PRACA_Z_OPOREM.doc

(30 KB) Pobierz

PRACA Z OPOREM

 Przez opór rozumiemy świadome lub nieświadome unikanie penetracji pewnego obszaru treściowego.  Często celem diagnosty jest zdobycie informacji o obszarze, który jest trudny lub intymny dla OB, by ustalić jej podstawowe sposoby doświadczania i postępowania.  Aby to osiągnąć, trzeba stworzyć takie warunki, w których będzie mogła i chciała się otworzyć.  Diagnosta odbiera opór jako przeszkodę w realizacji zadania - warto pamiętać, że opór to nasz problem, a nie osoby badanej.  Osoba badana czuje się już i tak niekomfortowo, ponieważ dotyka ważnego obszaru swojego życia albo ze swoich powodów nie ma ochoty opowiadać nam o jakiejś części swojego życia.  Pamiętajmy, że OB. ma prawo odczuwać trudności przy poruszaniu głębokich i intymnych treści, a także ochrony osobistych treści, ma więc prawo do manifestowania oporu.

Przykładowe przejawy oporu:  przeciągające się milczenie, zmiana tematu, mówienie głównie o innych zamiast o sobie, intelektualizowanie, pogorszenie się jasności wypowiedzi, pustka w głowie, zachowania niewerbalne, domaganie się rad od diagnosty, atak na formę wywiadu oraz na diagnostę.  Generalnie wszystko co utrudnia kontakt ze strony OB (świadome lub nie).

 

Źródła oporu:

1.                       Wewnętrzny:       

¨ lęk :  samo skoncentrowanie uwagi na trudnym temacie może budzić napięcie, którego OB. chce uniknąć;  lęk przed ujawnieniem osobistych faktów, związany z poczuciem oddawania swoich tajemnic;  przed penetracją jakiegoś obszaru treściowego, żeby nie odkryć w sobie samym czegoś nieznanego lub trudnego, co trudno byłoby zasymilować z aktualnym obrazem siebie;

¨ wstyd (opór generalnie słabszy niż przy lęku):  przeświadczenie, że o pewnych sprawach nie należy w ogóle mówić lub mówić temu diagnoście (np.. młodemu chłopakowi o problemach z własnymi dziećmi w wieku diagnosty); utrata dobrego wizerunku siebie w oczach diagnosty;

¨ poczucie winy:  ujawnienie faktów stawiających w złym świetle bliskich OB.

2.               Postępowanie diagnosty:  np.: brak zainteresowania wypowiedziami OB.(dlatego ważne jest ujawnianie, że słuchamy i rozumiemy OB.), ocenianie, warunkowe akceptowanie (np. pod warunkiem otrzymywania logicznych odpowiedzi)

 

Techniki radzenia sobie z oporem

Istotą technik radzenia sobie z oporem jest zwiększanie stopnia bezpieczeństwa OB., a nie nasilanie atmosfery zagrożenia i nacisku.  Próbujmy znaleźć w trudnym temacie obszar, o którym badanemu łatwiej jest mówić (np.  zamiast pytać wprost o kontakty seksualne, można spytać szerzej o kontakty towarzyskie lub typ mężczyzn/kobiet atrakcyjnych dla OB.).

 

Możliwe sposoby to:

·         milczenie (informuje OB, że od niej zależy kontynuowanie tematu, może go kontynuować lub nie);

·         przeformułowanie pytania (na bardziej ogólne lub zmiana tematu do czasu aż będzie można wrócić do zarażającego obszaru);

·         komunikaty o dostrzeganiu trudności OB.("Widzę, że jest panu niełatwo mówić o tym");

·         parafraza;

·         domyślanie się intencji (np. „Rozumiem, że w tej chwili woli Pan/Pani zachować to dla siebie / swoje myśli, uczucia dla siebie”)

·         konkretyzacje wypowiedzi (przejście z ogólników na konkrety, "A jak u Pana rozwiązuje się konflikty domowe?",  „I co Pan mówi, jak szef każe Panu to zrobić/ jak szef Pana obraża?”);

·         dodatkowe informacje (podkreślanie specyfiki sytuacji i zobowiązań diagnosty wobec OB.,  „Chciałam tylko przypomnieć, że rzeczy, o których mówisz, pozostają tylko do wiadomości mojej i prowadzących zajęcia.  Wobec wszystkiego, o czym mówisz, obowiązuje nas tajemnica zawodowa”);

·         inne.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin