Temat: Dane osobowe
Cele:
· znajomość imienia i nazwiska swojego i rodziców, daty urodzenia, miejsca zamieszkania, telefon
· stosowanie danych osobowych do różnych celów
· zapisywanie danych osobowych – wykonywanie karty informacyjnej do teczki „Prace”
· nośniki danych osobowych i ochrona danych osobowych
Cele operacyjne:
· zna swoje imię i nazwisko oraz swoich rodziców
· wie kiedy i gdzie się urodził
· zna miejsce zamieszkania
· wie, w jakim celu przedstawia się dane osobowe
· zapisuje i tworzy kartę informacyjną
· poznaje nośniki danych osobowych
· zna zasady ochrony danych osobowych
Metody: grupowa i indywidualna
Formy: pokaz, przekaz informacji, „burza mózgów”, zapis danych
Przebieg:
1. Wzajemna prezentacja – przedstawienie się z : imienia, nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania, wymienianie imion i nazwiska rodziców
2. Skąd się wzięło imię? – odczytanie informacji (całość lub fragmenty) z typu „Czy wiesz, że…”
3. Giełda pomysłów: kiedy używamy danych osobowych? – uczestnicy zajęć wymieniają sytuacje, a jedna z piszących osób notuje je na planszy „Dane osobowe”. Następnie uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: Co to znaczy ochrona danych osobowych-nauczyciel poprawia lub uzupełnia informacje, kiedy i dlaczego należy chronić dane o sobie.
4. Prezentacja nośników danych osobowych typu: dowód osobisty, karta zdrowia, prawo jazdy, paszport, dziennik lekcyjny itp.
5. Dane osobowe a osoba niepełnosprawna (np. niewidomy, głuchy, niemowa) – pozawerbalne metody porozumiewania się. Uczniowie udzielają odpowiedzi, bądź nauczyciel wyjaśnia problem porozumiewania się
6. Ustalenie kolejności zapisu na karcie informacyjnej do teczki „Prace”
· Imię i nazwisko
· Data i miejsce urodzenia
· Imiona rodziców
· Adres zamieszkania
· Adres pobytu w szkole
7. Pisanie danych osobowych zgodnie z ustaloną listą.
8. Odczytanie wykonanych kart informacyjnych i umieszczenie ich w teczkach „Prace”
9. Podziękowanie za wspólną pracę i zakończenie zajęć.
wiedym