1. Opisz system rodzinkowy:
SYSTEM HETEROGENICZNY (RODZIKNKOWY)
· Grupy wychowawcze są konstruowane na wzór rodziny
· Występują tu członkowie zróżnicowani pod względem wieku, płci, o różnych cechach osobowościowych
· Jest to model bazujący na relacjach starszy-młodszy, brat-siostra
· W tym systemie realizuje się ideę patronów indywidualnych w placówkach resocjalizacyjnych
· Jest to system, w którym grupy wychowawcze wspólnie mieszkają z wychowawcami
2. Opisz jeden z typow niedostosowania:
Typy niedostosowania społecznego (wg Czopowa)
v Zwichnięta socjalizacja
· Wynika z zaniedbań opiekuńczo – wychowawczych rodziny
· Środowisko rodzinny jest kryminogenne, patologiczne, dlatego przekazuje szkodliwy styl funkcjonowania
· Dziecko uczy się zachowań przydatnych w swoim środowisku, np. uczy się kraść, uciekać z domu
· Ze swoimi umiejętnościami popada w konflikt z prawem. W przypadku zmiany sytuacji życia, kieruje się innymi zasadami
v Demoralizacja
· Następuje w sytuacji, kiedy dziecko prawidłowo zsocjalizowane zmienia środowisko życia i poznaje nowe normy funkcjonowania
· Demoralizacja to przewartościowanie dotychczasowego kanonu wartości i zasada po to, bo dostosować je do wymogów nowego środowiska
· Wchodząc w nowe środowisko jednostka czuje dyskomfort, kiedy nie potrafi w pełni dostosować się, więc przyjmuje zachowania dotychczas dla siebie obce
v Socjalizacja podkulturowa
Jednostki wchodząc w nowe środowisko grupy antagonistycznie nastawionej wobec społeczeństwa przejmuje nowe normy i wartości. Następuje „ponowna socjalizacja”, zmienia się obraz siebie, ale problemem jest treść, którą grupa antagonistyczna przekazuje
Typy niedostosowania społecznego (wg Sullivan i Grant)
v Aspołeczni
o Osoby postrzegające innych ludzi, jako obszar eksploatacji
o W ich zachowaniach interpersonalnych dominuje złość i agresja
o Kierują się przede wszystkim zaspokajaniem własnych popędów nie licząc się z krzywdą wyrządzoną innym ludziom, jeśli pojawia się zagrożenie że nie spełnią swoich zamiarów, wówczas zachowanie agresywne nasila się
o Działają impulsywnie w niewielkim stopniu kontrolując własne zachowania
v Konformiści
o Są to osoby kierujące się w relacjach z ludźmi nadmierną służalczością ponieważ w ten sposób chcą osiągnąć własne cele
o Podległość ujawniają wobec osób dla siebie znaczących, od których zależy realizacja własnych zamiarów natomiast przedmiotowo traktują osoby nieznaczące
o Ludzi traktują instrumentalnie, ponieważ manipulują swoim konformizmem (starają się być mili, nie wyrażają sprzeciwu), ale tylko po to, by zdobyli przychylność niektórych osób. W przypadku braku kontroli społecznej zachowują się agresywnie i niezgodnie z przyjętą pozą
v Neurotycy
o Osoby, które w procesie socjalizacji poznały normy i wartości i za wszelką cenę starają się nimi kierować
o Równocześnie przeżywają lęk w obawie, że nie uda im się sprostać tym standardom
o Reakcją na własną bezsilność i frustrację mogą być zachowania agresywne
3. Opisz 3 etapy przystosowania się wychowankow do instytucji resjocjalizacyjnej
1. Etapy przystosowania się wychowanków do instytucji resocjalizacyjnej
ü I Etap
o Następuje nawiązanie pierwszych kontaktów z grupą wychowawczą
o Etap pierwszy wymaga wytworzenia pozytywnych emocji, generowanych z zarówno przez grupę jak i przyjmowanego wychowanka
o Ważne jest uwzględnianie, że do instytucji resocjalizującej jest przyjmowana osoba nieletnia, która może manifestować zachowania lękliwe, sfrustrowane
o Wychowanek może mieć wyobrażenia o instytucji, które powodują stany lękowe i obronne wobec oddziaływań ze strony wychowawcy
o Niekiedy ten etap odbywa się w izbach przejściowych, gdzie opiekę nad wychowankiem traktuje nie tylko wychowawca, ale również wybrani wychowankowie
ü II Etap
o Następuje przystosowanie się i akceptacja grupy wychowawczej
o Wychowankowie podporządkowują się formalnym wymaganiom regulaminu i zwyczajom w placówce
o Często jest to akceptacja nie z własnego przekonania, ale z przyczyn: ze względu na chęć współpracy z wychowawcą oraz uwagi na pragmatyczne cele, chcąc coś wyzyskać manifestując swoje podporządkowanie
o Czynności wychowanka pojawiające się na tym etapie nie zawsze są zgodne z jego rzeczywistymi przekonaniami i postawami społecznymi
ü III Etap
o Jego celem jest właściwa kolektura postaw wychowanków
o Jest to etap najtrudniejszy, ponieważ zmierza do zmian osobowościowych
o Przedmiotem zainteresowania programów resocjalizacyjnych jest korekta pojęć etycznych, świadomości moralnej, następuje identyfikowanie się z osobami przystosowanymi społecznie
o Warto zwracać uwagę na relacje wychowanka z antagonistycznymi grupami zachęcającymi do działań destruktywnych
o Oczekuje się efektów, gdzie zachowanie pozytywne będzie przynosiło zadowolenie i satysfakcję
Przebieg tego etapu jest zsynchronizowany z oceną postępów resocjalizacyjnych i ewaluacją IPR
4. Uszereguj 3 etapy wychowawcow
I etap wzorców
II etap krytycznej refleksji:
III etap samokontroli
IV etap twórczy
5. Opisz 3 stadum niedostosowania
v I stadium
· Występowanie u jednostki poczucia odtrącenia przez najbliższych
· Niezaspokojona potrzeba więzi emocjonalnej
· Pojawiają się zachowania agresywne, buntownicze wobec rodziny i społeczeństwa
· Dziecko nie potrafi długo koncentrować się na wykonywanych czynnościach, dlatego porzuca długotrwałe działania
v II stadium
· Utrwalone wrogie reakcje wobec osób dotąd znaczących w procesie socjalizacji
· Pojawia się irracjonalny opór wobec osób gotowych do nawiązania kontaktu z jednostką
· Wyzbycie się norm ekspresji charakterystycznych dla danego wieku
· Podstawowe potrzeby są zaspokajane poza naturalnym środowiskiem rodzinnym
· Pojawiają się typowe zachowania dla wykolejenia, np. alkoholizm, odurzanie, ucieczki z domu.
v III stadium
· Autonomizowanie się działalności anty- lub a- społecznych
· Czerpanie przyjemności i satysfakcji z zachowań społecznie szkodliwych
· Nawiązanie kontaktu z grupami chuligańskimi, zachowanie przestępcze ma charakter raczej grupowy
· Osoba wchodzi do grup podkulturowych, nastawionych antagonistycznie wobec społeczeństwa
6. Co to jest persymisywnosc
Permisywność – jest to skrajna i przeciwstawna tendencja w postępowaniu z przestępcami. Zmierza ona do liberalizacji i łagodzenia kar oraz sposobów postępowania z tymi osobami. Prowadzone oddziaływania wychowawcze dominują nad represją, są oparte na założeniu o autonomii i jej woli do zmiany.
7. Typy niedostowowania wg Granta
8. Roznice w zachowaniu estranlaizacyjnym a internalizacyjnym
Zachowania te dzielą się na dwie grupy, w zależności od kierunku
Eksternalizacja (antyspołeczne) – są to zachowania zmierzające do wyrządzenia krzywdy innym
Internalizacja (aspołeczne) – jest to działanie na niekorzyść własną
GR B
1. Opisz 4 zachowania Eksternalizacyjne
Przejawy agresji,
przeciwstawianie się i opór wobec otoczenia,
buntowniczość,
nieposłuszeństwo,
destruktywność,
2. Odp D
3. Trzeci etap niedostosowania
4. Efekt jurdystyczny
Efekty minimum resocjalizacji (resocjalizacja jurydyczna) - po opuszczonym zakładzie karnym osobę dalej prowadzi niezgodny tryb życia, ale nie popełnia przestępstw, by nie trafić do zakładu
5. Etapy wychowawcow uszereguj
6. Czy istnieje system dyscyplinarny w systemi penitencjarnym?
Tak, ponieważ głowna role nad wychowankiem ma wychowawca, wymierza kary, sprzeciw wychowanka spotyka się z reakcją siłową, przymusem bezpośrednim, sa zasady, regoly, odgornie narzucone, czyli jest zachowania dyscyplina.
7. Odp D
8.Roznice dewiacja ukryta a blednie oceniania
Blednie oceniane - gdy jest zgodne z regułami, a postrzegane jest jako dewiacyjne
dewiacja ukryta – jednostka łamie reguły, lecz jej zachowanie nie jest postrzegane jako dewiacyjne.
GR C
1....
ana_70