zarządzanie projektowaniem.doc

(63 KB) Pobierz
Wprowadzenie do ekonomii – podstawowe pojęcia

Zarządzanie projektowaniem

s. 360 - 390

Projekt organizacji – ogólny wzorzec struktury i rozwiązań używanych do zarządzania całą organizacją.

 

Uniwersalne spojrzenie na projekt organizacji:

-          model biurokratyczny – biurokracja – uniwersalny model struktury organizacyjnej oparty na zalegalizowanym systemie władzy formalnej. Idealna biurokracja wykazuje 5 cech:

o        organizacja powinna przyjąć wyraźny podział pracy, a każde stanowisko powinno być zajęte przez eksperta

o        organizacja powinna stworzyć spójny zestaw zasad w celu zapewnienia jednolitego wykonywania zadań

o        organizacja powinna ustalić hierarchię stanowisk dla urzędów tworzącą linię podporządkowania od góry do samego dołu organizacji

o        menedżerowie powinni prowadzić przedsiębiorstwo w sposób bezosobowy i utrzymywać odpowiednie dystans z podwładnymi

o        przyjmowanie pracowników i awansowanie w organizacji powinno być oparte na technicznej wiedzy fachowej, a pracownicy powinni być chronieni przed arbitralnym zwolnieniem.

-          model behawioralny – uniwersalny model projektu organizacji, który pojawił się w myśleniu o zarządzaniu obok szkoły stosunków międzyludzkich; model kładł nacisk na rozwijanie grup roboczych i procesów interpersonalnych.

o        system 1 – forma projektu organizacji oparta na zalegalizowanej władzy formalnej; opracowana jako część biurokratycznego systemu informacji

o        system 4 – forma projektu organizacji, która wykorzystuje szeroką gamę procesów motywacyjnych i sprzyja otwartym i szerokim procesom interakcji; opracowana jako część behawioralnego modelu projektu organizacji

 

Wpływ sytuacji na projekt organizacji – spojrzenie sytuacyjne – oparte na założeniu, że optymalny projekt dla danej organizacji zależy od zestawu istotnych czynników:

-          technika (podstawowa) – zestaw procesów wykorzystywanych przez organizację w przekształcaniu nakładów w postaci rzeczowej lub informacyjnej w wyniki w postaci produkcji lub usług:

o        jednostkowa lub małych partii – produkt wytwarzany jednostkowo na podstawie specyfikacji odbiorcy lub w małych partiach

o        wielkoseryjna lub masowa – produkt wytwarzany w systemie taśmowym

o        produkcji ciągłej – przez ciąg przemian maszynowych lub procesowych

-          otoczenie

o        organizacja mechanistyczna – sztywna i biurokratyczna forma projektu najbardziej stosowna w stabilnym otoczeniu

o        organizacja organiczna – płynny i elastyczny projekt, najbardziej właściwy dla niestabilnego i nieprzewidywalnego otoczenia

§         zróżnicowanie – zakres w jakim organizacja dzieli się na mniejsze jednostki

§         integracja – zakres w jakim jednostki organizacji muszą ze sobą w skoordynowany sposób współpracować

-          wielkość organizacji – liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty

-          cykl życia organizacji – naturalna sekwencja etapów, przez którą przechodzi większość organizacji w trakcie wzrostu i dojrzewania

o        narodziny – mobilizacja kapitału, uruchomienie produkcji

o        młodość – wzrost i ekspansja wszystkich zasobów

o        wiek średni – stopniowy wzrost przeradzający się w stabilizację

o        dojrzałość – okres stabilności mogący przerodzić się w schyłek

 

Strategia a projekt organizacji:

-          strategia na poziomie przedsiębiorstwa

-          strategia na poziomie jednostki

-          strategia na poziomie funkcjonalnym

 

Podstawowe formy struktury funkcjonalnej:

-          struktura funkcjonalna (forma U) – oparta na podejściu funkcjonalnym – stosowana w małych firmach, każdy obszar funkcjonalny jest zależny od pozostałych

-          struktura konglomeratowa (typu H) – wykorzystywana przez organizację składającą się z szeregu nie powiązanych ze sobą jednostek.- holding

-          struktura wielobranżowa (typu M) – multidivisional – w której kolejne samodzielne jednostki w powiązanych ze sobą dziedzinach działają w ramach szerszego kontekstu organizacyjnego; oparty na strukturyzacji według wyrobu

-          struktura macierzowa – podział według wyrobu zostaje nałożony na istniejący podział funkcjonalny – jest strukturą wielokrotnego podporządkowania – jednostka podlega tutaj jednocześnie zarówno przełożonemu funkcjonalnemu, jak i jednemu lub kilku kierownikom projektów.

-          struktury hybrydowe – połączenia rożnych powyższych struktur

 

Problemy pojawiające się w projektowaniu organizacji:

-          zarządzanie informacją

o        luźne zasoby – nadwyżka zasobów ułatwiająca organizacji zmniejszenie zapotrzebowania na przetwarzanie informacji

o        zadania wydzielone – niezależne jednostki ułatwiające organizacji zmniejszenie zapotrzebowania na przetwarzanie informacji

o        pionowe systemy informacji – powiązania komunikacyjne pomiędzy menedżerami i ich podwładnymi tworzone w celu zwiększenia zdolności organizacji do przetwarzania informacji

o        stosunki poziome – powiązania koordynacyjne takie jak role łącznikowe, zespoły zadaniowe, zespoły robocze, wydziały integrujące, wykorzystywane do zwiększenia zdolności organizacji do przetwarzania informacji

-          organizacje globalne

-          dostosowanie organizacji

 

 

s. 456 – 489

 

Istota motywowania – zestaw sił, które sprawiają, że ludzie zachowują się w określony sposób:

-          znaczenie motywacji do pracy

-          wcześniejsze podejścia do motywowania

o        tradycyjne (Taylor) – bodźcowy system płac – zakładało, że praca jest czymś nieprzyjemnym dla pracownika

o        od strony stosunków międzyludzkich (Mayo) – pracownik ma potrzebę by być użytecznym i ważnym – ważniejsze od pieniędzy

o        podejście od strony zasobów ludzkich – sam udział ma wartość dla pracowników i organizacji – potrzeba współuczestnictwa

 

Podejście do motywowania od strony treści – próbujące odpowiedzieć na pytanie – „Jakie czynniki motywują ludzi do pracy?”:

-          podejście od strony hierarchii

o        teoria potrzeb Maslowa – sugeruje, że ludzie muszą zaspokajać pięć kolejnych grup potrzeb:

§         fizjologicznych

§         bezpieczeństwa

§         przynależności

§         szacunku

§         samorealizacji

o        teoria ERG (Alderfer) – sugeruje, że potrzeby ludzkie są ułożone w trzech nakładających się kategoriach:

§         egzystencja

§         związek, kontakty społeczne

§         rozwój

-          teoria dwuczynnikowa Herzberga – sugeruje istnienie dwóch różnych wymiarów zadowolenia z pracy:

o        czynników motywacji – związanych z treścią pracy

o        czynników higieny psychicznej – związane ze środowiskiem pracy

-          jednostkowe potrzeby ludzkie

o        potrzeba osiągnięć – pragnienie osiągania celu lub wykonania zadania w sposób bardziej skuteczny niż w przeszłości

o        potrzeba afiliacji – pragnienie ludzkiego towarzystwa i akceptacji

o        potrzeba władzy – pragnienie wywierania wpływu na innych i kontrolowania swojego otoczenia

 

Podejście do motywowania od strony procesu – koncentruje się na wyjaśnieniu, dlaczego ludzie wybierają pewne warianty zachowań do zaspokojenia swoich potrzeb i jak oceniają swoje zadowolenie po osiągnięciu tych celów:

-          teoria oczekiwań – sugerująca, że motywacja zależy od siły naszego pragnienia i oczekiwanego prawdopodobieństwa jego zaspokojenia

o        oczekiwania jednostkowe

§         oczekiwana proporcja osiągnięć do wysiłku – indywidualne prawdopodobieństwo zaowocowania zwiększonego wysiłku wyższymi osiągnięciami

§         oczekiwania proporcja wyników do osiągnięć w pracy – indywidualne odczucie, że osiągnięcia w pracy doprowadzą do konkretnego wyniku.

§         Wyniki – skutki zachowań w układzie organizacyjnym – zwykle nagrody

§         wartościowość – indeks pokazujący siłę pożądania przez daną osobę konkretnego wyniku – (atrakcyjność wyniku dla jednostki)

o        warunki motywowanego zachowania

§         stosunek osiągnięć do wysiłku > 0 (podjęty wysiłek ma zaowocować większymi osiągnięciami)

§         proporcja wyniku do osiągnięć > 0 (za lepszymi osiągnięciami pójdą lepsze wyniki)

§         suma wartościowości poszczególnych wyników > 0 (jeden lub kilka wyników może mieć ujemną wartościowość, jeśli zostanie to zrekompensowane dodatnią wartościowością innych wyników)

o        rozwinięcie Postera-Lawlera – jeżeli osiągnięcia pociągają za sobą sprawiedliwe nagrody, to zadowolenie będzie większe.

-          Teoria sprawiedliwości – (Adams) – sprawiedliwość to indywidualnie postrzegane traktowanie danej osoby w porównaniu z innymi oparte na zasadzie równości – ludzie postrzegają swoje wyniki w związku z poniesionym wkładem porównując je odpowiednią relacją u innych.

 

Podejście do motywowania oparte na koncepcji wzmocnienia – zachowanie wywołujące nagrody będzie prawdopodobnie powtarzane, a prawdopodobieństwo powtórzenia się zachowań pociągających za sobą karę jest mniejsze:

-          rodzaje wzmocnień w organizacjach

o        wzmocnienie pozytywne – zapewnienie nagród albo pozytywnych wyników zachowaniu pożądanemu

o        unikanie – pracownik unika niemiłych konsekwencji związanych z postępowaniem odmiennym od pożądanego

o        kara – osłabienie niepożądanych zachowań przez obwarowanie ich negatywnym wynikiem albo niemiłymi następstwami

o        eliminacja – osłabienie zachowań niepożądanych przez ich niedostrzeganie lub nieuznawanie przez menedżera

-          tworzenie wzmocnień w organizacjach

o        harmonogram o stałej częstotliwości – zapewnia wzmocnienie w stałych odstępach czasu niezależnie od zachowania (np. „tygodniówka”)

o        harmonogram o zmiennej częstotliwości – zapewnia wzmocnienie w różnorodnych odstępach czasu, niezależne od zachowania – np. wizyty szefa (pracownicy nie wiedzą kiedy – starają się trzymać cały czas przyzwoity poziom)

o        harmonogram o stałym stosunku – zapewnia wzmocnienie po ustalonej liczbie zachowań, niezależnie od czasu (np. przy co piątej transakcji)

o        harmonogram o zmiennym stosunku – zapewnia wzmocnienie po zmiennej liczbie zachowań – najsilniejsze narzędzie motywacyjne do podtrzymywania zachowań pożądanych

 

Nowe podejścia do motywowania:

-          teoria ustalania celów – menedżer i podwładny powinni wspólnie i systematycznie określać cele dla podwładnego

-          podejście japońskie – raczej filozofia niż model – dążenie do wytworzenia się partnerskich stosunków między kierownictwem firmy i robotnikami

-          popularne strategie motywacji

o        modyfikacja zachowania – technika stosowania wzmocnienia w układzie organizacji (OB. Mod)

§         określenie zachowań do wzmocnienia lub redukcji

§         określenie i stosowanie elementów wzmacniających lub osłabiających zachowanie (nagrody i kary)

o        modyfikowany tydzień roboczy – dopomożenie robotnikom w zaspokojeniu potrzeb wyższego rzędu poprzez wykorzystanie alternatywnych schematów pracy

o        ścieśniony tydzień roboczy (40 godz. w mniej niż 5 dni – np. 4 dni po 10 godz.)

o        elastyczny czas pracy

 

Wykorzystanie systemów nagradzania do kształtowania motywacji – formalne i nieformalne mechanizmy, za pomocą których definiuje się, ocenia i nagradza osiągnięcia pracownika:

-          wpływ nagradzania w organizacji

o        na postawy

§         kwota otrzymywana i uznana za właściwą

§         porównanie z innymi

§         błędna ocena nagrodzenia innych

§         zadowolenie z zewnętrznych i podstawowych nagród

o        na zachowanie

§         na to czy zostanie czy będzie szukał innej pracy

§         na wytężoność pracy – jeśli oparte na rzeczywistych osiągnięciach

o        na motywację

§         większa skłonność do wysiłku jeśli wie, że będzie nagrodzony (odpowiednio)

-          projektowanie skutecznych systemów nagradzania

o        zaspokajać zapotrzebowanie jednostki na potrzeby elementarne

o        wypadać korzystnie w porównaniu do nagród w innych organizacjach

o        sprawiedliwy rozkład nagród w organizacji

o        uwzględnienie faktu, że różni ludzie mogą mieć różne potrzeby (wybiorą różne ścieżki)

-          nowe podejścia do nagradzania

o        uznaniowe podwyżki płacy

o        udział w zyskach – roczna premia od zysku

o        udział w korzyściach – po przekroczeniu określonego poziomu osiągnięć

o        zryczałtowane premie

o        system opłacania kwalifikacji

 

                                                                   Str. 1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin