typy sensoryczne - cwiczenia.doc

(39 KB) Pobierz
Sposoby nabywania wiedzy i umiejętności

 

 

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

 

 

Wzrokowiec

(wizualny)

 

N

 

 

 

 

*lubi wykresy, tabele, teksty zorganizowane,

*uczy się poprzez patrzenie lub obserwację pokazu, *lubi słowa typu: zobacz, cel, perspektywa, obraz

obserwować, pokaz, jasny, horyzont, to wygląda, czy to jasne,

*lubi opisy, pamięta twarze, zapomina imiona,

*lubi robić notatki, *formułuje myśli w postaci obrazów,

*koncentrację burzy mu nieporządek i ruch,

*lubi robić listy rozwiązań, *lubi wpatrywać się w coś, rysować,

*jest ekspresyjny: łatwo płacze lub „zabija wzrokiem”,

*nie lubi dużo mówić,

*lubi porządek i schludność, *preferuje sztuki wizualne.

 

 

 

·         Chyba to widzę .

·         To mi dobrze wygląda.

·         Możesz sobie to wyobrazić.

·         Wyobraź się w takiej sytuacji.

·         Jak to widzisz?

·         Ten pomysł wygląda sensownie.

 

 

 

 

*ruch gałek ocznych

w górę;

 

*płytki oddech;

 

*wysoki nosowy głos;

 

*napięte mięśnie;

 

*spoglądanie w górę podczas odbierania informacji.

 

 

 

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

Czuciowiec

(kinestetyczny)

 

 

E~Y

 

 

 

 

 

 

*lubi się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie;

*lubi czuć emocje, ruch, zapachy i smaki;

*lubi słowa: poszło gładko, to mi nie leży, śliska sprawa, zaplatana, świeża myśl;

*nie lubi czytać;

*lubi wartką akcję;

ma kłopoty z ortografią;

*najlepiej pamięta to, co sam wykonał;

*jego wyobraźnia pracuje w ruchu, musi się poruszać;

*lubi cos trzymać, czymś poruszać, manipulować;

*podskakuje z zadowolenia, tupie ze złości, gestykuluje;

*lubi bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy;

*sam nie jest dobrym słuchaczem.

 

 

·         Czuję to dobrze.

·         To ma dobry smaczek.

·         Nie czuję się z tym dobrze.

·         Łapiesz to?

·         Nie kontaktuje z ...

·         Oprzyj się na czymś innym.

·         To mnie odpycha.

 

 

 

 

 

*ruchy gałek ocznych w dół;

*głęboki oddech z udziałem żołądka;

*niski głos;

*duża ruchliwość;

*podczas odbierania informacji spoglądanie w dół.

.

 

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

 

 

Słuchowiec

(audytywny)

 

O

 

 

 

*lubi słuchać innych lub siebie;

*lubi słowa typu: posłuchaj, rozmowa, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje zgrzyt;

*lubi dialog i rozmowy;

*unika długich opisów;

*nie zauważa ilustracji;

*porusza ustami i czyta „po cichu”;

*powtarza głośno to, co napisał;

*dobrze pamięta imiona, zapomina twarze;

*zapamiętuje poprzez głośne powtarzanie materiału;

*myśli w słowach i dźwiękach;

*nie zwraca uwagi na szczegóły;

*łatwo się dekoncentruje w wyniku hałasu;

*„głośno myśli”, nuci, rozmawia ze sobą;

*lubi wypowiedzi typu „potok słów”;

*lubi słuchać;

*lubi wykłady,

*długie wypowiedzi własne;

*woli muzykę niż sztuki wizualne;

*woli mówić o dziełach sztuki, niż je oglądać.

 

 

·         Słucham cię...

·         Dobrze to dla mnie brzmi.

·         Gdzieś mi to dzwoni.

·         Coś mi to mówi.

·         Jak to powiedzieć?

·         Ten pomysł brzmi bardzo interesująco.

·         To mi nie gra.

 

 

*ruchy gałek ocznych na jednym poziomie;

*oddech równomierny;

*głęboki, czysty, melodyjny ton głosu;

*słabe napięcie mięśni;

*przechylona głowa podczas odbierania informacji.

 

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin