Jak działa dźwięk przestrzenny.pdf

(93 KB) Pobierz
Microsoft Word - Jak dzia³a dwiêk przestrzenny.doc
S uchacz mózgiem
Jak dzia a d wi k przestrzenny
Wystarczy zatka uszy przy ogl daniu telewizji, eby zrozumie , jak wiele informacji i prze y dostarcza
nam s uch. Je li kto nie pami ta ery d wi ku monofonicznego i szoku zwi zanego z nadej ciem osza amiaj cych
efektów stereo, mo e wykona dodatkowy eksperyment i pos ucha muzyki lub spróbowa poje dzi na rowerze z
zatkanym jednym uchem. Przestrze wyra nie zmniejszy si
s owem, wiat
nabierze szczegó ów. Wyniki tych eksperymentów rozumiej bardzo dobrze twórcy filmów czy gier pragn cy
wywrze na odbiorcy jak najwi ksze wra enie. Dlatego wi kszo wydawanych dzi p yt DVD, CD-ROM-ów z
grami, plakatów filmowych ma logo ze s owem Surround, 5.1 czy DTS. Oznaczenia te mówi , e mamy do
czynienia z d wi kiem dookolnym, zapewniaj cym wra enie przebywania w stworzonej scenie d wi kowej.
czuli ogólny kszta t otoczenia
Nasze uszy wychwytuj wiele sygna ów, o których nawet nie my limy, lecz które pozwalaj lepiej
odnajdywa si w przestrzeni. S yszymy, mniej wi cej, jakiej wielko ci jest pomieszczenie, w którym przebywamy,
z której strony znajduje si ród o d wi ku, jak daleko si ono znajduje, mo emy nawet domy la si materia u, z
którego wykonane jest otoczenie. Mózg, eby rozpozna te wszystkie w asno ci, wykorzystuje cztery podstawowe
sposoby interpretacji dochodz cych przez uszy d wi ków.
Czas i opó nienie
prawym uchu. D wi k wychodz cy ze ród a
znajduj cego si po naszej lewej stronie dotrze minimalnie szybciej do lewego ucha ni do prawego. Mózg
porównuje obydwa czasy i wnioskuje ogólny kierunek. Sygna w prawym uchu b dzie nieco cichszy, poniewa
ucho zas oni te jest g ow , co dodatkowo precyzuje kierunek
to drugi mechanizm. Te dwa zjawiska nosz nazwy
IID oaz ITD. Dostarczaj informacji, jednak nie na tyle precyzyjnych, eby dok adnie zlokalizowa ród o d wi ku.
Uszy
gorzej z ty u. Proporcje ucha
sprawiaj , e do mózgu niektóre cz stotliwo ci dochodz wzmocnione, niektóre wyt umione w zale no ci od k ta
padania. Mózg ma tak e map wszystkich zakrzywie i zakamarków ucha. Potrafi na podstawie analizy odbi i
t umie d wi ków wypadaj cych do ma owiny pod ró nymi k tami wnioskowa ich kierunek. Na drodze do ucha
fala d wi kowa jest równie t umiona przez ramiona i tu ów
d wi k z do u b dzie wi c bardziej g uchy,
dochodz cy z góry b dzie mia wi cej wysokich sk adowych. HRTF dostarcza informacji szczegó owych, które
uzupe niaj wiedz o kierunku. Wymienione w a ciwo ci sprawiaj ,
e wszelkie symulacje d wi ku przestrzennego
na s uchawkach czy dwóch g o nikach nie wypadaj bardzo przekonuj co. Nasz mózg nie daje si oszuka , bo
brakuje mu tych szczegó ów bior cych si z padania fal ró nymi k tami do ucha.
Odrzutowiec i zegarek
Ostatni sposób interpretacji d wi ku to DRR, czyli analiza odleg o ci ród a d wi ku. Jest do do trudne
zadanie i nie zawsze dobrze si udaje. Generalnie mózg potrzebuje co najmniej dwóch sygna ów, by je porówna
d wi ku podstawowego oaz jego odbi od otoczenia. Porównuje g o no orygina u i odbi , próbuj c wychwyci
proporcje i opó nienia. Przyk adowo, je li us yszymy dwa d wi ki o tej samej g o no ci, jednak jednemu z nich
b dzie towarzyszy pog os pochodz cy z odbicia od zbocza góry, która znajduje si
uczymy si na przyk ad, e przelatuj cy odrzutowiec jest daleko, mimo e s ycha go g o no, a zegarek blisko,
ci g e, jednostajne
d wi ki daj ma o zró nicowane odbicia, skutecznie utrudniaj c ich interpretacj . Dlatego, je li nie wiemy, sk d
d wi k si wydobywa, kr cimy g ow , szukaj c ró nic w brzmieniu. Oczywi cie s uch, mimo e jest pot nym
zmys em, ma swoje ograniczenia. Na przyk ad, ze wzgl du na wielko (i odleg o od siebie) uszu, d wi ki
bardzo niskie, których fala jest bardzo d uga, nie s dobrze lokalizowane w przestrzeni. Zjawisko to wykorzystuj
producenci g o ników niskotonowych
subwooferów, które mo na postawi pod ó kiem, a i tak b dziemy s ysze
basy rozbrzmiewaj ce w powietrzu.
Jak powstawa y kana y
Fenomen s yszenia przestrzennego d wi kowcy usi uj wykorzystywa ju od wielu lat. Pierwszy kinowy
system korzystaj cy z siedmiu kana ów pojawi si ju w 1952 roku, w 1957 w planetarium Morrisona w San
przestaniemy j dobrze rozpoznawa . Gdy
odetkamy ucho, zaczniemy lokalizowa ród a d wi ku, b dziemy
Pierwszy to porównanie opó nienia sygna u w lewym i
Nast pny mechanizm (HRTF) wykorzystuje fakt, e nasze cia o ma okre lony kszta t. Ma owiny uszne s
skonstruowane tak, e najlepiej dochodz nas d wi ki z przodu i po bokach
za nami, mo emy wnioskowa ,
e ród o tego d wi ku jest g o ne i znajduje si dalej ni ród o d wi ku bez odbicia. Du rol odgrywa tu pami
mimo e tyka cicho. Warunkiem poprawnej oceny odleg o ci jest te ró norodno sygna u
13075544.006.png 13075544.007.png 13075544.008.png
sk adaj c si z a 38 kana ów! Oczywi cie wi kszo prób mia a charakter
eksperymentalny i jednorazowy. Jednak po spopularyzowaniu systemu stereo w domowych zestawach audio i w
kinach apetyt publiczno ci rós . Powstawa o wiele systemów d wi ku przestrzennego. Wykorzystywa y one ró ne
techniki, jednak szybko okaza o si , e najlepsze efekty daje metoda wielokana owa polegaj ca na ustawieniu
wokó s uchacza zestawu g o ników. W po owie lat siedemdziesi tych, Dolby opracowa o system Dolby Stereo.
Pozwala on na zapisanie na brzegu 35-milimetrowej ta my filmowej dwóch cie ek optycznych. Okaza si bardzo
praktyczny, poniewa nie wymaga od kin wielkich inwestycji w dodatkowe urz dzenia i dzia a w kinach
monofonicznych. Wypar inne systemy, mi dzy innymi wczesny d wi k wielokana owy, który
wymaga specjalnych
70-milimetrowych ta m filmowych. Do dzi ta my kinowe prawie zawsze maj cie k Dolby Stereo. Przemys
kinowy i widzowie domagali si jednak wi cej. Z pomoc przysz a Dolby technologia kodowania matrycowego.
Polega ona na zakodowywaniu w dwóch cie kach
(lewo i prawo) informacji dla cie ek czterech (lewo, prawo,
rodek, ty ). Bez du ej utraty jako ci i zachowaniem zgodno ci ze starymi kinami uda o si wi c uzyska efekt
d wi ku dookolnego. Dodatkowo, d wi k zakodowany w ten sposób nadal mo na odtworzy w systemie stereo.
Przestrze
w domu
wideo. W amplitunerach pojawi si
dekoder obs uguj cy nagrania Dolby Surround i rodzielaj cy sygna pomi dzy g o niki. Wkrótce wprowadzono
dekoder Pro Logic, który znacznie polepsza odtwarzanie d wi ku przestrzennego na domowych g o nikach
W 1982 roku technologia ta zawita a do domów dzi ki popularyzacji
mi dzy innymi tworzy oddzielny sygna na g o nik centralny oraz poprawia separacj kana ów. W przeciwie stwie
do innych systemów, Dolby Surround zyska o powszechn akceptacj rynku i do dzi jest wykorzystywane jako
niedroga metoda odtwarzania pola d wi kowego.
Cyfrowe przestrzenie
W 1992 roku (film Powrót Batmana) uda o si Dolby wprowadzi do kin technologi DD. Specyfikacja DD
zak ada pi dyskretnych kana ów plus kana niskocz stotliwo ciowy (5.1). Spotka a si ze wietnym przyj ciem i
gdy w 1995 roku opracowywano specyfikacj DVD, DD 5.1 zosta uznany jako cz standardu. W ten sposób
d wi k dookolny na dobre zago ci w domowych zestawach AV, potem w komputerach i konsolach do gier. DD 5.1
wykorzystuje kompresj AC3. warto wspomnie , e AC3 mo e by rozkompresowane zarówno do postaci 5.1,
surround (cztery kana y), stereo (dwa kana y) czy mono. Proces zmniejszania liczby cie ek nazywa si
downmixingiem. Technologia cyfrowa pozwoli a tak e rozwin skrzyd a innym firmom, mi dzy innymi DTS, która
powsta a w 1990 jako cz Universal Studios. Opracowa a popularn (szczególnie w USA), alternatywn do
Dolby metod zapisu d wi ku wielokana owego. Charakteryzuje si ona znacznie mniejszym stopniem kompresji
(Dolby Digital 12:1 DTS 3:1), a wi c lepsz jako ci d wi ku, lecz zajmuje wi cej miejsca na DVD. Powodzenie
systemu 5.1 zach ci o producentów sprz tu AV i wydawców muzyki i filmów do poszerzenia oferty. Mo na kupi
amplitunery oferuj ce 6, 7 i 8 kana ów, jednak ich zasada dzia ania nie ró ni si znacznie od 5.1, a efekty
spotykaj si z ró nym odbiorem i zale w du ej mierze od sposobu zrealizowania filmu. Warto wspomnie o
rozwijaj cych si systemach audio. W ród audiofilów popularno zdobywa DVD-Audio oraz SACD, obydwa
standardy maj mo liwo zapisu wielu kana ów, cho zachowawczy fani muzyki twierdz , e nie ma to jak stare
dobre stereo.
Trudne terminy
DRR ang. Direct to Reverberant Ratio mechanizm rozpoznawania odleg o ci ród a d wi ku wykorzystuj cy
ró nic mi dzy sygna em w a ciwym a pog osem.
HRTF ang. Head Related Transfer Functions
funkcja opisuj ca, jak kszta t cia a wp ywa na odbiór d wi ku.
IID ang. Interaural Intensity Difference funkcja opisuj ca, jak pozycjonujemy d wi k, wykorzystuj c ró nice
g o no ci mi dzy lewym i prawym uchem.
funkcja opisuj ca, jak pozycjonujemy d wi k, wykorzystuj c opó nienia w
s yszeniu mi dzy lewym i prawym uchem.
kana d wi kowy, który w strumieniu danych jest kodowany niezale nie od reszty. Spotykany
w systemach cyfrowych.
dyskretny
zakodowanie w dwóch cie kach analogowych wi kszej liczby cie ek. Przyk adowo,
informacje do kana u centralnego w Dolby Surround s zakodowane jako cz stotliwo ci, które jednocze nie
wyst puj w kana ach lewym i prawym.
parametr opisuj cy, jak bardzo kana y d wi kowe s od siebie oddzielone. Im gorsza
separacja, tym wi cej jednego kana u s ycha w drugim (wyst puje wi cej tzw. przes uchów).
Francisco uruchomiono instalacj
ITD ang. Interaural Time Difference
Kana
Kodowanie matrycowe
Separacja kana ów
13075544.009.png 13075544.001.png 13075544.002.png 13075544.003.png 13075544.004.png 13075544.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin