Baldur's Gate II - Instrukcja.pdf

(3690 KB) Pobierz
BaldursG2 XKG Man CD.qxd
TM
180302117.004.png
PAMI¢CI DANIELA WALKERA
Dan Walker by∏ drugim pracownikiem zatrud-
nionym przez BioWare. Zaczà∏ prac´ w firmie
pod koniec 1995 roku. Odszed∏ 6 lipca 1999
roku z powodu wrodzonej choroby, na którà
cierpia∏ od urodzenia. PostanowiliÊmy zade-
dykowaç Baldur’s Gate TM II: Cienie Amn TM
Danowi. Ci´˝ko jest ujàç w s∏owa to, co do
niego czuliÊmy, ale obowiàzek ten spad∏ na
mnie, wi´c postaram si´ zrobiç to jak najlepiej.
Dan by∏ cz∏owiekiem wielkiego ducha, który od
urodzenia zmaga∏ si´ powa˝nym upoÊledzeniem
fizycznym. Zachowywa∏ przy tym cierpliwoÊç
i stoicyzm. Nie przypominam sobie, by kiedy-
kolwiek narzeka∏ z tego powodu, choç na pew-
no mia∏ wi´cej powodów ˝eby tak robiç ni˝
ka˝dy z nas. Nie jeden raz jego cierpliwoÊç
i podejÊcie do Êwiata, zaczerpni´te z filozofii
Zen, przypomina∏y mi, co to znaczy skromnoÊç.
Dan inspirowa∏ i nadal inspiruje mnie oraz
wielu innych pracowników BioWare.
Dan by∏ artystà w prawdziwym znaczeniu tego s∏owa. Najbardziej cieszy∏o go, ˝e ludzie mogà oglàdaç i cie-
szyç si´ sztukà, którà on tworzy∏. A by∏a to naprawd´ wspania∏a sztuka. Ca∏e swoje ˝ycie prze˝y∏, jakby by∏o
dzie∏em sztuki. Teraz widzimy wyraênie, ˝e by∏ jednym z filarów, wokó∏ których wyros∏o i rozkwit∏o BioWare.
Bardzo za nim t´sknimy.
Dr. Ray Muzyka
Joint CEO, Bioware Corp.
2
180302117.005.png
SPIS TREÂCI
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Co znajduje si´ w podr´cznikach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Przewodnik po grze, podr´cznik 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Instalacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Konfiguracja gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Wsparcie 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Tworzenie postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Interfejs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
G∏ówny interfejs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Gra dla wielu graczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Protokó∏ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Rozgrywka wieloosobowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Vola przewodnik po Baldur’s Gate TM II: Cienie Amn TM , Podr´cznik 2 . . . . . . . .26
Cz´Êç 1: T∏o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Ugrupowania w∏adzy na Wybrze˝u Mieczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
G∏ówne postacie Amn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Nowi przyjaciele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Przyjaciele z przesz∏oÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Potwory Wybrze˝a Mieczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Czas w Królestwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Cz´Êç 2: Zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Zasady AD&D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Akcje postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Walka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
DoÊwiadczenie i zdobywanie poziomów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Cechy postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..44
Klasy postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Zbrojni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Kap∏ani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
¸otrzykowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Czarodzieje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Charaktery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Bieg∏oÊci bojowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
ZdolnoÊci specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Magia i system czarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Zakl´cia wed∏ug poziomów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Zakl´cia maga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Zakl´cia kap∏ana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90
Ekwipunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Broƒ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..112
Skarby i magiczne przedmioty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Legendarne przedmioty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Tabele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Autorzy gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Pomoc techniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
3
180302117.006.png 180302117.007.png
WST¢P
Prace nad pierwszà cz´Êcià Baldur’s Gate TM rozpocz´liÊmy w styczniu 1996 r. Wtedy nie wiedzieliÊmy jeszcze, jak si´ robi gr´ fabularnà (role-
playing) - musieliÊmy polegaç g∏ównie na wspomnieniach gier, które bawi∏y nas w przesz∏oÊci - grach takich jak Wizardy, seria Ultima, Ulti-
ma Underworld, System Shock, seria Gold Box, Bard’s Tale, Betrayal at Krondor oraz Wasteland, ˝e przypomn´ tylko nasze ulubione tytu∏y.
W grudniu 1998 wydaliÊmy gr´ Baldur’s Gate TM , która odnios∏a du˝y sukces. W opracowanie tej gry naprawd´ w∏o˝yliÊmy ca∏e nasze serca
i dusze. Wszyscy z nas: zespó∏ projektantów, testerzy, artyÊci i programiÊci z BioWare, marketing, dzia∏ sprzeda˝y i nasz wydawca, Black Isle
Studios zrobili wszystko, ˝eby gra Baldur’s Gate TM by∏a jak najlepsza. ByliÊmy dumni z rezultatów. Jako producent ja te˝ jestem dumny
i zaszczycony faktem, ˝e ponad milion fanów bawi∏o si´ przy pierwszej cz´Êci Baldur’s Gate TM . Ale by∏a to pierwsza gra fabularna opracowa-
na przez BioWare i musieliÊmy uczyç si´ od podstaw. Te po˝yteczne nauki wykorzystaliÊmy opracowujàc gr´, którà teraz trzymasz w r´kach:
Baldur’s Gate TM II: Cienie Amn TM . W czasie prac nad tà grà skoncentrowaliÊmy si´ nie tylko na zrobieniu znacznie lepszej gry, staraliÊmy si´
te˝, aby podoba∏a si´ nie tylko fanom pierwszej cz´Êci, ale by∏a zrozumia∏a dla osób, które nigdy nie gra∏y w pierwszà cz´Êç Baldur's Gate TM .
Jestem bardzo dumny z rezultatu. Uwa˝aliÊmy si´ zobligowani do stworzenia gry znacznie lepszej ni˝ poprzednia. StaraliÊmy si´ nie popsuç
niczego, co by∏o dobre w poprzedniej cz´Êci, ale poprawiliÊmy wiele rzeczy. Mi´dzy innymi:
• rozwin´liÊmy histori´ w Baldur’s Gate TM II; postacie wspó∏dzia∏ajà ze Êwiatem i innymi postaciami, co znacznie rozwin´∏o aspekt fabularny
i da∏o bardzo zadowalajàcy efekt.
• walka jest znacznie ciekawsza, dzi´ki ulepszonemu i rozwini´temu z poprzedniej wersji gry trybowi RTS oraz dodaniu tuzina nowych klas pos-
taci, ponad 100 nowych czarów (co ∏àcznie da∏o ponad 300 dost´pnych w Cieniach Amn TM ) i zwi´kszeniu limitu punktów doÊwiadczenia do
295 milionów (co pozwala rozwinàç postacie do 17-23 poziomu wg zasad AD&D) oraz dodaniu nowych bieg∏oÊci, takich jak walka dwoma
rodzajami broni. StworzyliÊmy te˝ setki nowych, pot´˝nych potworów i wrogów.
• zwolennicy walki w trybie turowym mogà teraz korzystaç z nowych ustawieƒ autopauzy.
• scenariusz i opracowanie Cieni Amn TM
OpowieÊci z Wybrze˝a Mieczy TM .
• grafika w Baldur’s Gate TM II jest przepi´kna i przedstawia wszystko, czego nauczyliÊmy si´ przy tworzeniu Baldur’s Gate TM i jego rozszerzenia,
OpowieÊci z Wybrze˝a Mieczy TM .
• interfejs graficzny zosta∏ ulepszony na wiele sposobów, dodaliÊmy na przyk∏ad rozdzielczoÊç 800x600, wsparcie 3D dla czarów i efektów otocze-
nia, bogatsze odcienie, poprawiliÊmy funkcjonalnoÊç dziennika i notatek przy mapie.
• poprawiony zosta∏ tak˝e tryb dla wielu graczy, a dialogi w sklepach i inne, niezwiàzane bezpoÊrednio ze scenariuszem, nie przerywajà gry.
• mo˝na stworzyç ca∏kowicie nowà postaç albo importowaç postaç z gry Baldur’s Gate TM lub OpowieÊci z Wybrze˝a Mieczy TM . Lekcje zawarte
w grze pozwolà nowym graczom szybko opanowaç zasady gry.
Zarówno my, pracownicy BioWare, jak i nasz wydawca, Black Isle Studios, doceniamy Wasze wsparcie udzielone nam poprzez zakup Cieni
Amn TM i mamy nadziej´, ˝e gra ta dostarczy Wam wielu godzin wspania∏ej rozrywki. Od dnia, gdy po raz pierwszy uruchomi∏em swojego Apple II
w 1980 roku jestem wielkim fanem gier fabularnych, wi´c mi∏o mi powiedzieç, ˝e uwa˝am Baldur’s Gate TM II za wspania∏à gr´ fabularnà - jednà
z najlepszych, w jakie gra∏em.
Dzi´kuj´ Wam wszystkim za zakup tej gry.
Dr. Ray Muzyka, Joint CEO, BioWare Corp. Producent wykonawczy Baldur’s Gate TM II: Cienie Amn TM
CO ZNAJDUJE SI¢ W PODR¢CZNIKACH
W pierwszym podr´czniku instrukcji do gry, znajduje si´ opis, jak w∏aÊciwie pos∏ugiwaç
si´ tà grà. Jak stworzyç postaç i jà rozwijaç, jak interpretowaç to, co widzicie, a tak˝e
jak korzystaç z trybu dla wielu graczy. Drugi podr´cznik, Przewodnik Volo po Cieniach
Amn TM , pozwala zapoznaç si´ ze Êwiatem gry i zawiera zasady, wed∏ug których okreÊla
si´ wydarzenia. Wi´kszoÊç z tych rzeczy nie jest niezb´dna do grania, ale ich poznanie
pozwoli wam na czerpanie pe∏nej radoÊci z gry. Wszystko, co przeczytasz w obu
podr´cznikach, odnosi si´ zarówno do rozgrywki jednoosobowej, jak i do trybu dla
wielu graczy, chyba ˝e zaznaczono inaczej. Baldur’s Gate TM II: Cienie Amn TM w trybie
dla wielu graczy pozwalajà na wspólnà gr´ szeÊciu osobom z wybranym przywódcà
i komputerem spe∏niajàcym rol´ Mistrza Gry.
O tak, w tej plàtaninie informacji, które Volo nazywa ksià˝kà, znajdziesz
wiele u˝ytecznych wskazówek. WyjaÊni´ ci, o co w nich chodzi
- Elminster
„WyjaÊni´” a nie „jeÊli zechcesz, to wyjaÊni´”, tak, czarodzieju? Niech ci b´dzie, dopisuj swoje, skoro musisz. - Volo
4
korzysta ze wszystkiego, czego nauczyliÊmy si´ przy tworzeniu Baldur's Gate TM i jego rozszerzenia,
180302117.001.png
PODR¢CZNIK 1: PRZEWODNIK PO GRZE
INSTALACJA I ROZPOCZ¢CIE ROZGRYWKI
W∏ó˝ p∏yt´ DVD z Sagà Baldur’s Gate TM do nap´du DVD–ROM. JeÊli autoodtwarzanie jest w∏àczone, na ekranie pojawi si´ ekran startowy. JeÊli
autoodtwarzanie jest wy∏àczone lub instalator nie uruchomi si´ automatycznie, kliknij przycisk Start na pasku zadaƒ systemu Windows ® i wybierz
opcj´ Uruchom. Wpisz w okienku „X:\autorun.exe” (w miejsce X wstaw liter´ nap´du DVD–ROM, w którym znajduje si´ p∏yta z grà) i kliknij
przycisk OK.
Na ekranie startowym pojawià si´ nast´pujàce opcje:
Baldur’s Gate – przejdê do menu pierwszej cz´Êci sagi
Baldur’s Gate II – przejdê do menu drugiej cz´Êci sagi
Rejestracja gry – zarejestruj elektronicznie Sag´ Baldur’s Gate TM na stronie www.gram.pl/rejestracja . Wi´cej informacji znajdziesz na karcie
rejestracji elektronicznej, znajdujàcej si´ na ok∏adce instrukcji.
WyjÊcie – zamyka ekran startowy Sagi Baldur’s Gate TM .
Po wybraniu z menu opcji Baldur’s Gate II pojawià si´ przyciski:
Instalacja gry – uruchamia proces instalacji gry Baldur’s Gate II TM z dodatkiem Tron Bhaala TM . Post´puj zgodnie z poleceniami pojawiajàcymi
si´ na ekranie.
Dodatki – tu znajdziesz bogate materia∏y dodatkowe: m.in. galerie grafik, muzyk´, mody, pe∏ne wersje instrukcji i poradników.
Powrót – przejdê do g∏ównego menu.
Po zainstalowaniu gry w poczàtkowym menu pojawià si´ nast´pujàce opcje:
Uruchomienie gry. Kiedy ju˝ ustawisz wszystkie opcje zgodnie ze swoim ˝yczeniem, kliknij przycisk „Uruchomienie gry” i rozpocznij rozgrywk´.
Po obejrzeniu planszy poczàtkowej i wst´pu wybierz opcje Jeden gracz i Nowa gra, by przejÊç od razu do tworzenia bohatera
i rozpoczàç przygody!
JeÊli po jakimÊ czasie zechcesz powróciç do gry, w Menu Poczàtkowym wybierz aplikacj´ „Baldur’s Gate TM
Studios.
Konfiguracja. Podczas gry w „Baldur’s Gate TM II” wykorzystuje si´ wiele klawiszy skrótów, które mo˝na zmodyfikowaç, wykorzystujàc t´ opcj´.
Wybierz klawisz skrótu, który pragniesz zmieniç i ustal dlaƒ nowà funkcj´.
Dodatki. Wybranie tej opcji umo˝liwi przeglàd dodatkowych materia∏ów zamieszczonych na p∏ycie DVD.
Rejestracja elektroniczna. Dzi´ki tej opcji mo˝esz zarejestrowaç gr´ elektronicznie na stronie www.gram.pl/rejestracja.
WyjÊcie. Wybranie tej opcji oznacza zamkni´cie poczàtkowego okna.
KONFIGURACJA GRY
Aby w∏àczyç wsparcie 3D lub zmieniç rozdzielczoÊç albo skróty klawiszowe, musisz uruchomiç Program Konfiguracyjny.
1. Mo˝na to zrobiç, klikajàc przycisk Konfiguracja w menu Autoodtwarzania, wybierajàc opcj´ „Konfiguracja” z menu Start lub uruchamiajàc
BGConfig.exe z katalogu, w którym zainstalowano gr´. Uruchomienie programu wyÊwietli cztery opcje: „Podstawowa”, „Klawisze”,
„WydajnoÊç” i „Grafika”.
2. Wybierz podstawowà konfiguracj´, aby gra samodzielnie skonfigurowa∏a si´ na twoim komputerze. Osoby, które dobrze znajà si´ na swoim sys-
temie, mogà skorzystaç z opcji „WydajnoÊç” i „Grafika”, by samodzielnie wybraç odpowiednià konfiguracj´.
3. W opcji „Grafika” znajdujà si´ tak˝e opcje 3D i mo˝liwoÊç zmiany rozdzielczoÊci.
4. Opcja „Klawisze” pozwala przedefiniowaç skróty klawiszowe.
UWAGA: U˝ytecznym zestawem klawiszy sà opcje pozwalajàce ukryç panele interfejsu u˝ytkownika. Mo˝esz ukrywaç panele korzystajàc z klawiszy
domyÊlnych H, Y lub U.
WSPARCIE 3D
Baldur’s Gate TM II: Cienie Amn TM korzysta z kart grafiki 3D. Uaktywnienie karty 3D przyspiesza dzia∏anie niektórych elementów graficznych
w czasie gry. Ponadto niektóre elementy grafiki b´dà wyglàdaç lepiej. Aby uaktywniç opcje 3D, uruchom program konfiguracyjny i kliknij
„Grafika”. Sprawdê opcje 3D i zaznacz pole „U˝ywaj sprz´towego 3D”. Wskazówki pozwolà ci ustawiç po˝àdane parametry.
Niektóre karty 3D mogà nie poprawiç jakoÊci dzia∏ania gry. Program konfiguracyjny pozwoli ci uaktualniç sterowniki karty 3D.
Przy niektórych kartach konieczne b´dzie uruchomienie gry w trybie 2D.
5
II” z grupy programów Black Isle
180302117.002.png 180302117.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin