Zajęcia otwarte w kl.I z okazji Dnia Babci.
Wysłany przez Aga36 dnia 04-01-2006 o godz. 09:00:00
Dzieci w klasach I – III zwykle chcą, aby członkowie ich rodzin mogli uczestniczyć w różnego rodzaju szkolnych zajęciach i imprezach okolicznościowych. Babcie raczej rzadko są zapraszane do szkoły, a przecież w przedszkolu ich święto obchodzone jest bardzo uroczyście. Dlatego wychodząc naprzeciw potrzebom zarówno dzieci jak i babć w I klasie zwykle organizuję zajęcia otwarte. Przedstawiam scenariusz takich zajęć, do których należy przygotować się około tygodnia wcześniej, opanowując z wybranymi dziećmi inscenizację, a także należy wykonać z dziećmi słoneczka z papieru samoprzylepnego oraz prezent np. makaronowe korale
1. Powitanie przybyłych gości. 2. Przedstawienie krótkiej inscenizacji. Scenka IPostacie: narrator, babcia, wnuczka, wnuczek. Scena: na krześle siedzi dziewczynka, głaszcze kotka; stoi stół z kuchenką ,na której jest garnek.Dziewczynka – wnuczka: Szary dzień. Szara mgiełka się snuje. W szarym kątku siedzę z szarym kotem. Ale przyjdzie – i mnie uratuje Moja Babcia, co ma serce złote.Słychać pukanie do drzwi. Wchodzi babcia z koszem pełnym owoców i warzyw, rozpakowuje je, wita się z wnuczką. Narrator: Oto Babcia.. Z uśmiechem na twarzy, z torbą pełną jabłek i warzyw. No i zaraz wszystko się odmienia: w domu robi się jaśniej, weselej, Jakby babcia przyniosła niedzielę z odrobiną Bożego Narodzenia. Babcia po kuchni się krząta. Z garnka wyjrzał pachnący obłok.Wnuczka (podchodząc do babci): - Babciu, ostrugam marchew, pobędę z Tobą ! W szkole nie poszło jak trzeba. Może wyrwać kartkę z zeszytu ? – babciu, pociesz mnie trochę, do serca przytul. Tata pretensje ma do mnie. Mama milczy jak zimna ryba. – Babciu, a ty się do mnie uśmiechniesz chyba ?Babcia przygotowuje zupę, wchodzi wnuczek, wita się z babcią, zaczyna odkurzać, wnuczka zamiata.Wnuczka: Z Babcią wszystko jest pyszną zabaw: szczotka tańczy raz w lewo, raz w prawo, jakby szczotka tańczyła walczyka.Wnuczek: A odkurzacz, choć trochę uparty, nie pozwala dziś sobie na żarty, tylko kurz posłusznie połyka.Dzieci kończą sprzątanie, podchodzą do babci.Narrator: W kuchni pachnie wesoło rosołem,Wnuczek i wnuczka: a my zaraz siądziemy za stołem – i będziemy jeść rosół i śmiać się. Wszyscy siadają do stołu. Jedzą zupę.Narrator: Wszystko milsze jest, lepsze, ciekawsze, kiedy w domu ma się – na zawsze taką dobrą, najukochańszą Babcię.3. Wypowiedzi uczniów na temat swoich babć:- jaka jest babcia ?- czy dużo spędzasz z nią czasu ?- czy babcia gotuje ci obiad ?- czy odbiera cię ze szkoły ?- w jaki sposób okazujesz babci, że ją kochasz ?Wniosek: Babcia jest bardzo kochana i w nagrodę otrzymuje słońce, aby zawsze była pogodna. Dzieci podchodzą do swoich babć i przyklejają im uśmiechnięte słoneczka.Scenka IIPostacie: narrator, wnuczek, wnuczka, babcia.Scena: stół nakryty serwetą, talerzyki z ciastem. Pukanie do drzwi. Wchodzą wnuczek i wnuczka, odświętnie ubrani, niosą kwiaty i upominek. Witają babcię.Wnuczka: Z okazji Święta Babci ja dzisiaj babcię nauczę, jaka powinna być wnuczkaWnuczek: i jaki powinien być wnuczek.Wnuczka: Po pierwsze proszę Babci – ja już od dawna uważam, że nic wnucząt nie zdobi, jak piękny uśmiech na twarzach.Wnuczek: Uśmiech jest dobry na co dzień, a nie wyłącznie od święta, więc wnuczek ma się uśmiechać Wnuczka: a wnuczka ma być uśmiechnięta.Wnuczek: Włóż Babciu, nową suknię.Wnuczka: Niech Cię uczesze fryzjer !Wnuczek: Posłuchaj Babciu radia !Wnuczka: Obejrzyj telewizję !Wnuczek: Już nie myśl, Babciu, o nas !Wnuczka: o sobie, Babciu, pomyśl !Wnuczek i wnuczka : Czy babcia nie uważa, że to jest świetny pomysł ?Babcia przytula dzieci do siebie, zaprasza do stołu. Dzieci siadają.Wnuczek: U Babci jest słodko, świat pachnie szarlotką.Babcia: - no proszę, zjedz jeszcze ździebełko.Narrator: U babci na stole leży chleb w koszyku.Wnuczek: - Babciu, dlaczego te kromki pod serwetą ?Babcia: To gościny staropolskiej znak. Gdy przed laty strudzony podróżny zapukał, gospodarz wnet psy odpędzał, otwierał drzwi. - Posil się- mówił. Dokąd prowadzą drogi, nie pytam... Dziś bochen na stole, to jak mówiłam, starego zwyczaju dobry ślad...Wnuczka: Babcia to są miłe ręce, książka, herbata słodka, śmieszne słowa w dawnej piosence, suknia dla lalki i szarlotka.Narrator, wnuczek i wnuczka śpiewają: U babci jest słodko, świat pachnie szarlotką, a może chcesz jeszcze ździebełko .I głowa do góry, odpędzę te chmury i niebo odkurzę miotełką.( Nie ma jak babcia , jak babcię kocham bez Babci byłby kiepski los, jak macie babcię to się nie trapcie, bo wam nie spadnie z głowy włos.) * 24. Wypowiedzi uczniów na temat sposobów obchodzenia Święta Babci.5. Indywidualne układanie życzeń dla babć. Tekst w rozsypance: Kochana babciu ! Z okazji Twojego Święta, życzę Ci dużo zdrowia, samych pogodnych dni i uśmiechu na twarzy. Twój wnuk (wnuczka).Wklejanie życzeń do wcześniej przygotowanych laurek. 6. Wspólne układanie hasła.Na tablicy są przypięte działania, których wyniki należy ułożyć rosnąco. Po odwróceniu powstanie hasło końcowe lekcji.10 + 1 Jak macie 10 + 2 babcię to się10 + 3 nie trapcie10 + 4 bo wam 10 + 5 nie spadnie 10 + 6 z głowy włos.7. Zaśpiewanie piosenki . Rozdanie prezentów – laurek i korali z makaronu pomalowanych farbami.
m.g87