synkinezję.
Siedząc na krześle unieść nogi na wysokość 20 – 25 cm. Z maksymalną szybkością zgiąć jedną, a potem drugą nogę w stawie skokowym. Obserwuje się synkinezję.
10
11-12
Postawa równoważna w wysokim wspięciu, oczy zamknięte. Wstrzymać 15 sekund
Chłopcy: postawa równoważna na jednej nodze, druga stopa oparta o wewnętrzną stronę kolana. Oczy otwarte. Wytrzymać 10 sekund
Dziewczęta postawa równoważna we wspięciu na jednej nodze, druga ugięta w kolanie.. Wytrzymać 10 sekund.
...
tup02