DATA: . 09..2003
GRUPA: 3-4 – latki
PROWADZĄCA:
TEMAT: Utrwalenie wiadomości dotyczących wyglądu i nazw owoców (jabłka, gruszki, śliwki) na podstawie wiersza M. Konopnickiej „Jesienią”.
CELE OGÓLNE:
- przypomnienie wyglądu owoców (jabłka, gruszki, śliwki),
- próby interpretacji ruchowej utworu,
DZIECKO POTRAFI:
- wypowiadać się na określony temat,
- odtwarzać ruchem treść wysłuchanego utworu.
DZIECKO UMIE:
- dopasować sylwetę owocu do jego konturu,
- przeliczać w zakresie 3,
- poruszać się w rytm muzyki,
DZIECKO ZNA:
- nazwy owoców: jabłka, gruszki, śliwki.
METODY:
- Słowna (wypowiedzi dzieci na temat utworu),
- Oglądowa (pokaz owoców),
- Czynna ( ćwiczenia manualne – łączenie w pary dzieci i owoców, ćwiczenia ruchowe – odtwarzanie utworu za pomocą ruchu ).
FORMA: zbiorowa, indywidualna.
POMOCE: T. Dziurzyńska, H. Ratyńska „A jak będzie słońce...”, kolorowe ilustracje, owoce: jabłka, gruszki, śliwki, koszyki, obrazki dla każdego dziecka do łączenia w pary, kredki.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.Ćwiczenie spostrzegawczości.
Na tablicy narysowany jest talerzyk z konturami jabłek, śliwek i gruszek. Zadaniem dzieci jest nałożyć sylwetę owocu na dany kontur i nazwać owoc.
2.Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „Jesienią”.
3.Wyjasnienie słów: „sady się rumienią”, „ w czapeczkę...”.
4.Omówienie treści wiersza.
- Co to jest sad?
- Co się dzieje jesienią w sadzie?
- Co to jest jabłoń, a co grusza? Jakie owoce na nich rosną?
5.Utrwalenie przeliczania w zakresie 3.
W trzech koszyczkach nauczyciel umieścił po trzy różne owoce, np. w pierwszym jest jabłko, gruszka, śliwka, a w drugim dwa jabłka i gruszka, w trzecim dwie śliwki i jabłko. Dzieci nazywają owoce znajdujące się w kolejnych koszyczkach i przeliczają je.
6. Ćwiczenia w rozpoznawaniu smaków – dzieci z zawiązanymi owocami próbują po kawałeczku każdego z owoców i nazywają je.
7.Zabawa ruchowa.
Dzieci otrzymują opaski z sylwetami owoców (jabłek, gruszek, śliwek). Na środku sali nauczyciel układa ze skakanek duże koło – kosz na owoce. Dzieci poruszają się w rytmie muzyki. Gdy muzyka ucichnie – zatrzymują się. Po wypowiedzeniu przez nauczyciela nazwy owocu, osoby posiadające opaskę z tym owocem siadają w koszu, pozostałe zostają na miejscu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
8. Powtórne słuchanie wiersza połączone z próbą ruchowej interpretacji.
Przy powtarzających się słowach:
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią;
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.
dzieci stoją w lekkim rozkroku z uniesionymi rękami.
W drugiej zwrotce przy słowach: Czerwone jabłuszka.. dzieci uginają ręce, naśladując drzewo obciążone owocami.
W trzeciej zwrotce przy słowach: Pójdę ja się pójdę.. – dzieci robią kilka kroków i „kłaniają się„ jabłoni.
Czwarta zwrotka – analogicznie jak trzecia, a piąta, jak pierwsza.
9. Praca indywidualna: Czy wystarczy dla dzieci owoców? – łączenie w pary dziecko i owoc.
aandzia12