Wykorzystanie wynikow egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2004.doc

(66 KB) Pobierz
Wykorzystanie wyników egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2004/2005

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystanie wyników egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2004/2005.

Program naprawczy z języka polskiego

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: Wioletta Kozak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Charakterystyka arkusza egzaminacyjnego

 

Arkusz pierwszy zawierał test badający rozumienie czytanego tekstu na podstawie artykułu Krzysztofa Szymborskiego Dzikie słówka oraz dwa tematy wypracowań do wyboru. Test składał się z 16 zadań, w tym 3. zadań zamkniętych. Zadania badały umiejętności: oddzielanie informacji od opinii, odczytywanie sensu związków frazeologicznych i akapitów, rozpoznawanie związków miedzy akapitami, odczytywanie intencji nadawcy, rozpoznawanie środków językowych, nazywanie gatunku tekstu, odtwarzanie informacji zawartych wprost w tekście oraz przetwarzanie informacji z tekstu.

Tematy wypracowań odwoływały zdających do załączonych fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza („Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka Sienkiewicza. Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu”) oraz załączonych fragmentów Kordiana Juliusza Słowackiego i Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego („Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z których pochodzą fragmenty”). Ta część egzaminu sprawdza umiejętność pisania tekstu własnego w ścisłym związku z utworami literackimi. Ocenie podlegają: praca z załączonymi fragmentami (umiejscowienie fragmentów w całości utworu, charakterystyka bohaterów, wykorzystanie kontekstu macierzystego, formułowanie wniosków), jak i jakość kompozycyjna (pisanie tekstu spójnego z zastosowaniem właściwej dla interpretacji utworu zasady kompozycyjnej, z dbałością o właściwy kształt graficzny), stylistyczna (posługiwanie się komunikatywnym, jasnym i swobodnym stylem, dostosowanym do tematu i formy wypowiedzi) i językowa (stosowanie normy językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej).


 

2.     Analiza standardów egzaminacyjnych, wnioski do pracy

 

– pisanie tekstu własnego na przykładzie tematu 1.

Temat 1. Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu.

 

Lp

Umiejętność.

Zdający:

Nr kryterium

Analiza

Planowane działania naprawcze

1

Zna Potop.

1a), b)

Zdający sporadycznie przywoływali oczekiwane informacje z tekstu Potopu.

  • Przy omawianiu tekstów literackich analizować fragment, odnosząc go do całości utworu
  • Wyodrębniać z tekstów literackich wydarzenia najistotniejsze dla zrozumienia sensu utworu
  • Przy analizie tematów maturalnych zwracać uwagę nie tylko na szczegóły z podanego fragmentu, ale także odnosić do wydarzeń rozgrywających się przed i po wybranej scenie
  • Zwracać uwagę na bardzo dobrą znajomość tekstów literackich obowiązujących na egzaminie maturalnym a zapisanych w informatorze.

2

Interpretuje utwór na podstawie jego analizy.

1 c), d)

Nie określali kompozycyjnego znaczenia obu scen w powieści (1c), często natomiast zwracali uwagę na kontrast pomiędzy scenami (1d).

  • Wyjaśnić znaczenie zestawiania dwóch fragmentów: wskazywać ich podobieństwa i różnice.
  • Przedstawione fragmenty sytuować w fabule całej książki, wskazywać konteksty tych cząstek.

3

Charakteryzuje bohatera zbiorowego.

2, 3

Charakterystyka bohatera zbiorowego to najlepiej funkcjonujące kryteria. Maturzyści poświęcali tym kwestiom najwięcej miejsca. Wielu zdających poprzestało na charakterystyce bohaterów.

  • Uczyć, że każdego z bohaterów występujących w podanych fragmentach należy scharakteryzować.
  • Wskazać typy powieści, w których pojawia się konstrukcja bohatera zbiorowego.

4

Rozpoznaje nadawcę oraz bohatera.

2 i), j), 3 h)

Kryteria dobrze funkcjonują. W większości prac znalazła miejsce ocena Wrzeszczowicza oraz królowej.

 

5

Formułuje wnioski.

4, 7

W zadaniach występuje wniosek, że fragmenty prezentują dwa różne punkty widzenia oraz częściowe podsumowanie – informacje o złożoności obrazu Polaków

  • Na krótkich tekstach z podręcznika ćwiczyć formułowanie wniosków.
  • Dbać o to, aby wnioski były pogłębione, logiczne i wynikające z prowadzonej argumentacji.
  • W ćwiczeniach bardzo dużą uwagę położyć na warstwę językową.

6

Selekcjonuje materiał i dobiera argumenty.

5, 6

Oba kryteria rzadko bywają spełnione. Maturzyści nie znają treści Potopu. Niekiedy przywołują sceny znane im z filmów, niekoniecznie uzasadnione sformułowaniem tematu.

  • Ćwiczyć właściwy dobór informacji do tematu.
  • Przeprowadzić zajęcia dotyczące argumentowania: co to jest argument, typy argumentów (logiczne, rzeczowe, emocjonalne)
  • Przy ocenie wypracowań domowych i klasowych zwracać uwagę na argumenty.

7

Przestrzega zasad organizacji tekstu.

II

W większości prac kompozycja jest uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna z graficznym wyodrębnieniem treści. Rzadko kompozycja nie wskazuje na podjęcie próby porządkowania myśli. Bardzo rzadko bywa podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, ponieważ prace stanowią odpowiedź na pytanie zawarte w temacie bez uwzględnienia jego dalszej części.

  • Ćwiczyć pisanie w akapitach poszczególnych myśli.
  • Ćwiczyć strukturę wypracowania: wstęp, analiza fragmentu, konteksty literackie, konteksty filozoficzne, historyczne, religijne i inne, wnioski, zakończenie.
  • Dbać o spójność wypowiedzi, przeprowadzić lekcję, jak osiągać tę spójność.

8.

Posługuje się komunikatywnym, dostosowanym do formy wypowiedzi stylem.

III

Styl jest na ogół komunikatywny, obecne schematy językowe.

  • Częściej zadawać do analizy w domu teksty krytyków literackich.
  • Propagować styl wysoki w wypracowaniach, eliminować potoczny.
  • Przekształcać zdania, frazy ze stylu potocznego na wysoki.
  • Praca domowa dla uczniów: wzorując się na tekście krytyka literackiego napisać esej z np. ballad A. Mickiewicza.

9.

Posługuje się językiem zgodnym z obowiązującą normą

IV

Sporadycznie egzaminatorzy uznali, że kryteria nie zostały spełnione. Rzadko przyznawali 1 punkt i 12 punktów. Najczęściej występowały oceny: 3 punkty, 6 punktów i 9 punktów. Język prac jest zatem komunikatywny, często poprawny.

  • Wzbogacać słownictwo uczniów.
  • Wprowadzać na lekcje drobne ćwiczenia językowe, gramatyczne.
  • W czasie omawiania prac pisemnych wprowadzać obowiązek poprawiania błędnych zdań i sformułowań.

10

Pisze zgodnie z normą ortograficzną i interpunkcyjną.

V

Sporadycznie ortografia jest bezbłędna. Najczęstsze oceny to: 1 punkt i 2 punkty

  • Przypominać zasady ortograficzne, objaśniać je.
  • Ćwiczenia ortograficzne jako element lekcji.
  • Wyjaśniać dysortografikom, że nie wszystkie błędy językowe są dopuszczalne.
  • Przypomnieć i przećwiczyć zasady interpunkcyjne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin