Struktura biznes planu firmy „Ogrodnik”
Streszczenie projektu przedsięwzięcia ....................................................................... 1
Charakterystyka firmy ............................................................................................... 1
2.1. Najważniejsze dane o firmie ............................................................................ 1
2.2. Zamierzenia na przyszłość ................................................................................ 2
2.3. Cele krótko i długoterminowe ......................................................................... 4
Plan strategiczny ....................................................................................................... 4
3.1. Analiza strategiczna metodą SWOT ................................................................ 4
3.1.1. Istniejące szanse i zagrożenia .............................................................. 4
3.1.2. Mocne i słabe strony firmy .................................................................. 5
3.2. Strategiczna pozycja firmy .............................................................................. 6
3.3. Wybór i wdrożenie strategii ............................................................................. 6
Plan techniczny .......................................................................................................... 6
4.1. Opis wyrobu........................................................................................................ 6
4.2. Prognoza kształtowania się popytu .................................................................. 7
4.3. Dostępność wyrobów (główni dostawcy) ........................................................ 8
4.4. Struktura majątku trwałego ............................................................................. 8
4.5. Koszty działalności ......................................................................................... 8
Plan marketingowy ................................................................................................... 10
5.1 Założenia planu marketingowego.....................................................................10 5.2. Analiza rynku ................................................................................................. 10
5.2.1. Charakterystyka konkurencji ............................................................. 11
5.3. Polityka kształtowania cen wyrobu ................................................................ 11
5.4. Zasady dystrybucji ......................................................................................... 12
5.5. Działania na rzecz reklamy i promocji .......................................................... 12
Plan organizacyjny .................................................................................................. 12
6.1. Kalendarz organizacyjny ............................................................................... 13
6.2. Harmonogram spłaty kredytu ........................................................................ 13
Plan finansowy ......................................................................................................... 15
7.1. Dane wejściowe ............................................................................................. 15
7.1.1. Cennik ............................................................................................... 15
7.1.2. Prognoza przychodów ....................................................................... 15
7.1.3. Koszty uruchomienia inwestycji ....................................................... 16
7.1.4. Amortyzacja ...................................................................................... 16
7.1.5. Zestawienie kosztów stałych i zmiennych ......................................... 16
7.2. Bilans otwarcia .............................................................................................. 17
7.3. Rachunek wyników ....................................................................................... 17
7.4. Zestawienie przepływów pieniężnych ........................................................... 18
7.5. Analiza progu rentowności ............................................................................ 20
Wnioski .................................................................................................................... 20
Streszczenie projektu przedsięwzięcia
Przedstawiony poniżej biznes plan opisuje działania związane z założeniem firmy „Ogrodnik”, która zamierza zająć się sprzedażą hurtową oraz detaliczną krzewów ozdobnych. Będzie to spółka z o.o., której właścicielami będzie dwoje udziałowców, zamierzających rozpocząć swoją działalność z chwilą uzyskania kredytu.
Majątek trwały firmy „Ogrodnik”, szacuje się na 310000 zł. Do rozpoczęcia sprzedaży konieczne jest odnowienie silosów i modernizacja placu, przewidywany koszt tej inwestycji powinien zamknąć się w kwocie 25000 zł. Należy też ogrodzić teren oraz przygotować przylegające pole, pod sprzedaż krzewów, czego przewidywany wydatek wyniesie 15000 zł.
Konieczny jest też zakup niezbędnych dodatkowych środków trwałych jak np.: węże do podlewania, dodatkowe narzędzia – szacowany koszt 10000 zł.
Niezbędne będą również środki obrotowe, przeznaczone głównie na sfinansowanie zakupu krzewów ozdobnych, co będzie na początku kosztować nas 70000 zł. Właściciele dysponują obecnie wolnymi środkami własnymi w kwocie 55000 zł, niezbędne będzie zaciągnięcie kredytu w wysokości 100000 zł.
Niniejszy biznes plan przygotowano, głównie z myślą o przedstawieniu go w jednym z banków z zamiarem zaciągnięcia kredytu w wysokości 100000 zł.
Charakterystyka firmy
2.1. Najważniejsze dane o firmie
Nazwa firmy: Spółka z o.o. „Ogrodnik”
Adres: ul: Mickiewicza 16 Bogatynia 59-920
Telefon: 75-77-36-009
Właściciele: Izabela Wójcikiewicz i Piotr Tyszkiewicz
Bank:
Nr konta:
Podstawowe kierunki działania:
- sprzedaż krzewów ozdobnych
- dowóz sprzedanego towaru do klienta
Zasoby firmy:
finansowe (kapitał właścicieli),
materialne (grunty, budynki i budowle, środki transportu, inne środki trwałe),
ludzkie (wykwalifikowany personel).
Zobowiązania: nie posiada
Liczba zatrudnionych: 1 osoba (księgowy)
2.2. Zamierzenia na przyszłość
Firma będzie zajmować się sprzedażą krzewów ozdobnych, kwiatów do ogrodów, drzewek owocowych. Dodatkowo firma może dowieść sprzedany towar do nabywcy.
W tabeli 2.1 oraz na wykresach 2.1, 2.2, 2.3 pokazano strukturę majątku trwałego firmy w trzech układach:
stan po realizacji inwestycji.
wkład właścicieli (aport rzeczowy).
wielkość niezbędnych nakładów inwestycyjnych.
Tabela 2. 1 Struktura majątku trwałego firmy „OGRODNIK” (dane w zł)
Wyszczególnienie
Stan po realizacji inwestycji
Aport
Inwestycja
Koszty uruchomienia/ Aport
430000
310000
120000
Grunty
215000
200000
15000
Budynki i budowle (silosy i plac)
75000
50000
25000
Środki transportu
60000
0
Inne środki trwałe
10000
Majątek obrotowy
70000
Jak wynika z powyższej tabeli, właściciele firmy „Ogrodnik, do rozpoczęcia swojej działalności muszą zainwestować 120000 zł, w tym 15000 zł w grunty, 25000zł w modernizację silosów oraz placu do nich przylegającego, 10000 zł w inne środki trwałe i 70000 zł na zakup majątku obrotowego. Przewidziane jest również utworzenie rezerwy finansowej w wysokości 20000 zł.
Wykres 2.1 Struktura majątku trwałego po realizacji inwestycji
Wykres 2. 2 Struktura majątku trwałego – aport rzeczowy
Wykres 2. 3 Struktura niezbędnych nakładów inwestycyjnych
Właściciele zamierzą sfinansować program inwestycyjny ze środków własnych i kredytu.
Tabela 2. 2 Źródła finansowania inwestycji (dane w zł)
Kwota
%
Źródła finansowania inwestycji
145000
100,00
Środki własne
55000
Thomas_T