Ciało Mentalne -Arthur E. Powell.pdf
(
1505 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 1
Arthur E. Powell
Ciało Mentalne
SPIS TREŚCI:
Wstęp
RozdzIał I: Opis ogólny
RozdzIał II: Mentalna esencja elementalna
RozdzIał III: Skład I budowa cIała mentalnego
RozdzIał IV: Funkcje cIała mentalnego
RozdzIał V: Typowe przykłady
RozdzIał VI: Kama-manas – pragnIenIe I umysł
RozdzIał VII: Fale myślowe
RozdzIał VIII: Myślokształty
RozdzIał IX: MechanIzm przekazywanIa myślI
RozdzIał X: OśrodkI myślowe
RozdzIał XI: Świadomość fizyczna
RozdzIał XII: Zdolności
RozdzIał XIII: Koncentracja
RozdzIał XIV: Medytacja
RozdzIał XV: Kontemplacja
RozdzIał XVI: ŻycIe podczas snu
RozdzIał XVII: MayaVIrupa
RozdzIał XVIII: Dewakan
RozdzIał XIX: Strefy dewakanu
RozdzIał XX: Sfera mentalna
RozdzIał XXI: KronIka akaszy
RozdzIał XXII: Mieszkańcy śwIata mentalnego
RozdzIał XXIII: ŚmIerć ciała mentalnego
RozdzIał XXIV: Osobowość a ego
RozdzIał XXV: Ponowne narodzenie
Rozdział XXVI: Uczniostwo
Rozdział XXVII: Zakończenie
WSTĘP
Książka niniejsza jest trzecią z serii omawiającej poszczególne ciała człowieka. Dwie
poprzednie to:
Ciało eteryczne
i
Ciało astralne.
We wszystkich trzech książkach zastosowano tę samą
metodę: autor oparł się na około czterdziestu dziełach, napisanych w większości przez Annie Besant i
C. W. Leadbeatera, uznanych za wybitne autorytety w dziedzinie odwiecznej mądrości, ujętej w szatę
współczesnej teozofii (książki te po raz pierwszy zostały opublikowane w latach dwudziestych XX
wieku; przyp. red). Wiadomości zaczerpnięte z tych dzieł zostały uszeregowane i przedstawione
czytelnikom w postaci jak najbardziej zwartej, przejrzystej i usystematyzowanej, na jaką autor potrafił
się zdobyć.
W tej serii książek autor nie podejmował wcale próby udowodnienia czy też uzasadnienia
przedstawianych tez; uzasadnia je jedynie wewnętrzna ich zgodność i rozumienie. Ponieważ dobra
wiara tych badaczy i nauczycieli nie może być podawana w wątpliwość, rezultaty ich badań oraz ich
nauki zostały tu przedstawione bez żadnych przemilczeń i zastrzeżeń, a także, o ile okazało się to
możliwe, za pomocą ich słów. Jedynie wzgląd na przejrzystość wykładu i jego logiczną strukturę
spowodował, gdy to było konieczne, niezbędne skróty i modyfikacje.
Problem dowodów stanowi całkiem odrębną sprawę, i w dodatku bardzo rozległą. Próba
udowodnienia przedstawionych twierdzeń uniemożliwiłaby osiągnięcie celu tych książek, którym jest
dostarczenie poważnemu czytelnikowi na podstawie wspomnianych źródeł zwięzłej syntezy nauk o
ciałach człowieka oraz sferach lub światach, do których one należą. Po przeszło dwóch latach
intensywnych studiów nad dziełami obu wymienionych badaczy, autor nie znalazł w nich żadnych,
poza dwoma lub trzema mało ważnymi punktami, sprzeczności czy rozbieżności. Fakt ten stanowi
rzucające się w oczy świadectwo wiarygodności szczegółów podawanych przez tych badaczy oraz
logicznej zwartości systemu teozoficznego.
A. E. P.
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
Zanim przystąpimy do szczegółowego opisu ciała mentalnego, jego funkcji i roli w życiu i
ewolucji człowieka, warto podać krótki zarys zagadnień, jakie zamierzamy omówić w niniejszej
książce.
Musimy przede wszystkim zająć się ciałem mentalnym jako narzędziem, za pomocą którego
przejawia się jaźń jako konkretny intelekt i w którym rozwijają się zdolności umysłu, z pamięcią i
wyobraźnią włącznie; w ostatnich stadiach ewolucji człowieka służy ono za oddzielne i samoistne
narzędzie świadomości, w którym człowiek może żyć i działać całkiem niezależnie od ciała fizycznego
i mentalnego.
Na wstępie obecnych rozważań czytelnik powinien jasno zrozumieć, że psychologia
okultystyczna dzieli umysł człowieka na dwie odrębne części:
– ciało mentalne zajmujące się szczegółami i tym, co nazywamy konkretnymi myślami – na
przykład o określonej książce, domu, trójkącie itp.
– ciało przyczynowe, które zajmuje się zasadami i abstrakcyjnymi, oderwanymi myślami, na
przykład o książkach lub domach w ogóle, o cechach wspólnych dla wszystkich trójkątów.
Tak więc ciało mentalne ma do czynienia z myślami mającymi kształt, czyli rupą, natomiast
ciało przyczynowe z myślami bez kształtu, czyli arupą. Analogii może nam tu dostarczyć matematyka:
arytmetyka, zajmująca się konkretnymi liczbami, należy do niższej części umysłu; algebra zaś,
zajmująca się symbolami oznaczającymi liczby w ogóle, przynależy do wyższej części umysłu.
Terminów "kształt" i "bez kształtu" nie należy oczywiście rozumieć w sensie absolutnym, lecz
względnym. Tak na przykład obłok lub płomień, choć mają pewien kształt, są w porównaniu z
budynkiem lub kłodą drzewa stosunkowo bezkształtne.
Następnie będzie mowa o tej szczególnej na wpół inteligentnej i ogromnie aktywnej żywej
substancji, zwanej mentalną esencją elementalną; zajmiemy się też rolą, jaką ona spełnia, ułatwiając
człowiekowi myślenie. W dalszym ciągu zwrócimy uwagę na szczegóły budowy i składu ciała
mentalnego, po czym opiszemy typowe przykłady ciał mentalnych ludzi znajdujących się na różnych
stopniach rozwoju.
Charakterystyczną cechę naszego studium stanowić będzie analiza kama-manasu, tego
powiązania lub splotu pragnień i myśli odgrywającego w życiu człowieka tak wielką rolę, że całą
historię ludzkości, jak i każdego indywidualnego człowieka można by ująć w tych kategoriach.
Powiązanie to jest tak ścisłe, że niektóre szkoły filozoficzne traktują ciało mentalne i astralne
człowieka jako jedno narzędzie świadomości, gdyż w praktyce tak się rzecz przedstawia w odniesieniu
do ogromnej większości jednostek ludzkich.
Z kolei wypadnie przedstawić dwojaką działalność myśli w jej własnym świecie, a mianowicie
promieniowanie fal myślowych oraz tworzenie, a w wielu wypadkach wysyłanie w przestrzeń,
myślokształtów. Gdy przejdziemy do zagadnienia przesyłania myśli – nieświadomego i świadomego –
będziemy musieli zająć się wpływem, jaki te dwa rodzaje zjawisk wywierają na swego twórcę i na
innych ludzi. Przy omawianiu świadomego przesyłania myśli, poświęcimy zwięzły wykład leczeniu
myślą. Nieodzowne będzie poznanie skutków oddziaływania ciała fizycznego i w ogóle fizycznego
otoczenia na ciało mentalne i jego działalność. Rozpatrzymy też zjawiska odwrotne, wpływ ciała
mentalnego na ciało fizyczne i inne przedmioty fizyczne.
Dalej niezbędne się okaże przestudiowanie w ten sam sposób ciała astralnego, a mianowicie
jego oddziaływania na ciało mentalne oraz oddziaływania ciała mentalnego na astralne.
Z kolei zajmiemy się samym ciałem mentalnym i pokażemy, jak ono działa, jak można
rozwijać i ćwiczyć jego zdolności, zarówno wtedy, gdy działa ono za pośrednictwem fizycznego
mózgu, jak i kiedy działa na własny rachunek jako niezależne narzędzie świadomości.
Doprowadzi to nas, rzecz zrozumiała, do bardziej przemyślanego ćwiczenia ciała mentalnego,
a więc do koncentracji, która stanowi warunek
sine qua non
wydajnego życia mentalnego, następnie
do medytacji i wreszcie do kontemplacji, wiodącej do mistycznej świadomości.
O posługiwaniu się ciałem mentalnym podczas snu ciała fizycznego będzie mowa pokrótce, a
potem nastąpi zwięzły opis sztucznego, utworzonego przejściowo ciała mentalnego, znanego pod
nazwą mayavi-rupa.
Z kolei zajmiemy się życiem po śmierci fizycznej i astralnej, to znaczy życiem w samym
świecie mentalnym. Zajmie to sporo miejsca, gdyż musimy przestudiować ogólne zasady, na których
opiera się to życie, oraz omówić wiele szczegółów. Zbadamy następnie pokrótce typowe przykłady
bytowania na każdym z czterech niższych poziomów świata mentalnego, które teozofowie
nazywajądewakanem, a chrześcijanie niebem.
Po takim przygotowaniu będziemy mogli zrozumieć realność i możliwości sfery mentalnej,
rozpatrywanej jako świat mający własną egzystencję, a dzięki temu studiować ten świat, badając
charakter życia oraz ogólne właściwości zachodzących w nim zjawisk.
Tu wypadnie nam mówić o centrach myślowych, które stanowią interesującą i ważną cechę
świata mentalnego. Od nich przejdziemy do kroniki akaszy, tej cudownej i niezawodnej pamięci
przyrody, w której wszystko jest zapamiętane i utrwalone tak, iż każdy, kto ma niezbędne do tego
umiejętności, może w niej czytać.
Jeden z rozdziałów poświęcimy mieszkańcom świata mentalnego, a następnie, gdy człowiek z
powodu śmierci ciała mentalnego opuszcza niższy świat mentalny, będziemy mu towarzyszyć dalej,
aby przynajmniej rzucić okiem na jego znacznie szersze i pełniejsze życie w wyższym świecie
mentalnym, czyli w świecie przyczynowym.
Odtworzymy w ten sposób wędrówkę człowieka przez śmierć fizyczną (zob.:
Sobowtór
eteryczny
), jego życie w świecie astralnym (zob.:
Ciało astralne)
i wreszcie w świecie mentalnym,
staniemy na progu prawdziwej jego ojczyzny – wyższego świata mentalnego, czyli przyczynowego.
Dzięki temu będziemy mogli wytworzyć sobie pewne pojęcie o wzajemnym związku pomiędzy
człowiekiem w trzech niższych ciałach, tworzących jego osobowość, a człowiekiem właściwym
przebywającym w ciele przyczynowym, czyli duszą lub indywidualnością. Tym zagadnieniem
zajmiemy się w rozdziale o osobowości i ego.
Plik z chomika:
zbiorowisko
Inne pliki z tego folderu:
Jak aktywować dobre energie.pdf
(8880 KB)
Wyznania maga. Praktyka magiczna życia codziennego.pdf
(3888 KB)
Kurs Magii II.pdf
(5147 KB)
Kurs Magii I.pdf
(2117 KB)
Kurs magii III.pdf
(2791 KB)
Inne foldery tego chomika:
▲Ezoteryka
♦ 11 KULINARIA
※ Mateusz Grzesiak
aaNLS dla kobiet
Anonimowi Alkoholicy(4)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin