365. Formy duchowego kli.pdf

(23 KB) Pobierz
http://kabbala.pl/index.php?view=article&catid=33%3Adargot-hasu
365. Formy duchowego kli
Page 1 of 2
Dargot haSulam
365. Formy duchowego kli
Autor: Baruch Aszlag
Malchut wyższego obiektu obróciła się w Keter niższego. Człowiek na duchowo nieżywym poziomie odczuwa
siebie w doskonałości. Aby wznieść się na poziom roślinny, niezbędnym jest na poprzednim, nieżywym
poziomie, nauczyć się ograniczać swój egoizm. I dzięki temu będzie mógł rosnąc duchowo, ponieważ jego
masach będzie zawierał niezbędne jakości - miłość i lęk.
Lek i miłość są to dwa anioły, dwie siły pomagające człowiekowi osięgnąć cel. Właściwość nieżywego poziomu
ma w sobie siłę życia, lecz oddzielne jego cząsteczki duszy pozbawione są możliwości samodzielnego ruchu,
niezależnego od masy ludzi i od środowiska, w którym człowiek żyje, lecz w skupieniu dusz mają jednak
masowy, choć niesamodzielny ruch.
Człowiek pragnący wznieść się na roślinny poziom, powinien całkowicie wyjść spod uzależnienia od siły życia,
przychodzącej do niego z nieżywego poziomu, tam gdzie masy wykorzystują przykazania Tory, dlatego że tego
żąda ich egoistyczny rozum.
W nieżywym poziomie wszystko, co zmusza człowieka iść taką drogą - jest wyłącznie zewnętrznym, otaczającym
środowiskiem. Ono wywołało w nim odczucie długu, zmuszając właśnie tak się zachować, a nie inaczej,
podobnie do wspólnej masy. On odczuwa siebie znajdującym się w doskonałości, która nazywa się zebranie
Izraela, i świeci tam otaczające światło będące świeceniem z daleka. To oznacza, że bez względu na oddalenie
mas swoimi właściwościami od światła, wywołują one jednak na siebie słabe otaczające świecenie.
Lecz ten, kto odmówił tego świecenia, nie życzy sobie zależeć od mas, pragnie podnieść się na poziom roślinny,
nabywa indywidualny duchowy ruch, niezależny od kogokolwiek. Dzięki temu wchodzi w niego Malchut
wyższego duchowego obiektu, a cały jego przeszły stan uważa się jako Keter, wieniec niższego duchowego
obiektu. Całkowita odmowa od zadowolenia na niższym poziomie jest korzeniem, możliwością wejścia na
następny poziom, który nazywa się roślinny. Podobnie do tego jak w naszym świecie nie wzejdą kłosy pszenicy,
zanim nasionko nie zgnije i nie rozpadnie się w ziemi - nieżywego, w ten sam sposób odbywa się duchowy
wzrost w człowieku, czyli on powinien wyczerpać siebie na nieżywym poziomie. On odczuwa, że nie może więcej
istnieć w tym stanie, przestaje otrzymywać od niego siłę życia, i wtedy wynika w jego sercu modlitwa. Potem
zaczyna objawiać się u człowieka możliwość niezależnego duchowego ruchu, który nazywa się roślinnym
poziomem. Lecz aby kłos wyszedł na powierzchnię, niezbędnym jest dokonać takie działania wewnątrz siebie,
jak spulchnienie ziemi.
Działania dokonane w głowie duchowego obiektu zawierają w sobie dwie właściwości: miłość i lęk. To oznacza,
że za pośrednictwem ekranu i odbitego światła on odczuwa obliczenie, i ile może otrzymać ze względu na
Stwórcę, to otrzymuje. A tę miarę nasłodzenia, którą odczuwa, że nie może otrzymać ze względu na Stwórcę,
odpycha i nie przyjmuje. Niezbędnym jest zrozumieć sens odbitego światła. Jak powiedziano w Talmudzie
Dziesięciu Sfirot: odczuwający błago wychodzące od Stwórcy jest wielki już tym, że pragnie powrócić jemu swoją
miłość, i wtedy on czyni sprawdzenie: czy będzie mógł tym działaniem, które ma zamiar dokonać, nasłodzić
Stwórcę?
Wtedy on widzi, że ponieważ cel stworzenia - nasłodzić Jego stworzenia, to nasłodzenie wychodzące od
Stwórcy, nasładza go. I to oznacza, że otrzymuje nasłodzenie i błago od Stwórcy dlatego, że chce tym nasłodzić
swojego Stworzyciela. To nazywa się miłością i otrzymane przez niego nasłodzenie jest objawieniem jego miłości
do Stwórcy. A ta część zadowolenia, której ekran nie może przepuścić, czyli człowiek odmawia nasłodzenia,
ponieważ boi się stracić podobieństwo właściwości, boi się oddalenia od Stwórcy, to jest lęk, jak wyjaśniono w
Sulam.
Z tego można zrozumieć powiedziane w Zohar: "imię moje Jud Hej nie dokonuj" - człowiek boi się otrzymywać,
aby nie być oddzielonym od Stworzyciela różnicą właściwości. I to wielka część, którą nie jest możliwe otrzymać
altruistycznie, dlatego że Jud Hej - jest to Ga'R, właściwości Stwórcy. A światło, odczuwalne od tego, nie
otrzymane jeszcze na skutek nie naprawionych właściwości nasłodzenia, nazywa się otaczającym światłem.
Mniejsza część nasłodzenia, to co już stworzenie otrzymało, nazywa się wewnętrznym światłem. Jest to męska
jakość razem z Waw Hej imienia Stwórcy, on wykonuje 248 przykazań wykonawczych - to jest to, co
zobowiązany otrzymać. To nazywa się miłością.
Lecz na przyjęcie tej części nasłodzenia, na którą nie może dać zamiaru ze względu na Stwórcę, powinien
ustawić zasłonę lęku, aby nie okazać się w stanie różnicy właściwości ze Stwórcą.
2010-06-19
314453179.001.png
365. Formy duchowego kli
Page 2 of 2
< Poprz.
Nast. >
2010-06-19
314453179.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin