Typ sensoryczny
Jaki jest?
Wypowiada się...
Reakcje fizjologiczne
Jak z nim pracować?
Wzrokowiec
(wizualny)
N
*lubi wykresy, tabele, teksty zorganizowane,
*uczy się poprzez patrzenie lub obserwację pokazu, *lubi słowa typu: zobacz, cel, perspektywa, obraz
obserwować, pokaz, jasny, horyzont, to wygląda, czy to jasne,
*lubi opisy, pamięta twarze, zapomina imiona,
*lubi robić notatki, *formułuje myśli w postaci obrazów,
*koncentrację burzy mu nieporządek i ruch,
*lubi robić listy rozwiązań, *lubi wpatrywać się w coś, rysować,
*jest ekspresyjny: łatwo płacze lub „zabija wzrokiem”,
*nie lubi dużo mówić,
*lubi porządek i schludność, *preferuje sztuki wizualne.
· Chyba to widzę .
· To mi dobrze wygląda.
· Możesz sobie to wyobrazić.
· Wyobraź się w takiej sytuacji.
· Jak to widzisz?
· Ten pomysł wygląda sensownie.
*ruch gałek ocznych
w górę;
*płytki oddech;
*wysoki nosowy głos;
*napięte mięśnie;
*spoglądanie w górę podczas odbierania informacji.
Czuciowiec
(kinestetyczny)
E~Y
*lubi się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie;
*lubi czuć emocje, ruch, zapachy i smaki;
*lubi słowa: poszło gładko, to mi nie leży, śliska sprawa, zaplatana, świeża myśl;
*nie lubi czytać;
*lubi wartką akcję;
ma kłopoty z ortografią;
*najlepiej pamięta to, co sam wykonał;
*jego wyobraźnia pracuje w ruchu, musi się poruszać;
*lubi cos trzymać, czymś poruszać, manipulować;
*podskakuje z zadowolenia, tupie ze złości, gestykuluje;
*lubi bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy;
*sam nie jest dobrym słuchaczem.
· Czuję to dobrze.
· To ma dobry smaczek.
· Nie czuję się z tym dobrze.
· Łapiesz to?
· Nie kontaktuje z ...
· Oprzyj się na czymś innym.
· To mnie odpycha.
*ruchy gałek ocznych w dół;
*głęboki oddech z udziałem żołądka;
*niski głos;
*duża ruchliwość;
*podczas odbierania informacji spoglądanie w dół.
.
Słuchowiec
(audytywny)
O
*lubi słuchać innych lub siebie;
*lubi słowa typu: posłuchaj, rozmowa, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje zgrzyt;
*lubi dialog i rozmowy;
*unika długich opisów;
*nie zauważa ilustracji;
*porusza ustami i czyta „po cichu”;
*powtarza głośno to, co napisał;
*dobrze pamięta imiona, zapomina twarze;
*zapamiętuje poprzez głośne powtarzanie materiału;
*myśli w słowach i dźwiękach;
*nie zwraca uwagi na szczegóły;
*łatwo się dekoncentruje w wyniku hałasu;
*„głośno myśli”, nuci, rozmawia ze sobą;
*lubi wypowiedzi typu „potok słów”;
*lubi słuchać;
*lubi wykłady,
*długie wypowiedzi własne;
*woli muzykę niż sztuki wizualne;
*woli mówić o dziełach sztuki, niż je oglądać.
· Słucham cię...
· Dobrze to dla mnie brzmi.
· Gdzieś mi to dzwoni.
· Coś mi to mówi.
· Jak to powiedzieć?
· Ten pomysł brzmi bardzo interesująco.
· To mi nie gra.
*ruchy gałek ocznych na jednym poziomie;
*oddech równomierny;
*głęboki, czysty, melodyjny ton głosu;
*słabe napięcie mięśni;
*przechylona głowa podczas odbierania informacji.
pedagog107