Typy sensoryczne.doc

(108 KB) Pobierz
Sposoby nabywania wiedzy i umiejętności

 

 

 

Sposoby nabywania wiedzy i umiejętności

 

1.      Imitacja – powtarzanie, trenowanie określonych umiejętności;

2.      Modelowanie – podawanie wzorów , obserwacja modelu;

3.      Internacjonalizacja – zrozumienie, uwewnętrznienie , doświadczenie osobiste.

 

System sensoryczny

 

Podstawowy, odruchowo uaktywniany preferowany zmysł, czyli właściwy nam sposób odbierania i reagowania na informacje przekazywane kanałem wzrokowym, słuchowym lub kinestetycznym. Sposób ten decyduje o tym, jak odbieramy świat, jakiego typu informacje najlepiej pamiętamy i spostrzegamy, czyli jak tworzymy naszą reprezentację świata. System ten determinuje naszą osobistą strategię uczenia się. Wyróżniamy systemy: kinestetyczny, wizualny i audytywny.

 

NIE NAUCZYSZ SIĘ CZEGOŚ, CO JEST PRZEDSTAWIONE

NIE W TWOIM SYSTEMIE REPREZENTACYJNYM!!!

 

 

 

 

Style myślenia



1.     Konkretne sekwencyjne 

                                                                                 Tzw. lewopółkulowcy

2.     Abstrakcyjne nielinearne

 



3.     Konkretne nielinearne

                                                               Tzw. prawopółkulowcy

4.     Abstrakcyjne sekwencyjne

 

 

 

Myślenie konkretne sekwencyjne

Jednostka twardo osadzona w rzeczywistości, łatwo zapamiętująca fakty, reguły, zasady, uczy się najlepiej przy wykonywaniu konkretnej pracy, dzielonej na etapy, preferująca pracę w cichych, odizolowanych miejscach.

 

Myślenie abstrakcyjne nielinearne

Twardo osadzony w rzeczywistości, eksperymentator, gotowy do wypróbowania nowych rozwiązań, potrafi oglądać sprawy z wielu stron, lubi zmiany, lubi pracować projektami.

 

Myślenie konkretne nielinearne

Myśliciel zdolny do głębokiej refleksji, preferujący świat emocji i uczuć, posiada naturalną umiejętność obcowania i pracy z ludźmi, uczy się przez skojarzenia myślowe, najpierw widzi całość obrazu, potem szczegóły, preferuje w uczeniu się pomoce wizualne.

 

Myślenie abstrakcyjne sekwencyjne

„Filozof” kochający świat teorii i myśli abstrakcyjnej, lubi tworzyć koncepcje i analizować informacje, ulubione zajęcie to czytanie, woli pracować sam niż w grupie, lubi zorganizowane, zaplanowane dokładnie sytuacje i struktury.


Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

 

 

Wzrokowiec

(wizualny)

 

N

 

 

 

 

*lubi wykresy, tabele, teksty zorganizowane,

*uczy się poprzez patrzenie lub obserwację pokazu, *lubi słowa typu: zobacz, cel, perspektywa, obraz

obserwować, pokaz, jasny, horyzont, to wygląda, czy to jasne,

*lubi opisy, pamięta twarze, zapomina imiona,

*lubi robić notatki, *formułuje myśli w postaci obrazów,

*koncentrację burzy mu nieporządek i ruch,

*lubi robić listy rozwiązań, *lubi wpatrywać się w coś, rysować,

*jest ekspresyjny: łatwo płacze lub „zabija wzrokiem”,

*nie lubi dużo mówić,

*lubi porządek i schludność, *preferuje sztuki wizualne.

 

 

 

·         Chyba to widzę .

·         To mi dobrze wygląda.

·         Możesz sobie to wyobrazić.

·         Wyobraź się w takiej sytuacji.

·         Jak to widzisz?

·         Ten pomysł wygląda sensownie.

 

 

 

 

*ruch gałek ocznych

w górę;

 

*płytki oddech;

 

*wysoki nosowy głos;

 

*napięte mięśnie;

 

*spoglądanie w górę podczas odbierania informacji.

 

·         wykorzystywanie dynamiki całego ciała;

·         zagospodarowanie w pomieszczeniu lekcyjnym miejsc na poziomie oczu w celu umieszczenia  tam plakatów;

·         stosowanie taśm video, foliogramów, slajdów, tabel, kolorowych pisaków i kredy;

·         pokazywanie interesujących kolorowych książek;

·         sporządzanie map pamięci, częste zmienianie form pracy, stosowanie różnych pomocy naukowych;

·         umieszczanie kluczowych słów dookoła klasy.

 

 

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

Czuciowiec

(kinestetyczny)

 

 

E~Y

 

 

 

 

 

 

*lubi się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie;

*lubi czuć emocje, ruch, zapachy i smaki;

*lubi słowa: poszło gładko, to mi nie leży, śliska sprawa, zaplatana, świeża myśl;

*nie lubi czytać;

*lubi wartką akcję;

ma kłopoty z ortografią;

*najlepiej pamięta to, co sam wykonał;

*jego wyobraźnia pracuje w ruchu, musi się poruszać;

*lubi cos trzymać, czymś poruszać, manipulować;

*podskakuje z zadowolenia, tupie ze złości, gestykuluje;

*lubi bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy;

*sam nie jest dobrym słuchaczem.

 

 

·         Czuję to dobrze.

·         To ma dobry smaczek.

·         Nie czuję się z tym dobrze.

·         Łapiesz to?

·         Nie kontaktuje z ...

·         Oprzyj się na czymś innym.

·         To mnie odpycha.

 

 

 

 

 

*ruchy gałek ocznych w dół;

*głęboki oddech z udziałem żołądka;

*niski głos;

*duża ruchliwość;

*podczas odbierania informacji spoglądanie w dół.

·         stosowanie mimiki, body language;

·         demonstrowanie pojęć za pomocą gestów i ruchów;

·         przeprowadzanie ćwiczeń rozluźniających;

·         przeprowadzanie ćwiczeń polegających na projektowaniu i konstruowaniu;

·         organizowanie wycieczek i zajęć w terenie;

·         wprowadzanie fizycznego ruchu, np. ruchów Browna – uczniowie zderzają się ze sobą na ograniczonej przestrzeni; rysowanie na boisku map szlaków handlowych i państw.

 

Typ sensoryczny

Jaki jest?

Wypowiada się...

Reakcje fizjologiczne

Jak z nim pracować?

 

 

 

 

 

Słuchowiec

(audytywny)

 

O

 

 

 

*lubi słuchać innych lub siebie;

*lubi słowa typu: posłuchaj, rozmowa, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje zgrzyt;

*lubi dialog i rozmowy;

*unika długich opisów;

*nie zauważa ilustracji;

*porusza ustami i czyta „po cichu”;

*powtarza głośno to, co napisał;

*dobrze pamięta imiona, zapomina twarze;

*zapamiętuje poprzez głośne powtarzanie materiału;

*myśli w słowach i dźwiękach;

*nie zwraca uwagi na szczegóły;

*łatwo się dekoncentruje w wyniku hałasu;

*„głośno myśli”, nuci, rozmawia ze sobą;

*lubi wypowiedzi typu „potok słów”;

*lubi słuchać;

*lubi wykłady,

*długie wypowiedzi własne;

*woli muzykę niż sztuki wizualne;

*woli mówić o dziełach sztuki, niż je oglądać.

 

 

·         Słucham cię...

·         Dobrze to dla mnie brzmi.

·         Gdzieś mi to dzwoni.

·         Coś mi to mówi.

·         Jak to powiedzieć?

·         Ten pomysł brzmi bardzo interesująco.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin