poprawiony program wychowawczy.doc

(187 KB) Pobierz
Szkolny Program Wychowania



Zespół Szkół Włókienniczych

XXIII

Liceum Ogólnokształcące

XIX

Liceum Ogólnokształcące

ul. Poniatowskiego 5, Lublin

 

 

 

Szkolny Program Wychowawczy

 

 

 

 

 

Opracowali: zespół nauczycieli pod kierunkiem

Dyr. Alicji Fijałek

 

 

 

 

 

 

Lublin 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              „Wy jesteście nadzieją Kościoła i świata – Wy jesteście moją nadzieją”.

                                                        Inauguracja. Pontyfikat Jana Pawła II – 22.X.1978

 

              W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich”.

                                                        Jan Paweł II. Przemówienie w UNESCO – 02.VI.1980

 

              Wychowawcy, którzy jesteście powołani, aby upajać młodemu pokoleniu autentyczne wartości życia – uczucie dzieci i młodzież tolerancji, zrozumienia i szacunku dla każdego człowieka. Wychowujcie młode pokolenie w klimacie prawdziwego pokoju”.

                                                                                                  Homilia z dnia 07.VI.1999 Toruń

 

 

 

 

 

 

1. Szkolny Program Wychowawczy stanowi załącznik nr 1do Statutu Szkoły przyjętego przez Radę Pedagogiczną w dniu
2. Szkolny Program Wychowawczy przyjęty został uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia          r. na podstawie:

a)     Konstytucji RP (art. 48, 53, 54, 70, 72)

b)    Ustawy o systemie oświaty

c)     Karty Nauczyciela

d)    Rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz. U. z 2002 r. Nr 10, poz. 96).

e)     Konwencji Praw Dziecka uchwaloną przez ONZ i przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 XI 1989r, ratyfikowaną przez Polskę - 30 IX 1991r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526)

3. Szkolny Program Wychowawczy wchodzi w życie z dniem 1 września 2005 r

 

 

I.                  Wprowadzenie

 

 

Program Wychowawczy XXIII Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie został uaktualniony po badaniach przeprowadzonych w latach 2003 – 2005. Dotyczyły one bezpieczeństwa i realizacji profilaktyki w szkole, programu wychowania do życia w rodzinie, opinii uczniów i rodziców na temat funkcjonowania szkoły.

Dzięki przeprowadzonym badaniom dokonano diagnozy następujących zagrożeń:

  • zachowania agresywne wśród uczniów
  • negatywny wpływ masmediów
  • dostarczanie negatywnych wzorców przez dorosłych
  • brak autorytetów
  • sekty i subkultury młodzieżowe
  • używki
  • kryzys wartości moralnych, patriotycznych
  • bezrobocie, trudna sytuacja ekonomiczna rodzin

 

W wyniku różnych zachowań młodzieży, ich stanów, potrzeb, trudności w nauce i problemów natury emocjonalnej oraz ich środowiska rodzinnego dokonano nowelizacji programu wychowawczego szkoły. Rada Pedagogiczna podjęła uchwałę dotyczącą wprowadzenia zmian w programie wychowawczym.

Działania dydaktyczne i wychowawcze szkoły są spójne, natomiast cele realizowane będą przez nauczycieli, wychowawców i wszystkich pracowników szkoły. Zakłada się ścisłą współpracę z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą: poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, sądem rodzinnym, centrum pomocy rodzinie, komisją do spraw profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, kościołem, lekarzem rodzinnym, różnymi fundacjami i sponsorami.

 

II.              Założenia programu wychowawczego

 

1.                 Wszechstronny rozwój osobowy ucznia.

2.                 Personalizacja - widzenie w uczniu człowieka i traktowanie go jako podmiotu wychowania i kształcenia (akceptacja).

3.                 Integracja wychowania z wiedzą i kreowaniem umiejętności.

4.                 Spójność działań wychowawczych pomiędzy szkołą, rodziną i Kościołem.

5.                 Nierozerwalność pracy dydaktycznej i wychowawczej.

6.                 Demokratyzacja szkoły - podmiotowość przyznaje się każdemu jej członkowi.

 

III.              Główne cele i zadania szkoły w kontekście programu wychowawczego

 

1.            Rozwijanie poczucia godności ludzkiej - kultura osobista, otwartość, wrażliwość.

2.            Wytwarzanie motywacji do nauki i skuteczności kształcenia (świadomość użyteczności materiału nauczania).

3.            Budzenie wrażliwości moralnej - rozróżnianie dobra od zła, ukazywanie atrakcyjności dobra.

4.            Kształtowanie postaw prospołecznych, prorodzinnych i prozdrowotnych.

5.            Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego rodziny, społeczności lokalnej i państwowej.

6.            Rozwijanie patriotyzmu - wartości o podstawowym znaczeniu.

7.            Tworzenie kultury pozytywnych wzorów - rozpoznawanie wartości moralnych, dokonywanie wyborów, właściwa hierarchizacja wartości.

8.            Przeciwdziałanie zagrożeniom społecznym i cywilizacyjnym.

9.            Rozwój działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.

10.       Rozwój miłości pedagogicznej - wychowawczej łączącej wiedzę, uczucia i krytycyzm, będącej naturalnym i koniecznym dopełnieniem sytuacji wychowawczej.

11.       Pomoc nauczycieli w wychowawczej roli rodziny.

 

 

1.    Wizja szkoły

 

Program wychowawczy liceum jest strategią wspierania rozwoju osobowego ucznia i otacza go wielostronną opieką. Istnienie programu umożliwi miedzy innymi doskonalenie oddziaływań wychowawczych oraz zintegrowanie nauczycieli wokół problemów wychowania, celów, treści, metod i środków wychowawczych. Celem liceum jest kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów, wdrożenie ich do samorządności, rozwijania zainteresowania kulturą i sztuką, wspomaganie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, wspieranie w rozwijaniu własnej twórczości, promowanie zdrowego stylu życiu oraz przygotowanie do prawidłowego wyboru studiów i przyszłego zawodu.

Program wychowawczy liceum integruje społeczność szkolną: nauczycieli, uczniów i rodziców wokół wspólnie ustalonych zadań wychowawczych. Nasza szkoła wychowuje w systemie wartości opartym na dekalogu. W realizacji zamierzonych celów zadaniem naszej szkoły jest stworzenie środowiska szkolnego przyjaznego uczniowi, z atmosferą ciepła, życzliwością, zrozumienia i tolerancji. Dzięki temu szkoła będzie miejscem, w którym młodzież czuje się bezpiecznie, chętnie do niej uczęszcza i coraz aktywniej uczestniczy w jej życiu. Uczeń powinien mieć poczucie, że otaczający go ludzie darzą go sympatią, zaufaniem, że może otwarcie mówić o swoich kłopotach i problemach, a w razie potrzeby otrzymać właściwą pomoc i wsparcie.

 

2.  Misja Szkoły

 

Podstawowymi obszarami, w których dokonuje się proces wychowawczy, są dom rodzinny i szkoła. Nasze liceum wspiera rodzinę w procesie wychowania poprzez:

Ø     umożliwianie wszechstronnego rozwoju osobowego uczniów

Ø     przekazywanie ogólnie uznanego systemu wartości

Ø     uczenie szacunku dla dobra wspólnego i tradycji

Ø     pomoc w usamodzielnianiu się uczniów oraz w braniu przez nich odpowiedzialności za siebie i innych

Ø     kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wieku dorastania

Ø     wskazanie uczniom drogi do osiągnięcia zamierzonych celów poprzez rzetelną pracę i odnalezienie własnego miejsca w świecie

Ø     uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych

Ø     przygotowanie do samodzielnego i rozumnego korzystania
z różnorodnych źródeł wiedzy

Ø     kształtowanie postaw asertywnych i umiejętności rozmawiania

Ø     kształtowanie umiejętności twórczego myślenia.

 

3. Cele i zadania wychowawcze szkoły oraz sposoby ich realizacji

 

Cele ogólne

Zadania wychowawcze

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni

 

Rozwój społeczno - patriotyczny

1. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za innych, za środowisko, małą i wielką ojczyznę.

2. Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich

i przestrzegania ogólnie przyjętych w społeczeństwie norm etyczno – moralnych

3. Wychowanie do postawy szacunku i tolerancji.

4. Wychowanie do życia

w rodzinie.

5. Uwrażliwienie

i zachęcanie do działań na rzecz ubogich

i niepełnosprawnych.

6. Zapobieganie patologii społecznej, podejmowanie działań prewencyjnych.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin