projekt opakowania jogurtu.doc

(675 KB) Pobierz
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

 

 

 

UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE

WYDZIAŁ NAUKI O ŻYWNOŚCI
Technologia Żywności i Żywienie Człowieka

Specjalność: Technologia Mleczarska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROJEKT  OPAKOWANIA

JOGURTU NATURALNEGO

 

 

  Monika Beczek

                                                                          Joanna Celej

                                                                          Anna Duba

                                                                                                                                          Gr. 1

                     

 

 

OLSZTYN 2011

 

SPIS TREŚCI:

 

1.Wstęp……………………………………………………………………………………. str.3

2. Krótka charakterystyka pakowanego produktu………………………………………….str.4

3. Uzasadnienie wyboru sposobu pakowania……………………………………………str.4

a) dopasowanie sposobu pakowania do rodzaju produktu…………………………….str.4

b) adresowanie do klienta……………………………………………………………...str.7

c) związek z opakowaniem zbiorczym i transportowym………………………………str.8

4. Technika tworzenia opakowania i technologia opakowania…………………………….str.8

a) Wybór tworzywa opakowaniowego ……………………………………………….str.8

b) Wybór techniki tworzenia opakowań…………………………………………….. str.11

c) Wybór technologii opakowania………………………………………………...…str. 13

5. Forma opakowania jednostkowego ……………………………………………………str.14

       a) opakowanie jednostkowe- kubeczek………………………………………………str.14

       b) grafika etykiety i wieczka………………………………………………………… zał. 3

6. Oznakowanie opakowań………………………………………………………………. str.15

a) informacje obligatoryjne i nieobligatoryjne………………………………………..str.15

b) rodzaje znaków, sposoby ich zamieszczania………………………………………str.17

7. Tworzenie jednostki ładunkowej……………………………………………………….str.17

a) opakowanie zbiorcze…………………………………………………………… str.17

b) opakowanie transportowe………………………………………………………… str.20

8. Zagospodarowanie odpadów…………………………………………………………... str.23

9. Literatura………………………………………………………………………………..str.28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wstęp

 

              Niezwykle trudno jest zdefiniować pojęcie opakowania, ponieważ współcześnie ma ono do spełnienia bardzo wiele, różnorakich funkcji. W Polskiej Normie PN-88/0-79000 opakowanie definiowane jest jako wyrób przeznaczony do ochrony innych wyrobów przed uszkodzeniami, a także do ochrony otoczenia przed szkodliwym oddziaływaniem zapakowanego towaru. Definicja ta jednak jest niepełna, gdyż mówi jedynie o funkcji ochronnej, a pomija inne, niezwykle ważne funkcje opakowania. Bardziej trafionym stwierdzeniem zdaje się być: „Opakowanie chroni to co sprzedaje i sprzedaje to co ochrania”, ponieważ zawiera w sobie kilka funkcji opakowania. Do najważniejszych z nich należą:

- funkcja ochronna- opakowanie chroni produkt przed ubytkiem, wszelkiego rodzaju

                                zanieczyszczeniami, szkodami mechanicznymi, zmianami wartości

                                odżywczej oraz zmianami zapachu i smaku. Powinno ono także

                                zapewniać bezpieczeństwo produktu względem otoczenia

- funkcja marketingowa- wygląd opakowania zachęca konsumenta do kupna produktu

                                 (grafika opakowania jest szczególnie ważna w coraz częstszej sprzedaży 

                                 samoobsługowej, gdzie klient ma do wyboru wiele różnych produktów 

                                 tego samego rodzaju); opakowanie jest również sposobem kontaktowania

                                 się producenta z klientem, ponieważ zawiera na etykiecie cenne

                                 informacje, mające na celu bezpieczeństwo konsumenta.

- funkcja dystrybucyjna- możliwość bezpiecznego transportowania i dostarczania produktu od 

                                 producenta do klienta; umożliwianie układania produktu w opakowania

                                 zbiorcze i transportowe;

- funkcja ekologiczna- opakowanie chroni środowisko przed skażeniem substancjami

                                 pochodzącymi z produktu; opakowanie wyprodukowane z materiałów

                                 nadających się do recyklingu zwiększa konkurencyjność produktu,

                                 ponieważ konsumenci coraz częściej zwracają na to uwagę.

W obecnych czasach rosnąca konkurencja wśród producentów produktów spożywczych wymusza położenie nacisku na wytworzenie produktu bezpiecznego dla konsumenta
i zagwarantowanie niezmienności jego właściwości podczas dystrybucji i przechowywania. Jednoczesna chęć sprostania oczekiwaniom konsumentów, wybierających coraz częściej żywność jak najmniej przetworzoną i niekonserwowaną, sprowadza się do takiego podejścia do procesu produkcji, w którym wartością nadrzędną jest eliminacja potencjalnych zagrożeń dla wyrobu finalnego. Z tego powodu tak ogromne znaczenie ma proces pakowania, właściwości materiałów, z których wykonane zostało opakowanie, a cały proces projektowania opakowań jest długotrwały.

 

2. Krótka charakterystyka pakowanego produktu.

 

              Definicja jogurtu zawarta jest w Polskiej Normie PN-63/A-86064, według której, jogurt to napój wyprodukowany z mleka znormalizowanego, zagęszczonego przez dodatek odtłuszczonego mleka w proszku lub odparowanie części wody, poddanego procesowi pasteryzacji, a następnie ukwaszonego zakwasami czystych kultur bakterii z grupy Streptococcus thermophilus, Lactobacillus bulgaricus oraz Lactobacillus bifidus. Natomiast według definicji FAO/WHO jogurt to mleko ukwaszone i skoagulowane za pomocą bakterii L. delbrüeckii ssp. bulgaricus i S. salivarius ssp. thermophilus.

Obecnie jogurty można produkować w wielu odmianach różniących się między sobą strukturą, konsystencją, przeznaczeniem, sposobem utrwalania. Główne rodzaje jogurtu to: jogurt płynny – produkowany metodą zbiornikową (koagulowany w zbiornikach hermetycznych, homogenizowany, chłodzony i pakowany), oraz jogurt stały – produkowany metodą termostatową (mleko po wstępnej obróbce i zmieszaniu z zakwasem jest pakowane a następnie termostatowane w celu uzyskania skrzepu i chłodzone). Obydwa rodzaje jogurtu mogą być gęste oraz posiadać „śmietankową” teksturę w wyniku zwiększenia zawartości suchej masy przez odparowanie, dodatek mleka w proszku lub ultrafiltrację.

Polska norma dla jogurtu otrzymywanego metodą termostatową wyróżnia odmiany produktu: o 4,5% tłuszczu i 16% suchej masy beztłuszczowej; o 2,5% tłuszczu i 14% s.m.b. oraz o 2% tłuszczu i 13,5% s.m.b. Kwasowość jogurtu powinna wynosić 35-480 SH, skrzep jednolity, zwarty, barwa biała do lekko kremowej, smak i zapach czysty, orzeźwiający , lekko kwaśny.

Charakterystyka pakowanego jogurtu:

Jogurt naturalny, produkowany metodą termostatową z mleka pasteryzowanego, znormalizowanego proszkiem mlecznym do zawartości suchej masy 14%. Mleko zaszczepiono odpowiednią ilością liofilizowanej kultury jogurtowej.

 

3. Uzasadnienie wyboru sposobu pakowania.

     

a) dopasowanie sposobu pakowania do rodzaju produktu

             

              Dopasowując sposób pakowania dla jogurtu wzięłyśmy pod uwagę:

- właściwości jogurtu, a szczególnie to, że występuje w postaci półpłynnej

- właściwości wybranego materiału opakowaniowego, czyli polistyrenu

- kształt opakowania, czyli kubeczek

- jakie są przewidywane koszty produkcji i cena produktu

Analizując wszystkie powyższe aspekty, jako sposób odpowiedni do pakowania jogurtu wybrałyśmy pakowanie produktu do kubeczków z polistyrenu, wyprodukowanych wcześniej metodą termoformowania poza zakładem produkującym jogurty. Ponieważ kubeczki dostarczane są już w formie gotowej do bezpośredniego stosowania, taki system pakowania zawiera procesy związane z:

- przygotowaniem opakowań

- transportem kubeczków (np. instalowanie poziomych przenośników taśmowych, 

   podajników)

- dozowaniem produktu (uzależnionym od postaci produktu podczas dozowania)

   Jogurt ma postać półpłynną, dlatego jest dozowany do kubeczków przy użyciu tłoka i 

  układu zaworów.

- zamykaniem kubeczków              

  Zamknięcie opakowań z jogurtem za pomocą wieczka odbywa się na zasadzie zgrzewania.

Zgrzewanie wieczka z kubeczkiem jest to tzw. łącznie na gorąco, polegające na uplastycznieniu materiału w miejscu łączenia przy jednoczesnym zastosowaniu docisku.

Wykorzystujemy metodę, w której ciepło jest doprowadzone od zewnętrznej strony łączonych folii, a mianowicie metodę kontaktową. Polega ona na zastosowaniu nagrzewania za pomocą elektrody ogrzewanej od wewnątrz za pomocą grzałek. Za pomocą tych samych grzałek warstwy zgrzewalne są dociskane, a następnie chłodzone poprzez odsuwanie elektrod.

- pakowaniem opakowań jednostkowych w zbiorcze

Większość z powyżej wymienionych czynności zwykle wykonywana jest na maszynach wielofunkcyjnych.

Maszyny napełniająco- zamykające do pakowania w gotowe kubki składają się z:

- zespołu pobierania kubków ze stosu

- mechanizmu transportu kubków

- stanowiska dozowania (napełniania) kubeczka jogurtem

- zespołu podawania wieczek

- stanowiska zgrzewania

- stanowiska datowania

- systemu odprowadzania kubeczków i pakowania w opakowania zbiorcze

 

                                       

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin