Szkol_Stan-hydraulik.doc

(260 KB) Pobierz
PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO DLA OSADZONYCH-PRACOWNIKÓW

PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO

HYDRAULIK W SZPITALU

2008r

 

 

PODSTAWA PRAWNA: Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 roku (Dz. U. nr 180, poz.1860)w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem odrębności wynikających z charakteru pracy w Służbie Zdrowia.

 

 

 

1. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku:

1)        pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym oraz innym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych;

2)        pracownika przenoszonego na stanowisko, o którym mowa w pkt 1;

3)        ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką.

2. Pracownik wykonujący pracę na kilku stanowiskach pracy powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk.

3. W przypadku wprowadzenia na stanowisku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zmian warunków techniczno-organizacyjnych, w szczególności zmian procesu technologicznego, zmian organizacji stanowisk pracy, wprowadzenia do stosowania substancji o działaniu szkodliwym dla zdrowia albo niebezpiecznym oraz nowych lub zmienianych narzędzi, maszyn i innych urządzeń - pracownik zatrudniony na tym stanowisku odbywa instruktaż stanowiskowy przygotowujący go do bezpiecznego wykonywania pracy w zmienionych warunkach. Tematyka i czas trwania instruktażu stanowiskowego powinny być uzależnione od rodzaju i zakresu wprowadzonych na stanowisku zmian.

4. Czas trwania instruktażu stanowiskowego powinien być uzależniony od przygotowania zawodowego pracownika, dotychczasowego stażu pracy oraz rodzaju pracy i zagrożeń występujących na stanowisku pracy, na którym pracownik ma być zatrudniony.

5. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

6. Instruktaż stanowiskowy kończy się sprawdzianem wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowiącym podstawę dopuszczenia pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Odbycie instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego pracownik potwierdza na piśmie    w karcie szkolenia wstępnego wg odpowiedniego wzoru, która jest przechowywana w aktach osobowych pracownika.

 

 

 

 

 

 

 

Ramowy program instruktażu stanowiskowego

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika:

a) informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na danym stanowisku pracy i w jego                         bezpośrednim otoczeniu oraz o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą,

b) wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi              i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych,

c) wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego wykonywania powierzonej pracy.

 

2. Uczestnicy szkolenia

Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników nowo zatrudnianych na stanowiskach robotniczych     i innych, na których występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych, dla pracowników przenoszonych na takie stanowiska oraz w przypadku zmiany warunków techniczno-organizacyjnych, tj. w razie zmiany procesu technologicznego, zmiany organizacji stanowisk pracy, wprowadzenia do stosowania substancji o działaniu szkodliwym dla zdrowia albo niebezpiecznym oraz nowych lub zmienianych narzędzi, maszyn i innych urządzeń. Szkolenie jest przeznaczone również dla studentów odbywających praktyki studenckie oraz uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu.

 

3. Sposób organizacji szkolenia

Szkolenie powinno być prowadzone w formie instruktażu - na stanowisku, na którym będzie zatrudniony instruowany pracownik, na podstawie szczegółowego programu opracowanego przez organizatora szkolenia.

Szkolenie powinno uwzględniać następujące etapy:

a) rozmowę wstępną instruktora z instruowanym pracownikiem,

b) pokaz i objaśnienie przez instruktora całego procesu pracy, który ma być realizowany przez pracownika,

c) próbne wykonywanie procesu pracy przez pracownika przy korygowaniu przez instruktora sposobów wykonywania pracy,

d) samodzielną pracę instruowanego pracownika pod nadzorem instruktora,

e) sprawdzenie i ocenę przez instruktora sposobu wykonywania pracy przez pracownika.

Jeżeli pracownik wykonuje prace na różnych stanowiskach, szkolenie powinno uwzględniać wszystkie rodzaje prac, które będą należały do zakresu obowiązków pracownika.

Sposób realizacji szkolenia i czas trwania poszczególnych jego części powinny być dostosowane do przygotowania zawodowego i dotychczasowego stażu pracy pracownika oraz zagrożeń występujących przy przewidzianej do wykonywania przez niego pracy.

 

 

4. Ramowy program szkolenia

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin*)

1

Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności:

2

 

a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem:

 

 

- elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika (np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne),

 

 

- elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, narzędzia, surowce i produkty),

 

 

- przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy,

 

 

b) omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami oraz zasad postępowania w razie wypadku lub awarii,

 

 

c) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania

 

2

Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

0,5

3

Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora

0,5

4

Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora

4

5

Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika

1

 

Razem:

       8

*) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

 

Podstawa prawna – Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa        i higieny pracy /Dz. U. nr180 z dnia 18 sierpnia 2004 r., poz.1860/

 

 

5.      Szczegółowy program szkolenia.

5.1.      Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy.

5.1.1.       Rozmowa wstępna.

5.1.2.       Omówienie warunków pracy:

- elementy pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mające wpływ na warunki pracy pracownika /oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne/

- element stanowiska roboczego mające wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy /pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja miejscowa, urządzenia zabezpieczające, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, na­rzędzia, surowce, produkty/

- przebieg procesu pracy na stanowiska pracy w nawiązaniu do działalności w całej komórce organizacyjnej i zakładzie.

5.1.3.       Omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy i sposobów ochrony przed zagrożeniami.

5.1.4.       Wyposażenie stanowiska roboczego do wykonywania okre­ślonego zadania.

5.2.      Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie zasadami bhp.

5.2.1.       Pokaz całości.

5.2.2.       Pokaz, elementów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne.

5.2.3.       Ponowny pokaz całości.

5.3.      Próbne wykonanie za dania przez pracownika pod kontrolą, instruktora.

5.3.1.       Wstępna, samodzielna próba wykonania pracy.

5.3.2.       Wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy                        z jednoczesnym głośnym objaśnieniem poszczególnych czynności i sposobu ich wykonywania.

5.3.3.       Wykonanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem.

5.3.4.       Ogólny, ponowny pokaz całościowy pracy wraz ze stopniowym przyspieszaniem tempa wykonywanych czynności /od powol­nego do normalnego.

5.4.      Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora.

5.4.1.       Ograniczenie interwencji do najbardziej niezbędnych.

5.4.2.       Umożliwienie pracownikowi zwrócenia się do określonej osoby z prośbą                    o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.

5.5.      Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.

5.5.1.       Poznanie zasad bezpiecznej pracy.

5.5.2.       Upraktycznienie całości wiedzy wynikającej z odbytego szkolenia. .
 

UWAGA: w szkoleniu należy wykorzystać wcześniej opracowane instrukcje bhp dla poszczególnych stanowisk pracy.
 

 

Ad. 5.1. Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy.

 

Każde szkolenie powinno zacząć się od rozmowy wstępnej z uczestnikiem szkolenia. Rozmowa ta umożliwia instruktorowi zorientowanie się co do poziomu wiadomości i umiejętności uczestników w zakresie pracy stanowiącej przedmiot nauczania.

Pozwala to dopasować zasób prezentowanej wiedzy do poziomu przygotowania szkolonych oraz wzbudzić zainteresowanie przed­miotem nauczania. Sposób przeprowadzenia te rozmowy zależy od czynników takich jak:

Ø      ogólny poziom świadomości i umiejętności reprezentowany przez uczestników szkolenia,

Ø      indywidualne cechy poszczególnych słuchaczy, wiek, doświadczenie.

Najskuteczniejszą metodą wprowadzania uczestników szkolenia jest połączenie pogadanki  z dyskusją. W etapie przygotowawczym należy przedstawić przedmiot nauczania. Dzięki temu uczący się uzyskuje pełne zrozumienie danej pracy, jej celu znaczenia, podstaw teoretycznych, sposobu wykonania oraz świadomość, czego oczekuje instruktor i do czego proces nauczania zmierza.

Należy więc przedstawić informację o:

Ø      zakładzie pracy: charakterystyka poszczególnych miejsc pracy, w ZK, AŚ, ogólne warunki pracy gospodarka maszynowa, maga­zynowa, transportowa,

Ø      stanowisku pracy za...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin