PUBL_rynek_wewnetrzny_w_2007_notatka.pdf

(123 KB) Pobierz
RYNEK WEWNĘTRZNY W 2007 R.
Materiał na konferencję prasową w dniu 26 sierpnia 2008 r.
GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY
Departament Handlu i Usług
Notatka informacyjna
WYNIKI BADAŃ GUS
“RYNEK WEWNĘTRZNY W 2007 R.”
Na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego: http://www.stat.gov.pl w dziale
“Statystyka krajowa” ukaże się publikacja pt. “Rynek wewnętrzny w 2007 r.” 1
W szczególności publikacja prezentuje informacje z zakresu działalności handlowej dotyczące:
wartości i struktury sprzedaży detalicznej,
wartości sprzedaży hurtowej,
infrastruktury handlowej z wyróżnieniem:
liczby i formy organizacyjnej sklepów,
placówek gastronomicznych,
sieci targowiskowej,
kształtowania się dynamiki obrotów przedsiębiorstw detalicznych,
dostaw wybranych towarów konsumpcyjnych,
zapasów wybranych wyrobów u producentów,
spożycia wybranych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca,
na tle zmian zachodzących w sektorze usług zarówno w Polsce, jak i w wybranych krajach.
W gospodarce światowej znaczenie sektora usług wzrasta. Świadczy o tym rosnący udział tego
sektora w tworzeniu wartości dodanej, jak również miejsc pracy. Wśród nowo przyjętych krajów
Unii Europejskiej, nie biorąc pod uwagę Cypru i Malty, w 2006 roku najwyższy udział sektora
usług w tworzeniu wartości dodanej odnotowano na Łotwie – 74,9%, w Estonii – 67,7% i na
37941671.007.png 37941671.008.png 37941671.009.png
Węgrzech – 65,0%. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych przedsiębiorstwa usługowe
wygenerowały 77,1% ogółu wartości dodanej brutto wytworzonej w gospodarce tego kraju, we
Francji – 77,3%, a w Niemczech– 69,0%. Jednocześnie w 2006 roku pracujący w sektorze usług na
Łotwie, w Estonii i na Węgrzech stanowili ponad 60% ogółu pracujących. W Stanach
Zjednoczonych odsetek osób pracujących w przedsiębiorstwach usługowych wyniósł natomiast
prawie 78%, w Niemczech ponad 68% a we Francji – około 72% ogółu pracujących.
W Polsce (zgodnie z danymi wstępnymi) w 2007 roku przedsiębiorstwa prowadzące działalności
usługowe wytworzyły 64,5% ogółu wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej 2 i dały
miejsca pracy dla 55,9% ogółu pracujących. Wśród podmiotów prowadzących działalności
usługowe dominującą rolę odgrywają przedsiębiorstwa handlowe (wg PKD sekcja G). Na koniec
2007 roku stanowiły one 40,8% ogólnej liczby podmiotów usługowych zarejestrowanych w
rejestrze REGON. Odgrywają one również istotną rolę w generowaniu wartości dodanej, a także
tworzeniu miejsc pracy – z udziałem odpowiednio 30,4% i 28,5% w 2007 roku.
Szacuje się, że w 2007 r. sprzedaż detaliczna osiągnęła w cenach bieżących 517,4 mld zł.
Wartość sprzedanych towarów poprzez punkty sprzedaży detalicznej wyniosła
497,7 mld zł, z tego żywności i napojów bezalkoholowych 137,0 mld zł, napojów alkoholowych
i wyrobów tytoniowych 43,6 mld zł i towarów nieżywnościowych 317,1 mld zł. W placówkach
gastronomicznych sprzedaż detaliczna osiągnęła wartość 19,7 mld zł.
Dynamika sprzedaży detalicznej (ceny stałe)
2000=100
Ogółem
130%
125%
Żywność i napoje
bezalkoholowe
120%
115%
110%
Napoje alkoholowe i
wyroby tytoniowe
105%
100%
Towary
konsumpcyjne
nieżywnościowe
95%
90%
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
- 2 -
37941671.010.png
Struktura sprzedaży detalicznej w 2007 r. (ceny bieżące)
Towary i wyroby własne w
placówkach
gastronomicznych
2007 r. - 3,8%
(2003 r. - 4,0%)
Napoje alkoholowe i
wyroby tytoniowe
2007 r. - 8,4%
(2003 r. - 8,8%)
Towary niekonsumpcyjne
2007 r. - 18,5%
(2003 r. - 14,7%)
Żywność i napoje
bezalkoholowe
2007 r. - 26,5%
(2003 r. - 28,9%)
Towary konsumpcyjne
nieżywnościowe
2007 r. - 42,8%
(2003 r. - 43,6%)
Charakterystyczną cechą krajowego handlu detalicznego jest duży udział sklepów o powierzchni
sprzedażowej do 99 m 2 , które na koniec 2007 r. zajmowały 55,9% ogólnej powierzchni
sprzedażowej. Największy przyrost powierzchni odnotowano w sklepach o powierzchni
sprzedażowej w przedziale 400 - 999 m 2 .
Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów w 2007 r.
100 - 399 m 2
12,1%
400 - 999 m 2
11,6%
1000 m 2 i więcej
20,4%
99 m 2 i mniej
55,9%
Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów w 2003 r.
101 - 400 m 2
10,0%
401 - 1000 m 2
8,7%
1001 m 2 i więcej
15,9%
100 m 2 i mniej
65,4%
- 3 -
37941671.001.png
W 2007 r. wzrosła o 8,3% liczba sklepów o powierzchni sprzedażowej 400m 2 i więcej. Wśród
wielkopowierzchniowych obiektów handlowych największy udział stanowią supermarkety
(sklepy o powierzchni sprzedażowej od 400 do 2499 m 2 prowadzące sprzedaż głównie w systemie
samoobsługowym), których liczba na przestrzeni lat 2000-2007 systematycznie rośnie.
Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2000
2002
2004
2005
2006
2007
Domy towarowe
Domy handlowe
Supermarkety
Hipermarkety
Ogólna liczba placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych) na koniec 2007 r. liczyła
ok. 89 tys. Przychody z działalności gastronomicznej w cenach bieżących wyniosły ok. 20,2 mld zł.
i były wyższe o 7,7% w stosunku do roku ubiegłego.
Struktura sieci placówek gastronomicznych w 2007 r.
Bary
2007 r. - 43,1%
(2003 r.- 43,4%)
Stołówki
2007 r. - 7,4%
(2003 r.- 8,2%)
Restauracje
2007 r.- 12,3%
(2003 r. - 9,8%)
Punkty gastronomiczne
2007 r. - 37,2%
(2003 r. - 38,6%)
- 4 -
37941671.002.png 37941671.003.png 37941671.004.png 37941671.005.png
Sprzedaż hurtowa (w cenach bieżących) w przedsiębiorstwach handlowych w 2007 r. została
oszacowana na ok. 723,0 mld zł.
W działalności hurtowej utrzymuje się wzrost znaczenia dużych przedsiębiorstw handlowych (o
liczbie pracujących powyżej 49 osób). Sprzedaż hurtowa, w porównaniu z 2006 r., wzrosła w nich
o 10,9%.
Struktura sprzedaży hurtowej w 2007 r. (ceny bieżące)
Napoje alkoholowe
2007 r.- 4,4%
(2003 r.- 4,7%)
Żywność i napoje
bezalkoholowe
2007 r. - 13,0%
(2003 r. - 13,0%)
Towary nieżywnościowe
2007 r. - 82,6%
(2003 r. - 82,3%)
Wartość zapasów badanych przedsiębiorstw 3 na koniec grudnia 2007 roku wynosiła 147 608,2
mln zł i była o 23,0% wyższa niż przed rokiem, w tym w handlu i naprawach o 25,4%.
1 Źródłami informacji są wyniki badań i opracowań statystycznych (H-01a, H-01g, H-01s, H-01w, H-01/k, DG-1, P-
01, P-01 mutacja, P-02, F-01/I-01, SP, SP-3, deklaracja INTRASTAT, Jednolity Dokument Administracyjny SAD).
2 Dane wstępne na podstawie Małego Rocznika Statystycznego Polski 2008.
3 Dotyczy podmiotów gospodarczych prowadzących księgi rachunkowe i zobowiązanych do sporządzania co kwartał
sprawozdania o przychodach, kosztach i wyniku finansowym – F-01/I-01 (z wyjątkiem podmiotów, których
podstawowym rodzajem działalności jest działalność zaklasyfikowana według PKD do sekcji „Rolnictwo, łowiectwo i
leśnictwo”, „Rybactwo”, „Pośrednictwo finansowe”), w których liczba pracujących przekracza 49 osób.
- 5 -
37941671.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin