Zagadnienia do egzaminu z Organizacji i Zarządzania:
1. Pojęcie zarządzania
Zarządzanie – def. wg Griffina – zarządzanie to zestaw działań (tj. planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, rzeczowe, finansowe, informacyjne), wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia jej celów w sposób sprawny i skuteczny.
2. Cechy i funkcje procesu zarządzania.
7 cech zarządzania Petera Druckera:
a) zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi;
b) zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze;
c) zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów działania i zadań jednoczących członków organizacji;
d) zarządzanie ma prowadzić do uczenia się organizacji;
e) zarządzanie wymaga komunikowania się;
f) zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników;
g) zarządzanie musi być zorientowane na najważniejszy i podstawowy rezultat jakim jest zadowolony klient.
Funkcje procesu zarządzania:
a) planowanie (składa się z: 1. Ustalenie celów organizacji; 2. Ustalenie metod i środków realizacji tych celów; 3. Podejmowanie decyzji);
b) organizowanie (logiczne grupowanie zasobów i działań w organizacji. 4 rodzaje zasobów – informacyjne, rzeczowe, ludzkie, finansowe);
c) przewodzenie (najtrudniejszy obszar zarządzania organizacji, bezpośrednio wiąże się z ludźmi);
d) kontrolowanie (badanie na ile zamierzone cele udało się osiągnąć).
3. Rozwój nauki o zarządzaniu.
Prekursorzy zarządzania – Robert Owen, Charles Babbage, Frederik Taylor, Henri Fayol
14 zasad zarządzania H. Fayola:
- podział pracy,
- autorytet,
- dyscyplina,
- jedność rozkazodawstwa,
- jedność kierownictwa,
- podporządkowanie,
- wynagrodzenie,
- centralizacje,
- hierarchia,
- ład,
- odpowiednie traktowanie personelu,
- stabilność zatrudnienia,
- inicjatywa,
- zgranie personelu.
Klasyczne podejście do zarządzania:
Przedstawiciele – H. Fayol, F. Taylor;
Największa popularność – od 1895 do lat trzydziestych XX wieku;
Dwa główne kierunki – naukowe zarządzanie (koncentrowało się ba podnoszeniu wydajności pracowników) i nurt administracyjny (koncentrował się na całej organizacji i szukał sposobów podniesienia sprawności organizacji);
Nurt ten stworzył podstawy dla rozwoju nauki o zarządzaniu;
Ograniczenia – zajmowało się prostymi i stabilnymi organizacjami, lekceważyło rolę jednostki, proponowało uniwersalne wytyczne i zasady.
Podejście behawiorystyczne:
Przedstawiciele – H. Minsterberg, M. P. Follet
Podejście to narodziło się w latach trzydziestych XX wieku;
Koncentracja na ludziach, traktuje się ludzi jako istoty społeczne. Podważenie poglądu, iż ludzie są narzędziami organizacji;
Ograniczenia – ludzie są nieprzewidywalni, wielu pomysłów nie zrealizowano ze względu na niechęć menedżerów.
Podejście ilościowe:
Przedstawiciele – R. Ackoff, H. Wagner;
Narodzenie podejścia – okres II wojny światowej;
Koncentrowanie się na wykorzystaniu ilościowych i matematycznych modeli w zarządzaniu. Znaczenie tych metod wyraźnie wzrosło od czasu rozpowszechnienia się komputerów osobistych;
Ograniczenia – nie jest w stanie wyjaśnić ani przewidzieć zachowań ludzi, nie wszystko da się przedstawić w formie matematycznych modeli.
Rozwój nauki o zarządzaniu w XIX i XX wieku był odpowiedzią na rozwój technologiczny i przemysłowy. Obecnie bada się:
a) organizacje gospodarcze;
b) organizacje społeczne;
c) organizacje publiczne;
d) państwo;
e) organizacje narodowe;
f) organizacje międzynarodowe.
4. Zarządzanie a przywództwo.
Osoby zajmujące się tymi procederami – menedżer (zarządzanie) i przywódca (przywództwo).
Menedżer
Przywódca
- posiada podwładnych
- szuka winnych niepowodzeń
- mówi „proszę to zrobić”
- wykorzystuje władzę
- mówi „ja”
- wywołuje lęk
- dogląda planu
- myśli krótkookresowo
- polega na kontroli
- koncentruje się na systemach
- posiada zwolenników
- szuka drogi do sukcesu
- mówi „zróbmy to”
- wyzwala dobrowolne reakcje
- mówi „my”
- wywołuje entuzjazm
- patrzy w dal
- myśli długofalowo
- wzbudza zaufanie
- koncentruje się na ludziach
5. Menedżer jako osoba zarządzająca w organizacji (pojęcie, role, postrzeganie, wymagania).
Menedżer to osoba posiadająca kompetencje formalne, merytoryczne i osobowościowe oraz jest osobą kierujacą daną organizacją. Dziedziny zarządania menedżerów – ogólne i funkcjonalne (np. ds. marketingu, ds. finansów, ds. eksploatacji itp.). Każdy menedżer pełni 4 funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie). Role kierownicze wg H. Mintzberga – interpersonalne (reprezentant, przywódca, łącznik), informacyjne (obserwator, propagator, rzecznik) i decyzyjne (przedsiębiorca, rozjemca, negocjator, dysponent zasobów).
7 nawyków dobrego menedżera wg Petera Druckera (czyli wymagania):
a) dobrze wiedzą na czym schodzi im czas i troszczą się o poszanowanie swojego i cudzego czasu;
b) skupienie się na rezultatach pracy niż samej pracy;
c) budowanie organizacji na mocnych stronach podwładnych, nie skupianie się na słabościach i na rzeczach, których nie są w stanie zrobić;
d) stawianie sobie priorytetów i konsekwentne stosowanie się do nich;
e) podejmowanie poprawnych decyzji;
f) tworzą wizję przyszłości organizacji, umiejętnie narzucają koncepcję pracownikom angażując ich i mobilizując do wspólnego działania;
g) zdecydowani w realizacji swoich wizji.
6. Zarządzanie u progu XXI wieku – tendencje i cechy charakterystyczne.
Tendencje w zarządzaniu:
a) organizacje zmniejszają zatrudnienie;
b) organizacje tworzą coraz bardziej złożoną sieć powiązań;
c) struktury hierarchiczne są zastępowane płaskimi;
d) naczelną wartością staje się jakość i zadowolenie klientów;
e) od pracowników oczekuje się kreatywności;
f) zarządzanie się demokratyzuje;
g) zarządzanie staje się zespołowe;
h) wielofunkcyjność wypiera specjalizację;
i) dla pracodawcy liczą się umiejętności pracownika;
j) awans polega na otrzymywaniu coraz ambitniejszych zadań.
7. Pojęcie organizacji. Organizacja jako system.
Termin organizacja pochodzi z języka greckiego od słowa organizo i dosłownie oznacza tworzenie uporządkowanych całości. Najczęściej termin organizacja używamy w trzech znaczeniach:
a) czynnościowym – organizowanie, zaplanowanie jakiegoś przedsięwzięcia, wymagające koordynacji pewnej grupy ludzi;
b) przedmiotowym – konkretna organizacja z konkretnymi zasobami i konkretną strukturą;
c) atrybutowe – cecha podmiotów złożonych (organizacja – pewna złożona całość, akcentuje się ich cechy - atrybuty).
4 cechy charakterystyczne dla fenomenu organizacji jako systemie:
a) zbiór powiązanych ze sobą elementów;
b) całość wyodrębniona z otoczenia jako jakąś wyraźnie ukazaną granicą;
c) powstaje w interakcjach z otoczeniem;
d) zdolność do trwania, celem każdego systemu jest przetrwanie.
Organizacja jest systemem specyficznym. 10 cech organizacji:
a) społeczny charakter;
b) technologiczność;
c) celowość;
d) struktura wewnętrzna;
e) kierownictwo;
f) rozmyślne zachowanie;
g) ekwifinalność;
h) otwartość;
i) zdolność do instytucjonalizacji;
j) zdolność do samoorganizacji.
8. Otoczenie organizacji.
Otoczenie organizacji:
a) sieć powiązań organizacji (instytucje nadzorujące organizacje, klienci, partnerzy, konkurenci, grupy nacisku, dostawcy, związki zawodowe);
b) otoczenie ogólne (7 sektorów – prawny, środowisko fizyczne, środowisko ekonomiczne, środowisko technologiczne, środowisko społeczne, środowisko polityczne, środowisko kulturowe);
c) otocznie globalne i międzynarodowe (globalna infrastruktura informacyjna, finansowa i komunikacyjna, zunifikowane gusta, potrzeby, upodobania i tendencje, międzynarodowe porozumienia i sojusze).
Postawy organizacji wobec otoczenia:
a) ignorowanie otoczenia;
b) postawa reaktywna;
c) adoptowanie się do otoczenia;
d) antycypowanie się do otoczenia;
e) kreowanie zmian w otoczeniu.
9. Cykl życia organizacji.
a) faza przedsiębiorczości (cechy: porządkowanie zasobów, dużo pomysłów, działania przedsiębiorcze, potrzeba niewielkiego planowania, władzę ma sprawca; zagrożenia: za mało zasobów, za dużo pomysłów, działania biurokratyczne, nie znajduje się własnego miejsca, słaby lider);
b) faza zespołowości (cechy: nieformalna struktura i komunikacja, poczucie zespołowości, pracuje się wiele godzin, pracownicy mają poczucie misji, trwa innowacja, pracownicy są mocno zintegrowani; zagrożenia: entuzjazm nie trwa wiecznie, członkowie mają swoje ambicje, okazuje się, że trzeba robić nieciekawe rzeczy i nie wiadomo kto je ma robić);
c) faza formalizacji (cechy: formalizacja reguł, struktura jest stabilna, nacisk na sprawność, instytucjonalizacja procedur, organizacja staje się konserwatywna; zagrożenia: rytualizm, formalizm, coraz mniejszy kontakt z klientami, konkurencja jest szybsza, niezdolność do samonaprawy, rozrost biurokracji);
d) faza odnowy (cechy: skrystalizowana struktura, decentralizacja, rozszerzenie działalności, odnowa organizacji, następuje dostosowanie; zagrożenia: nie udaje się odzyskać pozycji, konkurenci są lepsi i szybsi, decentralizacje oznacza chaos).
10. Rola analogii w nauce o zarządzaniu.
Analogie w nauce o zarządzaniu:
a) organizacja – maszyna
- organizacja to środek do osiągania celów narzuconych z zewnątrz
- ludzie w organizacji to konieczny, ale zarazem najbardziej zawodny element. Pracownik ma pewne zadanie do wykonania
- organizacja to struktury hierarchiczne. Centralizacja i hierarchizacja w procesie decyzyjnym
- cel zarządzania – usprawnienie organizacji
b) organizacja – organizm
- złożone całości pozostające w relacjach z otoczeniem
- celem ma być stabilność
- optymalny stan to równowaga
- organizacja dostosowuje się do otoczenia poprzez cykl życia
- organizacja – twór dynamiczny, elastycznie i dynamicznie reaguje na zmiany w otoczeniu. Wymaga spójnego działania wszystkich części
c) organizacja – gra
Pewne systemy społeczne, w których toczy się nieustanna gra o zasoby. Każda organizacja ma ograniczone zasoby (np. władzę). Czynnikiem spajającym organizację jest istnienie pewnych reguł gry. Charakteryzuje ten model wpływ czynników wewnętrznych na funkcjonowanie organizacji.
11. Typologie organizacji.
Typologie:
Według M. Bielskiego (kryterium funkcji genotypowej):
- organizacje gospodarcze
- organizacje zaspokajające potrzeby niematerialne
- organizacje religijne
- organizacje państwowe
- organizacje społeczne
Według D. Katza i R. Kahna (kryterium funkcji genotypowej):
- organizacje produkcyjne
- organizacje socjalizujące
- organizacje adaptacyjne
Według A. Etzoniego (kryterium relacji między członkami organizacji):
- organizacje przymusowe
- organizacje utylitarne
- organizacje normatywne
Według B. Kożuch (kryteria: charakter zaspokajania potrzeb, motyw podejmowania zorganizowanego działania):
- organizacje komercyjne
- organizacje publiczne
- organizacje spoleczne
12. Formy prawne organizacji.
a) działalność gospodarcza osób fizycznych (nieformalna)
b) przedsiębiorstwa jednoosobowe (formalna)
c) spółki – najbardziej podstawowa forma działania w gospodarce rynkowej. To związek osób i ich kapitałów powołana w celu osiągania zysków, proporcjonalnie do poniesionego wkładu. Pewna forma umowy prawnej między wspólnikami.
1) spółka cywilna (działa na podstawie kodeksu cywilnego z 1964r., osobowa bez osobowości prawnej, brak organów wewnętrznych, umowa co najmniej dwóch osób, odpowiadają swoim majątkiem za zobowiązania spółki – nieograniczona odpowiedzialność);
2) spółki handlowe (najbardziej powszechna forma, działa na podstawie prawa handlowego z 2000r.):
- spółka jawna – co najmniej dwie osoby, własna nazwa, solidarna odpowiedzialność wspólników własnym majątkiem za zobowiązania spółki.
- spółka partnerska – tworzą wspólnicy, związane z działaniem wolnych zawodów (jest dwadzieścia wymienionych w kodeksie handlowym).
- spółka komandytowa – za zobowiązania odpowiada w sposób nieograniczony tylko jeden wspólnik (komplementariusz). Pozostałe osoby raczej nie odpowiadają za działanie spółki.
- spółka komandytowo – akcyjna – podobna konstrukcja jak wyżej, ale należy posiadać minimalny kapitał początkowy w wysokości 50 tys. zł.
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – stworzona przez jedną bądź większą liczbę wspólników. Nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania, spółka swoim majątkiem ponosi je. Kapitał początkowy nie mniejszy niż 5 tys. zł., wspólnik minimum 500 zł., posiada organy wewnętrzne.
- spółka akcyjna – emitowanie papierów wartościowych, wymagany kapitał początkowy – 100 tys. zł.
3) spółka joint – venture (spółka handlowa, która powstaje z dwóch podmiotów – jeden krajowy, drugi z innego kraju, działają na podstawie umowy).
d) spółdzielnie [1982 r. – prawo spółdzielcze. Dobrowolne zrzeszenie nieograniczonej liczby osób (minimum 10 osób fizycznych lub 3 osoby prawne), powstaje z chwilą wpisania do krajowego rejestru sądowego, nie wymaga kapitału początkowego, polityka otwartych drzwi wobec nowych członków, zasada demokracji, trzy typy spółdzielni: użytkowników, zaopatrzenia, wytwórcze.]
e) koncerny [duża organizacja gospodarcza grupująca pod wspólnym zarządem co najmniej kilka firm o różnym profilu (każda posiada własną nazwę itp., ale występuje jeden zarząd). Rodzaje: branżowe, technologiczne, konglomeraty.]
f) holdingi (podobny do koncernu, występuje w praktyce trudność rozróżnienia tych podmiotów gospodarczych. Holding – pewien rodzaj koncernu, jedna firma skupiająca wiele firm.)
13. Planowanie jako funkcja zarządzania.
Planowanie – to w najogólniejszym znaczeniu proces podejmowania decyzji dotyczących celów organizacji i sposobów ich osiągania.
5 pytań i odpowiedzi aby przejść przez etap planowania:
- co? – pytanie o cele i hierarchie;
- jak? – pytanie o metody, procedury i sekwencję działań, składających się na osiągnięcie celów organizacji;
- kto? – pytanie o podział zadań, uprawnień i obowiązków w organizacji;
- kiedy? – pytanie o początek i koniec realizacji oraz etapy pośrednie;
- gdzie? – pytanie o lokalizację.
14. Cechy dobrego planu. Sporządzanie planu.
...
BezpieczenstwoNarodoweUjZaoczne