Biznesplan(2).doc

(75 KB) Pobierz
BIZNESPLAN

 

 

 

 

BIZNESPLAN

 

ZAKŁADU PSYCHOTERAPEUTYCZNEGO

 

 

„OPTYMISTA”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor:

Jakub Rzymowski

Kl. III UG

 

 

 

 

STRESZCZENIE:

 

Zakład psychoterapeutyczny „Optymista” będzie spółką cywilną dwuosobową. Cele naszej firmy stanowią: zdrowie psychiczne, satysfakcja, dobre samopoczucie klientów. Nie nastawiamy się na zarobienie dużej kwoty pieniędzy na działalności firmy. Chcemy po prostu pomóc jak najlepiej, jak największej liczbie ludzi.

Oferujemy profesjonalną opiekę, pomoc wszystkim pacjentom używając nowoczesnych oraz tradycyjnych metod terapii. Jedną z ciekawszych metod leczenia, jaką dysponujemy jest bezpieczne leczenie w hipnozie. Nasza pani psychiatra posiada stosowne ku temu kursy i doświadczenie.

Wkładamy w założenie firmy w porównaniu do innych przedsiębiorstw niewielką kwotę pieniędzy niewiele przekraczającą sumę 8000 zł. Cała kwota pochodzi z naszych funduszy. Nie planujemy żadnych pożyczek od rodziny, znajomych, ani kredytów w banku. Stanowi to pewne zabezpieczenie w wypadku, gdyby okazało się, że interes jest zupełnie niedochodowy i będziemy ponosić wyłącznie straty. Ewentualna kwota, jaka możemy stracić nie jest bardzo duża, więc ponosimy małe ryzyko zakładając firmę.

Dochody dwóch osób należących do spółki nie będą wysokie, ponieważ zależy nam przed wszystkim na niesieniu pomocy ludziom, a nie wysokich zarobkach. Będą one wynosiły około 1200 – 1250 zł na osobę. Nie planujemy aby firma przynosiła znaczące dochody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘBIORSTWA:

 

              Nasze przedsiębiorstwo, czyli zakład psychoterapeutyczny będzie nosiło nazwę „Optymista”, aby nazwa zachęcała potencjalnych klientów do korzystania z naszej firmy,

a nie propozycji konkurencji.

Początek działalności powiązany z promocjami planujemy na 10 lipca 2005 r.

Osobowością prawna firmy będzie spółka cywilna zarejestrowana w urzędzie gminy.

Zakład będzie się znajdował w mieszkaniu w Warszawie. Nastawiamy się na obsługę klientów (dzieci, młodzieży, dorosłych) z Warszawy i okolic. Przyjmujemy, że rynek może ulec poszerzeniu. Naszym celem jest niesienie pomocy ludziom jej potrzebującym.

Źródłami finansowania firmy będą fundusze własne założycieli zdobyte przez nich

w poprzednich zakładach pracy.

 

 

CHARAKTERYSTYKA OFEROWANYCH USŁUG:

 

Oferujemy fachową doraźna oraz długotrwałą pomoc osobom posiadającym problemy, m.in. z:

·         samoakceptacją

·         odnalezieniem się w grupie

·         wychowaniem dzieci

·         koncentracją

·         depresją

·         odnalezieniem swoich dobrych stron

·         stresem

·         wyborem dalszej drogi życiowej na podstawie zainteresowań i możliwości, np. wybór studiów

·         różnymi sposobami dojścia do porozumienia z innymi ludźmi, m. in. tymi, do których nie pałamy sympatią

·         rozwiązywaniem konfliktów w rodzinie, firmie

·         fobiami

·         nałogami

 

 

W porównaniu do konkurencji oferujemy szeroki wachlarz usług. Terapie są prowadzone przez absolwentkę Akademii Medycznej posiadającą tytuł psychiatry, mającą za sobą kilkuletnią praktykę w zawodzie.

Dodatkowo organizujemy:

·         wyjazdy wakacyjne, zimowe na terapie grupowe lub indywidualne w ciche zakątki naszego kraju, np. w góry, nad morze, na wieś w atrakcyjnych cenach

·         leczenie hipnozą

·         seanse dla kierowców, którzy przekroczyli dopuszczalny limit punktów karnych

 

Spotkania na życzenie klienta mogą być organizowane indywidualnie, parami (małżeństwa), grupowo, (aby podzielić się swoimi doświadczeniami i własnymi, oryginalnymi metodami rozwiązywania problemów).

 

 

 

 

Oferujemy wygodne dla klientów godziny otwarcia:

·         poniedziałek – piątek: 12:0021:00

·         sobota: 10:0019:00

 

 

ZARZADZANIE I ORGANIZACJA:

 

Nasza firma będzie dwuosobowa. Funkcję szefa i zarówno terapeuty będę pełnił ja Jakub Rzymowski.

Jedynym pracownikiem będzie Daria Madej zajmująca się pracą w recepcji, księgowością, przyjmowaniem klientów, utrzymywaniem czystości na terenie firmy, przygotowywaniem kawy, herbaty dla pacjentów (Daria Madej ukończyła studia ekonomiczne oraz socjologiczne).

 

 

PLAN MARKETINGOWY:

 

a) ogólna charakterystyka rynku:

Nastawiamy się na rynek Warszawy i okolic.

Terapeuta będzie wstanie przyjąć dziennie około 6 pacjentów (zakładając seans trwający 90minut). Uważamy, że jeżeli klienci polecą naszą firmę znajomym możemy liczyć stałą liczbę klientów, uwzględniając jej wzrost w okresie jesienno – zimowym sprzyjającym złemu samopoczuciu. Firma będzie prowadziła działalność całoroczną.

 

b) nabywcy:

Po zbadaniu rynku stwierdzamy, iż naszymi klientami będą przede wszystkim osoby dorosłe, dzieci i młodzież w mniejszym stopniu. Ze względu na atrakcyjne w stosunku do konkurencji ceny z naszych porad będą mogły korzystać osoby o dochodach średniej wysokości.

W największym stopniu nastawiamy się jednak na terapie dla biznesmenów.

 

 

Wszelkie potrzebne dla działalności firmy towary (zeszyty, długopisy, kawa, herbata, szklanki itp.) będziemy kupować samodzielnie wliczając koszty tych zakupów w koszty stałe. Na dodatek będą to kwoty mało znaczące.

 

c) charakterystyka konkurencji:

W Warszawie znajdują się poza naszym kilka prywatnych zakładów psychoterapeutycznych jednak ma niewiele wyższe ceny, mniejszy zakres usług (brak leczenia hipnozą, organizacji wyjazdów w plener) oraz krótki okres dotychczasowej działalności (półtora roku). Nasza oferta jest o wiele bardziej atrakcyjna.

W Warszawie znajduje się bardzo dużo tego typu firm, ale mają one wyższe ceny (80 zł za 50 minut). Posiadają zbliżoną ofertę. Ze względu na niższą cenę opłaca się przyjeżdżać do nas osobom z okolic i nawet z całej Polski.

Do mocnych stron konkurencji należy to, iż najprawdopodobniej znajduje się bliżej klientów. Jednak nasza firma ma przewagę w kwestii ceny i dodatkowych możliwości dla pacjentów (np. wyjazdy).

W przyszłości psychoterapia jako dziedzina wiedzy i działalności gospodarczej na pewno będzie się mocno i szybko rozwijała. W najbliższych latach będzie powstawało dużo zakładów podobnych do naszego, jednak wtedy „Optymista” osiągnie już stabilną pozycję na rynku i wzrost ilości konkurentów nie będzie już tak bardzo odczuwalny.

 

 

 

d) strategia marketingowa:

Usługi naszej firmy będą charakteryzowały się wysoka jakością, dbałością o każdego klienta 
i jego potrzeby.


W pierwszym miesiącu działalności ( 10 lipiec 2005 r.10 sierpień 2005 r.) wszystkie wizyty będą bezpłatne, aby klienci dobrze poznali fachowość i solidność naszego zakładu.

 

Ceny:

·         58 zł za 45 minut (indywidualnie)

·         100 zł za 45 minut (2 osoby)

·         40 zł za 45 minut (za osobę, w grupie)

 

Reklamy naszej firmy zamieścimy w książce telefonicznej, telewizji (specjalnym kanale poświęconym jedynie ogłoszeniom w sieci telewizji kablowej UPC), założymy dla firmy stronę internetową, która będzie można łatwo znaleźć w wielu wyszukiwarkach internetowych. Ponadto nad wejściem do klatki schodowej, w której będzie znajdowała się firma zamontujemy kolorowy, wyraźny szyld reklamowy.

 

Zakładamy, że w pierwszym miesiącu ze względu na brak opłat za udzielane porady i szeroka akcje reklamową możemy spodziewać się dużej ilości klientów. Może okazać się, ze wielu

z nich odpowiada osoba i styl prowadzenia spotkania przez naszego terapeutę i zgłoszą się także w kolejnych miesiącach.

Spodziewamy się mimo to średniej wielkości ruchu i zainteresowania nasza działalnością. Uważamy, że po pół roku będziemy mogli powiedzieć czy nasi klienci są zadowoleni, czy będą polecać nas znajomym i wracać do nas, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN FINANSOWY:

 

Wydatki związane z rozpoczęciem działalności:

Dołączymy do tych wydatków od razu opłaty wynikające z pierwszego miesiąca promocyjnych darmowych wizyt (koszty prądu, wody, telefonu itp.), ponieważ uważamy je za kwotę włożoną, związaną z rozpoczęciem działalności.

 

Rodzaj wydatków:

Kwota w zł

1. Opłaty związane z rejestracją przedsiębiorstwa

100

2. Zakup wyposażenia: kanapa

                                      2 biurka

                                      stolik  

                                      2 fotele

                                      2 krzesła obrotowe

                                      3 krzesła zwykłe

                                      regał

                                      3 lampy sufitowe

                                      2 lampki na biurko

                                      firanki

                                      3 kosze na śmieci

1300

800

39

400

396

180

398

120

32

50

45

3.Zakup urządzeń: komputer

                              ekspres do kawy

              2 telefony

2500

400

198

4. Reklama: szyld

                    książka telefoniczna 

                    telewizja

                    strona internetowa

120

50

100

50

5. Opłaty za pierwszy miesiąc działalności (woda, prąd, telefon, wynajem)

1250

RAZEM

8528

 

 

Pierwszy miesiąc:

Wszelkie przewidywalne opłaty z pierwszego miesiąca działalności wliczamy w koszty otwarcia firmy.

 

Kolejne miesiące:

Po obserwacji konkurencji i ocenie naszych szans jako nowej na rynku firmy obliczamy, że  w ciągu tygodnia terapeuta  będzie miał średnio 10 wizyt indywidualnych (2 razy po 90 minut), jedną parę ( 2 razy 90 minut) i od trzeciego miesiąca 1 grupę 5-cio osobową przychodzącą co 2 tygodnie na terapię ( 2 razy  90 minut)

 

Drugi miesiąc: 4 * 20 * 58 zł + 4 * 100 * 2 zł = 5440 zł

 

Trzeci miesiąc : 4 * 5 * 40 zł  + 4* 20 * 58 zł + 4* 100 zł = 5840  zł

 

 

 

 

 

 

Wyszczególnienie ( trzeci miesiąc)
Kwota w zł

1. Przychody ze sprzedaży

5840

2. Koszty uzyskania przychodów:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin