Zajęcia otwarte w kl.doc

(28 KB) Pobierz
Zajęcia otwarte w kl

Zajęcia otwarte w kl.I z okazji Dnia Babci.

Wysłany przez Aga36 dnia 04-01-2006 o godz. 09:00:00
 

Dzieci w klasach I – III zwykle chcą, aby członkowie ich rodzin mogli uczestniczyć w różnego rodzaju szkolnych zajęciach i imprezach okolicznościowych. Babcie raczej rzadko są zapraszane do szkoły, a przecież w przedszkolu ich święto obchodzone jest bardzo uroczyście. Dlatego wychodząc naprzeciw potrzebom zarówno dzieci jak i babć w I klasie zwykle organizuję zajęcia otwarte. Przedstawiam scenariusz takich zajęć, do których należy przygotować się około tygodnia wcześniej, opanowując z wybranymi dziećmi inscenizację, a także należy wykonać z dziećmi słoneczka z papieru samoprzylepnego oraz prezent np. makaronowe korale

1. Powitanie przybyłych gości.
2. Przedstawienie krótkiej inscenizacji.
Scenka I
Postacie: narrator, babcia, wnuczka, wnuczek.
Scena: na krześle siedzi dziewczynka, głaszcze kotka; stoi stół z kuchenką ,na której jest garnek.
Dziewczynka – wnuczka: Szary dzień. Szara mgiełka się snuje. W szarym kątku siedzę z szarym kotem. Ale przyjdzie – i mnie uratuje Moja Babcia, co ma serce złote.
Słychać pukanie do drzwi. Wchodzi babcia z koszem pełnym owoców i warzyw, rozpakowuje je, wita się z wnuczką.
Narrator: Oto Babcia.. Z uśmiechem na twarzy, z torbą pełną jabłek i warzyw. No i zaraz wszystko się odmienia: w domu robi się jaśniej, weselej, Jakby babcia przyniosła niedzielę z odrobiną Bożego Narodzenia. Babcia po kuchni się krząta. Z garnka wyjrzał pachnący obłok.
Wnuczka (podchodząc do babci): - Babciu, ostrugam marchew, pobędę z Tobą ! W szkole nie poszło jak trzeba. Może wyrwać kartkę z zeszytu ? – babciu, pociesz mnie trochę, do serca przytul. Tata pretensje ma do mnie. Mama milczy jak zimna ryba. – Babciu, a ty się do mnie uśmiechniesz chyba ?
Babcia przygotowuje zupę, wchodzi wnuczek, wita się z babcią, zaczyna odkurzać, wnuczka zamiata.
Wnuczka: Z Babcią wszystko jest pyszną zabaw: szczotka tańczy raz w lewo, raz w prawo, jakby szczotka tańczyła walczyka.
Wnuczek: A odkurzacz, choć trochę uparty, nie pozwala dziś sobie na żarty, tylko kurz posłusznie połyka.
Dzieci kończą sprzątanie, podchodzą do babci.
Narrator: W kuchni pachnie wesoło rosołem,
Wnuczek i wnuczka: a my zaraz siądziemy za stołem – i będziemy jeść rosół i śmiać się.
Wszyscy siadają do stołu. Jedzą zupę.
Narrator: Wszystko milsze jest, lepsze, ciekawsze, kiedy w domu ma się – na zawsze taką dobrą, najukochańszą Babcię.

3. Wypowiedzi uczniów na temat swoich babć:
- jaka jest babcia ?
- czy dużo spędzasz z nią czasu ?
- czy babcia gotuje ci obiad ?
- czy odbiera cię ze szkoły ?
- w jaki sposób okazujesz babci, że ją kochasz ?

Wniosek: Babcia jest bardzo kochana i w nagrodę otrzymuje słońce, aby zawsze była pogodna. Dzieci podchodzą do swoich babć i przyklejają im uśmiechnięte słoneczka.


Scenka II
Postacie: narrator, wnuczek, wnuczka, babcia.
Scena: stół nakryty serwetą, talerzyki z ciastem. Pukanie do drzwi. Wchodzą wnuczek i wnuczka, odświętnie ubrani, niosą kwiaty i upominek. Witają babcię.
Wnuczka: Z okazji Święta Babci ja dzisiaj babcię nauczę, jaka powinna być wnuczka
Wnuczek: i jaki powinien być wnuczek.
Wnuczka: Po pierwsze proszę Babci – ja już od dawna uważam, że nic wnucząt nie zdobi, jak piękny uśmiech na twarzach.
Wnuczek: Uśmiech jest dobry na co dzień, a nie wyłącznie od święta, więc wnuczek ma się uśmiechać
Wnuczka: a wnuczka ma być uśmiechnięta.
Wnuczek: Włóż Babciu, nową suknię.
Wnuczka: Niech Cię uczesze fryzjer !
Wnuczek: Posłuchaj Babciu radia !
Wnuczka: Obejrzyj telewizję !
Wnuczek: Już nie myśl, Babciu, o nas !
Wnuczka: o sobie, Babciu, pomyśl !
Wnuczek i wnuczka : Czy babcia nie uważa, że to jest świetny pomysł ?
Babcia przytula dzieci do siebie, zaprasza do stołu. Dzieci siadają.
Wnuczek: U Babci jest słodko, świat pachnie szarlotką.
Babcia: - no proszę, zjedz jeszcze ździebełko.
Narrator: U babci na stole leży chleb w koszyku.
Wnuczek: - Babciu, dlaczego te kromki pod serwetą ?
Babcia: To gościny staropolskiej znak. Gdy przed laty strudzony podróżny zapukał, gospodarz wnet psy odpędzał, otwierał drzwi. - Posil się- mówił. Dokąd prowadzą drogi, nie pytam... Dziś bochen na stole, to jak mówiłam, starego zwyczaju dobry ślad...
Wnuczka: Babcia to są miłe ręce, książka, herbata słodka, śmieszne słowa w dawnej piosence, suknia dla lalki i szarlotka.
Narrator, wnuczek i wnuczka śpiewają: U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką, a może chcesz jeszcze ździebełko .I głowa do góry, odpędzę te chmury i niebo odkurzę miotełką.

( Nie ma jak babcia , jak babcię kocham bez Babci byłby kiepski los, jak macie babcię to się nie trapcie, bo wam nie spadnie z głowy włos.) * 2

4. Wypowiedzi uczniów na temat sposobów obchodzenia Święta Babci.
5. Indywidualne układanie życzeń dla babć.
Tekst w rozsypance: Kochana babciu ! Z okazji Twojego Święta, życzę Ci dużo zdrowia, samych pogodnych dni i uśmiechu na twarzy. Twój wnuk (wnuczka).
Wklejanie życzeń do wcześniej przygotowanych laurek.
6. Wspólne układanie hasła.
Na tablicy są przypięte działania, których wyniki należy ułożyć rosnąco. Po odwróceniu powstanie hasło końcowe lekcji.
10 + 1 Jak macie
10 + 2 babcię to się
10 + 3 nie trapcie
10 + 4 bo wam
10 + 5 nie spadnie
10 + 6 z głowy włos.
7. Zaśpiewanie piosenki . Rozdanie prezentów – laurek i korali z makaronu pomalowanych farbami.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin