Integracyjna GZ - poradnik dla najlepszego i najodważniejszego instruktora.pdf

(652 KB) Pobierz
Microsoft Word - integracyjna.GZ.doc
PORADNIK
DLA
NAJLEPSZEGO
I
NAJODWAŻNIEJSZEG
O INSTRUKTORA
-
INTEGRACYJNA
GROMADA ZUCHOWA
PRACA PODHARCMISTRZOWSKA – pwd. Katarzyna Nosek, Gdańsk, 11.10.2004
(opiekun próby – hm. Robert Ruszkowski)
Kochać
Zapuścić korzenie w głęboką glebę życia.
Stać naprzeciwko ludzi.
Stać naprzeciwko rzeczy i kochać je.
Czuć, że jeden węzeł łączy nas ze wszystkimi,
zbliża nas do wszystkiego.
Czyni nas bratem i siostrą wszystkiego:
trawy i mchów, ludzi i zwierząt,
kamieni i drzew, gwiazd i nieba.
Zapuścić korzenie w głęboką glebę życia.
Stać naprzeciwko ludzi.
Stać naprzeciwko rzeczy i kochać je…
Czy wiesz, co znaczy to słowo?
Jest tyle rodzajów miłości.
Ale jeden tylko jest dobry
- ten, który daje, który daje i jeszcze daje,
niczego nie biorąc, na nic nie czekając, o nic nie pytając.
Tak trzeba kochać.
Jeśli hodujesz kwiat, czego żądasz od niego,
jeśli nie tego, żeby był najpiękniejszy,
najpełniej rozkwitał w promieniach słońca.
A jeśli hodujesz małego ptaszka, który wypadł z gniazda,
zadajesz sobie dużo trudu, aby go nakarmić,
czego oczekujesz od niego,
jak nie tego, żeby wzmocnił i wyruszył na swój lot.
Tak właśnie trzeba kochać.
Zapuścić korzenie w głęboką glebę życia.
Stać naprzeciwko ludzi.
Stać naprzeciwko rzeczy i kochać je.
/Księga Jaszczurki/
Strona 2
SPIS TRESCI
Wstęp
4
Pedagogika specjalna
5
Integracja…
8
Niepełnosprawność
9
Podział
10
Psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych
12
Autyzm – wyzwaniem naszych czasów
20
***
26
Metodyka
29
Metodyka zuchowa
29
Dobór form pracy
44
Nieprzetarty Szlak
45
Historia
45
Rola NS
46
Nieprzetarty Szlak a integracja…
47
Spis harcerski
48
Odkrywcy Nieznanego Świata
54
Początek…
54
Praca z programem – kluczem do gromady integracyjnej…
55
Wielcy Ludzie
57
Janusz Korczak
57
Maria Grzegorzewska
59
Dodatek
61
Propozycja zbiórki
61
Kodeks Drużynowego Integracyjnej Gromady Zuchowej
63
Sprawność „Odkrywca nieznanego Świata”
64
Przydatna literatura
65
Bibliografia
66
Strona 3
1233791.001.png 1233791.002.png
WSTĘP
„…ludzie pełnosprawni nie pamiętają o tym,
że obywatelami tej ziemi są również osoby niepełnosprawne
i że naszą cywilizację trzeba tworzyć w taki sposób,
by wszyscy mogli z niej korzystać i w niej uczestniczyć..”
T. Witkowski
Nie każdy umiał określić porę roku czy godzinę. Nie wszyscy potrafili się ubrać bez
pomocy wychowawcy. Złożyć słowa w zdanie twierdzące, pytające? Te umiejętność też
nie każdy posiadł mimo lat nauki.
Ale to kiedy nadchodziło czwartkowe popołudnie wszyscy, zima czy lato, upał czy
deszcz, tkwili przy furtce: - Druh przyjeżdża!
Kiedy człowiek jest oczekiwany tak gorąco, tak bezwarunkowo, kiedy każdy jego
pomysł jest najlepszy – jakże nie przyjechać, nie przyjść, zawieść!
Jak nie przyjechać, nie przyjść, zaweiść, gdy wiadomo, że to jest jedna spośród
niewielu albo i jedyna w ogóle radość dla dziecka odbiegającego na zawsze albo na
czas jakiś od fizycznej lub psychicznej czy intelektualnej normy…
One są wśród nas: dzieci niepełnosprawne… Czy rozumiemy ich trudności? Czy
chcemy i potrafimy im pomóc? Integracja, zgodne i twórcze współżycie wszystkich
dzieci jest naszą wspólną szansą. Odkryjmy jej wartość.
Praca ta nie da gotowych pomysłów… pomoże zastanowić się nad tym, jak wielką
rzeczą jest integracja, wspólne działanie! Przecież wszyscy jesteśmy spragnieni
kontaktu z drugim człowiekiem…
Strona 4
1233791.003.png
PEDAGOGIKA SPECJALNA
Każde dziecko jest wrażliwe na to, co dobre,
sprawiedliwe i piękne.
W każdym dziecku silny jest naturalny
instynkt społeczny – chce być potrzebne
i w tym gdzie znajduje potwierdzenie
swej wartości.
To dopiero złe życie złe wychowanie może
zabić czy osłabić te właśnie cechy, na których
można budować gmach przyzwyczajeń,
nawyków, formować umysł, „wyjaśniać świat
życie…
Pedagogika specjalna jest tą gałęzią pedagogiki ogólnej, której zakres zwęża się
do problematyki opieki wychowawczo – leczniczej nad jednostkami odchylonymi od
normy w sposób taki i w takim stopniu, który utrudnia im wyraźnie prawidłowy rozwój i
normalne funkcjonowanie w środowisku fizycznym i społecznym, co wymaga
stosowania specjalnych metod, urządzeń, itp. Przywracających te jednostki do normy.
Stąd zadaniem pedagogiki specjalnej jest przywracanie powierzonym swej
opiece jednostkom w taki czy inny sposób uszkodzonym lub niedostosowanym
społecznie, normy możliwej do osiągnięcia przez wielokierunkowe oddziaływanie na ich
zaburzone warunki bio – psycho – społeczne dla umożliwienia im znalezienia
należnego im miejsca w społeczeństwie w życiu osobistym. Zadanie to obejmujemy
terminami: rewalidacja, resocjalizacja, rehabilitacja, readaptacja, a również niekiedy
ortopedagogika.
Jako dyscyplina naukowa zalicza się zasadniczo do nauk praktycznych, jako
gałąź wiedzy której zadaniem jest zmienienie zastanej rzeczywistości, a nie jej
obiektywne stwierdzenie, co jest celem nauk teoretycznych. Trzeba jednak stwierdzić,
że ta gałąź pedagogiki ogólnej bardziej niż jakakolwiek inna jest jednocześnie naukową
dyscypliną teoretyczną, ponieważ jej zadanie naprawienia uszkodzonego stanu rzeczy
wymaga, podobnie jak w medycynie, dobrej orientacji w tym stanie rzeczy
i w przyczynach które go zaburzyły, a również w prawach rządzących procesami
naprawy.
Pedagogika specjalna musi sięgać przede wszystkim do praw ustalonych przez
nauki przyrodnicze i humanistyczne, zwłaszcza fizjologię, neurologię, psychologię,
psychopatologię, patosocjologię, medycynę i inne na podstawie właściwych metod, ale
korzystanie z tych metod musi mieć charakter twórczy. Pedagogika specjalna będąca
dyscypliną naukową jest jednocześnie rodzajem teorii działalności praktycznej, do której
potrzebna jest nie tylko znajomość warsztatu zawodowego, opartego na prawach
ustalonych przez tę gałąź teoretyczną, ale i znajomości walorów osobowości pedagoga
specjalnego, którego jednym z narzędzi oddziaływania są jego własne wartości moralne
i społeczne oraz tzw. talent pedagogiczny.
Odchylenia od normy jednostek, którymi zajmuje się pedagog specjalny, mają
różnorodną etiologię. Najbardziej znane klasyfikacje tych czynników są następujące:
1.
Klasyfikacja według okresu – czynniki dziedziczone i wrodzone oraz czynniki
nabyte w ciągu życia.
2.
Klasyfikacja
według
charakteru
czynników
uszkadzających:
wewnątrzpochodne i zewnątrzpochodne.
3.
Klasyfikacja według charakteru i przypuszczalnego czasu trwania
uszkodzenia (zaburzenia).
Strona 5
1233791.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin