Otremba Z - Fizyka na starcie. Podstawy mechaniki.pdf

(2105 KB) Pobierz
Microsoft Word - r01-Mechanika-popr.doc
PODSTAWY MECHANIKI
(pierwszy rozdział podr ħ cznika „Fizyka na starcie”)
Mechanika jeszcze w XIX wieku traktowana była jako cz ħĻę matematyki (to przecie Ň z mechaniki pochodzi
stosowany obecnie we wszystkich dziedzinach wiedzy rachunek ró Ň niczkowy i całkowy). Spostrze Ň ono jednak jej
praktyczny zwi Ģ zek z takimi dziedzinami jak np. fizyka du Ň ych szybko Ļ ci czy fizyka Ļ wiatła. Dlatego obecnie jest
działem fizyki, w jakim analizuje si ħ stany materii w przestrzeni i czasie. Podstawy mechaniki s Ģ jednocze Ļ nie
podstawami fizyki, poniewa Ň wprowadzaj Ģ grup ħ poj ħę wykorzystywanych we wszystkich działach, zarówno
fizyki klasycznej, jak i współczesnej, a tak Ň e w ró Ň nego rodzaju dziedzinach in Ň ynierskich.
W dydaktyce fizyki mechanika dzieli si ħ na dwa poddziały: statyk ħ i dynamik ħ .
STATYKA , to analiza zachowa ı materii, na jak Ģ działaj Ģ siły; przy czym siły te równowa ŇĢ si ħ ! Na przykład
dwie spr ħŇ yny widoczne na rys. 1.1 „podpieraj Ģ ” kul ħ o ci ħŇ arze F g . Owo podpieranie, to nacisk dwóch sił F 1 i F 2
składaj Ģ cych si ħ na sił ħ wypadkow Ģ , równowa ŇĢ c Ģ sił ħ ci ħŇ aru F g .
a
b
Rys. 1.1. Przykład statyczny (a) oraz jego matematyczny model (idea) w zobrazowaniu graficznym (b).
Czytelnik mo Ň e sprawdzi ę metod Ģ graficzn Ģ , czy suma sił F 1 , F 2 i F 3 rzeczywi Ļ cie równa jest zeru.
DYNAMIKA , to analiza zachowa ı materii, na jak Ģ działaj Ģ siły niezrównowa Ň one . Powiedzmy to w inny sposób:
jest to sytuacja, w jakiej na okre Ļ lon Ģ mas ħ działa (niezerowa) siła i, w wyniku jej działania, masa ta porusza si ħ
ruchem zmiennym. Na przykład na rys. 1.2 jabłko porusza si ħ ruchem jednostajnie zmiennym, poniewa Ň działa na
nie stała siła przyci Ģ gania ziemskiego (warto poszuka ę w na stronach internetowych informacji pojawiaj Ģ cych si ħ w
wyniku zestawienia haseł: „Tower of Pisa” + Galileo/Galileusz ) . W rzeczywisto Ļ ci ruch jednostajnie zmienny - to tylko
model-idea, poniewa Ň pomini ħ ty został opór powietrza, ewentualny wiatr i jego zawirowania, nierównomierno Ļę
przestrzennego rozkładu pola grawitacyjnego, elektryzowanie podczas tarcia o powietrze, itd.
Dygresja
W przyrodzie nie ma zjawisk, których przebieg w pełni odpowiadałby wyobra Ň eniu idealnemu (jako Ň e
swoim przebiegiem co najwy Ň ej upodabniaj Ģ si ħ do idei). Powiedzmy to inaczej: w fizyce posługujemy
si ħ modelami/ideami, czyli uproszczonymi opisami zjawisk – poszukujemy zatem prostych zasad
(modeli, idei), jakie w zadowalaj Ģ cym stopniu pozwol Ģ przewidywa ę przebieg zjawisk. Je Ň eli pojawiaj Ģ
si ħ trudno Ļ ci - wprowadza si ħ tak Ň e fenomenologiczne opisy zjawisk i dobiera do nich formuły
matematyczne.
262028790.006.png 262028790.007.png
Z. Otremba Fizyka na starcie - Mechanika
a
b
Rys. 1.2. Przykład dynamiczny (a) oraz jego idea (b).
Czy jakie Ļ elementy obrazka po lewej odpowiadaj Ģ przypadkowi statycznemu?
Uwaga! Materi ħ w stanie ruchu jednostajnego nale Ň y równie Ň traktowa ę jako przypadek statyczny, poniewa Ň w
układzie poruszaj Ģ cym si ħ jednostajnie z pr ħ dko Ļ ci Ģ tej materii, materia owa trwa w bezruchu (pozostaje w
spoczynku).
Warto rozwa Ň y ę przykłady na rys. 1.3 i ustali ę , które z nich przedstawiaj Ģ sytuacj ħ statyczn Ģ , a które dynamiczn Ģ .
a
b
c
d e f
Rys. 1.3. Przykłady statyczne i dynamiczne. Do statycznych nale ŇĢ te, w jakich suma
przyło Ň onych sił jest równa zeru. Np. dom stoi w nieruchomo (nie zapada si ħ ), bo jego ci ħŇ ar
zrównowa Ň ony jest przez oddolny nacisk gruntu, a kulka w cieczy opada ruchem jednostajnym,
poniewa Ň ci ħŇ ar zrównowa Ň ony jest sił Ģ wyporno Ļ ci i sił Ģ Stokesa. Tylko sytuacje a i e zaliczaj Ģ
si ħ do dynamicznych. W przypadku a jest to ruch jednostajnie zmienny prostoliniowy, a w
przypadku b - ruch zmienny, poniewa Ň przy Ļ pieszenie (tzw. przy Ļ pieszenie do Ļ rodkowe) cały
czas si ħ zmienia (co do kierunku i zwrotu).
Dom i most na rys 1.3d i 1.3f dla obserwatora zwi Ģ zanego z powierzchni Ģ Ziemi s Ģ sytuacjami statycznymi.
Natomiast Ksi ħŇ yc kr ĢŇĢ cy wokół Ziemi (rys. 1.3e), dla ka Ň dego obserwatora stanowi przypadek dynamiczny
(poniewa Ň grawitacyjna siła przyci Ģ gania do Ļ rodkowego w tym ruchu stale si ħ zmienia, i to zarówno co do
kierunku jak i zwrotu). Spadochroniarz (rys. 1.3b) to tak Ň e sytuacja statyczna, poniewa Ň siła przyci Ģ gania
grawitacyjnego jest zrównowa Ň ona sił Ģ oporu powietrza działaj Ģ c Ģ na czasz ħ spadochronu (siła oporu powietrza
jest proporcjonalna do szybko Ļ ci ruchu spadochronu). Kulka opadaj Ģ ca w cieczy (rys. 1.3c) – to kolejna sytuacja
statyczna, poniewa Ň siła grawitacyjna działaj Ģ ca na kulk ħ jest zrównowa Ň ona dwiema siłami:
4
262028790.008.png 262028790.009.png 262028790.001.png
Z. Otremba Fizyka na starcie - Mechanika
- tzw. sił Ģ Stokesa, czyli sił Ģ , która działa na kulk ħ w tym samym kierunku, ale ze zwrotem przeciwnym do
zwrotu opadania (siła Stokesa jest proporcjonalna do promienia kulki i szybko Ļ ci jej opadania);
- sił Ģ Archimedesa (siła Archimedesa - zwana sił Ģ wyporno Ļ ci - jest równa ci ħŇ arowi cieczy o obj ħ to Ļ ci
kulki, o kierunku pionowym, ze zwrotem do góry).
W pocz Ģ tkowej chwili opadania kulki siły nie s Ģ jeszcze zrównowa Ň one (sytuacja dynamiczna). Dopiero po
osi Ģ gni ħ ciu przez kulk ħ odpowiedniej szybko Ļ ci mamy do czynienia z sytuacj Ģ statyczn Ģ . A klocek zsuwaj Ģ cy si ħ z
równi pochyłej (rys. 3a)? Otó Ň , je Ň eli składowa siły grawitacyjnej wzdłu Ň równi jest wi ħ ksza od siły tarcia – mamy
do czynienia z sytuacj Ģ dynamiczn Ģ . Ale mo Ň e si ħ zdarzy ę , Ň e siła tarcia jest równa sile zsuwaj Ģ cej. Wtedy klocek
jest nieruchomy wzgl ħ dem równi, albo porusza si ħ ruchem jednostajnym – b ħ dzie to sytuacja statyczna (ale mało w
tym przypadku prawdopodobna). Nawi Ģ zuj Ģ c jeszcze raz do rys. 2a zauwa Ň ymy, Ň e gdyby przedstawiona na tym
rysunku „ the Pisa Tower ” była du Ň o wy Ň sza (mo Ň e jak biblijna wie Ň a Babel ;-) jabłko rozp ħ dziło by si ħ tak bardzo,
Ň e siła grawitacyjna zrównałaby si ħ z sił Ģ oporu powietrza (podobnie jak w przypadku kulki spadaj Ģ cej w cieczy na
rys. 3c). Jest mo Ň liwe sformułowanie kinematycznej zasady, wg jakiej ustalamy, czy materia jest w stanie
statycznym, czy nie. Oto owa zasada: je Ň eli mo Ň na obserwatora umie Ļ ci ę w układzie współrz ħ dnych poruszaj Ģ cym
si ħ ruchem jednostajnym tak, Ň e obserwator widzi materi ħ w bezruchu – to na pewno jest to sytuacja statyczna.
Dlatego – uwaga! To, Ň e widzimy i Ň materia przemieszcza si ħ , wcale nie jest dowodem, Ň e nie znajduje si ħ ona w
sytuacji statycznej!
W mechanice, oprócz poj ħ cia „statyka” i „dynamika” funkcjonuje poj ħ cie „kinematyka” (podkre Ļ lenia wskazuj Ģ
miejsce akcentu podczas wypowiadania tych wyrazów). Kine- ma -tyka to dział fi zyki zajmuj Ģ cy si ħ opisywaniem
ruchu bez rozwa Ň a ı nad tym, jakie siły ten ruch wywołuj Ģ . Jednak Ň e to, co zaliczamy do kine ma tyki zawarte jest
tak Ň e w dy- na -mice, gdzie opisuje si ħ ruch, ale na podstawie znajomo Ļ ci sił działaj Ģ cych na materi ħ . W zasadzie,
je Ļ li rozpatrywa ę opis matematyczny okre Ļ lonego ruchu, to i statyk ħ mo Ň na uwa Ň a ę za szczególny (trywialny)
przypadek dynamiki; mianowicie, jest to przypadek dynamiczny, w jakim wypadkowa siła działaj Ģ ca na materi ħ
przyjmuje warto Ļę zerow Ģ .
1.1. Zagadnienia matematyczne jakie nie powinny stwarza ę trudno Ļ ci absolwentowi szkoły Ļ redniej
Tytuł tego rozdziału sformułowany jest w nieco przewrotny sposób, gdy Ň nale Ň ałoby powiedzie ę , Ň e chodzi tu
raczej o apel do Abiturientów, aby zechcieli przypomnie ę sobie niektóre szkolne zagadnienia matematyczne, a w
szczególno Ļ ci te, które s Ģ wskazane poni Ň ej.
1.1.1. Funkcja a równanie
Wyra Ň enia (formuły) matematyczne w fizyce to funkcje lub równania .
W mechanice spotykamy si ħ najcz ħĻ ciej z funkcjami czasu. Najprostsz Ģ z nich jest zale Ň no Ļę współrz ħ dnej (na
danej osi) od czasu. Na przykład, rozpoczynaj Ģ cy si ħ na okre Ļ lonej wysoko Ļ ci pionowy rzut kamieniem do góry
warto rozwa Ň a ę jako zmiany współrz ħ dnej na poprowadzonej pionowo osi. Osi Ģ t Ģ powinna by ę prosta równoległa
do ruchu kamienia. O Ļ musi mie ę pocz Ģ tek (czyli punkt zerowy), i musi by ę skierowana (tzn. nale Ň y arbitralnie
ustali ę w jakim kierunku odło Ň one s Ģ warto Ļ ci dodatnie, a w jakim ujemne – a nast ħ pnie zaznaczy ę to strzałk Ģ na
ko ı cu osi). Przyjmijmy, Ň e pocz Ģ tek osi współrz ħ dnych znajduje w miejscu rzutu kamienia (w miejscu rozpocz ħ cia
jego ruchu), natomiast jej zwrot - do góry (rys. 1.4). Ruch rozpoczyna si ħ na współrz ħ dnej „zero , przez chwil ħ
odbywa si ħ do góry, po czym rozpoczyna si ħ spadanie w dół. Prosz ħ zauwa Ň y ę , Ň e współrz ħ dna pocz Ģ tkowa y o nie
wynosi tutaj h , ale zero! Natomiast w momencie uderzenia w ziemi ħ , współrz ħ dna b ħ dzie wynosiła – h (minus h ).
5
262028790.002.png 262028790.003.png
 
Z. Otremba Fizyka na starcie - Mechanika
Idea ruchu tego kamienia, to przemieszczanie si ħ punktu (np. Ļ rodka masy kamienia) wzdłu Ň prostej pionowej.
Dzi ħ ki wprowadzeniu osi x , idea ta przybiera kształt matematyczny w postaci funkcji (1.1):
g
t
2
x(t)
=
v
t
(1.1)
o
2
gdzie: v o - szybko Ļę pocz Ģ tkowa kamienia
t - zmienna niezale Ň na, czyli czas
g - przyspieszenie ziemskie
Rys. 1.4. Funkcja i równanie. Graficznym zobrazowaniem funkcji jest tutaj parabola
(wyra Ň enie 1.1), a zobrazowaniem równania jest punkt o współrz ħ dnych t 1 ,-h .
Uwaga ! Równanie powstaje przez wstawienie warto Ļ ci do funkcji (tak jak wstawienie punktu do linii wykresu)
Je Ň eli do funkcji wstawimy jej warto Ļ ci w okre Ļ lonym punkcie – otrzymamy równanie . Graficznym
zobrazowaniem funkcji jest linia, natomiast zobrazowaniem równania jest punkt na tej linii.
1.1.2. Skalar a wektor
Je Ň eli do scharakteryzowania okre Ļ lonej wielko Ļę fizycznej konieczna jest informacja o jej ukierunkowaniu w
przestrzeni (oprócz podania jej warto Ļ ci), to na pewno mamy do czynienia z wielko Ļ ci Ģ wektorow Ģ . Na przykład
pr ħ dko Ļę jest wektorem, a szybko Ļę – skalarem; bo, np. policjant wypisuje mandat za przekroczenie szybko Ļ ci (nie
pr ħ dko Ļ ci). Chyba, Ň e kierowca poruszał si ħ pod pr Ģ d na jezdni jednokierunkowej... Wtedy pojazd miał,
niew Ģ tpliwie, niewła Ļ ciw Ģ pr ħ dko Ļę (jej wektor miał zwrot niezgodny ze zwrotem pr ħ dko Ļ ci uczestników ruchu
respektuj Ģ cych znaki drogowe). Czyli: niewła Ļ ciwa pr ħ dko Ļę to pr ħ dko Ļę w niedobrym kierunku i zwrocie,
niewła Ļ ciwa szybko Ļę – za du Ň o na liczniku (poprawnie nale Ň ałoby powiedzie ę : „wska Ņ niku szybko Ļ ci”, lub
„tachometrze”).
6
262028790.004.png
Z. Otremba Fizyka na starcie - Mechanika
Nale Ň y zatem wyra Ņ nie podkre Ļ li ę , Ň e wektor posiada trzy cechy (skalar tylko jedn Ģ - warto Ļę ):
- warto Ļę ,
- kierunek,
- zwrot.
Wektor nie zmienia si ħ , je Ň eli jest przemieszczany translacyjnie (co znaczy, Ň e ka Ň dy jego punkt przemieszczany
jest tak samo). Dlatego punkt przyło Ň enia wektora – nie jest cech Ģ wektora ( ! ), ale w okre Ļ lonych przypadkach
fizykalnych podanie punktu przyło Ň enia mo Ň e by ę konieczne (np. metacentrum siły wyporu).
Wektory podlegaj Ģ działaniom matematycznym zwanymi sumowaniem wektorów i mno Ň eniem wektorów . Przy
czym mno Ň enie odbywa si ħ w dwojaki sposób: skalarny i wektorowy .
Graficzne sumowanie wektorów
Przed graficznym sumowaniem wektorów przemieszczamy je tak, Ň eby ich pocz Ģ tki znalazły si ħ w tym samym
punkcie. Nast ħ pnie tworzymy równoległobok (jak na rys. 1.5) i ł Ģ czymy punkt pocz Ģ tków wektorów z
przeciwległym wierzchołkiem równoległoboku.
Rys. 1.5. Graficzne sumowanie wektorów.
Mno Ň enie skalarne wektorów
Wynik mno Ň enia skalarnego to iloczyn warto Ļ ci wektorów pomno Ň ony przez kosinus k Ģ ta pomi ħ dzy nimi.
Rys. 1.6. Iloczyn skalarny.
Wynik mno Ň enia graficznego jest wielko Ļ ci Ģ skalarn Ģ , a w odniesieniu do interpretacji graficznej jest to
powierzchnia równoległoboku, którego boki tworz Ģ wymna Ň ane wektory.
7
262028790.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin