Zespół Szkół Włókienniczych
XXIII
Liceum Ogólnokształcące
XIX
ul. Poniatowskiego 5, Lublin
Szkolny Program Wychowawczy
Opracowali: zespół nauczycieli pod kierunkiem
Dyr. Alicji Fijałek
Lublin 2005
„Wy jesteście nadzieją Kościoła i świata – Wy jesteście moją nadzieją”.
„ W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich”.
Jan Paweł II. Przemówienie w UNESCO – 02.VI.1980
„Wychowawcy, którzy jesteście powołani, aby upajać młodemu pokoleniu autentyczne wartości życia – uczucie dzieci i młodzież tolerancji, zrozumienia i szacunku dla każdego człowieka. Wychowujcie młode pokolenie w klimacie prawdziwego pokoju”.
1. Szkolny Program Wychowawczy stanowi załącznik nr 1do Statutu Szkoły przyjętego przez Radę Pedagogiczną w dniu 2. Szkolny Program Wychowawczy przyjęty został uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia r. na podstawie:
a) Konstytucji RP (art. 48, 53, 54, 70, 72)
b) Ustawy o systemie oświaty
c) Karty Nauczyciela
d) Rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz. U. z 2002 r. Nr 10, poz. 96).
e) Konwencji Praw Dziecka uchwaloną przez ONZ i przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 XI 1989r, ratyfikowaną przez Polskę - 30 IX 1991r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526)
3. Szkolny Program Wychowawczy wchodzi w życie z dniem 1 września 2005 r
I. Wprowadzenie
Program Wychowawczy XXIII Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie został uaktualniony po badaniach przeprowadzonych w latach 2003 – 2005. Dotyczyły one bezpieczeństwa i realizacji profilaktyki w szkole, programu wychowania do życia w rodzinie, opinii uczniów i rodziców na temat funkcjonowania szkoły.
Dzięki przeprowadzonym badaniom dokonano diagnozy następujących zagrożeń:
W wyniku różnych zachowań młodzieży, ich stanów, potrzeb, trudności w nauce i problemów natury emocjonalnej oraz ich środowiska rodzinnego dokonano nowelizacji programu wychowawczego szkoły. Rada Pedagogiczna podjęła uchwałę dotyczącą wprowadzenia zmian w programie wychowawczym.
Działania dydaktyczne i wychowawcze szkoły są spójne, natomiast cele realizowane będą przez nauczycieli, wychowawców i wszystkich pracowników szkoły. Zakłada się ścisłą współpracę z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą: poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, sądem rodzinnym, centrum pomocy rodzinie, komisją do spraw profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, kościołem, lekarzem rodzinnym, różnymi fundacjami i sponsorami.
II. Założenia programu wychowawczego
1. Wszechstronny rozwój osobowy ucznia.
2. Personalizacja - widzenie w uczniu człowieka i traktowanie go jako podmiotu wychowania i kształcenia (akceptacja).
3. Integracja wychowania z wiedzą i kreowaniem umiejętności.
4. Spójność działań wychowawczych pomiędzy szkołą, rodziną i Kościołem.
5. Nierozerwalność pracy dydaktycznej i wychowawczej.
6. Demokratyzacja szkoły - podmiotowość przyznaje się każdemu jej członkowi.
III. Główne cele i zadania szkoły w kontekście programu wychowawczego
1. Rozwijanie poczucia godności ludzkiej - kultura osobista, otwartość, wrażliwość.
2. Wytwarzanie motywacji do nauki i skuteczności kształcenia (świadomość użyteczności materiału nauczania).
3. Budzenie wrażliwości moralnej - rozróżnianie dobra od zła, ukazywanie atrakcyjności dobra.
4. Kształtowanie postaw prospołecznych, prorodzinnych i prozdrowotnych.
5. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego rodziny, społeczności lokalnej i państwowej.
6. Rozwijanie patriotyzmu - wartości o podstawowym znaczeniu.
7. Tworzenie kultury pozytywnych wzorów - rozpoznawanie wartości moralnych, dokonywanie wyborów, właściwa hierarchizacja wartości.
8. Przeciwdziałanie zagrożeniom społecznym i cywilizacyjnym.
9. Rozwój działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
10. Rozwój miłości pedagogicznej - wychowawczej łączącej wiedzę, uczucia i krytycyzm, będącej naturalnym i koniecznym dopełnieniem sytuacji wychowawczej.
11. Pomoc nauczycieli w wychowawczej roli rodziny.
1. Wizja szkoły
Program wychowawczy liceum jest strategią wspierania rozwoju osobowego ucznia i otacza go wielostronną opieką. Istnienie programu umożliwi miedzy innymi doskonalenie oddziaływań wychowawczych oraz zintegrowanie nauczycieli wokół problemów wychowania, celów, treści, metod i środków wychowawczych. Celem liceum jest kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów, wdrożenie ich do samorządności, rozwijania zainteresowania kulturą i sztuką, wspomaganie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, wspieranie w rozwijaniu własnej twórczości, promowanie zdrowego stylu życiu oraz przygotowanie do prawidłowego wyboru studiów i przyszłego zawodu.
Program wychowawczy liceum integruje społeczność szkolną: nauczycieli, uczniów i rodziców wokół wspólnie ustalonych zadań wychowawczych. Nasza szkoła wychowuje w systemie wartości opartym na dekalogu. W realizacji zamierzonych celów zadaniem naszej szkoły jest stworzenie środowiska szkolnego przyjaznego uczniowi, z atmosferą ciepła, życzliwością, zrozumienia i tolerancji. Dzięki temu szkoła będzie miejscem, w którym młodzież czuje się bezpiecznie, chętnie do niej uczęszcza i coraz aktywniej uczestniczy w jej życiu. Uczeń powinien mieć poczucie, że otaczający go ludzie darzą go sympatią, zaufaniem, że może otwarcie mówić o swoich kłopotach i problemach, a w razie potrzeby otrzymać właściwą pomoc i wsparcie.
2. Misja Szkoły
Podstawowymi obszarami, w których dokonuje się proces wychowawczy, są dom rodzinny i szkoła. Nasze liceum wspiera rodzinę w procesie wychowania poprzez:
Ø umożliwianie wszechstronnego rozwoju osobowego uczniów
Ø przekazywanie ogólnie uznanego systemu wartości
Ø uczenie szacunku dla dobra wspólnego i tradycji
Ø pomoc w usamodzielnianiu się uczniów oraz w braniu przez nich odpowiedzialności za siebie i innych
Ø kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wieku dorastania
Ø wskazanie uczniom drogi do osiągnięcia zamierzonych celów poprzez rzetelną pracę i odnalezienie własnego miejsca w świecie
Ø uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych
Ø przygotowanie do samodzielnego i rozumnego korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy
Ø kształtowanie postaw asertywnych i umiejętności rozmawiania
Ø kształtowanie umiejętności twórczego myślenia.
3. Cele i zadania wychowawcze szkoły oraz sposoby ich realizacji
Cele ogólne
Zadania wychowawcze
Sposoby realizacji
Odpowiedzialni
Rozwój społeczno - patriotyczny
1. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za innych, za środowisko, małą i wielką ojczyznę.
2. Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich
i przestrzegania ogólnie przyjętych w społeczeństwie norm etyczno – moralnych
3. Wychowanie do postawy szacunku i tolerancji.
4. Wychowanie do życia
w rodzinie.
5. Uwrażliwienie
i zachęcanie do działań na rzecz ubogich
i niepełnosprawnych.
6. Zapobieganie patologii społecznej, podejmowanie działań prewencyjnych.
...
pedagog107