Obiektyw do lustrzanki cyfrowej.pdf

(1162 KB) Pobierz
Obiektyw do lustrzanki cyfrowej.doc
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Obiektyw do lustrzanki cyfrowej
część 1
2007-3-17strony: 1 Obiektyw do lustrzanki cyfrowej - przewodnik dla zupełnie początkujących
część 1
Wraz z obniżką cen i rozwojem świadomości fotograficznej użytkowników coraz więcej
właścicieli cyfrowych kompaktów postanawia kupić "prawdziwy" aparat - cyfrową
lustrzankę z wymienną optyką. Wraz z nowym aparatem pojawia się problem doboru
obiektywów. Prezentujemy pierwszą część naszego przewodnika, dla absolutnie
początkujących. W tym tygodniu wyjaśnimy dlaczego niektóre obiektywy pasują tylko do
wybranych modeli aparatów.
Technologia cyfrowa rozbudziła zainteresowanie fotografowaniem wśród wielu osób, które do tej
pory ograniczały się tylko do okazjonalnego wykonywania zdjęć. Kompakt cyfrowy, który dał
dostęp do magicznego świata fotografii przestaje wystarczać wraz z ambicjami do wykonywania
coraz lepszych zdjęć. Początkujący fotografowie wykonują krok dalej i decydują się na zakup
"prawdziwego" aparatu, czyli cyfrowej lustrzanki. Maile, telefony i dyskusje prowadzone z
naszymi czytelnikami, znajomymi, a nawet członkami rodzin uświadomiły nam bardzo ważny fakt.
Wiele osób przesiadających się z cyfrowych kompaktów na cyfrowe lustrzanki zupełnie nie ma
pojęcia, jaką dobrać optykę i co oznaczają wartości opisujące poszczególne modele obiektywów.
1
18047369.001.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Większość użytkowników decyduje się na zakup lustrzanki z obiektywem w zestawie (zwanym
obiektywem "kitowym" - od angielskiego słowa kit czyli zestaw). Pierwszy problem pojawia się
już przy pierwszych zdjęciach nowym nabytkiem. Nagle okazuje się, że możliwości nowego
zestawu są nader skromne w porównaniu z dotychczasowym kompaktem o 10-krotnym zoomie i
zdjęciami makro od 1 cm. Zwracamy się z tym problemem do sprzedawcy albo dzwonimy do
Fotopolis.pl. Tu bardzo pomocni fachowcy radzą nam, żebyśmy kupili obiektyw o ogniskowej 16
mm, bo wtedy będziemy mieli szeroki kąt o "ekwiwalencie" 28 mm, a żeby robić zdjęcia pszczółek
potrzebny jest inny obiektyw makro i niestety obiektyw, który akurat jest w promocji nie będzie
pasował do naszej lustrzanki bo ma inne "mocowanie". Ale o co chodzi?!!
Na wszystkie te wątpliwości odpowie nasz przewodnik. Nie znajdziecie tu skomplikowanych
szczegółów i dogłębnych opisów technicznych, ale najprostsze, jasno podane informacje
pozwalające na dobór obiektywu do właśnie kupionej lustrzanki cyfrowej. Jeżeli jesteście więc
zaawansowanymi użytkownikami lustrzanek, to ten cykl nie jest dla Was. W poszczególnych
odcinkach omówimy jakie obiektywy pasują do poszczególnych marek aparatów, jak dobrać
ogniskową do swoich potrzeb, a także jakimi oznaczeniami posługują się poszczególni producenci i
co one oznaczają dla przeciętnego użytkownika. Na początek podstawowe informacje.
Dlaczego obiektywy jednych firm nie pasują do lustrzanek innych firm?
Podstawową wiedzą, jaką musi posiąść początkujący właściciel lustrzanki, to informacja jaki rodzaj
mocowania ma jego aparat. Całe szczęście fakt ten można ustalić dosyć szybko i jednoznacznie. Co
nie znaczy, że nie czyhają tu pułapki.
Na rynku dostępnych jest kilka typów mocowań obiektywów, które są ściśle powiązane z
producentem i modelem lustrzanki. Zazwyczaj jest tak, że do aparatu danego producenta nie można
założyć obiektywu innego producenta aparatów. Na przykład do lustrzanki Nikona nie założymy
obiektywu Canona i odwrotnie. Po prostu konstruktorzy tych firm w toku rozwoju systemu swoich
lustrzanek wybrali inne rozwiązania konstrukcyjne niż ich konkurenci rynkowi. Ich wybór był
podyktowany przekonaniem o wyższości jednych rozwiązań nad drugimi, ale także faktem, że ich
odpowiednicy z innej firmy opatentowali swoje pomysły, aby nie mogły być użyte w produktach
konkurencji. Różnice te dotyczą zarówno fizycznego mocowania obiektywu do korpusu aparatu,
jak i sposobu, jakim aparat steruje obiektywem (na przykład automatycznie ustawiając ostrość).
Jednak kilku producentów zawarło ze sobą sojusz i ich lustrzanki mogą korzystać z tych samych
obiektywów. Co więcej, kilka lat temu firma Olympus opracowała standard obiektywów, z którego
może skorzystać każda chętna firma. Poniżej prezentujemy listę producentów cyfrowych lustrzanek
małoobrazkowych wraz z typem mocowania, z którego korzystają.
Canon - EF, EF-S
Nikon, Fujifilm - F
Olympus, Panasonic, Leica - System 4/3
Pentax, Samsung - Pentax K, KAF, KAF2
Sony - α (Alfa), Konica-Minolta
Sigma - Sigma
Jednak to nie wszystko. Na rynku funkcjonują niezależni producenci obiektywów, którzy
produkują swoje szkła z mocowaniami do różnych marek aparatów. Największe takie firmy to
Sigma, Tokina i Tamron. Wszyscy z nich produkują obiektywy dla "wielkiej dwójki", czyli dla
aparatów z mocowaniami Canona i Nikona. Jednak większość modeli obiektywów niezależnych
producentów występuje także w wersjach z mocowaniami do pozostałych marek z listy. Kupując
obiektyw Sigmy, Tokiny lub Tamrona koniecznie trzeba się upewnić, że otrzymamy model z
2
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
mocowaniem do naszej lustrzanki. Specyficznym przypadkiem jest firma Carl Zeiss, która
projektuje obiektywy dla firmy Sony, ale także samodzielnie produkuje obiektywy do aparatów z
mocowaniem F, czyli dla Nikonów i Fujifilm. Omówmy teraz krótko, co może nas spotkać, jeżeli
będziemy wybierali obiektyw dla lustrzanki określonej marki.
Canon
Canon to potentat na rynku lustrzanek. Modele aparatów oznaczone symbolem EOS to jeden z
najpopularniejszych systemów na świecie. Kilkanaście lat temu Canon wprowadził na rynek
zupełnie nowy system EOS i mocowanie EF, który był rewolucją na rynku lustrzanek. Cyfrowe
lustrzanki Canon EOS nadal korzystają z mocowania EF i jego nowszej odmiany EF-S. Obiektywy
EF-S przeznaczone są dla amatorskich lustrzanek cyfrowych tego producenta, czyli modeli EOS
300D, EOS 350D, EOS 400D, EOS 20D i EOS 30D. Ważne jest, że ze względów konstrukcyjnych
obiektywów oznaczonych jako EF-S nie założymy do profesjonalnych lustrzanek Canona, jak na
przykład modeli EOS-1D we wszystkich odmianach, a także starszych modeli półprofesjonalnych,
jak EOS 10D, EOS D30 i EOS D60. Do tych aparatów trzeba stosować obiektywy EF. Z kolei
obiektywy EF możemy stosować bez ograniczeń do wszystkich lustrzanek cyfrowych Canon EOS.
Podsumowując ogólna zasada brzmi następująco: obiektyw EF pasuje do wszystkich eosów, a
obiektyw EF-S tylko do wybranych modeli.
bagnet EF-S w modelu Canon EOS 400D
Właściciele lustrzanek marki Canon są w tym szczęśliwym położeniu, że wszystkie trzy największe
niezależne firmy produkujące optykę oferują prawie wszystkie swoje produkty także w wersji z
mocowaniem EF, zwanym także Canon EOS. Wybór jest więc ogromny.
Nikon
3
18047369.002.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Kolejnym gigantem na rynku lustrzanek jest firma Nikon. Produkowane przez nią obiektywy
firmowane są nazwą Nikkor. Od wielu lat Nikon ściga się z Canonem o tytuł firmy sprzedającej
najwięcej lustrzanek. W przeciwieństwie do swojego największego konkurenta, Nikon pozostaje
przy rozwiązaniu mocowania F, z którego korzysta praktycznie od początku produkcji lustrzanek.
Mimo, że z biegiem lat mocowanie F było rozwijane, tak aby sprostać rozwijającej się technologii,
to nadal użytkownicy najnowszych lustrzanek cyfrowych Nikona, mogą korzystać najstarszych
obiektywów z mocowaniem F - muszą jednak pamiętać, że nie wszystkie funkcje aparatu będą w
pełni działały.
bagnet Nikon F w modelu D40 wymaga obiektywów AF-S z wbudowanym silnikiem autofokusa
Użytkownicy Nikonów, mają więc w miarę prosty wybór. Wszystkie aktualnie produkowane
modele obiektywów Nikkor pasują do większości modeli cyfrowych lustrzanek tego producenta.
Jedynym wyjątkiem jest aparat Nikon D40, który, aby automatycznie ustawiać ostrość musi
korzystać z obiektywów Nikkor AF-S, a więc wyposażonych we własny silnik. Oczywiście
użytkownik Nikona D40 może zakładać także inne obiektywy, ale musi się liczyć z koniecznością
ręcznego ustawiania ostrości. Tylko profesjonalne modele Nikona, jak D200 i seria D2H, D2X
mogą w pełni korzystać ze starszych obiektywów Nikkor.
Wraz z lustrzankami cyfrowymi Nikon wprowadził serię obiektywów DX, których konstrukcja jest
przystosowana do specyfiki matrycy cyfrowej. Obiektywy DX założone do lustrzanki Nikona na
tradycyjny film będą dawały zniekształcony obraz (zaciemniony w rogach). Jednak użytkownicy
lustrzanek cyfrowych nie mają się czym przejmować.
Do cyfrowych lustrzanek Nikona można także znaleźć pełną gamę obiektywów Sigmy, Tamrona i
Tokiny. Ciekawostką są obiektywy z mocowaniem Nikona produkowane przez niemiecką firmę
4
18047369.003.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Carl Zeiss. Są to w pełni manualne (bez autofokusa) szkła wysokiej jakości.
Fujifilm
Koncern Fujifilm produkuje swoje lustrzanki cyfrowe wykorzystując korpusy Nikona, więc modeli
FinePix S2 Pro, FinePix S3 Pro i aktualnie produkowanego FinePix S5 Pro dotyczą takie same
zasady jak lustrzanek cyfrowych Nikona. Z jednym wyjątkiem. Fujifilm nie ma w swojej ofercie
odpowiednika modelu Nikon D40, więc problem z obiektywami nie wyposażonymi w wewnętrzny
silnik nie istnieje w tym wypadku.
napis Nikon F-mount zdradza mocowanie Nikona w modelu Fujifilm FinePix S5 Pro
Olympus
Wszystkie cyfrowe lustrzanki tego producenta korzystają z mocowania 4/3. Jest to system
opracowany przez firmę Olympus od podstaw z myślą o lustrzankach cyfrowych. Dodatkowo jest
to system otwarty, z którego mogą korzystać także inni producenci. Jednym z założeń Systemu 4/3
była pełna zgodność optyki w ramach systemu - nawet jeżeli korpus aparatu i obiektyw będą
pochodziły od innych producentów. Właściciele lustrzanek cyfrowych Olympusa mogą więc bez
ograniczeń korzystać z szerokiej gamy obiektywów Systemu 4/3 tego producenta, a także z
produktów firm Leica i Sigma przystosowanych do mocowania 4/3.
5
18047369.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin