Prostytucja - wolny wybór czy konieczność.pdf

(30 KB) Pobierz
Środa, 24 września 2003
roda, 24 wrze nia 2003
http://wiadomosci.mediarun.pl/news/5501
„Prostytucja - wolny wybór czy konieczno ?”
ść
Z badania Z. Izdebskiego, zrealizowanego przez TNS OBOP na zlecenie KC ds. AIDS wynika, e dla ponad 60%
ż
kobiet zajmuj cych si prostytucj g ównym powodem podj cia si tego zaj cia jest trudna sytuacja
ą ę ął ę ę ę
materialna.
Ponad 17% decyduj c si na taki zawód kierowa o si mo liwo ci zarobku i osi gni cia zysku, a w nast pnej
ą ę ł ę ż śą ą ę ę
ś ęą ł ż ż ę
t ą profesj w wyniku zmuszania przez inne osoby.
ą
Prawie 2/3 badanych kobiet traktuje wiadczenie us ug seksualnych jako zaj cie tymczasowe, którego
ś ł ę
ł ś ś żą ł ąź
pieni dzy na inne cele (34%). Co czwarta kobieta wiadcz ca us ugi seksualne pracuje w swojej profesji
ę ś ą ł
wy cznie dlatego, e
łą ż jest to jedyny sposób na utrzymanie si . Dla 4% respondentek niniejsza praca jest
ę
traktowana jako sta e zaj cie i te kobiety chcia yby j wykonywa mo liwie d ugo.
ł ę ł ą ć ż ł
„Kiedy mówimy o zjawisku prostytucji musimy mie wiadomo , e obraz prostytucji dzisiaj jest zupe nie
ćś śćż ł
inny ni ten z lat 60-tych czy 70-tych. To, co ró ni, to fakt, e kiedy wi kszo kobiet wiadcz cych us ugi
ż ż ż ś ę ść ś ą ł
seksualne pochodzi a ze rodowisk patologicznych. Obecnie wiele prostytutek wywodzi si z tzw. <<dobrych
ł ś
ę
rodzin>>. Natomiast to, co czy prostytucj kiedy i dzi to pobudki finansowe. Wi kszo kobiet wybiera t
łą ę ś ś ę ść ę
form zarobkowania ze wzgl du na du e trudno ci ekonomiczne. Wcale nie ma grup kobiet stanowi
ę ę ż ś łą ą ą
równie te, które chc w ten sposób podwy szy swój standard ycia” - komentuje prof. Zbigniew Izdebski,
ż ą ż ć ż
autor badania.
Badanie Z. Izdebskiego, „Zachowania seksualne i wiedza na temat HIV/AIDS w grupie kobiet wiadcz cych
ś ą
us ugi seksualne”, zrealizowane przez TNS OBOP na zlecenie KC ds. AIDS przeprowadzono w dniach 7-19
grudnia 2002 roku. Zrealizowano 400 wywiadów z kobietami wiadcz cymi us ugi seksualne. Wywiady
ś ą ł
prowadzone by y w 13 du ych miastach Polski oraz w ich okolicach.
ł ż
Wywiady realizowano zarówno w agencjach towarzyskich, klubach, jak i na „ulicy”. Wywiady by y ł
przeprowadzone przez przeszkolonych w tym celu streetworkerów z organizacji TADA i PARASOL. W celu
dotarcia do jak najszerszego grona respondentek ankieta zosta a przygotowana w trzech wersjach j zykowych:
ł ę
polskiej, ukrai skiej i rosyjskiej.
ń
Ś ś
kolejno ci ch ci podniesienia standardu w asnego ycia (14%). 2,8% respondentek deklaruje, e zajmuje si
g ównym celem jest zdobycie rodków finansowych, wyj cie z bie cych k opotów (31%), b d uzbieranie
ł
Zgłoś jeśli naruszono regulamin