Poradnik_Równe traktowanie kobiet i.pdf

(164 KB) Pobierz
Microsoft Word - Mobbing1.doc
Państwowa Inspekcja Pracy
Główny Inspektorat Pracy
RÓWNE TRAKTOWANIE KOBIET
I MĘŻCZYZN W STOSUNKACH PRACY
MOBBING W ŚRODOWISKU PRACY
Warszawa 2005 r.
I. WSTĘP
RÓWNE TRAKTOWANIE W ZATRUDNIENIU
Obowiązek równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia, wynikający
z przepisów konstytucyjnych (art. 33) oraz ogólnych zasad prawa pracy (art. 11 2 i 11 3 k.p.),
został skonkretyzowany w przepisach zawartych w rozdziale IIa, dodanym do działu pierwszego
kodeksu pracy ustawą z dnia 24 sierpnia 2001r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz
o zmianie niektórych innych ustaw.
Do dnia wejścia w życie nowych przepisów brak stosownych procedur i ułatwień
dowodowych sprawiał, że dyskryminacyjne postępowanie podmiotu zatrudniającego
pozostawało z reguły bezkarne. Od 1 stycznia 2002 r. – m.in. dzięki objęciu terminem
„dyskryminacja” jej kwalifikowanych form (dyskryminacja pośrednia), szczegółowemu określeniu
wyjątków od zasady jednakowego traktowania kobiet i mężczyzn, przeniesieniu ciężaru dowodu
na stronę pozwaną w razie uprawdopodobnienia przez stronę pozywającą faktu dyskryminacji,
wprowadzeniu sankcji za praktyki dyskryminacyjne oraz ustanowieniu ochrony przed
rozwiązaniem stosunku pracy, które stanowiłoby szykanę pracodawcy za skorzystanie
z ochrony – stworzono realną możliwość reagowania na przejawy naruszania zasady równego
traktowania kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.
Kolejna zmiana Kodeksu pracy dostosowująca polskie przepisy do wymogów prawa
wspólnotowego ustawą z dnia 14 listopada 2003 r., pociągnęła za sobą rezygnację
z dotychczasowego sformułowania „równe traktowanie kobiet i mężczyzn” na rzecz „równego
traktowania w zatrudnieniu” oraz rozbudowanie katalogu wymienionych expressis verbis
niedopuszczalnych kryteriów różnicowania pracowników. Od 1 stycznia 2004 r. regulacje
dotyczące zakazu dyskryminacji ze względu na płeć rozszerzono na przypadki dyskryminacji ze
względu na wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne,
przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze
względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony albo w pełnym lub w niepełnym
wymiarze czasu pracy.
Ustawa nowelizująca zdefiniowała pojęcie dyskryminacji bezpośredniej jako stan,
w którym pracownik z jednej lub z kilku przyczyn wymienionych powyżej był, jest lub mógłby być
traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy. Ponadto,
ustawodawca doprecyzował pojęcie dyskryminowania pośredniego, uznając, że istnieje ono
wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub
podjętego działania, z jednej lub kilku niedopuszczalnych przyczyn, wystąpiły, występują lub
1
mogłyby wystąpić dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść pracownika,
jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
Za przejaw dyskryminowania uznano zarówno działanie polegające na zachęcaniu innej
osoby do naruszania zasady równego traktowania w zatrudnieniu, jak i zachowanie – określane
mianem molestowania - którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie
lub upokorzenie pracownika.
Od 1 stycznia 2004 r. pojęcie dyskryminacji ze względu na płeć obejmuje także
molestowanie seksualne, rozumiane jako każde nieakceptowane zachowanie o charakterze
seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie
godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika. Ustawodawca dodaje, iż na zachowanie
to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy. Wydaje się, że tak długi
okres oczekiwania na prawne uregulowanie kwestii molestowania w miejscu pracy wynika
z faktu, iż jest to materia niezwykle delikatna, trudno poddająca się obiektywnej weryfikacji – jak
zawsze, gdy prawo wkracza w sferę dóbr osobistych człowieka. Obecnie osoba molestowana
może szukać ochrony prawnej na drodze sądowej zarówno w oparciu o przepisy prawa pracy,
prawa cywilnego (wystąpienie na drogę cywilną, której konsekwencją może być zasądzenie
odszkodowania za naruszenie godności osobistej), jak i prawa karnego (przeprowadzenie
sprawy karnej przeciwko sprawcy molestowania seksualnego w oparciu o art. 199 Kodeksu
karnego – nadużycie stosunku zależności).
Pracodawca może uwolnić się od zarzutu naruszenia zasady równego traktowania
w zatrudnieniu o ile udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
Kolejną zmianą podyktowaną koniecznością dostosowania polskich rozwiązań
antydyskryminacyjnych do standardów unijnych jest zniesienie górnej granicy odszkodowania
zasądzanego od pracodawcy, który naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu (do
31 grudnia 2003 r. odszkodowanie nie mogło przekroczyć sześciokrotności minimalnego
wynagrodzenia za pracę).
Warto zaznaczyć, że w art. 94 dodano punkt 2b nakazujący pracodawcy dążyć do
uczynienia zakładu pracy środowiskiem wolnym od dyskryminacji w zatrudnieniu.
2
MOBBING
Pojęcie mobbingu – choć nowe na gruncie kodeksowym – opisuje zjawisko występujące
od dawna w środowisku pracy. Wyniki prowadzonych od lat 70-tych badań naukowych
wykazały niezbicie ścisłą zależność pomiędzy stresem pracownika spowodowanym przemocą
psychiczną w miejscu pracy a jego wydajnością, obniżoną wskutek pogorszenia stanu zdrowia,
tak fizycznego, jak i psychicznego.
Do dnia 1 stycznia 2004 r. mobbing nie był pojęciem normatywnym, zaś w polskim
prawie brakowało przepisów regulujących wprost problem szykanowania w miejscu pracy.
Punkt wyjścia dla dochodzenia roszczeń przez ofiary przemocy psychicznej w miejscu pracy
stanowił wówczas art. 11 1 k.p., zgodnie z którym pracodawca winien szanować godność i inne
dobra osobiste pracownika. Art. 11 1 k.p. łączono z odpowiednimi przepisami Kodeksu cywilnego
(poprzez art. 300 k.p.), określającymi roszczenia osób, których godność lub dobra osobiste
zostały naruszone, zarówno majątkowe (o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę lub
o zasądzenie odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny, roszczenie
o naprawienie szkody), jak i niemajątkowe (o zaniechanie działań zagrażających dobrom
osobistym poszkodowanego, o dopełnienie czynności potrzebnych do usunięcia skutków
naruszenia).
Wychodząc naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na wypracowanie uniwersalnej
i wyczerpującej definicji mobbingu oraz sposobu postępowania w przypadku jego zaistnienia,
w ustawie z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw poszerzono Kodeks pracy o dodatkowy art. 94 3 , wprowadzający
pojęcie mobbingu do krajowego porządku prawnego.
Przepis ten nakłada na pracodawcę obowiązek przeciwdziałania mobbingowi, który
ustawa definiuje jako działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko
pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika,
wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu
poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu
współpracowników.
Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia może dochodzić od pracodawcy
odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę, zaś
w przypadku gdy pracownik wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma on prawo
dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne
wynagrodzenie za pracę. Zastrzeżono jednocześnie, że oświadczenie pracownika
3
o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie, z podaniem mobbingu jako
przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy.
II. RÓWNE TRAKTOWANIE KOBIET I MĘŻCZYZN W STOSUNKACH PRACY.
Dla Państwowej Inspekcji Pracy, oprócz formalnego uzupełnienia przepisów polskiego
prawa regulacjami równościowymi, istotny jest aspekt ich praktycznego funkcjonowania, a nade
wszystko możliwość identyfikacji niekorzystnych zjawisk poprzez rozeznanie obszarów
najczęściej występujących naruszeń zakazu dyskryminacji.
Jeszcze na gruncie przepisów obowiązujących przed nowelizacją kodeksu pracy
Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła w roku 1998 i 1999 kontrole rozpoznawcze
dyskryminacji w zakresie dyskryminacji ze względu na płeć. W ankietach opracowanych na
potrzeby rozpoznania realizowanego począwszy od 2003 r. w ramach tematu „Równe
traktowanie kobiet i mężczyzn w stosunkach pracy” poszerzono spektrum badanych zagadnień
między innymi o kwestie równego traktowania kobiet i mężczyzn w zakresie awansowania,
dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, warunków zatrudnienia,
zatrudniania w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy oraz w godzinach nadliczbowych.
Celem badania jest uchwycenie istniejących różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn
w stosunkach pracy, stąd też wybrane zagadnienia są badane z zastosowaniem kryterium
poziomu wykształcenia, dodatkowych kwalifikacji, stażu pracy, wieku, zajmowanego
stanowiska.
W sumie w 2004 r. przebadano 3579 osób w 150 zakładach pracy.
W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że kobiety w Polsce stanowią wyraźną
mniejszość na wyższych stanowiskach kierowniczych – w 2002 r. zajmowały o blisko połowę
mniej wyższych stanowisk niż mężczyźni.
Pracujący na wyższych stanowiskach kierowniczych 2002 r.
35%
65%
kobiety
mężczyźni
4
214246091.001.png 214246091.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin