Zarządzanie 26.03.2011.docx

(40 KB) Pobierz

- Z uwagi na formę interwencji przełożonego w pracę podwładnych wyróżnić można:

·         Styl dyrektywy/ styl bezpośrednim: kierownik planuje zadania na przyszły okres, opisuje je poprzez zbiór wskaźników, informuje podwładnych o ocenie jak się wywiązać z wykonania wskaźników, system motywacji, nagrodzenie;

·         Styl parametryczny/ styl pośredni: po ’89r. kapitalistyczny rozwój, zarządza się poprzez parametr.

- Z uwagi na zakres interwencji przełożonego w pracę podwładnych wyróżnia się:

·         Styl zadaniowy;

·         Styl instruktarzowy.

 

-  Ponadto wyróżnić możemy tzw. styl potencjalny i rzeczywisty kierowania ( na przyszłość, wyrobić pogląd, jaki obrać styl do pracy z podwładnymi, czyli przed podjęciem współpracy z podwładnymi, badamy teren, sięgamy po opinię o przyszłych podwładnych ).

- Do grupy metod najczęściej mających zastosowanie w pracy kierowniczej można zaliczyć metodę:

·         Autokratyczną;

·         Przewodzenia;

·         Demokratyczną;

·         Biurokratyczną ( kierownik jest biurokratą, gdy traci zaufanie do podwładnych, powołuje się na regulamin i przepisy panujące w firmie, szybciej przez nią ustanowione);

·         Progresywną ( postęp, kierownik stwierdza, że podwładni się nie rozwijają, organizuje szkolenia, konferencje);

·         Idiokratyczną ( z ogółu swoich podwładnych w sposób jawny faworyzuje pracownika, robi to po to, aby inni pracownicy  walczyli o jego względy);

·         Intuicyjną/ na nosa: metoda intuicyjna;

·         Diagnostyczną: przeciwieństwo intuicyjnej, kierownik gromadzi informacje z różnych źródeł, analiza, przyczyny niesprawności i co zastosować by coś uleczyć.

 

- Warunki racjonalnego stosowania stylów.

·         W świetle dorobku teorii sytuacyjnych R. Tannenbauma i W.H. Schmidta w 1958r. powstał model zmiennych determinujących wybór stylu kierowania.

·         Kierownik : - siły tkwiące w podwładnych;

                      - siły tkwiące w kierowniku;

                      - siły tkwiące w sytuacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        PLANOWANIE

 

 

1.      Planowanie

·         Proces planowania w literaturze przedmiotu definiuje się jako obmyślanie celu działania, jego sposobu realizacji, środków w określonym wymiarze czasu i przestrzeni.

·         Obmyślenie sposobu działania zapewniającego realizację celu.

 

2.      Wady i zalety PLANOWANIA:

·         Każda firma musi planować:

- program produkcji i wielkości sprzedaży;

- wielkość inwestycji, uwzględniając poziom popytu rynkowego;

- płynność finansową opartą na programie wpływów i wydatków niezbędnych do utrzymania wiarygodności finansowej.

 

3.      Zalety planowania:

·         Plan jest odzwierciedleniem systemu wartości firmy, oznacza to, że jest zbiorem wielu informacji pozwalających ukierunkować działania pracowników na przyszłość, ogranicza to ryzyko i improwizację;

·         Plan zawiera fakty dotyczące źródeł i stanu biznesu: analiza sytuacji marketingowej firmy pozwala lepiej zrozumieć motywy i przesłanki dokonanych wyborów;

·         Plan ułatwia koordynację różnych funkcji tak w obrębie marketingowym jak i innych obszarów funkcjonalnych;

·         Plan jest instrumentem monitorowania, badania luki strategicznej ( luka jest to różnica miedzy strategią planowania a strategią rzeczywistą), wprowadzanie zmian czy też przebiegu realizacji;

·         Plan ogranicza możliwości wystąpienia sytuacji nieprzewidzianych- dlatego też jeśli można, powinno trzymać się scenariusza pesymistycznego i optymistycznego.

 

4.      Słabe strony planowania:

·         Brak dostatecznej i zweryfikowanej informacji, np. trudności w określeniu zamiarów konkurencji, innowacji technicznych. Zagadnienie jest szczególnie trudne z uwagi na fakt, iż żyjemy w świecie nadmiaru informacji i coraz większym problemem staje się zorganizowanie systemu informacji o otoczeniu tym bardziej, że wykazuje ono dzisiaj cechy gwałtownych i radykalnych zmian:

- Nieskuteczność prognozowania;

- Biurokratyczna nieelastyczność.

 

5.      Ewolucja zarządzania przedsiębiorstwem:

 

I :               Otoczenie spokojne/ przypadkowe;

              Orientacja- przedsiębiorcza

              Zarządzanie- przez doświadczenie i intuicję kierowniczą.

 

Bardzo duża autonomia przedsiębiorstwa, które uważa się za główny instrument postępu technicznego.

 

Przedsiębiorca: właściciel

 

Lata 1820-1880

 

 

 

 

II:              Otoczenie- spokojne/ ze strukturalizowane

              Orientacja- produkcyjna

              Zarządzanie-  funkcjonalne                                                                       [ Taylor ( oparte na                                                                                                                                                           specjalizacji) ].

Duża autonomia przedsiębiorstwa ograniczona głównie przez konkurencję cenową.             


Kierownik: specjalista

 

Lata: 1880-1990

 

 

III:              Otoczenie- przeszkadzająco/ oddziałujące

              Orientacja- rynkowa

              Zarządzanie- marketingowe

 

Malejąca autonomia przedsiębiorstwa coraz silniej ograniczana przez różniące się rynki w kraju i na świecie.

 

Kierownik: generalista               ( szeroka wiedza w różnych dziedzinach)

 

Lata: 1930-1970

 

 

IV:              Otoczenie- ,, burzliwe pole”                             (gwałtownie, szybko, sytuacje nieprzewidziane)

              Orientacja- globalna

              Zarządzanie- strategiczne

 

Ograniczona autonomia przedsiębiorstwa wyznaczona przez globalną konkurencję, państwo i społeczeństwo.

 

Superboss: generalista/ specjalista

 

Lata: 1970- ?

 

 

6.      Globalizacja- istota, cechy, przyczyny

·         Globalizacja to termin, który pojawił się w połowie lat 80- tych i określa głębokie przeobrażenia w gospodarce światowej. Termin ten po raz pierwszy został zdefiniowany przez amerykańskiego ekonomistę Teodora Levitta (1925-2006),                  w maju 1983r. w Haward Bisiness Review;

·         Opinia: globalizacja nie jest niczym nowym, a swoimi korzeniami sięga wielkich odkryć geograficznych oraz okresu kiedy to wynaleziono druk;

·         Globalizacja to ogół procesów prowadzących do coraz większego współdziałania oraz integracji państw, społeczeństwa, gospodarki i kultury;

·         Efekt: tworzenie ujednolicenia światowego społeczeństwa ( wspólny rynek);

·         Siły prowadzące do globalizacji:

                                                                      - siły społeczne;

                                                                      -siły polityczne;

                                                                      -siły techniczne;

                                                                      -siły ekonomiczne.

 

 

 

 

 

7.      Rozwój zarządzania strategicznego.

·         Integracja pozioma/ horyzontalna: połączenie się szybciej konkurencyjnych firm;

·         Integracja pionowa: firmy nie konkurujące ze sobą, współpracują ze sobą, od wydobycia do dystrybucji ( monopolizacja rynku).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.      Planowanie strategiczne- krytyka planowania lat 70- tych w świetle wyników ankiety H.Minzberga, ankieta zaadresowana do wielkich, średnich i małych przedsiębiorstw amerykańskich i kanadyjskich, formułuje wniosek wskazując IV główne słabe strony planowania strategicznego w latach 70- tych:

 

I:               Wyłączenie z procesów planowania całej kadry kierowniczej i powierzenie tej               działalności wybitnym planistom. Uznano, że w procesie planowania siłą sprawczą               tych procesów mają być planiści, natomiast kadra kierownicza ma być               poinformowana o opracowanej strategii i wystąpić w roli jej realizatora;

 

II:              Koncentracje planistów na tzw. danych twardych (można się do nich odwołać) i               całkowite pomijanie tzw. danych miękkich ( dane do zweryfikowania, intuicja, stany               emocjonalne);

 

III:                Prognozowanie przyszłych stanów, oparte głównie na metodzie ekstrapolacji               liniowej – danych historycznych ( tendencja z lat ubiegłych- ryzykowne);

 

IV:              Błąd w całej procedurze planowanie polegające na pominięciu etapu syntezy, którą               obecnie uważa się za istotny, twórczy etap formułowania koncepcji strategii ( oparta               na analizie, zmodyfikowana poprzednia strategia).

 

 

9.      Fazy i etapy efektywnego planowania strategicznego.

 

Słabe strony planowania na podstawie ankiety H. Minzberga: zaproponował nowe podejście do planowania strategicznie, tz. efektywnego planowania strategicznego.

 

·         Faza pierwsza: opracowanie koncepcji opracowanie koncepcji strategii/ cała kadra:

 

I Etap:               gromadzenie informacji, o potencjale wewnętrznym firmy oraz stanach               ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin