wykorzystanie wynikow egzaminow zewnetrznych dla CKE.doc

(297 KB) Pobierz
dr Wioletta Kozak

dr Wioletta Kozak

Lublin

Wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych osiągnięć w diagnozie osiągnięć uczniów

 

1.     Wprowadzenie

 

Diagnostyka edukacyjna w rozumieniu B. Niemierki to metodologia diagnozy pedagogicznej, która jest opisem i wyjaśnieniem sposobów rozpoznawania sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia, w tym zwłaszcza zmian, jakie w nim zachodzą pod wpływem oddziaływania pedagogicznego[1]. I o ile bezdyskusyjna jest świadomość konieczności przeprowadzania przede wszystkim diagnozy wstępnej uczniów rozpoczynających naukę na danym etapie kształcenia, o tyle problem zaczyna się w momencie tworzenia koncepcji badań i konstruowania narzędzi badawczych. Z mojego doświadczenia wynika, że np. w szkołach ponadgimnazjalnych dominuje – oderwane od poprzednich etapów kształcenia – budowanie sprawdzianów z wiedzy, niekoniecznie znanej uczniom z poprzedniej szkoły, a stanowiącej raczej projekcję nauczycieli wyższego etapu na temat tego, co w ich mniemaniu uczniowie wiedzieć powinni.

Tymczasem ustawiczne doskonalenie jakości pracy we wszystkich obszarach działania, w tym w szczególności wykorzystywanie informacji o wynikach uzyskanych przez uczniów na poprzednim etapie kształcenia, jest jednym z priorytetowych zadań stawianych szkołom, a sama jakość pracy szkoły stała się kluczowym pojęciem w szeroko pojętej pedagogice końca dwudziestego wieku. Z wielu definicji jakości[2] w edukacji za najbardziej przyjazną szkołom, oddającą najważniejszą jej istotę uznaję koncepcję Klemensa Stróżyńskiego[3], według którego jakość pracy szkoły to stopień wykorzystania, w działaniach organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych, możliwości uczniów, nauczycieli oraz warunków materialnych, społecznych i organizacyjnych, dla wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia.

Skuteczność w osiąganiu założonych celów jest uzależniona m.in. od: racjonalnie zdiagnozowanych potrzeb szkoły w zakresie rozwoju, obiektywnie zbilansowanych możliwości szkoły pod kątem realizacji zakładanych celów, stwierdzonego stopnia motywacji i zaangażowania pracowników szkoły, optymalnie skonstruowanego systemu zapewniania jakości pracy szkoły, konsekwentnie realizowanych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły, rzetelnie wykonywanych badań osiąganych rezultatów, trafnie sprecyzowanych wytycznych do stałego doskonalenia pracy szkoły.

Rozumiejąc konieczność myślenia procesualnego, badanie osiągnięć uczniów wpisałam w system pracy szkoły, który przedstawiam poniżej.

 

2.              System zapewniania jakości pracy szkoły

 

Podstawowym założeniem wewnętrznego badania jakości pracy szkoły jest wspomaganie jej rozwoju we wszystkich obszarach. W skład systemu zapewniania jakości pracy szkoły wchodzą 4 moduły: Kształcenie, Wychowanie, Organizacja i zarządzanie placówką oraz Doskonalenie zawodowe nauczycieli.

Elementy systemu

zapewniania jakości pracy szkoły

 



 











DOSKONALENIE ZAWODOWE
NAUCZYCIELI

JAKOŚĆ DZIAŁAŃ WEWNĘTRZNYCH

 

WYCHOWANIE

 

KSZTAŁCENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 1. Układ elementów systemu zapewnienia jakości pracy szkoły

 

Koncepcja działań na rzecz jakości pracy szkoły uwzględnia dwa jej aspekty:

-              jakość ocenianą z perspektywy uczniów i rodziców w procesach: kształcenia, wychowania, działaniach wewnętrznych (organizacyjnych) szkoły,

-              jakość zależną od profesjonalizmu nauczycieli.


SCHEMAT SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY



Początek kształcenia

                                                                         

 













Doskon.

Naucz.

Kształ

cenie

Organiz.

I zarz.

Wychowanie





Klasa I









                                                             

Ocena jakości kształcenia

Dalsze kształcenie absolwenw

Podsumowanie kształcenia i wychowania wraz z modyfikacją

działań

Klasa II

Klasa III



Ocena programu wychowawczego























Ocena  końcowa programów



Egzaminy zewnętrzne







Atuty szkoły

































 

Program wychowawczy szkoły

Ocena działań wewnętrznych

Bilans absolwenta













Przyczyny niepowodzeń szk.











































Programy nauczania

 

 

Jakość organizacji i zarządzania

 

Satysfakcja uczniów, rodziców, nauczycieli

Zgodność wyboru przedmiotów maturalnych z predyspozycjami ucznia

Osiągnięcia szkolne uczniów z przedmiotów maturalnych

 

Programy nauczania i podręczniki

Motywacja wyboru szkoły

Problemy wychowawcze

Potrzebyw zakr.

profilaktyki

Bilans osobisty pierwszoklasisty

Motywacje,uzdolnienia,predyspozycje

Skuteczność

nauczania

Umiejętności i wiadomości

Zajęcia

pozalekcyjne

























3

 


Szczegółowe elementy systemu w obrębie poszczególnych modułów:

Moduł I: KSZTAŁCENIE

 

 

 

 

W obrębie kształcenia badaniu podlegają:

 

Programy nauczania:

1.     badanie Szkolnego Zestawu Programów Nauczania pod kątem spójności celów kształcenia zawartych w misji szkoły,

2.     badanie adekwatności programów nauczania do potrzeb i preferencji uczniów rodziców, nauczycieli,

3.     badanie efektywności kształcenia według celów przyjętych do realizacji programów nauczania oraz realizacji standardów egzaminacyjnych

4.     badanie adekwatności programów nauczania do standardów egzaminacyjnych,

5.     opinia o stosowanych programach nauczania.

6.     system dydaktyczny nauczyciela:

a)     badanie skuteczności metod nauczania,

b)     badanie preferencji uczniów co do stosowanych metod i technik nauczania,

c)     badanie adekwatności stosowanych metod nauczania do możliwości i potrzeb uczniów,

d)     badanie opinii na temat metod nauczania.

7.     sfera psychologiczna: relacje interpersonalne, atmosfera na lekcjach itp.

 

Proces kształcenia:

 

1.     diagnoza wstępna wiadomości i umiejętności uczniów z poszczególnych przedmiotów,

2.     badanie osiągnięć szkolnych uczniów na wszystkich poziomach kształcenia,

3.     diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych,

4.     badanie wpływu zajęć pozalekcyjnych na osiągnięcia uczniów,

5.     badanie satysfakcji uczniów i rodziców w procesie kształcenia,

6.     badanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,

7.     badanie satysfakcji uczniów i rodziców z funkcjonowania systemu informowania ich o postępach i wynikach nauczania,

8.     badanie mocnych i słabych stron procesu kształcenia.

 

 

Efekty kształcenia:

 

1.     badanie osiągnięć szkolnych uczniów w kontekście standardów egzaminacyjnych (egzamin gimnazjalny, matura, egzamin dojrzałości) ,

2.     badanie przygotowania uczniów do samokształcenia, samodoskonalenia się w zakresie poszczególnych przedmiotów szkolnych.

3.     monitorowanie losów absolwentów, ich dalszego kształcenia w świetle rekrutacji na wyższe uczelnie i do innych szkół.

 

Moduł II: WYCHOWANIE

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin