Otremba Z - Fizyka na starcie. Podstawy mechaniki.pdf
(
2105 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - r01-Mechanika-popr.doc
PODSTAWY MECHANIKI
(pierwszy rozdział podr
ħ
cznika „Fizyka na starcie”)
Mechanika jeszcze w XIX wieku traktowana była jako cz
ħĻę
matematyki (to przecie
Ň
z mechaniki pochodzi
stosowany obecnie we wszystkich dziedzinach wiedzy rachunek ró
Ň
niczkowy i całkowy). Spostrze
Ň
ono jednak jej
praktyczny zwi
Ģ
zek z takimi dziedzinami jak np. fizyka du
Ň
ych szybko
Ļ
ci czy fizyka
Ļ
wiatła. Dlatego obecnie jest
działem fizyki, w jakim analizuje si
ħ
stany materii w przestrzeni i czasie. Podstawy mechaniki s
Ģ
jednocze
Ļ
nie
podstawami fizyki, poniewa
Ň
wprowadzaj
Ģ
grup
ħ
poj
ħę
wykorzystywanych we wszystkich działach, zarówno
fizyki klasycznej, jak i współczesnej, a tak
Ň
e w ró
Ň
nego rodzaju dziedzinach in
Ň
ynierskich.
W dydaktyce fizyki
mechanika
dzieli si
ħ
na dwa poddziały:
statyk
ħ
i
dynamik
ħ
.
STATYKA
, to analiza zachowa
ı
materii, na jak
Ģ
działaj
Ģ
siły; przy czym
siły te równowa
ŇĢ
si
ħ
!
Na przykład
dwie spr
ħŇ
yny widoczne na rys. 1.1 „podpieraj
Ģ
” kul
ħ
o ci
ħŇ
arze
F
g
. Owo podpieranie, to nacisk dwóch sił
F
1
i
F
2
składaj
Ģ
cych si
ħ
na sił
ħ
wypadkow
Ģ
, równowa
ŇĢ
c
Ģ
sił
ħ
ci
ħŇ
aru
F
g
.
a
b
Rys. 1.1. Przykład statyczny (a) oraz jego matematyczny model (idea) w zobrazowaniu graficznym (b).
Czytelnik mo
Ň
e sprawdzi
ę
metod
Ģ
graficzn
Ģ
, czy suma sił
F
1
, F
2
i F
3
rzeczywi
Ļ
cie równa jest zeru.
DYNAMIKA
, to analiza zachowa
ı
materii, na jak
Ģ
działaj
Ģ
siły niezrównowa
Ň
one
. Powiedzmy to w inny sposób:
jest to sytuacja, w jakiej na okre
Ļ
lon
Ģ
mas
ħ
działa (niezerowa) siła i, w wyniku jej działania, masa ta porusza si
ħ
ruchem zmiennym. Na przykład na rys. 1.2 jabłko porusza si
ħ
ruchem jednostajnie zmiennym, poniewa
Ň
działa na
nie stała siła przyci
Ģ
gania ziemskiego (warto poszuka
ę
w na stronach internetowych informacji pojawiaj
Ģ
cych si
ħ
w
wyniku zestawienia haseł:
„Tower of Pisa” + Galileo/Galileusz
)
.
W rzeczywisto
Ļ
ci ruch jednostajnie zmienny - to tylko
model-idea, poniewa
Ň
pomini
ħ
ty został opór powietrza, ewentualny wiatr i jego zawirowania, nierównomierno
Ļę
przestrzennego rozkładu pola grawitacyjnego, elektryzowanie podczas tarcia o powietrze, itd.
Dygresja
W przyrodzie nie ma zjawisk, których przebieg w pełni odpowiadałby wyobra
Ň
eniu idealnemu (jako
Ň
e
swoim przebiegiem co najwy
Ň
ej upodabniaj
Ģ
si
ħ
do idei). Powiedzmy to inaczej: w fizyce posługujemy
si
ħ
modelami/ideami, czyli uproszczonymi opisami zjawisk – poszukujemy zatem prostych zasad
(modeli, idei), jakie w zadowalaj
Ģ
cym stopniu pozwol
Ģ
przewidywa
ę
przebieg zjawisk. Je
Ň
eli pojawiaj
Ģ
si
ħ
trudno
Ļ
ci - wprowadza si
ħ
tak
Ň
e
fenomenologiczne opisy zjawisk
i dobiera do nich formuły
matematyczne.
Z. Otremba
Fizyka na starcie
-
Mechanika
a
b
Rys. 1.2. Przykład dynamiczny (a) oraz jego idea (b).
Czy jakie
Ļ
elementy obrazka po lewej odpowiadaj
Ģ
przypadkowi statycznemu?
Uwaga! Materi
ħ
w stanie ruchu jednostajnego nale
Ň
y równie
Ň
traktowa
ę
jako przypadek statyczny, poniewa
Ň
w
układzie poruszaj
Ģ
cym si
ħ
jednostajnie z pr
ħ
dko
Ļ
ci
Ģ
tej materii, materia owa trwa w bezruchu (pozostaje w
spoczynku).
Warto rozwa
Ň
y
ę
przykłady na rys. 1.3 i ustali
ę
, które z nich przedstawiaj
Ģ
sytuacj
ħ
statyczn
Ģ
, a które dynamiczn
Ģ
.
a
b
c
d e f
Rys. 1.3. Przykłady statyczne i dynamiczne. Do statycznych nale
ŇĢ
te, w jakich suma
przyło
Ň
onych sił jest równa zeru. Np. dom stoi w nieruchomo (nie zapada si
ħ
), bo jego ci
ħŇ
ar
zrównowa
Ň
ony jest przez oddolny nacisk gruntu, a kulka w cieczy opada ruchem jednostajnym,
poniewa
Ň
ci
ħŇ
ar zrównowa
Ň
ony jest sił
Ģ
wyporno
Ļ
ci i sił
Ģ
Stokesa. Tylko sytuacje a i e zaliczaj
Ģ
si
ħ
do dynamicznych. W przypadku a jest to ruch jednostajnie zmienny prostoliniowy, a w
przypadku b - ruch zmienny, poniewa
Ň
przy
Ļ
pieszenie (tzw. przy
Ļ
pieszenie do
Ļ
rodkowe) cały
czas si
ħ
zmienia (co do kierunku i zwrotu).
Dom i most na rys 1.3d i 1.3f dla obserwatora zwi
Ģ
zanego z powierzchni
Ģ
Ziemi s
Ģ
sytuacjami statycznymi.
Natomiast Ksi
ħŇ
yc kr
ĢŇĢ
cy wokół Ziemi (rys. 1.3e), dla ka
Ň
dego obserwatora stanowi przypadek dynamiczny
(poniewa
Ň
grawitacyjna siła przyci
Ģ
gania do
Ļ
rodkowego w tym ruchu stale si
ħ
zmienia, i to zarówno co do
kierunku jak i zwrotu). Spadochroniarz (rys. 1.3b) to tak
Ň
e sytuacja statyczna, poniewa
Ň
siła przyci
Ģ
gania
grawitacyjnego jest zrównowa
Ň
ona sił
Ģ
oporu powietrza działaj
Ģ
c
Ģ
na czasz
ħ
spadochronu (siła oporu powietrza
jest proporcjonalna do szybko
Ļ
ci ruchu spadochronu). Kulka opadaj
Ģ
ca w cieczy (rys. 1.3c) – to kolejna sytuacja
statyczna, poniewa
Ň
siła grawitacyjna działaj
Ģ
ca na kulk
ħ
jest zrównowa
Ň
ona dwiema siłami:
4
Z. Otremba
Fizyka na starcie
-
Mechanika
-
tzw. sił
Ģ
Stokesa, czyli sił
Ģ
, która działa na kulk
ħ
w tym samym kierunku, ale ze zwrotem przeciwnym do
zwrotu opadania (siła Stokesa jest proporcjonalna do promienia kulki i szybko
Ļ
ci jej opadania);
-
sił
Ģ
Archimedesa (siła Archimedesa - zwana sił
Ģ
wyporno
Ļ
ci - jest równa ci
ħŇ
arowi cieczy o obj
ħ
to
Ļ
ci
kulki, o kierunku pionowym, ze zwrotem do góry).
W pocz
Ģ
tkowej chwili opadania kulki siły nie s
Ģ
jeszcze zrównowa
Ň
one (sytuacja dynamiczna). Dopiero po
osi
Ģ
gni
ħ
ciu przez kulk
ħ
odpowiedniej szybko
Ļ
ci mamy do czynienia z sytuacj
Ģ
statyczn
Ģ
. A klocek zsuwaj
Ģ
cy si
ħ
z
równi pochyłej (rys. 3a)? Otó
Ň
, je
Ň
eli składowa siły grawitacyjnej wzdłu
Ň
równi jest wi
ħ
ksza od siły tarcia – mamy
do czynienia z sytuacj
Ģ
dynamiczn
Ģ
. Ale mo
Ň
e si
ħ
zdarzy
ę
,
Ň
e siła tarcia jest równa sile zsuwaj
Ģ
cej. Wtedy klocek
jest nieruchomy wzgl
ħ
dem równi, albo porusza si
ħ
ruchem jednostajnym – b
ħ
dzie to sytuacja statyczna (ale mało w
tym przypadku prawdopodobna). Nawi
Ģ
zuj
Ģ
c jeszcze raz do rys. 2a zauwa
Ň
ymy,
Ň
e gdyby przedstawiona na tym
rysunku „
the Pisa Tower
” była du
Ň
o wy
Ň
sza (mo
Ň
e jak biblijna wie
Ň
a Babel ;-) jabłko rozp
ħ
dziło by si
ħ
tak bardzo,
Ň
e siła grawitacyjna zrównałaby si
ħ
z sił
Ģ
oporu powietrza (podobnie jak w przypadku kulki spadaj
Ģ
cej w cieczy na
rys. 3c). Jest mo
Ň
liwe sformułowanie kinematycznej zasady, wg jakiej ustalamy, czy materia jest w stanie
statycznym, czy nie. Oto owa zasada: je
Ň
eli mo
Ň
na obserwatora umie
Ļ
ci
ę
w układzie współrz
ħ
dnych poruszaj
Ģ
cym
si
ħ
ruchem jednostajnym tak,
Ň
e obserwator widzi materi
ħ
w bezruchu – to na pewno jest to sytuacja statyczna.
Dlatego – uwaga! To,
Ň
e widzimy i
Ň
materia przemieszcza si
ħ
, wcale nie jest dowodem,
Ň
e nie znajduje si
ħ
ona w
sytuacji statycznej!
W mechanice, oprócz poj
ħ
cia „statyka” i „dynamika” funkcjonuje poj
ħ
cie „kinematyka” (podkre
Ļ
lenia wskazuj
Ģ
miejsce akcentu podczas wypowiadania tych wyrazów). Kine-
ma
-tyka to dział
fi
zyki
zajmuj
Ģ
cy si
ħ
opisywaniem
ruchu bez rozwa
Ň
a
ı
nad tym, jakie siły ten ruch wywołuj
Ģ
. Jednak
Ň
e to, co zaliczamy do kine
ma
tyki zawarte jest
tak
Ň
e w dy-
na
-mice, gdzie opisuje si
ħ
ruch, ale na podstawie znajomo
Ļ
ci sił działaj
Ģ
cych na materi
ħ
. W zasadzie,
je
Ļ
li rozpatrywa
ę
opis matematyczny okre
Ļ
lonego ruchu, to i statyk
ħ
mo
Ň
na uwa
Ň
a
ę
za szczególny (trywialny)
przypadek dynamiki; mianowicie, jest to przypadek dynamiczny, w jakim wypadkowa siła działaj
Ģ
ca na materi
ħ
przyjmuje warto
Ļę
zerow
Ģ
.
1.1.
Zagadnienia matematyczne jakie nie powinny stwarza
ę
trudno
Ļ
ci absolwentowi szkoły
Ļ
redniej
Tytuł tego rozdziału sformułowany jest w nieco przewrotny sposób, gdy
Ň
nale
Ň
ałoby powiedzie
ę
,
Ň
e chodzi tu
raczej o apel do Abiturientów, aby zechcieli przypomnie
ę
sobie niektóre szkolne zagadnienia matematyczne, a w
szczególno
Ļ
ci te, które s
Ģ
wskazane poni
Ň
ej.
1.1.1. Funkcja a równanie
Wyra
Ň
enia (formuły) matematyczne w fizyce to
funkcje
lub
równania
.
W mechanice spotykamy si
ħ
najcz
ħĻ
ciej z funkcjami czasu. Najprostsz
Ģ
z nich jest zale
Ň
no
Ļę
współrz
ħ
dnej (na
danej osi) od czasu. Na przykład, rozpoczynaj
Ģ
cy si
ħ
na okre
Ļ
lonej wysoko
Ļ
ci pionowy rzut kamieniem do góry
warto rozwa
Ň
a
ę
jako zmiany współrz
ħ
dnej na poprowadzonej pionowo osi. Osi
Ģ
t
Ģ
powinna by
ę
prosta równoległa
do ruchu kamienia. O
Ļ
musi mie
ę
pocz
Ģ
tek (czyli punkt zerowy), i musi by
ę
skierowana (tzn. nale
Ň
y arbitralnie
ustali
ę
w jakim kierunku odło
Ň
one s
Ģ
warto
Ļ
ci dodatnie, a w jakim ujemne – a nast
ħ
pnie zaznaczy
ę
to strzałk
Ģ
na
ko
ı
cu osi). Przyjmijmy,
Ň
e pocz
Ģ
tek osi współrz
ħ
dnych znajduje w miejscu rzutu kamienia (w miejscu rozpocz
ħ
cia
jego ruchu), natomiast jej zwrot - do góry (rys. 1.4). Ruch rozpoczyna si
ħ
na współrz
ħ
dnej „zero
”
, przez chwil
ħ
odbywa si
ħ
do góry, po czym rozpoczyna si
ħ
spadanie w dół. Prosz
ħ
zauwa
Ň
y
ę
,
Ň
e współrz
ħ
dna pocz
Ģ
tkowa
y
o
nie
wynosi tutaj
h
, ale zero! Natomiast w momencie uderzenia w ziemi
ħ
, współrz
ħ
dna b
ħ
dzie wynosiła –
h
(minus
h
).
5
Z. Otremba
Fizyka na starcie
-
Mechanika
Idea ruchu tego kamienia, to przemieszczanie si
ħ
punktu (np.
Ļ
rodka masy kamienia) wzdłu
Ň
prostej pionowej.
Dzi
ħ
ki wprowadzeniu osi
x
, idea ta przybiera kształt matematyczny w postaci funkcji (1.1):
g
t
2
x(t)
=
v
t
−
(1.1)
o
2
gdzie:
v
o
- szybko
Ļę
pocz
Ģ
tkowa kamienia
t
- zmienna niezale
Ň
na, czyli czas
g
- przyspieszenie ziemskie
Rys. 1.4. Funkcja i równanie. Graficznym
zobrazowaniem funkcji jest tutaj parabola
(wyra
Ň
enie 1.1), a
zobrazowaniem równania jest punkt o współrz
ħ
dnych t
1
,-h
.
Uwaga ! Równanie powstaje przez wstawienie warto
Ļ
ci do funkcji (tak jak wstawienie punktu do linii wykresu)
Je
Ň
eli do funkcji wstawimy jej warto
Ļ
ci w okre
Ļ
lonym punkcie – otrzymamy równanie
. Graficznym
zobrazowaniem funkcji jest linia, natomiast zobrazowaniem równania jest punkt na tej linii.
1.1.2. Skalar a wektor
Je
Ň
eli do scharakteryzowania okre
Ļ
lonej wielko
Ļę
fizycznej konieczna jest informacja o jej ukierunkowaniu w
przestrzeni (oprócz podania jej warto
Ļ
ci), to na pewno mamy do czynienia z wielko
Ļ
ci
Ģ
wektorow
Ģ
. Na przykład
pr
ħ
dko
Ļę
jest wektorem, a szybko
Ļę
– skalarem; bo, np. policjant wypisuje mandat za przekroczenie szybko
Ļ
ci (nie
pr
ħ
dko
Ļ
ci). Chyba,
Ň
e kierowca poruszał si
ħ
pod pr
Ģ
d na jezdni jednokierunkowej... Wtedy pojazd miał,
niew
Ģ
tpliwie, niewła
Ļ
ciw
Ģ
pr
ħ
dko
Ļę
(jej wektor miał zwrot niezgodny ze zwrotem pr
ħ
dko
Ļ
ci uczestników ruchu
respektuj
Ģ
cych znaki drogowe). Czyli: niewła
Ļ
ciwa pr
ħ
dko
Ļę
to pr
ħ
dko
Ļę
w niedobrym kierunku i zwrocie,
niewła
Ļ
ciwa szybko
Ļę
– za du
Ň
o na liczniku (poprawnie nale
Ň
ałoby powiedzie
ę
: „wska
Ņ
niku szybko
Ļ
ci”, lub
„tachometrze”).
6
Z. Otremba
Fizyka na starcie
-
Mechanika
Nale
Ň
y zatem wyra
Ņ
nie podkre
Ļ
li
ę
,
Ň
e wektor posiada trzy cechy (skalar tylko jedn
Ģ
- warto
Ļę
):
-
warto
Ļę
,
-
kierunek,
-
zwrot.
Wektor nie zmienia si
ħ
, je
Ň
eli jest przemieszczany translacyjnie (co znaczy,
Ň
e ka
Ň
dy jego punkt przemieszczany
jest tak samo). Dlatego punkt przyło
Ň
enia wektora – nie jest cech
Ģ
wektora (
!
), ale w okre
Ļ
lonych przypadkach
fizykalnych podanie punktu przyło
Ň
enia mo
Ň
e by
ę
konieczne (np. metacentrum siły wyporu).
Wektory podlegaj
Ģ
działaniom matematycznym zwanymi
sumowaniem wektorów
i
mno
Ň
eniem wektorów
. Przy
czym mno
Ň
enie odbywa si
ħ
w dwojaki sposób:
skalarny
i
wektorowy
.
Graficzne sumowanie wektorów
Przed graficznym sumowaniem wektorów przemieszczamy je tak,
Ň
eby ich pocz
Ģ
tki znalazły si
ħ
w tym samym
punkcie. Nast
ħ
pnie tworzymy równoległobok (jak na rys. 1.5) i ł
Ģ
czymy punkt pocz
Ģ
tków wektorów z
przeciwległym wierzchołkiem równoległoboku.
Rys. 1.5. Graficzne sumowanie wektorów.
Mno
Ň
enie skalarne wektorów
Wynik mno
Ň
enia skalarnego to iloczyn warto
Ļ
ci wektorów pomno
Ň
ony przez kosinus k
Ģ
ta pomi
ħ
dzy nimi.
Rys. 1.6. Iloczyn skalarny.
Wynik mno
Ň
enia graficznego jest wielko
Ļ
ci
Ģ
skalarn
Ģ
, a w odniesieniu do interpretacji graficznej jest to
powierzchnia równoległoboku, którego boki tworz
Ģ
wymna
Ň
ane wektory.
7
Plik z chomika:
Henio_Chomik
Inne pliki z tego folderu:
Banach Stefan - Mechanika 1.pdf
(16485 KB)
Banach Stefan - Mechanika 2.pdf
(21978 KB)
Ciastoń Nowicka Nowicki - Kinematyka i dynamika. Wybór zadań.pdf
(21799 KB)
Giergiel J - Drgania układów mechanicznych. wyd 2.pdf
(15241 KB)
Cempel C - Drgania Mechaniczne. Wprowadzenie. wyd 2.pdf
(6467 KB)
Inne foldery tego chomika:
## ZAPROJEKTUJ SOBIE SAM ## --------------------
@ Fizyka. Serie
_ Astronomia
_ Biofizyka etc
_ Chemia. Stosowana
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin