resocjalizacja egzamin (gotowe pytania i odpowiedzi).doc

(72 KB) Pobierz
GR A

GR A

 

1.                 Opisz system rodzinkowy:

 

SYSTEM HETEROGENICZNY (RODZIKNKOWY)

·                     Grupy wychowawcze są konstruowane na wzór rodziny

·                     Występują tu członkowie zróżnicowani pod względem wieku, płci, o różnych cechach osobowościowych

·                     Jest to model bazujący na relacjach starszy-młodszy, brat-siostra

·                     W tym systemie realizuje się ideę patronów indywidualnych w placówkach resocjalizacyjnych

·                     Jest to system, w którym grupy wychowawcze wspólnie mieszkają z wychowawcami

 

2.     Opisz jeden z typow niedostosowania:

 

Typy niedostosowania społecznego (wg Czopowa)

v                  Zwichnięta socjalizacja

·                     Wynika z zaniedbań opiekuńczo – wychowawczych rodziny

·                     Środowisko rodzinny jest kryminogenne, patologiczne, dlatego przekazuje szkodliwy styl funkcjonowania

·                     Dziecko uczy się zachowań przydatnych w swoim środowisku, np. uczy się kraść, uciekać z domu

·                     Ze swoimi umiejętnościami popada w konflikt z prawem. W przypadku zmiany sytuacji życia, kieruje się innymi zasadami

v                  Demoralizacja

·                     Następuje w sytuacji, kiedy dziecko prawidłowo zsocjalizowane zmienia środowisko życia i poznaje nowe normy funkcjonowania

·                     Demoralizacja to przewartościowanie dotychczasowego kanonu wartości i zasada po to, bo dostosować je do wymogów nowego środowiska

·                     Wchodząc w nowe środowisko jednostka czuje dyskomfort, kiedy nie potrafi w pełni dostosować się, więc przyjmuje zachowania dotychczas dla siebie obce

v                  Socjalizacja podkulturowa

Jednostki wchodząc w nowe środowisko grupy antagonistycznie nastawionej wobec społeczeństwa przejmuje nowe normy i wartości. Następuje „ponowna socjalizacja”, zmienia się obraz siebie, ale problemem jest treść, którą grupa antagonistyczna przekazuje

 

 

Typy niedostosowania społecznego (wg Sullivan i Grant)

v                  Aspołeczni

o                    Osoby postrzegające innych ludzi, jako obszar eksploatacji

o                    W ich zachowaniach interpersonalnych dominuje złość i agresja

o                    Kierują się przede wszystkim zaspokajaniem własnych popędów nie licząc się z krzywdą wyrządzoną innym ludziom, jeśli pojawia się zagrożenie że nie spełnią swoich zamiarów, wówczas zachowanie agresywne nasila się

o                    Działają impulsywnie w niewielkim stopniu kontrolując własne zachowania

v                  Konformiści

o                    Są to osoby kierujące się w relacjach z ludźmi nadmierną służalczością ponieważ w ten sposób chcą osiągnąć własne cele

o                    Podległość ujawniają wobec osób dla siebie znaczących, od których zależy realizacja własnych zamiarów natomiast przedmiotowo traktują osoby nieznaczące

o                    Ludzi traktują instrumentalnie, ponieważ manipulują swoim konformizmem (starają się być mili, nie wyrażają sprzeciwu), ale tylko po to, by zdobyli przychylność niektórych osób. W przypadku braku kontroli społecznej zachowują się agresywnie i niezgodnie z przyjętą pozą

v                  Neurotycy

o                    Osoby, które w procesie socjalizacji poznały normy i wartości i za wszelką cenę starają się nimi kierować

o                    Równocześnie przeżywają lęk w obawie, że nie uda im się sprostać tym standardom

o                    Reakcją na własną bezsilność i frustrację mogą być zachowania agresywne

 

 

 

3.                 Opisz 3 etapy przystosowania się wychowankow do instytucji resjocjalizacyjnej

 

1.                   Etapy przystosowania się wychowanków do instytucji resocjalizacyjnej

ü                   I Etap

o                    Następuje nawiązanie pierwszych kontaktów z grupą wychowawczą

o                    Etap pierwszy wymaga wytworzenia pozytywnych emocji, generowanych z zarówno przez grupę jak i przyjmowanego wychowanka

o                    Ważne jest uwzględnianie, że do instytucji resocjalizującej jest przyjmowana osoba nieletnia, która może manifestować zachowania lękliwe, sfrustrowane

o                    Wychowanek może mieć wyobrażenia o  instytucji, które powodują stany lękowe i obronne wobec oddziaływań ze strony wychowawcy

o                    Niekiedy ten etap odbywa się w izbach przejściowych, gdzie opiekę nad wychowankiem traktuje nie tylko wychowawca, ale również wybrani wychowankowie

ü                   II Etap

o                    Następuje przystosowanie się i akceptacja grupy wychowawczej

o                    Wychowankowie podporządkowują się formalnym wymaganiom regulaminu i zwyczajom w placówce

o                    Często jest to akceptacja nie z własnego przekonania, ale z przyczyn: ze względu na chęć współpracy z wychowawcą oraz uwagi na pragmatyczne cele, chcąc coś wyzyskać manifestując swoje podporządkowanie

o                    Czynności wychowanka pojawiające się na tym etapie nie zawsze są zgodne z jego rzeczywistymi przekonaniami i postawami społecznymi

ü                   III Etap

o                    Jego celem jest właściwa kolektura postaw wychowanków

o                    Jest to etap najtrudniejszy, ponieważ zmierza do zmian osobowościowych

o                    Przedmiotem zainteresowania programów resocjalizacyjnych jest korekta pojęć etycznych, świadomości moralnej, następuje identyfikowanie się z osobami przystosowanymi społecznie

o                    Warto zwracać uwagę na relacje wychowanka z antagonistycznymi grupami zachęcającymi do działań destruktywnych

o                    Oczekuje się efektów, gdzie zachowanie pozytywne będzie przynosiło zadowolenie i satysfakcję

Przebieg tego etapu jest zsynchronizowany z oceną postępów resocjalizacyjnych i ewaluacją IPR

 

 

4.                 Uszereguj 3 etapy wychowawcow

 

I etap wzorców

II etap krytycznej refleksji:

III etap samokontroli

IV etap twórczy

 

 

5.                 Opisz 3 stadum niedostosowania

v                  I stadium

·                     Występowanie u jednostki poczucia odtrącenia przez najbliższych

·                     Niezaspokojona potrzeba więzi emocjonalnej

·                     Pojawiają się zachowania agresywne, buntownicze wobec rodziny i społeczeństwa

·                     Dziecko nie potrafi długo koncentrować się na wykonywanych czynnościach, dlatego porzuca długotrwałe działania

v                  II stadium

·                     Utrwalone wrogie reakcje wobec osób dotąd znaczących w procesie socjalizacji

·                     Pojawia się irracjonalny opór wobec osób gotowych do nawiązania kontaktu z jednostką

·                     Wyzbycie się norm ekspresji charakterystycznych dla danego wieku

·                     Podstawowe potrzeby są zaspokajane poza naturalnym środowiskiem rodzinnym

·                     Pojawiają się typowe zachowania dla wykolejenia, np. alkoholizm, odurzanie, ucieczki z domu.

v                  III stadium

·                     Autonomizowanie się działalności anty- lub a- społecznych

·                     Czerpanie przyjemności i satysfakcji z zachowań społecznie szkodliwych

·                     Nawiązanie kontaktu z grupami chuligańskimi, zachowanie przestępcze ma charakter raczej grupowy

·                     Osoba wchodzi do grup podkulturowych, nastawionych antagonistycznie wobec społeczeństwa

 

6.                 Co to jest persymisywnosc

Permisywność – jest to skrajna i przeciwstawna tendencja w postępowaniu z przestępcami. Zmierza ona do liberalizacji i łagodzenia kar oraz sposobów postępowania z tymi osobami. Prowadzone oddziaływania wychowawcze dominują nad represją, są oparte na założeniu o autonomii i jej woli do zmiany.

 

7.                 Typy niedostowowania wg Granta

v                  Aspołeczni

o                    Osoby postrzegające innych ludzi, jako obszar eksploatacji

o                    W ich zachowaniach interpersonalnych dominuje złość i agresja

o                    Kierują się przede wszystkim zaspokajaniem własnych popędów nie licząc się z krzywdą wyrządzoną innym ludziom, jeśli pojawia się zagrożenie że nie spełnią swoich zamiarów, wówczas zachowanie agresywne nasila się

o                    Działają impulsywnie w niewielkim stopniu kontrolując własne zachowania

v                  Konformiści

o                    Są to osoby kierujące się w relacjach z ludźmi nadmierną służalczością ponieważ w ten sposób chcą osiągnąć własne cele

o                    Podległość ujawniają wobec osób dla siebie znaczących, od których zależy realizacja własnych zamiarów natomiast przedmiotowo traktują osoby nieznaczące

o                    Ludzi traktują instrumentalnie, ponieważ manipulują swoim konformizmem (starają się być mili, nie wyrażają sprzeciwu), ale tylko po to, by zdobyli przychylność niektórych osób. W przypadku braku kontroli społecznej zachowują się agresywnie i niezgodnie z przyjętą pozą

v                  Neurotycy

o                    Osoby, które w procesie socjalizacji poznały normy i wartości i za wszelką cenę starają się nimi kierować

o                    Równocześnie przeżywają lęk w obawie, że nie uda im się sprostać tym standardom

o                    Reakcją na własną bezsilność i frustrację mogą być zachowania agresywne

 

 

 

 

8.                 Roznice w zachowaniu estranlaizacyjnym a internalizacyjnym

Zachowania te dzielą się na dwie grupy, w zależności od kierunku

 

Eksternalizacja (antyspołeczne) – są to zachowania zmierzające do wyrządzenia krzywdy innym

Internalizacja (aspołeczne) – jest to działanie na niekorzyść własną

 

 

 

 

GR B

1.                 Opisz 4 zachowania Eksternalizacyjne

Przejawy agresji,

przeciwstawianie się i opór wobec otoczenia,

buntowniczość,

nieposłuszeństwo,

destruktywność,

 

2.                 Odp D

 

3.                 Trzeci etap niedostosowania

v                  III stadium

·                     Autonomizowanie się działalności anty- lub a- społecznych

·                     Czerpanie przyjemności i satysfakcji z zachowań społecznie szkodliwych

·                     Nawiązanie kontaktu z grupami chuligańskimi, zachowanie przestępcze ma charakter raczej grupowy

·                     Osoba wchodzi do grup podkulturowych, nastawionych antagonistycznie wobec społeczeństwa

 

4.                 Efekt jurdystyczny

Efekty minimum resocjalizacji (resocjalizacja jurydyczna) -  po opuszczonym zakładzie karnym osobę dalej prowadzi niezgodny tryb życia, ale nie popełnia przestępstw, by nie trafić do zakładu

 

5.                 Etapy wychowawcow uszereguj

I etap wzorców

II etap krytycznej refleksji:

III etap samokontroli

IV etap twórczy

6.                 Czy istnieje system dyscyplinarny w systemi penitencjarnym?

Tak, ponieważ głowna role nad wychowankiem ma wychowawca, wymierza kary, sprzeciw wychowanka spotyka się z reakcją siłową, przymusem bezpośrednim, sa zasady, regoly, odgornie narzucone, czyli jest zachowania dyscyplina.

7. Odp D

8.Roznice dewiacja ukryta a blednie oceniania

Blednie oceniane - gdy jest zgodne z regułami, a postrzegane jest jako dewiacyjne

dewiacja ukryta – jednostka łamie reguły, lecz jej zachowanie nie jest postrzegane jako dewiacyjne.

 

GR C

1....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin