PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – CZERWIEC
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Oczami dziecka.
II TYDZIEŃ - Przedszkolaki ruszają w kosmos.
III TYDZIEŃ - Wakacje bezpieczne i aktywne.
IV TYDZIEŃ - Żegnamy przedszkole!
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Oczami dziecka.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Zabawy w zespołach z elementami treningu twórczości „W krainie wyobraźni” – dziecko potrafi zaplanować wspólną pracę, wykorzystuje swoją wyobraźnię i pomysłowość w tworzeniu nowych rzeczy.
§ Ćwiczenia percepcji słuchowej – dziecko rozróżnia głoski, odtwarza struktury dźwiękowe demonstrowane przez nauczyciela.
§ Zabawa dramowa „Komunikaty mimiką” – dziecko jest samodzielne i aktywne, potrafi wyrazić swoją wyobraźnię, fantazję, wrażliwość emocjonalną, nie tylko w komunikatach werbalnych.
§ Zabawa wprowadzająca w świat fantazji i fikcji „W krainie wróżek” - dziecko wchodzi w wyznaczone role rozgrywane w świecie fantazji bez odniesienia do rzeczywistości.
§ Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy” dziecko zna i używa zwrotów grzecznościowych, za pomocą dramy odgrywa różne scenki z życia.
§ Zabawy matematyczne „W krainie figur geometrycznych” – dziecko zna wygląd, charakterystyczne cechy i nazwy figur, wykonuje zadania samodzielnie i w zespole.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15 (wł.) „W krainie fantazji” P: wstążki. Dziecko ćwiczy zwinnie, zręcznie z przyborem.
§ Zabawy ruchowe:
- orientacyjno – porządkowa „Na karuzeli” – dziecko potrafi wyhamować swoje emocje, a po chwili znów być aktywne.
- z elem. równowagi „Zaczarowana noga” – dziecko potrafi utrzymać równowagę, stojąc w różnych pozycjach.
§ Spacery w najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie)
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Dziecięce marzenia” – dziecko rozumie treść piosenki, pamięta melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Marzenia” – dziecko potrafi wyciszyć się i zrelaksować, nie przeszkadza kolegom.
§ Zabawa „Czarodziejskie odgłosy” – dziecko rozróżnia, analizuje, nazywa dźwięki pochodzące z otoczenia.
§ Zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki „Zagraj ze mną w chowanego” – dziecko rozwija wrażliwość słuchową.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ „Wesołe miasteczko” – dziecko dokładnie koloruje ilustrację, zna urządzenia służące do zabawy, bezpiecznie z nich korzysta.
§ „W krainie magii” – dziecko bawi się wesoło w świecie fantazji, magii i utopii, próbuje wyjaśniać niektóre zjawiska.
§ Praca z książką - „Wróżka” – dziecko rozwiązuje zagadki słowne, tworzy samodzielnie z elementów bez znaczenia przedmioty i rzeczy, które potrafi nazwać. Sprawnie rysuje elementy graficzne.
§ „Dmuchanie baniek” – konkurs na największą bańkę – dziecko panuje nad swoim oddechem, potrafi go wstrzymać, dmuchać mocno i słabo.
Wyrazy do globalnego czytania: wróżka, magia, bańka mydlana.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Przedszkolaki ruszają w kosmos.
§ Zabawa twórcza „Kosmiczny język” – dziecko wymyśla własny, pełen humoru język – bawi się słowem.
§ Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Lot na marsa” – dziecko wesoło bawi się podczas słuchania utworu. Liczy sprawnie do 10.
§ Zabawa z opowieścią ruchową „Czym podróżujemy?” – dziecko wraz z kolegami potrafi za pomocą ekspresji ciała, mimiki i gestu pokazać rodzaj pojazdu.
§ Zabawy rozwijające procesy poznawcze „Co do czego?” – dziecko klasyfikuje i grupuje przedmioty, łącząc je w jedną grupę.
§ „Kula” – dziecko poznaje figury geometryczne przestrzenne – kulę, odnajduje wśród przedmiotów te kształty.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 (wł.). Metodą: dziecięcego aerobiku. Dziecko interpretuje ruchem polecenia nauczyciela, utrzymuje równowagę podczas ćwiczeń.
- z elem. równowagi „Muzyka gwiazd” – dziecko potrafi utrzymać równowagę podczas zabawy, stojąc na krążku z zamkniętymi oczami.
- orientacyjno – porządkowa „Teleporter” – dziecko potrafi zgodnie pracować w zespole.
§ Wspólne zabawy w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym podejmowane z inicjatywy dzieci. Zwracanie uwagi na bezpieczną i koleżeńską zabawę.
§ Słuchanie piosenki „Trzej kosmici”. Dziecko różnicuje akompaniament ćwierćnutowy i ósemkowy.
§ Osłuchanie z II zwrotką piosenki „Dziecięce marzenia” – dziecko powtarza słowa za nauczycielem próbując zapamiętać treść.
§ „Muzyczny obrazek” – improwizacje rytmiczno – muzyczne i ruchowe. Dziecko rozwija swoją wyobraźnię i wyzwala chęć wyrażania myśli i uczuć za pomocą ruchu i śpiewu.
§ Zabawy ruchowe przy muzyce i piosence „Kosmiczna draka”. Dziecko aktywnie i wesoło uczestniczy w zabawie przy muzyce. Reaguje ruchowo na metrum trzymiarowe.
§ Taniec integracyjny „Promenada Amerykańska” (ped. KLANZA). Dziecko próbuje zapamiętać i odtworzyć kroki nowego tańca, dokładnie wyraża muzykę ruchem.
§ Kreślenie pełnej wiązki z punktu w pracy pt. „Gwiezdne niebo” – dziecko kreśli na szarym papierze tło z kresek z punktu. Praca wg pomysłu Doroty Dziamskiej.
§ Składanie papieru wg Doroty Dz. „Rakieta” – dziecko przedstawia w formie plastycznej swoje wyobrażenia na temat
§ Ćwiczenie graficzne „Kosmiczny pojazd” – dziecko starannie rysuje po śladzie wzory graficzne, dokładnie wypełnia kontur rysunku.
§ Papieromobil „Ufoludek” – dziecko samodzielnie wykonuje zabawkę, składając ją z kilku elementów i łącząc sznurkiem.
§ „Astronauta i księżyc” – dziecko wykonuje makietę księżyca z masy trocinowej przedstawiając jej wypukłość. Koloruje szablon astronauty i wycina po śladzie.
§ Zabawa Kinezjologiczna „Lot kosmiczny papierową rakietą w przestrzeń” – dziecko ćwiczy zintegrowany ruch, składa, wycina, konstruuje, przykleja, mieści znak w przestrzeni kosmicznej.
Wyrazy do globalnego czytania: mapa nieba, kosmos, Mars, Ziemia, Jowisz, Pluton, gwiazdy, słońce, komety, planety, księżyc, satelity, radioteleskopy.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Wakacje bezpieczne i aktywne.
§ Poznajemy przysłowia „W zdrowym ciele, zdrowy duch” – dziecko rozumie, jak ważne jest dbanie o prawidłowy rozwój fizyczny ciała, przestrzeganie zasad higieny i własna aktywność fizyczna.
§ Rozwiązywanie zagadek słownych – dziecko samodzielnie rozwiązuje zagadki. Potrafi skupić się i czekać na właściwy moment do odpowiedzi.
§ Słuchanie bajki „Królewna Śnieżka” w oparciu o historyjkę obrazkową – dziecko przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego, wie, że nie każdy człowiek może być godny zaufania.
§ Rozmowa z dziećmi na temat „Gdzie miś może spędzić bezpieczne wakacje?” – dziecko potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy, wypowiada się swobodnie na podany temat.
§ Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „Jak to mały Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele”. Dziecko rozumie dlaczego nie można się oddalać od rodziców, ani samemu wchodzić do morza. Zachowuje bezpieczeństwo w nowym miejscu.
§ „Magiczne cyfry” – dziecko nazywa i odróżnia cyfry 1-10 podczas kolorowania obrazków wg kodu cyfrowego.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 (wł.). Dziecko współdziała w zespole, bawi się wesoło, przestrzega zasad bezpiecznej zabawy.
- naśladowcza „Morska kąpiel” – dziecko potrafi za pomocą komunikacji niewerbalnej opisać wykonywane czynności.
- integracyjna „Zabawa w duchy” – dziecko przestrzega zasady unikania bezsensownej konkurencji oraz zasady „tu i teraz”
§ Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie) oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Pakujemy przedszkolną walizkę” – dziecko potrafi reagować na zmiany akompaniamentu w odpowiedni sposób, wykonując umówione wcześniej czynności.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Jaszczurki, koty i dzieci” – dziecko reaguje w odpowiedni sposób na zmiany w rejestrach muzyki, rozróżnia wysokie i niskie dźwięki.
...
monika221083