Program kółka dekoracyjnego.doc

(53 KB) Pobierz
PROGRAM

PROGRAM 

ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ „Wyroby dekoratorskie”

 

 

 

 

Celem zajęć jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi

Podstawowym zadaniem  „kółka dekoracyjnego” jest zachęcanie ucznia do różnorakich, konstruktywnych , kreatywnych działań, pomimo, że nie zawsze wynik działania będzie pozytywny. Najważniejsze jest to, żeby  uczeń był aktywny – samodzielnie dążył do wykonania działania, szukał różnych rozwiązań. Poprzez działanie wzrasta jego samoocena, nie boi się podejmować nowych wyzwań - wzrasta jego samoocena, czuje się dowartościowany.

                            Uczniowie będą uczyć się estetycznego wykonania, dekorowania i wytwarzania dekoracji. Uczyć się też będą gospodarności w wykorzystaniu różnych materiałów i opakowań, które przechowuje się w domach, bo nabycie takiej umiejętności jest szczególnie ważne. Zajęcia dekoracyjne są jedną z form atrakcyjnego zagospodarowania uczniom czasu wolnego, rozwijania trwałych zainteresowań, które może wykorzystać w przyszłości.

W założeniu programowym, chodzi głównie o to, aby uczniowie świetnie bawili się  i byli współorganizatorami tych zajęć. Proponowane przeze mnie dekoracje mają być dla nich bodźcem do poszukiwania coraz ciekawszych pomysłów.

                            W ramach proponowanego programu zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Ale to oczywiście nie oznacza, że te ramy czasowe będą sztywne, bo bywają takie sytuacje i uroczystości, gdy zajęci muszą odbyć się w innym dniu, w zależności od potrzeb.

Program będzie realizowany przez uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym i lekkim.

 

 

 

Cel główny:

·         Osiągnięcie przez ucznia maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości ucznia.

·         Ukształtowanie prawidłowej postawy ucznia wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania.

·         Przygotowanie ucznia do wykonywania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia.

·         Wypracowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji.

·         Wykształcenie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje.

·         Rozwijanie zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania.

·         Rozwijanie kreatywności ucznia oraz jego uzdolnień i zainteresowań.

 

Cele szczegółowe:

·         pobudzenie wszechstronnego rozwoju ucznia,

·         rozwijanie pomysłowości w działaniu poprzez dostarczanie uczniowi materiałów, narzędzi i środków oraz  wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania,

·         wspieranie samodzielnych działań ucznia,

·         rozwijanie zdolności manualnych,

·         kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych,

·         wykształcenie umiejętności prawidłowego wykonywania poszczególnych czynności podczas wykonania zadania,

·         kształtowanie  pozytywnych cech charakteru,

·         wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie nauki,     

·         umacnianie we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu,

·         rozwijanie samodzielności i obowiązkowości.

 

 

    Cele rewalidacyjne:

·         usprawnienie analizatora słuchowego i wzrokowego,

·         usprawnienie procesów myślowych,

·         korygowanie i kompensowanie deficytów rozwojowych.

 

     Proponowane metody realizacji programy:

·         Pogadanka,

·         Dyskusja,

·         Pokaz,

·         Obserwacja,

·         Wycieczka,

·         Ćwiczenia praktyczne,

·         Film.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proponowane tematy zajęć. Wybór tematu zależeć będzie od uczestników „kółka”

 

Temat

Procedury osiągania celów

Uczeń sam lub ukierunkowany:

·                 Rodzaje papieru.

·                 Historia i rodzaje pisma.

·                 Masa papierowa:

-            wykonanie masy,

-            ozdoby z masy.

·                     Ozdoby i zabawki z papieru:

     -     wycinanka,

     -     witraż,

-     „obrazy”, kartki i laurki       okolicznościowe,  koperty,

    -     koszyczki, kwiaty

    -     kalkowanie wzorów.

·                 Pakowanie różnych przedmiotów.

·                 Ozdoby z wełny (elementy dziewiarstwa):

-          gatunki wełny,

-          odzyskujemy wełnę  (prucie i pranie),

-          wykonanie maskotki z bąbli,

-          paski z warkoczy, chwosty,

·                 Ozdoby z tkanin

-          podstawowe materiały włókiennicze,

-          surowce ekologiczne,

-          podstawowe sploty tkackie,

-          kalkowanie i wykonanie szablonów,

-            krojenie tkanin,

-          uszycie ozdoby z tkaniny.

·    Ozdoby z masy solnej:

-   wykonanie masy solnej,

-   wykonanie określonej ozdoby z w/w masy.

·                 Ozdoby z makaronu.

·                 Mydło:

- Instruktaż wykonania masy solnej i ozdoby.

-   „wyrobienie” masy mydlanej i wykonanie określonego kształtu mydła.

·             Świeczki:

-    wykonanie świeczki wg określonego wzoru,

·                 Dekoracje z muszelek

( np. wykonanie ramki na zdjęcia).

·                 Kamienie:

-          ozdabianie kamieni za pomocą farb, flamastrów, kalkomanii itp.

·                 Ozdoby z zastosowaniem różnorakich materiałów: guziki, sznurek, druciki, koraliki, żyłka, piórka,  patyki itp.

·                 Elementy bukieciarstwa:

-          podstawowe surowce,

-          dodatki dekoracyjne,

-          wykonanie kompozycji kwiatowej.

·         Zapoznanie z rodzajami papieru ozdobnego i zwykłego.

·         Przekazanie historii pisma, zaznajomienie z ich rodzajem.

·         Wyjaśnienie pojęcia: wycinanka ( także ludowa).

·         Instruktaż wykonania : wycinanki, witrażu.

·         Instruktaż wykonania ozdób z papieru, bibuły , krepy i innych pomocnych materiałów np. kwiatów.

·         Pokaz i instruktaż wykonania ozdób i kartek okolicznościowych.

·         Zapoznanie z gatunkami wełny – ich strukturą.

·         Instruktaż wykonania bąbla z wełny ( za pomocą ( tektury).

·         Pokaz wykonania maskotki za pomocą bąbli , drucików itp.

·         Instruktaż wykonania warkoczy ( plecenie różnych typów warkoczy z wełny).

·         Zapoznanie z rodzajami tkanin.

·         Instruktaż wykonania szablonu.

·         Instruktaż  i pokaz krojenia.

·         Instruktaż wykonania podstawowych ściegów ręcznych.

·         Pokaz szycia ozdoby.

·         Instruktaż wykonania masy solnej i ozdoby.

·         Pokaz wykonania ozdoby z makaronu.

·         Instruktaż wykonania mydełka.

·         Instruktaż wykonania świeczki.

·         Pokaz wykonania ozdoby np. ramki z muszelkami i innymi ozdobami.

·         Instruktaż wykonania ozdobnego kamienia.

·         Instruktaż i pokaz wykonania masy i z niej ozdoby.

·         Instruktaż i pokaz wykonania kompozycji kwiatowej.

 

poznał sposoby wykonania   witraża ,

-          potrafi wycinać, nacinać, kleić elementy z papieru

-           umie  wg zasad posługiwać się nożyczkami, pistoletem( klej)igłą itp.

-           zna zasady oszczędnego gospodarowania papierem i innymi dodatkowymi materiałami,

-          potrafi wykonać masę papierową i z nie ozdoby.

-          rozróżnia gatunki wełny,

-          potrafi „ odzyskać” wełnę,

-          potrafi wykonać bąble z wełny,

-          potrafi wykonać warkocze  i chwosty z wełny,

-          wie jak wykonać szablon,

-          zna zasady bhp przy szyciu potrafi szyć ręcznie,

-          zna zasady szycia danej ozdoby z tkaniny,

-          umie przygotować masę:

§         solną,

§         z mydła,

§         z wosku,

-          potrafi wykonać ozdoby z w/w mas.

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin